Bensinmackens historia

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Bensinmackens historia

Inlägg av Hans » 15 mars 2025, 16:26

Lite OT angående ätbara bilar: 'Det finns bara ett sätt att stoppa dem, i munnen'.

Fiasko blev succé: https://www.cloetta.com/sv/om-cloetta/h ... ens-bilar/

Åter mackar.

MVH

Hans

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 15 mars 2025, 22:41

Patrik Öbrink skrev:
15 mars 2025, 13:30
I grunden handlar det förstås om ekonomi. Vinstmarginalen på bränsle blev till slut så liten att det krävdes allt fler sidoinkomster (fr med biograferna). Numera är marginalen vad jag förstås betydligt bättre, men ägarna har ju sett hur lönsamt det är med korv, kaffe trisslotter och paketutlämning så de fortsätter med det. De som kan höra vad det är som låter konstigt kan få bättre jobb på en verkstad än att langa ut varmkorvar på en mack.

Jag minns inte exakt när utvecklingen tog fart, men jag kan tänka mig att det delvis sammanföll med automatstationernas utbredande. Det bör ju ha minskat volymen på de bemannade mackarna. Kanske har det haft något samband med världsmarknadspriset på olja också?
Japp, 90 tal så var kalkylen följande. Jag sålde 20 liter bensin, en kund köpte en liter mjölk och två chokladkakor och jag bjöd på kassen. Plus minus noll affär enligt ägaren.. Om det är sant vet jag inte men det var dåliga marginaler på bensin då. Det var inte bara glass de sålde och inte heller färdigmat utan varor som Bullens pilsnerkorv, hydralolja, rengöringsmedel, sardiner, mjölk, läsk, chips etc. och där låg mycket av intäkterna.

Det finns många märkliga historier för övrigt. Folk som kom exakt samma tid varje dag (inom några sekunders marginal) folk som gjorde sin veckohandling på macken för de fick handla på krita, fast en ICA fanns 100 meter bort med 35% lägre priser på det mesta osv. En tant som försökte tanka från en borttagen pump som skulle skrotas och halvlåg på en grushög på baksidan tillsammans med massa bråte osv...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 mars 2025, 00:38

Macken som gick på 1980-talet kommer man ihåg.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 16 mars 2025, 10:03

Grönis skrev:
15 mars 2025, 22:41
...
Det finns många märkliga historier för övrigt.
...
Berätta gärna fler.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 mars 2025, 13:23

Hans skrev:
16 mars 2025, 10:03
Grönis skrev:
...
...
Berätta gärna fler.

MVH

Hans
Jag har också lite kännedom om mackar och det finns också i den andra tråden om bensinmackar.

viewtopic.php?f=39&t=26669&hilit=Bensinmackar

I början av 1980-talet så hade mackarna oftast ett par kyldiskar med läsk, glass och enstaka mejeriprodukter förutom när det gällde bilar förstås. OK/Q8 eller bara OK har exakt samma sortiment som tidigare och har varit inne i OK-macken i stadsdelen där jag bodde mina första 13 år. Det ser exakt likadant ut nu som när jag bodde där.

Jag kan också rekommendera att ni går in i OK-macken i Rimbo (Uppland) om ni skulle åka förbi. Jag får alltid en nostalgisk känsla när man är inne i denna mack. Butiken har olika rum kan man påstå och inte den hall-liknande butiken som många mackar har nu för tiden.

Det är många mackar som har lagts ner och som antingen blivit rivna eller fått en annan verksamhet. I den nämnda Vassunda var det tre mackar en gång i tiden, nu finns ingen kvar. På en del ställen finns det bensinpumpar men där har det blivit t ex närlivs.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 16 mars 2025, 14:49

Två bensinmackstrådar slogs ihop till en.

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 16 mars 2025, 22:17

Stefan Lundgren skrev:
16 mars 2025, 13:23
Hans skrev:
Grönis skrev:
...
...
Berätta gärna fler.

MVH

Hans
Jag har också lite kännedom om mackar och det finns också i den andra tråden om bensinmackar.

viewtopic.php?f=39&t=26669&hilit=Bensinmackar

I början av 1980-talet så hade mackarna oftast ett par kyldiskar med läsk, glass och enstaka mejeriprodukter förutom när det gällde bilar förstås. OK/Q8 eller bara OK har exakt samma sortiment som tidigare och har varit inne i OK-macken i stadsdelen där jag bodde mina första 13 år. Det ser exakt likadant ut nu som när jag bodde där.

Jag kan också rekommendera att ni går in i OK-macken i Rimbo (Uppland) om ni skulle åka förbi. Jag får alltid en nostalgisk känsla när man är inne i denna mack. Butiken har olika rum kan man påstå och inte den hall-liknande butiken som många mackar har nu för tiden.

Det är många mackar som har lagts ner och som antingen blivit rivna eller fått en annan verksamhet. I den nämnda Vassunda var det tre mackar en gång i tiden, nu finns ingen kvar. På en del ställen finns det bensinpumpar men där har det blivit t ex närlivs.

Stefan
Otroligt med tre mackar i Vassunda. Åker förbi där i bland och känner folk i trakten. Det är ju en korsning med typ 10 hus.. Men jag har noterat skylten du pratar om och vi har pratat om varför den finns kvar där..

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 16 mars 2025, 22:23

Hans skrev:
Grönis skrev:
...
...
Berätta gärna fler.

MVH

Hans
En kul grej handlade om två norrmän som kom med motorcykel. De vecklade ut en Sverigekarta och frågade om vägen. Så långt inga konstigheter, det hände titt som tätt innan GPS tiden. Men de var övertygade om att de befann sig någonstans mellan Jokkmokk och Gällivare. Jag bedyrade att de var i Enköping och hade max en timme kvar till Stockholm men de trodde inte på mig. TIll slut fick en kollega och en annan kund bekräfta var de var någonstans. De hade åkt från Östersund på morgonen och kört 7 timmar i sydlig riktning istället för åt norr. Målet för dagen var Gällivare och sen vidare upp mot Narvik..

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 mars 2025, 06:47

Grönis
Otroligt med tre mackar i Vassunda.
Det fanns en strax söder om Vassunda på 255:an, en inne i samhället och en på 255:an, ungefär där lastbilsportarna här (samtidigt är jag osäker på denna mack). Har för mig att jag var med fadern där i slutet på 1970-talet eller alledes i början på 1980-talet.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 mars 2025, 07:01

På tal om med en äldre modell så finns en sådan utanför Alunda (i Uppland) och man får drag av gammalt när man åker förbi där. Publicerade ett par bilder på denna mack.

https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... i.html?m=0

Grisslamacken låg öde i drygt 20 år innan den revs tillsammans med värdshuset i förgrunden och denna mack låg mellan Månkarbo och Tierps kyrka längs med forna sträckan av E4:an.

https://swedishruins.se/galc/grissla/grisslaswe.html

Grissla värdshus åt man ett par gånger, minns att det var en kvinna på 50-60 år som serverade / hade stället i slutet på 1970-talet.
Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 17 mars 2025, 10:14

Stefan Lundgren skrev:
17 mars 2025, 07:01

Grisslamacken låg öde i drygt 20 år innan den revs tillsammans med värdshuset i förgrunden och denna mack låg mellan Månkarbo och Tierps kyrka längs med forna sträckan av E4:an.

https://swedishruins.se/galc/grissla/grisslaswe.html

Grissla värdshus åt man ett par gånger, minns att det var en kvinna på 50-60 år som serverade / hade stället i slutet på 1970-talet.
Stefan
Är det där Karolas ligger i dag eller är det längre norrut där det såldes kläder på slutet?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 mars 2025, 14:45

Nej, Grissla värdshus låg där busshållplatsen Grissla ligger idag, alltså mellan Karolas och Tierps kyrkby. Lite längre norrut och vid byn Österensta. Om du brukar titta på Google Earth eller motsvarande så är den mera bruna fläcken vänster om vägen (under förutsättning att kompassen pekar norrut).

Kom på att tänka på denna tråd som inte har blivit uppdaterat på drygt tio år. Där finns också om bensinmackar med värdshus har jag för mig samt mycket annat.

viewtopic.php?f=22&t=24868&sid=c595f4c2 ... c1e6455473

En del försvunna objekt diskuterades där och lite grann finns på min blogg också under taggen ”Försvunnigheter”.Jörnmarks sida är nog tyvärr nedlagd idag och tycker att jag har fått en notis om det nån gång att Jan Jörnmark har trappat ner. Han hade bl a bilder på Hasslerörs värdshus som låg utmed gamla E3:an/numera E20 vid byn Hassle. Värdshuset är riven sedan 15-20 år tillbaka, men mackarna ligger kvar. Hasselrörs värdshus hade gångar i lokalen som jag och min lillasyster liksom andra barn springa runt i omkring slutet på 1970-talet. Min far stannade ofta i Hasslerör på väg till eller från min farmor som bodde utanför Göteborg. Min mor ville hellre prova på nya ställen när hon var med och då stannade vi inte där till våran förtvivlan. 😎😁

På Facebook finns en grupp med namnet ”Bensinstationer” och en del gamla bilder publiceras där.

https://m.facebook.com/groups/bensinstationer/

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 17 mars 2025, 17:47

Stefan Lundgren skrev:
17 mars 2025, 14:45
Nej, Grissla värdshus låg där busshållplatsen Grissla ligger idag, alltså mellan Karolas och Tierps kyrkby. Lite längre norrut och vid byn Österensta. Om du brukar titta på Google Earth eller motsvarande så är den mera bruna fläcken vänster om vägen (under förutsättning att kompassen pekar norrut).

Stefan
Tack för klargörandet. Då vet jag vilket ställe som avses. Det minns man ju mycket väl.

Det här har inte med ämnet att göra, men jag berättar det ändå: Enligt en lokal tradition i Tierp tog Gustaf III i februari 1792 på hemväg från riksdagen i Gävle och på flykt undan Anckarström in på ett värdhus i just de trakterna. Anckarström ska ha bott där dagen efter. Tyvärr stämmer det inte, för vi vet att kungen åkte direkt hem till Stockholm för att hinna gå på teater på kvällen.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 17 mars 2025, 19:21

Lite relaterat. Bror min bor ett muskötskott ifrån.

Bild
https://sjogestadmotell.se/om-oss/#:~:t ... sinstation.

Det ser inte riktigt ut så idag. Men motellet överlevde trots att E4'an lades på den då nybyggda motorvägen några kilometer norr därom (70-talet?). Man kan bo och äta hyfsat fortfarande. Men ganska många mackar och motell/restauranger måste gått åt när motorvägarna började byggas.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 17 mars 2025, 20:02

Lite vid sidan om...men why not - En kall och blåsig dag, det som lokalbefolkningen här kallade vår, fyllde vi här...
IMG_0559.jpg

...i nordligaste Skottland upp vår Volvo med bränsle för turen söderut, köpte två paket chips och skickade ett vykort till fruns föräldrar...

Hans K

Skriv svar