Damer som sparkar boll...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Damer som sparkar boll...

Inlägg av Markus Holst » 10 juli 2025, 21:21

De enda sporter jag sett live är olika varianter av hästsport.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 11 juli 2025, 07:54

Jag gjorde en lista över de sporter jag sett live (som jag tappat bort) och trots att jag är måttligt sportintresserad så blev det 17-18 olika sporter. I och för sig är hälften olika typer av hästsporter på listan även bl.a. curling, enduro, amerikanska fotboll och tuppfäktning (om det nu kan betraktas som sport). Nästa vecka är det Boule-SM här i stan och då kanske jag går och ser en match (eller vad det nu heter).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 juli 2025, 11:23

Boule, är ganska skoj, fast det är bra många år sedan jag spelade. Men jag blev dokumenterad. Bellmanhistoria igen, en lunchpaus åker en finne, en fransos, en grek och en Hans och spelar. En grekisk journalist passerar, frågar vem vi är varvid greken tar befälet och förklarar detaljerat, hon tar en bunt bilder så jag finns nog i någon grekisk tidning om livet här Utrikes som hon gjorde ett reportage om

Jag har kloten mina kvar i garaget någonstans, tror jag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 11 juli 2025, 14:55

För mig är det inte många.

En match i amerikansk fotboll. En studiekamrat spelade i ett lag. Det var tråkigt att titta på.

Jag har sett göteborgsvarvet någon gång, så löpning är en.

Innebandy, slutspel med Pixbo, en gång. De sålde öl, och min kommentar efter en titt på åskådarna var att morotsjuice hade sålt bättre.

Hockey, två gånger. Den senaste var på 90-talet tror jag, när hockey var som tråkigast.

Fotboll, en bra bit över hundra - har haft årskort i ett antal år för att se IFK. Utöver det har det blivit många ungdomsmatcher i Gothia cup. Underligt nog har jag aldrig tittat på damerna, fast det finns flera lag i Göteborg, och det inte är dyrt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 juli 2025, 14:26

På tal om Sirius så har klubben haft damlag under ett par tidsperioder, gemensamt är ju att de har upplöst efter ett par säsonger.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 12 juli 2025, 18:51

Det borde finnas åtminstone ett studentlag där i Uppsala antar jag. Många tjejer spelar ju fotboll.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 juli 2025, 19:38

Uppsala studenter har deltagit i herrarnas bandyserie har jag för mig, det finns studerande i Uppsala som har valt att spela för någon av Uppsalas klubbar, det gäller både herrar och damer. Det är därför man har sett nyförvärv långt utanför Uppland (när lokalpressen rapporterade om detta).

Stefan

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 12 juli 2025, 23:05

Tysklands största förlust någonsin i ett europamästerskap skedde kvällen den 12:e juli år 2025. Motståndare var Sverige.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 12 juli 2025, 23:19

sveahk skrev:
25 juni 2025, 13:04
...
Intresset är stort, nästan alla matcher är utsålda. Och alla - vad heter det nu, fruskapen?...därför manskapen får man väl inte säga...
Du vet säkert det här, men det är Mannschaft på tyska för damerna.

Så de har ett fint ord som, Frauenfußballnationalmannschaft.

Mer formellt blir väl, Fußballnationalmannschaft der Frauen.

Bäddat för oss att åka ut i nästa match, så brukar det bli med Sverige efter en stark inledning, även om det väl inte var så i OS.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 13 juli 2025, 09:56

Frauenfußballnationalmannschaft...nä,nä - i de tre tyskspråkiga ländernas TV-sändningar försöker man med stor flit och ansträngning få igenom ordet Team. Not very popular - många av kommentatorerna är mycket kreativa på att undvika en beteckning på girlsen helt och hållet!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 juli 2025, 13:24

Men vad tusan, halvnakna kvinnor, utan täckt hår visar upp sig för tusentals män. Och några söker inte ens en man. Borde inte någon religion ingripa kraftfullt? Vad de kallas på tyska är ovidkommande.

4-1 är imponerande: https://www.uefa.com/womenseuro/news/02 ... inches-wo/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 13 juli 2025, 13:38

sveahk skrev:
13 juli 2025, 09:56
Frauenfußballnationalmannschaft...nä,nä - i de tre tyskspråkiga ländernas TV-sändningar försöker man med stor flit och ansträngning få igenom ordet Team. Not very popular - många av kommentatorerna är mycket kreativa på att undvika en beteckning på girlsen helt och hållet!

Hans K
:) Ok, ja jag kollar inte på tysk tv, eller läser tidningarna, så min info är bara från wiki.

Men jag tittade faktiskt delvis på DAZNs tyskspråkiga sändning i går, när det var Sverige-Tyskland.

Kan förstå om man inte använder det ordet i radio eller på tv, för matchen hinner väl sluta innan man har hunnit säga det.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 juli 2025, 13:46

De svenska damerna har vunnit över Tyskland förr - men aldrig i en final.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 13 juli 2025, 14:14

Och - kickorna ser för mig alla ungefär likadana ut i bildrutan (utom den tyska målvakten...). I alla fall de som föddes norr om alperna - Hästsvans eller blont knöligt hår längst upp, knappast tatueringar. Att kommentatorerna kan hålla isär damerna...!

Men skriva och överdriva kan journalisterna som riktiga karlar - The Guardian skriver om kvällens match mellan England och Wales:
"Here we are for the Battle of Britain that will decide destinies."

Oj!

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 13 juli 2025, 15:16

Wales har en liten liten chans att ta sig vidare, men då måste vinna med fyra mål eller så, och Nederländerna måste förlora.

De har en mycket större chans att åtminstone se till så att England inte går vidare, så att det blir Frankrike och Nederländerna till kvartsfinal.

Lagen har mötts tio gånger och Wales har ännu inte vunnit en match och har bara en oavgjord.

Skriv svar