Tack för ett utförligt svar.
Jag tänkte väl att de inte kunde vara inlåsta hela tiden.
Ska bli intressant att se vem de väljer, om det blir mer av samma, eller en konservativ reaktion.
Tack för ett utförligt svar.
Vill jag gärna ha.Patrik Öbrink skrev: ↑25 april 2025, 21:14Då har du ju anledning att resa dit igen. Då kan du också få adressen till Roms bästa pizzeria.
Det är väldigt ovisst den här gången. Det är rekordmånga kardinaler med rösträtt (135), många kommer från länder som är marginella i katolska sammanhang, och många av dem har inte ens träffats tidigare. Så det är svårt att förutsäga.
Jag tycker att Schweizergardet förtjänar en egen tråd.Hans skrev: ↑26 april 2025, 10:01Vill jag gärna ha.Patrik Öbrink skrev: ↑25 april 2025, 21:14Då har du ju anledning att resa dit igen. Då kan du också få adressen till Roms bästa pizzeria.
Sist jag var där av en betydligt mer profan anledning åt jag min hitintills bästa pizza i en halvsunkig restaurang i en förort nära hennes lägenhet.
Skall vi dra in Schweizergardet här eller passar det i en egen tråd?
MVH
Hans
Det kan det väl vara, men det kallas Pippins donation, om man ska lita på nordisk familjebok, och kollar på vad fransmännen kallar det.Markus Holst skrev: ↑25 april 2025, 17:14Donerade han verkligen? Är inte förlänade ett adekvatare ord?
Enligt reglerna får de välja vilken de vill så länge det är en ogift katolsk man, men i praktiken väljer de alltid en kardinal under 80 år (bara kardinaler som inte fyllt 80 år får delta i konklaven). Alla kardinaler är biskopar. Det finns dock en färdig procedur om de ändå skulle välja någon som inte är prästvigd.
De som bor där och inte är präster jobbar för Heliga Stolen, Vatikanstaten eller kyrkan. Vissa av dem har familj, så det kan finnas makar och barn som inte är direkt involverade. Schweizergardister som tjänstgjort i minst fem år tillhör den som får ha sin familj där.