Är Demokratin på Fallrepet 2

Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Är Demokratin på Fallrepet 2

Inlägg av sveahk » 19 mars 2025, 14:42

Vi hade för ett par år sedan en tråd som hette så, "Är demokratin på fallrepet?" Den blev med rätta låst av C - för mycket av dagens politik.

Men - nu vill jag ändå gärna använda den utmärkta rubriken för en något annorlunda diskussion - nämligen om hur ämnet "Historia" behandlas i dagens skolor.

Problematiken dök upp i ett samtal med en lärare på en gymnasieskola här i Klockrike. Han pratade sig varm om svårigheterna att hålla sig någorlunda neutral i undervisningen när eleverna (de få som följer de dagliga nyheterna...) upplever en värld som mer och mer löser sig från de demokratiska regler vi föräldrar tagit för givna under så många år.

Han hade ett par frågor om historieundervisningen som säkert gäller lika bra i Sverige som Schweiz och lite överallt.

Jag håller det kort:

-Hur undervisar man i historia i tider som dessa?

-Hur förhåller man sig neutral (som lärare) i klassrummet när grundläggande demokratiska värderingar plötsligt diskuteras...och möjligtvis ifrågasätts?

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Re: Är Demokratin på Fallrepet 2

Inlägg av sveahk » 19 mars 2025, 21:38

Inga gymnasielärare här i Skalman...?

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 mars 2025, 22:57

Är inte lärare om man inte räknar att utbilda beväringar att göra diverse saker för att skada eller döda fienden.

Två anekdoter. Min äldsta vart påkommen med att langa energidryck i skolan, typ Red Bull, mot god förtjänst. Kanske 10-12 år gammal. Straffet var att skriva en uppsats på kanske två tre sidor om varför dessa drycker inte var lämpliga för barn. Jag tror att lärarna tyckte det nästan var lite skoj men de måste ju markera på något sätt.

Några klasskompisar till min yngsta son vart påkomna med att ha ritat hakkors på en impopulär lärares dörr några år senare, ingen påföljd. Vore jag lärare hade jag tvingat dem att tvätta dörren och skriva en 5-10 sidors uppsats om vad hakkors betyder för många i Europa fortfarande.

Men jag bor inte i Sverige och är inte lärare.

Personlig vinkling något utanför ämnet.

MVH

Hans

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 20 mars 2025, 02:01

Det går inte att, oh jag tycker inte man ska, vara neutral. Människor i allmänhet gillar att vara en del av någonting. Det är när vi tar bort detta någontinget som det blir konstigt. Den som inte står för något faller för allt.

Det innebär i praktiken att vi ska INTE ha neutrala skolor etc, vi ska tvärtom ha skolor som aktivt arbetar med attvara politiskt direkta. Bland annat innebär det att de ska lära ut att saker och ting som finns i ett samhälle inte finns av automatik, utan för att någon vill att de sakerna ska finnas.

och det här är något som definitivt behöver arbetas med högt upp i toppen. Tex behöver man, om man vill ha medborgare med förtroende för demokrati, inte syssla med nepotism som statsminister, man ska inte ljuga i tv osv. För varje politiker som åker fast med handen i kakburken men inte drabbas av seriösa konsekvenser, det utarmar demokratin.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 20 mars 2025, 10:39

Davian skrev:
20 mars 2025, 02:01
Det går inte att, oh jag tycker inte man ska, vara neutral. Människor i allmänhet gillar att vara en del av någonting. Det är när vi tar bort detta någontinget som det blir konstigt. Den som inte står för något faller för allt.

Det innebär i praktiken att vi ska INTE ha neutrala skolor etc, vi ska tvärtom ha skolor som aktivt arbetar med attvara politiskt direkta. Bland annat innebär det att de ska lära ut att saker och ting som finns i ett samhälle inte finns av automatik, utan för att någon vill att de sakerna ska finnas.

och det här är något som definitivt behöver arbetas med högt upp i toppen. Tex behöver man, om man vill ha medborgare med förtroende för demokrati, inte syssla med nepotism som statsminister, man ska inte ljuga i tv osv. För varje politiker som åker fast med handen i kakburken men inte drabbas av seriösa konsekvenser, det utarmar demokratin.
Hoppas att du inte arbetar som lärare, för din åsikt speglar inte Svenska Skolverkets linje som går ut på att undervisningen i svenska skolor vara saklig och allsidig, vilket innebär att den ska vara neutral och inte ta ställning för eller emot politiska åsikter. Det anses viktigt för att eleverna ska kunna bilda egna uppfattningar baserade på fakta och olika perspektiv.
https://www.skolverket.se/regler-och-an ... n-i-skolan

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 20 mars 2025, 11:09

Som sagt, det vore bra om vi kunde hålla oss till läroämnet Historia - som jag antar fortfarande finns på skolschemat. Och då speciellt läraren som skall förmedla just Historia. Och då framför allt - Nutidshistoria. Det som händer nu.

Exempel: USA, som väl fortfarande står överst på listan om världens Demokratier, med sin "Liberal Democracy", men som möjligtvis, pga det som nu händer, kan snabbt ramla ner på en "Electoral Autocracy".

Hur förmedlas det i skolundervisningen? Hur politisk får läraren vara i sina utformningar om vad som händer just i dag? Hur får han reagera när det sitter högljudda aktivister av olika kulör i klassrummet?

Hans K

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 20 mars 2025, 12:25

sveahk skrev:
20 mars 2025, 11:09

Hur politisk får läraren vara i sina utformningar om vad som händer just i dag? Hur får han reagera när det sitter högljudda aktivister av olika kulör i klassrummet?

Hans K
Samma svar:
https://www.skolverket.se/regler-och-an ... n-i-skolan

Det är inte raketforskning. Ganska tydliga regler om vad man får och inte får göra som lärare

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 20 mars 2025, 17:00

Tack cats för skolverkets regler. Hade väl hoppats på lite personliga stories, erfarenheter från de som är direkt involverade, historielärarna - men det är kanske för mycket begärt...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 20 mars 2025, 17:35

Mitt minne från slutet av sjuttiotalet var att:

1. Historielektionerna var tråkiga, bondesamhället på 1300-talet var jag (då) inte ett smack intresserad av
2. Det som intresserade mig, krigshistoria från 1900-talet insåg jag snabbt att jag kunde bättre än lärarna
3. Därför hade jag ytterst hög frånvaro från inte bara historieklasserna men som sagts tidigare, jag hängde inte på något café med polarna utan satt och läste på biblioteket
4. Inget minne av att någon lärare propagerade för något parti även om man kunde misstänka partitillhörighet
5. Det organiserades skolval i samband med de riktiga valen. Tror det var i högstadiet. Inget minne av inbjudna politiker. Valresultatet hade ingen praktisk betydelse men var väl där för att lära ut demokrati. Vill minnas att det var lite mer polariserat än de vanliga valen. M och VP fick högre andel än i riksdagsvalet. SD var inte uppfunna då och bokstavskombinationerna på vänsterkanten fick inte vara med. Bara riksdagspartier

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 21 mars 2025, 09:28

Vi har alla våra skolminnen, historielektionerna inte undantagna. Mina från början av sextiotalet är bra, läraren väckte historieintresset hos den väldigt unga Hans.

Men, som sagt, jag hade hoppats att få lite inside stories från de som i dag står bakom klassrummets kateder(om de nu fortfarande finns?), dagens historielärare. De som på något sätt måste förklara för de mer eller mindre intresserade ungdomarna vad som egentligen nu händer i världen - USA, Ukraina, Israel och Hamas, Ryssland, Kina och Taiwan, flyktings"problemen" för att bara nämna ett par...

Lite mer i stil, hur är det att vara historielärare i dagens Sverige...?

Hans K

Skriv svar