Sovjetunionens fall

Volothamp Geddarm
Ny medlem

Sovjetunionens fall

Inlägg av Volothamp Geddarm » 21 maj 2003, 21:23

Mitt specialarbete om KGB är snart avklarat men det är några små saker jag fortfarande inte har ordentlig koll på. Använde sökfunktionen men hittade inga svar på mina resterande frågor. Därför ställer jag dem nu.

Exakt vilka länder hade Sovjetunionen makten över?
Vad hände i Sovjet mellan åren 1970-90 och vad hade KGB för sig under den tiden?
Hur och varför föll Sovjetunionen?
Vad hände efter kommunismens fall?

Kommer jag på fler frågor ställer jag dem i efterhand.

Tack på förhand alla som svarar. Tacksam för alla sorters upplysningar.

/Volo

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Re: Sovjetunionens fall

Inlägg av Darius » 21 maj 2003, 21:30

Rekomenderar starkt boken "John Barron : KGB idag" , Finns intervjuer , Fakta och ögonvittnes skildringar.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 maj 2003, 21:36

Makten över?
Det berro på hur man ser det om man menara politiskt, militärt eller ekonomiskt så är det många.

Om man menar de länder som tidigare ingick i Sovjetunionen så är det:
Armenien, Azerbajdzjan, Georgien, Kazakstan, Kirgizistan, Moldavien, Ryssland, Tadzjikistan, Turkmenistan, Ukraina, Uzbekistan, Vitryssland, Estland, Lettland och Litauen.

Mellan 1970-1990 så kan man kort säga att Sovjetunionen stagnerade.

Varför Sovjetunionen föll är jobbigt att svar på då det beror på så mycket men Gorbatjov har rätt stort ansvar likaså den misskötta ekonomin.

Efter kommunismen fall har det inte hänt så den ljusnande framtid laänderna skulle mötas har inte infriats. Några dåliga marknadsreformenr har genomförts och det är missär fortfarande.

/Martin

/Martin

Volothamp Geddarm
Ny medlem

Inlägg av Volothamp Geddarm » 21 maj 2003, 22:45

Gröfaz: Med makten över menade jag länder som styrts, eller i stort sätt styrts av kommunisterna, vare sig det varit officiellt eller inofficiellt. Helt enkelt länder som Sovjet haft stort inflytande över.

Inte lust att ge mig några tips om varför Sovjet föll förresten? :wink:

Darius: Tack för tipset, jag ska gladeligen läsa den så fort jag får chansen. :D

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Sovjet

Inlägg av Scrooge_McDuck » 22 maj 2003, 07:40

Äre jag helt ute och cyklar om jag säger att Sovjet hade rätt så stort in flytande över Rumänien och Moldavien? Jag menar det satt ju en kommunistisk ledare vid makten i Rumänien, Nicolau Chautjesko (jag vet att det itne stavas så men det låter så om man säger det). Sedan är det klart att Sovjet påverkade väl nästan alla länder som ligger nära. Det var ju som en motvikt till Amerika. Men om du menar mer hade kontroll såvet jag inte. Fast dera inflytande var nog ganksa stort.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 22 maj 2003, 11:37

Rumänien hade Sovjet rätt lite inflytande över. (Har för mig att Gunnar Myrdal uttalade sig snällt om Ceaucescu just därför.)
men Moldavien var en sovjetrepublik. (Moldovska SSSR)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 maj 2003, 12:08

Länder som Sovjetunionen inte bestod över men hade stor makt över var DDR, Polen, Tjeckoslovakien, Rumänien, Ungern, Bulgarien, Mongoliet, Nordkorea. Sen finns det ett antal länder som Sovjetunionen har haft ett omfattande samarbete med men inte "kontrollerat". Kuba, Kina, Vietnam, Afghanisatna m.fl.

Att Sovjetunionen föll samman berodde på att ekonomin hade halkat efter USA. Sovjetunionen hade under hela sin tid avsikt att gå om USA ekonomiskt. Vilket man inte lyckades med. Sovjetunionen började stagnera ordentligt på 1970-talet. Under 60-talet var tillväxten runt 8% BNP men sedan så sjönk den stadigt voch var i början på 80-talet 2-3%.
Brezjnev som var partisekreterare under 70-talet gjorde omfattande satsningar på försvaret och byggde bland annat upp den superflotta som Sovjetunionen, men som var totalt meningslös. Samhället stagnerade mer och mer och det blev inte bättre att att Andropov övertog ledarskapet och sedan att Tjernenko blev generalsekretarer alla dessa tre herrar var gamla och det kan ha påverkat att det inte sattes igång några ekonomiska reformer. 1985 blev Gorbatjov generalsekreterare. Han började sitt reformprogram med uskornie (accelration) Glasnost (öppenhet) perestrojka (omdanning).

Hans mening var att männsikor skulle ta ett ökat ansvara och det skulle bli tillåtet att kritisera partiet och byråkrateran. Man skulle börja ta egna initiativ. Tyvärr för Gorbatjov så accelererade detta. Det börjades bilda olika organisationer, främst miljörörelser som protesterade mot hur dåligt miljön hade smuttats ner. Ingen miljöpolicy under 70 år kan ju inte vara bra. Dessa rörelser utökade sedan sina krav till självständighet och det var främst de baltiska länderna som propagerade för detta och då främst Litauen. Självständighet proklamerades i mars 1990. De två andra baltiska staterna följer efter två månader senare.

I augusti 1991 så görs det försök till en kupp i Sovjetunionen där Gorbatjov avsätts. Jeltsin kommer nu in i bilden som Rysslands president och han uppvisar ett stort mod I Moskva mot militären,. Han får med sig moskvaborna och militären som ska skinga demonstranterna vägrar lyda order. Kuppen misslyckas och Gorbatjov återinsätts. Jeltsin blir Sovjetunions populäraste politiker. I december skriver så Jeltsin och företrädarna för Ukraina och Vitryssland på ett avtal i Minsk om att träda ur unionen och då upphör också Sovjetunionen för utan Ryssland finns det ingen union.

/Martin

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 22 maj 2003, 16:57

Främsta anledningen till att industrin stagnerade var att ekonomin var trögt styrt av ett centralkommando, och de satsningar som genomfördes bestod i satsning på tung industri istället för konsumtionsvaror, vilket var bra för armén, men var dåligt för folket eftersom de inte hade så mycket varor att välja på (och de som fanns var av usel kvalité). Matköer på flera timmar var därför ingen ovanlighet, och den svarta marknadens västvaror var de mest eftertraktade som man kunde finna.

Inte ens de tunga industrierna man satsade på var speciellt moderna, utan för att ingen skulle få sparken satsade man inte på modern, arbetsbesparande teknik utan körde på med gamla maskiner och system från 30-40 talen. Därför kunde man köra med gamla ineffektiva maskiner för att garantera jobb, som egentligen var helt meningslösa och som i väst skulle rationaliserats för längesedan. Därför blev det så stora bakslag när marknadsekonomin infördes, eftersom folk förlorade sina jobb då de arbetade på ineffektiva industrier och ingen var garanterad jobb längre.

Volothamp Geddarm
Ny medlem

Inlägg av Volothamp Geddarm » 22 maj 2003, 20:08

Ni är alltför vänliga. Tack för de informativa inläggen! :D

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 maj 2003, 23:20

Får man läsa specialarbetet sen?

/Martin

Volothamp Geddarm
Ny medlem

Inlägg av Volothamp Geddarm » 28 maj 2003, 21:05

Vet inte om jag törs lägga ut det. Antagligen blir det då totalsågat av alla historiaidio.. kunniga människor som håller till här. :wink:

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 28 maj 2003, 21:14

Personligen tycker jag det är rätt dålig stil om någon skulle såga det (om nu någon skulle göra det) bara för att just såga det. Det är en annan sak om du ber om rättelse och kritik. Då kan man komma med kommentarer men jag tycker man inte gör det utan att personen gör det. Och vad säger att det inte är bra?

/Martin

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 28 maj 2003, 21:43

Jag visste att Rumänien var under inflytande av Sovjet. Det var även Finland för de som är intresserade. De producerade ju varor och sålde till både Sovjet och USA. Det var det som fick igång den finska ekonomin

Volothamp Geddarm
Ny medlem

Inlägg av Volothamp Geddarm » 31 maj 2003, 12:16

Gröfaz skrev:Personligen tycker jag det är rätt dålig stil om någon skulle såga det (om nu någon skulle göra det) bara för att just såga det. Det är en annan sak om du ber om rättelse och kritik. Då kan man komma med kommentarer men jag tycker man inte gör det utan att personen gör det. Och vad säger att det inte är bra?

/Martin
Nja, jag sade det mest med en skämtsam ton. Visst kan jag publicera det här... :P

mesost
Ny medlem

sovjetunionens fall

Inlägg av mesost » 9 oktober 2006, 22:15

• Beskriv kortfattat förloppet
• Redogör för bakomliggande faktorer till händelseutvecklingen.

Detta är två frågor som jag funderat mycket över senaste tiden, jag ahr även skrivit om det tidigare här på skalman, sökt i böker på nätet men jag hittar ingenting som jag anser förklarar det här för mig på ett rba sätt.

Kan någon här hjälpa mig? vore enormt tacksam

Skriv svar