De 10 mest sevärda fornborgarna?

Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem

De 10 mest sevärda fornborgarna?

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 07 apr 2008 09:10

Semesterplanering pågår!

Vilka 10 fornborgar är mest sevärda enligt expertisen på detta forum?

Har besökt Torsburgen, Tarstaborg, Stenhammar skans, Gåseborg, Skoftesta skans samt en borg utanför Kolbäck och en vid Strängnäsbron.

Vilka andra bör besökas?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Re: De 10 mest sevärda fornborgarna?

Inlägg av Markus Holst » 07 apr 2008 10:14

Kul med fornborgar! Flickvännen och jag hade för någa år sedan fornborgsmani och besökte ett flertal runt Kungsbacka, och en utanför Flen. Jag gillade dem alla.

Som svar på din avslutande fråga skulle jag vilja säga "alla".

Herr Nilsson
Medlem

Inlägg av Herr Nilsson » 09 apr 2008 20:55

Kan de gotländska ganska bra, men har ingen vidare koll på de i övriga landet. Gotlands främsta, till stor del ur ett naturupplevelseperspektiv, är, enligt mig, förutom Torsburgen (i ingen särskild ordning): Bändesborg, Gammelgarn, Grogarnsberget, Elinghem (betvistat huruvida det är en fornborg eller inte) och de båda klintborgarna vid Tjelvars grav. På Öland är Ismantorp, Gråborg, Eketorp och Bårby måsten.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 apr 2008 21:02

Broborg i Husby-Långhundra socken i Uppsala är sevärd att besöka och den ligger på vägen mot Risberga om man svänger av vid efter korsningen med Karby på rkv 77. Efter Östuna by från Uppsala kan man också svänga av och köra riktningen mot Risberga.

255:an, mellan herrgården Fredrikslund och den skarpa kurvan innan Krusenberg, den andra parkeringen från Uppsala räknad så går en väg in i skogen. Cirka en kilometer finns det en f d fornborg. Vid parkeringen och i skogsbrynet finns rester av en gammal åker, man ser tydligt skårorna i marken.

Söder om Norrtälje mot Åkersberga finns också en fornborg.

På fornminnesregistret går det att söka efter fornborgar i riket.

http://www.kms.raa.se/cocoon/kulturmilj ... s=kmb_bild

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 16 apr 2025 09:29

Under en period besökte jag många fornborgar, men nu har det inte blivit något besök på flera år. Kanske blir det i år, vi får se.

Det ska finnas en intressant fornborg på Arnö i Mälaren. Passerade där för många år sedan på väg till Utö hus, men då fanns inte tiden för ett fornborgsbesök.

En fornborg som definitivt är värd ett besök är Åland 10 Borgberget utanför Uppsala.

Hittade en sida om fornborgar i Mälardalen: https://fornborgar.se

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 16 apr 2025 09:34

Vilka fornborgar i Sverige är bäst bevarade?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 16 apr 2025 12:30

Vi har en fornborg i närheten. Eller så står det på kartan. Men det som gör mig lite brydd är att den inte befinner sig på högsta bergsknallen, utan andra högre finns i närheten. Bland annat där vi bor.
Borde man inte byggt på högsta berget?
Eller så fanns det en men när man byggde miljon programs husen så sopades detta bort?

Sonderling

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 16 apr 2025 14:00

Det beror på vad man skulle ha fornborgen till. Bara det att vi kallar det för fornborgar visar på ett snävt tänkande. Vi har under lång tid per automatik tänkt att alla dessa fornborgar har ett militärt syfte. Men det är inget vi vet något om egentligen utan bara spekulation.

Det finns fornborgar som har fungerat för en myriad olika anledningar. Samlingsplats, hagar, skydd mot rövare, temporära gästbostäder osv. Så den fornborgen du nämnet kan ha varit en sådan där det militära ändamålet har varit av sekundär betydelse. Man kanske hade bättre sorters träd och buskar på den höjden på den tiden för alla sina grisar och får, så man byggde den där för att ha närmare till skydd vid behov. Eller var den en tingsplats, eller så kunde vad som helst annat vara en variabel. :)

jag har skrivit lite om det här. viewtopic.php?f=36&t=48970
Senast redigerad av 1 Davian, redigerad totalt 16 gånger.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 16 apr 2025 14:02

Hans skrev:
16 apr 2025 09:34
Vilka fornborgar i Sverige är bäst bevarade?

MVH

Hans
Ismantorps fornborg skulle jag nog säga är den allra bäst bevarade. Av de jag besökt på fastlandet tillhör Tarstaborg (Hallsberg) Salsta borg (Uppsala), Stensättra fornborg (Huddinge), Västerby fornborg (Uppsala), Stenby fornborg (Eskilstuna), Visberget (köping) och Skoftesta skans (Köping) de bättre bevarade, men det finns säkert fler om man skulle sammanställa en topplista.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 16 apr 2025 14:06

Davian skrev:
16 apr 2025 14:00
Det beror på vad man skulle ha fornborgen till. Bara det att vi kallar det för fornborgar visar på ett snävt tänkande. Vi har under lång tid per automatik tänkt att alla dessa fornborgar har ett militärt syfte. Men det är inget vi vet något om egentligen utan bara spekulation.

Det finns fornborgar som har fungerat för en myriad olika anledningar. Samlingsplats, hagar, skydd mot rövare, temporära gästbostäder osv. Så den fornborgen du nämnet kan ha varit en sådan där det militära ändamålet har varit av sekundär betydelse. Man kanske hade bättre sorters träd och buskar på den höjden på den tiden för alla sina grisar och får, så man byggde den där för att ha närmare till skydd vid behov. Eller var den en tingsplats, eller så kunde vad som helst annat vara en variabel. :)
Precis så är det. När jag var som mest intresserad av fornborgar åkte jag runt och letade upp många platser som enligt fornminnesregistret klassades som fornborg men som uppenbart hade ett annat syfte. Jag ägnade en halv dag åt att hitta en "fornborg" utanför Hedemora. Efter att ha tagit mig igenom en snårskog kom jag till en anläggning som antagligen fungerat som boskapsfålla eller dylikt. En annan "fornborg" utanför Tierp var bara en sänka i marken, så jag vet inte ens om den var anlagd av människor. Den var dock inte lika svår att ta sig till, så ingen skada skedd.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 16 apr 2025 14:14

Jag länkade ovan till ett inlägg jag skrivit där jag tar med en kandidatuppsats i arkeologi som är väldigt intressant i ämnet.

Själv vad gäller fornborgar har jag aldrig sett de stora utan bara såna här mindre historier som lika gärna kan ha varit hagar och mötesplatser, så jag följer tråden med intresse så jag i framtiden kan planera en resa runt :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 16 apr 2025 14:18

Tack för svar Davian. Då förstår jag och det verkar nog mer vara nått annat i detta fall. Det ser mest ut som en raserad stengärsgård där uppe. Vid tillfälle kan jag ta bilder.

När jag var barn bodde vi i Finspång och jag har minnen av att besökt en formborg i närheten av en sjö där man fortfarande kunde se som en mur på sina ställen.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 16 apr 2025 14:28

Tack för svar.

Bild

Jag har besökt några fornborgar som har i min värld några ihoprafsade stenar på någon kulle mitt ute i ingenting och blev då inte så imponerad.

Verkar mycket mer intressant.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 16 apr 2025 14:44

Kärestan och jag hade fornborgsdille ett tag och besökte dels en utanför Sala och sedan en mängd i norra Halland och Sjuhärad. De ihoprafsade stenarna blir mycket intressanta om man istället börjar tänka dem som strategiska murar med ingångar på lämpliga ställen. Vi hade jättekul!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 apr 2025 18:23

Det går att söka på ”fornborg” på Fornsök;

https://app.raa.se/open/fornsok/

Först på sök och sedan leta reda på ”fornborg” på ”lämningstyp”. Fick fram 1 308 träffar på detta sökord och det går att söka på respektive län också.

Stefan