Hur blev Hitler nazist?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Hur blev Hitler nazist?

Inlägg av Armfeldt » 22 maj 2003, 18:07

Finns säkert jättemycket information om detta, och det har säkert också nämnts här, men hur blev Hitler nazist?

Det måste ju finnas någon anledning till det? Kanske är det känt, varför han blev nazist alltså, men jag har då aldrig fått veta det.

Någon som vet hur det hela började? Blev han spöad av en jude som femåring kanske (skämtsamt där)?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 22 maj 2003, 18:09

I sin bok "Min Kamp" (som på tyska heter "Mein Kampf") påstår Hitler att han exakt kunde komma ihåg vilken dag han blev övertygad antisemit - eller judehatare. Han promenerade på en gata i Wien, när han plötsligt mötte en man som han tyckte såg egendomlig ut, eftersom han hade lång svart rock och stora polisonger.
....."Är detta en jude?" Skriver han att hans första tanke var. "Men ju längre jag betraktade detta främmande ansikte, desto mer övergick den första frågan i en annan: Är detta en tysk?"
.....Hitler fortsätter historien så här:
....."Vart jag än gick, började jag se judar, och ju fler jag såg, desto mer skilde de sig från resten av mänskligheten, Det vände sig i magen på mig. Jag började hata dem. Jag blev antisemit.
Källa: Skottet i Berlinbunkern av William L. Shirer

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 22 maj 2003, 18:12

Det måste ju tyda på att han såg i syne (-> psykisk störning). Fanns det många judar i Tyskland under den tid då han blev judehatare?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 22 maj 2003, 18:13

PanzerClaw skrev:Det måste ju tyda på att han såg i syne (= psykisk störning). Fanns det många judar i Tyskland under den tid då han blev judehatare?
Wien ligger i Österrike, som hade en stora befolkning av Judar....

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 22 maj 2003, 18:14

Österrike menar du.

Det fanns ganska gott om judar i hela europa.

De flesta var såklart rejält sekulariserade, men tillräckligt många var ortodoxa (hassidiska?) för att kunna särskiljas.

Sådant ger givetvis upphov till alla möjliga underliga fördomar.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 22 maj 2003, 18:18

Österrike eller Tyskland, svårt att säga. När flyttade Hitler till Tyskland?
Så det var alltså i Österrike han blev judehatare?

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 22 maj 2003, 18:22

Inte alls svårt att säga. Wien ligger i Österrike.
Alltså är det i österrike han blir antisemit.
Jag har för mig att han dessutom läste en massa pamfletter utgivna av en eller annan antiemitisk grupp. Tror det omnämns i "En Studie i tyranni".

Han flyttar till tyskland straxt före första världskriget.
Eller precis efter VK1's utbrott.
Han är m.a.o bayersk soldat, inte österrikisk under VK1

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 22 maj 2003, 18:29

Ok, beskriver Hitler hela sitt liv i Mein Kampf tills boken blev klar?
Jag är lite intresserad av hur Hitler hade det under Vk1.

Är det här originalet av Mein Kampf: http://abbc.com/historia/hitler/mkampf/sve/ ?

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 22 maj 2003, 18:33

Var så ohyggligt många år sedan jag läste Mein Kampf (och den var ganska bökig att ta sig igenom...)
så jag vågar inte lova att han beskriver sina upplevelser i VK1 så noga.

I grova drag så är det nog dock en ganska komplett beskrivning av hans liv. (första delen alltså).

Om han eljest förskönat eller lagt till/dolt något däremot vet jag inte.

Hursomhelst så skall han till Albert Speer ha sagt att
"Mein kampf är föråldrad sedan 1935. Saker har utvecklats långt bortom vad vi då kunde förutse.".
(A.Speer, Albert Speers Memoarer. Bonniers 2003)

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 22 maj 2003, 18:49

Det är gagnlöst att kivas om, vilken ras eller vilka raser, som voro de ursprungliga bärarna av den mänskliga kulturen och därmed de verkliga grundläggarna av det, som vi innefatta i ordet mänsklighet. Det är enklare att göra sig denna fråga beträffande samtiden, och här framgår svaret lätt och tydligt. Vad vi i dag se framför oss av mänsklig kultur, av konst, vetenskap och teknikens landvinningar, är nämligen uteslutande skapat av ariern. Just ur detta faktum kunna vi dra den inte omotiverade slutsatsen, att denne ensam var grundläggaren av den högre mänskligheten över huvud och således utgör urtypen för vad vi mena med ordet "människa". Han är mänsklighetens Prometheus, ur vars höga panna geniets gudagnista i alla tider framsprungit och alltid på nytt tänt den eld, vilken var kunskapen, som upplyste de tigande hemligheternas natt och därigenom visade människorna vägen till herraväldet över de andra varelserna på jorden. Skjut honom åt sidan - och ett djupt mörker skall kanske redan efter några få årtusenden åter sänka sig över jorden, den mänskliga kulturen gå under och världen bli öde och tom.

Mein Kampf - Adolf Hitler
"Skapat av ariern". Egyptierna var ju ledande i ganska mycket för 4000 år sedan. Deras byggmetoder och krigföring hade de ju ensamrätt på, nästan. Hettiterriket var ju också stort, men ariern har ju knappast skapat allt.
Hitler vad jag vet var ju ganska kulturell, hade han inte historia som ett av hans stora intressen?

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 22 maj 2003, 18:53

Det finns inte en enda anledning till att Hitler blev nasist. Speciellt inte den anledningen han angav i Mein Kampf. Boken var ett tänkt som propaganda och inte som en biografi.

En bra bok som jag rekomenderar om och om igen är Birgitte Hamans "Hitlers Wien" som också finns på engelska.

LEW

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 22 maj 2003, 19:38

Om du med "en enda anledning" menar att det inte bara fanns en enskild anledning så håller jag med.

Det var nog en massa faktorer som spelade in.
Uppfostran, social och ekonomisk situation, bekantskapskrets,politiska och personliga upplevelser och så vidare.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 22 maj 2003, 21:05

http://abbc.com/historia/hitler/mkampf/sve/

Du vet vad detta är för sida hoppas jag. Om inte sök på Ahmid Rahmi säger inte mer.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 22 maj 2003, 21:13

Radiolänkgruppchefen skrev:http://abbc.com/historia/hitler/mkampf/sve/

Du vet vad detta är för sida hoppas jag. Om inte sök på Ahmid Rahmi säger inte mer.
Jo, det förvånar mig inte att Radio Islam publicerar Mein Kampf, men de har väll inte redigerat boken som de har publicerat va?

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 22 maj 2003, 21:16

Troligen inte

Skriv svar