Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Inlägg av koroshiya » 26 april 2025, 00:45

Patrik Öbrink skrev:
25 april 2025, 18:23
...
Tack för ett utförligt svar.

Jag tänkte väl att de inte kunde vara inlåsta hela tiden.

Ska bli intressant att se vem de väljer, om det blir mer av samma, eller en konservativ reaktion.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 26 april 2025, 10:01

Patrik Öbrink skrev:
25 april 2025, 21:14
Hans skrev:
25 april 2025, 19:32
Kunde du inte berättat det här tidigare Patrik? Jag har två (eller tre) besök i Vatikanen bakom mig och hade tittat med andra ögon om du hade sagt detta innan.

MVH

Hans
Då har du ju anledning att resa dit igen. Då kan du också få adressen till Roms bästa pizzeria.
Vill jag gärna ha.

Sist jag var där av en betydligt mer profan anledning åt jag min hitintills bästa pizza i en halvsunkig restaurang i en förort nära hennes lägenhet.

Skall vi dra in Schweizergardet här eller passar det i en egen tråd?

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 26 april 2025, 12:43

koroshiya skrev:
26 april 2025, 00:45
Patrik Öbrink skrev:
25 april 2025, 18:23
...
Tack för ett utförligt svar.

Jag tänkte väl att de inte kunde vara inlåsta hela tiden.

Ska bli intressant att se vem de väljer, om det blir mer av samma, eller en konservativ reaktion.
Det är väldigt ovisst den här gången. Det är rekordmånga kardinaler med rösträtt (135), många kommer från länder som är marginella i katolska sammanhang, och många av dem har inte ens träffats tidigare. Så det är svårt att förutsäga.

Det finns en del talesätt som kanske kan förutsäga utgången:

"Går in som påve, kommer ut som kardinal", brukar man säga då det är ytterst sällan som de favorittippade blir valda.

"Thin pope, fat pope" syftar på att varannan påve brukar vara smal och varannan lite kraftigare.

Sedan hävdar vatikanologerna att en liberal påve vanligtvis följs av en mer konservativ och vice versa. Det beror på att kardinalerna vill ha en del förändringar men att de inte vill att de ska gå för fort och vara för långtgående.

Det talar för en påve som inte är lika progressiv.

Med tanke på Kardinalskollegiet sammansättning och behovet av att ena Kyrkan så gissar jag på en moderat påve och brukar svara Kardinal Scherer från Brasilien om det är någon som undrar vad jag tror.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 26 april 2025, 12:48

Hans skrev:
26 april 2025, 10:01
Patrik Öbrink skrev:
25 april 2025, 21:14
Hans skrev:
25 april 2025, 19:32
Kunde du inte berättat det här tidigare Patrik? Jag har två (eller tre) besök i Vatikanen bakom mig och hade tittat med andra ögon om du hade sagt detta innan.

MVH

Hans
Då har du ju anledning att resa dit igen. Då kan du också få adressen till Roms bästa pizzeria.
Vill jag gärna ha.

Sist jag var där av en betydligt mer profan anledning åt jag min hitintills bästa pizza i en halvsunkig restaurang i en förort nära hennes lägenhet.

Skall vi dra in Schweizergardet här eller passar det i en egen tråd?

MVH

Hans
Jag tycker att Schweizergardet förtjänar en egen tråd.

Bara man undviker de värsta turiststråken så kan man få en bra pizza i Rom, men de bästa görs enligt mig på La Montecarlo på Vicolo Savelli inte långt från Piazza Navona. En pizza och en halv karaff rödvin där räddar vilken dags om helst.

Det du ska undvika i Rom är restauranger med inkastare, röd-vitrutiga dukar och bilder i menyn.

En av de kardinaler som anses vara parabile är för övrigt Pierbattista Pizzaballa, Latinsk Patriark av Jerusalem. Tänker vad det kommer att skämtas om det om han blir vald. Jag tror dock han är för ung för att komma i fråga, men man vet aldrig.
Senast redigerad av 1 Patrik Öbrink, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 26 april 2025, 14:02

Gardet, fixat: viewtopic.php?f=9&t=49970

Rom och restauranger kanske också meriterar en egen tråd. Men undvik de värsta turistområdena är ett gott råd, gäller andra storstäder också. En liten bakgata en bit ifrån så blir man oftast glad.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 26 april 2025, 15:18

Markus Holst skrev:
25 april 2025, 17:14
Donerade han verkligen? Är inte förlänade ett adekvatare ord?
Det kan det väl vara, men det kallas Pippins donation, om man ska lita på nordisk familjebok, och kollar på vad fransmännen kallar det.

Dock vet jag inte om den där familjeboken är något att ha: ty när jag letade såg jag att det fanns en artikel om kubanska kosacker. Men det kan jag tala om, att på Kuba har det aldrig funnits några kosacker!

En fråga till alla: får kardinalerna välja vem som helst i teorin? Jag förmodar att man åtminstone måste ha en prästexamen för att vara valbar.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 26 april 2025, 15:56

koroshiya skrev:
26 april 2025, 15:18

En fråga till alla: får kardinalerna välja vem som helst i teorin? Jag förmodar att man åtminstone måste ha en prästexamen för att vara valbar.
Enligt reglerna får de välja vilken de vill så länge det är en ogift katolsk man, men i praktiken väljer de alltid en kardinal under 80 år (bara kardinaler som inte fyllt 80 år får delta i konklaven). Alla kardinaler är biskopar. Det finns dock en färdig procedur om de ändå skulle välja någon som inte är prästvigd.

Den senaste påven som inte var prästvigd var Giovanni di Lorenzo de' Medici som 1513 valdes till påve med namnet Leo X. Då var han 38 år och hade varit kardinal sedan han var 13 år. För att hitta en påve som valdes utanför Kardinalskollegiet får vi gå tillbaka ännu längre, 1378, då Bortolomeo Prignano valdes till påve med namnet Urban VI. Han föll snabbt i onåd och samma kardinaler som valt honom valde en antipåve (Clemens VII), vilket gav upphov till det som kallas Västliga Schismen.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 26 april 2025, 23:24

När sätter de igång då?

En vecka, en månad, eller ett halvår?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 26 april 2025, 23:51

6 maj

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 april 2025, 14:49

Jag gör ett mellanspel med ett inlägg om sport i Vatikanstaten. Det finns lag inom cricket och fotboll med präster och seminarister som spelar vänskapsmatcher. Man har också landslag inom friidrott, cykling, padel och taekwondo.

Påven Johannes Paulus II och påven Franciskus var hedersmedlemmar i Harlem Globetrotters.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 27 april 2025, 15:38

Bor det människor i vatikanstaten som varken är präster eller har något uppdrag i kyrkan?

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 april 2025, 15:54

hilbert skrev:
27 april 2025, 15:38
Bor det människor i vatikanstaten som varken är präster eller har något uppdrag i kyrkan?
De som bor där och inte är präster jobbar för Heliga Stolen, Vatikanstaten eller kyrkan. Vissa av dem har familj, så det kan finnas makar och barn som inte är direkt involverade. Schweizergardister som tjänstgjort i minst fem år tillhör den som får ha sin familj där.

De har medborgarskap i både Vatikanstaten och sina hemländer.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 27 april 2025, 16:18

Följdfråga: finns det skolor i Vatikanen?

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 april 2025, 16:31

Det finns dagis men inga grundskolor. Det är helt enkelt för få barn. Barnen går antingen i vanliga skolor i Rom, den schweiziska skolan eller en internationell skola.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 april 2025, 16:39

Av de cirka 4800 som jobbar i Vatikanstaten är det bara cirka 800 som bor där. Resten bor ute i Rom.

Skriv svar