Småstater
Småstater
Är det någon som vet om Liechtenstein och/eller Monaco var ockuperade under VK2? I så fall, av vilket land?
Monaco m m
Med 99,9% säkerhet kan jag meddela följande:
Liechtenstein: Neutralt, precis som Schweiz.
Monaco: Tillhörde den av Vichyregimen kontrollerade delen av Frankrike.
Olov
Liechtenstein: Neutralt, precis som Schweiz.
Monaco: Tillhörde den av Vichyregimen kontrollerade delen av Frankrike.
Olov
Småstater
Hur var det med San Marino och Andorra då?
San Marino var väl kumpan med Italien eller?
San Marino var väl kumpan med Italien eller?
Småstater
San Marino: Axelmakterna (Italien)
Andorra: Neutralt
Samt en bonus, killar!!!
Åland: Neutralt
Olov
Andorra: Neutralt
Samt en bonus, killar!!!
Åland: Neutralt
Olov
Åland var inte neutralt under VK2. Ögruppen befästes av Finland och finländska trupper stationerades på öarna.
Frågor till de finska bröderna:
Var det finlandssvenska förband som placerades på Åland, av hänsyn till ålänningarna? Det fanns väl svenskspråkiga kustarilleriförband. Från Vasa?
Inkallades ålänningarna under VK2? Var tjänstgjorde de i så fall?
Frågor till de finska bröderna:
Var det finlandssvenska förband som placerades på Åland, av hänsyn till ålänningarna? Det fanns väl svenskspråkiga kustarilleriförband. Från Vasa?
Åland
"Åland var inte neutralt under VK2. Ögruppen befästes av Finland och finländska trupper stationerades på öarna."
Intressant. Jag hade det på känn (1939-44, va?) men jag undrar om man inte räknade Åland som neutralt trots att finländska trupper fanns på öarna?
Låter kanske dumt, men faktum är att väldigt många kartor som beskriver andra världskrigets skeenden ofta låter Åland vara "neutralt" medans Finland såklart går under "bundsförövant med axelmakterna".
Vanlig miss, kanske?
Olov
Intressant. Jag hade det på känn (1939-44, va?) men jag undrar om man inte räknade Åland som neutralt trots att finländska trupper fanns på öarna?
Låter kanske dumt, men faktum är att väldigt många kartor som beskriver andra världskrigets skeenden ofta låter Åland vara "neutralt" medans Finland såklart går under "bundsförövant med axelmakterna".
Vanlig miss, kanske?
Olov
Åland var helt rätt inte neutralt under Andra Världskriget, då det mot demilitariserings-överenskommelsen från 1856 befästes under kriget. Denna överenskommelse överträddes dock även under inbördeskriget 1918, då svenska trupper landsteg på Åland.
Huruvida det var svenskspråkiga trupper som befäste Åland under Andra Världskriget har jag inga uppgifter om, men det var troligtvis så.
Huruvida det var svenskspråkiga trupper som befäste Åland under Andra Världskriget har jag inga uppgifter om, men det var troligtvis så.
- Superfinne
- Medlem
- Kontakt:
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Lichtenstein gjorde en mindre diplomatisk kupp under Anschluss 1938 - normalt har staten en slags union med Österrike och tyska trupper kom för att även ockupera Lichtenstein men hindrades av Schweiziska trupper - Lichtenstein hade helt enkelt på ett par timmar upplöst banden med Österrike och blivit en del av Schweiz.
- Superfinne
- Medlem
- Kontakt:
Ja..
Finlandsvenskar vaktade Åland (enligt iaf av en kompis på åland)
ja till frågan om att var det ålaningar i finska armen jag tror att några kaske ville behålla sitt land (vet ej hur utrycka sig själv).......
dvs. Ville kämpa för en och samma sak för ...
vet ej om Åland skulle ha gåt till union med sverige om Finland skulle ha ockuperats .......kanske.......(vet att hör ej till saken)
Men åland var på sitt sätt i krig .....
Mvh Martin
Finlandsvenskar vaktade Åland (enligt iaf av en kompis på åland)
ja till frågan om att var det ålaningar i finska armen jag tror att några kaske ville behålla sitt land (vet ej hur utrycka sig själv).......
dvs. Ville kämpa för en och samma sak för ...
vet ej om Åland skulle ha gåt till union med sverige om Finland skulle ha ockuperats .......kanske.......(vet att hör ej till saken)
Men åland var på sitt sätt i krig .....
Mvh Martin
Den 1939 gällande demilitariserinngsöverenskommelsen var väl den från 1920? Under överinseende av NF?Jonas Ström skrev:Åland var helt rätt inte neutralt under Andra Världskriget, då det mot demilitariserings-överenskommelsen från 1856 befästes under kriget. Denna överenskommelse överträddes dock även under inbördeskriget 1918, då svenska trupper landsteg på Åland.
Jag skrev en uppsats om ålandsfrågan för några år sedan...
Jag skulle bara minnas att det fanns en överenskommelse som härrörde från krimkrigets slut, men jag måste kolla uppgifterna igen. Jag återkommer till detta i ett senare skede.jj skrev:Den 1939 gällande demilitariserinngsöverenskommelsen var väl den från 1920? Under överinseende av NF?
Jag skrev en uppsats om ålandsfrågan för några år sedan...
Såvida jag minns rätt så inkallades inte ålänningar under Andra Världskriget. Så är fallet också ännu, d.v.s. de inkallas inte till tjänstgöring inom det militära. Dock kan de utföra frivillig värnplikt, bl.a. finns på min brigad en frivillig åländska.Obelix skrev:Frågor till de finska bröderna:
Det svenskspråkiga kustartilleriet torde alltid ha varit krigsplacerat på Åland. Själv tjänstgör jag för tillfället inom Raseborgs Kustartilleribataljon, som är den enda artilleribataljon som utbildas för kusten och på svenska. Den krigstida placeringen är fortfarande Åland, men p.g.a. demilitariseringen så kan vi inte utföra övningar där.
Från: Historien om Bomarsund
http://www.aland-museum.aland.fi/kastel ... orien.html
http://www.aland-museum.aland.fi/kastel ... orien.html
...vid fredskongressen i Paris 1856 överenskom man om att Åland inte vidare skulle få befästas. Denna överenskommelse kallas Ålandsservitutet och är i kraft ännu idag fastän Åland nu tillhör Finland.