Bensinmackens historia

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 mars 2015, 16:04

Sammanfattning över "försvunna" bensinmackar i Uppsala med omnejd.

Statoil-macken, Kungsgatan nedre del, borttagen för några år sedan, nu Ingo-mack.
BP---Statiol, Vilan, togs bort omkr 2001, ICA Supermarket är där nu, Ingo-mack i närheten.
Vassunda: Uppställda Guif-pumpar och pumpskylt, fanns tidigare två mackar strax utanför samhället längs med nuv 255.
Svista; längs med gamla E4:an, båda är borttagna, den ena var det rumsuthyrning.
Läby, också längs med gamla E4:an, Shellmack, godisbutik och nuv status okänd.
Örsundsbro, obekant bensinmack, finns endast det klassiska taket över pumparna kvar.
Längs med länsväg 272, okänt läge, förut fanns det en mindre mack och cafe där, nu är allting borta.
OK-macken, Gamla Uppsala, nedlagt sedan drygt 10 år tillbaka.
Statoilmacken, Rasbo, nedlagd för några år sedan, är bekant med ägarna så jag borde kunna det bättre.
Hovsta, mellan Uppsala-Björklinge, nedlagt, det var ett klassiskt tankningsställe.

Det får räcka som en liten början.

Bidrag gärna!!!

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Bensinmackens historia

Inlägg av Hans » 14 mars 2025, 16:05

Under min tid som bilägare 1981 och till idag har det skett en radikal ändring. Då var det ett ställe man kunde tanka bilen på, köpa motorolja och andra bilrelaterade saker av någon i skitig overall som också kunde lyssna på vad det var som lät konstigt med bilen och diagnosticera problemet och eventuellt åtgärda. Det kanske fanns en hylla med godis och möjligtvis möjlighet att köpa en glass. Källa: Mig själv och Roy & Roger.

Idag är en mack typ en 7-11 dagligvaruhandel där man till bilen möjligtvis kan köpa spolarvätska. Café och korvkiosk tillika. Fast man kan fortfarande tanka bilen.

Stämmer min analys? När började denna omvälvning och varför? Någon? Eller förslag på vidare läsning.

MVH

Hans

Grönis
Medlem

Re: Bensinmackens historia

Inlägg av Grönis » 14 mars 2025, 19:59

Ja den stämmer. Jag hade nära släkt som ägde en bensinmack under flera deccenier. Den låg centralt i en mellanstor stad. Fram till omkring början på 2000-talet hade de kvar en mekaniker med skitig overall som kunde lyssna på bilen och faktiskt fixa det mest akuta, precis som du säger. Mot slutet var det ganska unikt med sådan kompetens. De la ner något år senare och en epok gick i graven. De moderna mackarna där alla tankade låg då vid infarterna/stora vägarna och inte mitt inne i stan. Jag jobbade på denna mack på somrarna och ibland på helgerna. Det förväntades att man skulle kunna byta torkarblad och ibland lampa på bilarna som kom in. Men det var vi sannolikt bland de sista i trakten som kunde.

En av ägarna skrockade åt detta med att man kunde köpa mat hos konkurenterna. Helt vansinnigt, kan du tänka dig en italienare eller fransman som äter på en bensinmack sa han? Du har ju upplands bästa korvmoj 50 meter härifrån. Senaste gången jag bilade i Europa var det ju samma fenomen lite överallt. Tidigare, omkring fram till 80-talet hyrde de även ut rum till resenärer. Det gjorde tydligen andra mackar också på den tiden?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 14 mars 2025, 21:24

I begynnelsen såldes bensin av lanthandlarna så man kan väl säga att cirkeln är sluten.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 mars 2025, 23:57

Var det inte på apoteken först, eller också?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 15 mars 2025, 01:39

Apoteket var väl innan det blev fart på bilismen.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 mars 2025, 10:16

Då ställer man sig frågan när den första bensindrivna bilen kom till Sverige och hur fick den och efterföljande bilar bränsle i början? Fanns det bensin innan med för mig okänt användningsområde?

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 15 mars 2025, 11:42

Verkar ha använts som lösningsmedel, för rengöring.

Bertha Benz ska ha ”tankat” på ett apotek på den första längre dokumenterade bilresan.

http://www.bertha-benz.de/indexen.php?s ... rstetankst

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 mars 2025, 11:59

Tack: https://en.wikipedia.org/wiki/Ligroin

Misstänker starkt att det var rekommenderat med en gnutta olja i, för Berthas bruk.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 mars 2025, 12:08

Grönis, tack för svar.

Längs motorvägarna i Europa brukar bensinmacken, med mindre dagligvaror, vara samgrupperad med något matställe och ibland med någon motellhistoria. Ägarförhållandena vet jag icke. Småmackar i mina trakter är som i Sverige. Ofta i samarbete med någon större kedja av matvaruaffärer. Småmackar utanför civilisationen, kräver lite empirisk forskning innan jag uttalar mig.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 mars 2025, 13:14

Det var ”vartäns” som trådar kommer upp så ligger de gamla tråden kvar nånstans i forumarkivet.

viewtopic.php?f=39&t=26669&hilit=Bensinmackar

Kommer ni inte ihåg denna tråd som blev 60 inlägg i innan det slutades att diskuterats. Skribenten har själv besökt och sett gamla mackar. Det finns en f d mack i uppländska Vassunda som har sin Gulf-skylt hängades utanför. Förr fanns ju alltid någon som stod utanför och fyllde i bränsle i bilarna, en bild på det finns under järnvägsviadukten (Vaksalagatan, där folk går).

Det fanns inte bensinmackar i början, i Sverige fick man ta kontakt med en apotekare som kunde komma med tillräckligt med bensin.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 15 mars 2025, 13:30

I grunden handlar det förstås om ekonomi. Vinstmarginalen på bränsle blev till slut så liten att det krävdes allt fler sidoinkomster (fr med biograferna). Numera är marginalen vad jag förstås betydligt bättre, men ägarna har ju sett hur lönsamt det är med korv, kaffe trisslotter och paketutlämning så de fortsätter med det. De som kan höra vad det är som låter konstigt kan få bättre jobb på en verkstad än att langa ut varmkorvar på en mack.

Jag minns inte exakt när utvecklingen tog fart, men jag kan tänka mig att det delvis sammanföll med automatstationernas utbredande. Det bör ju ha minskat volymen på de bemannade mackarna. Kanske har det haft något samband med världsmarknadspriset på olja också?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 mars 2025, 15:38

Och dessutom att man måste vara civilingenjör och datatekniker för att ens kunna öppna motorhuven på en modern bil. Det var nästan så att jag kunde meka med en Volvo Amazon, och jag är ytterst okunnig om bilar.

Och tack för den gamla länken Stefan.

För de yngre forummedlemmarna såg en typisk mack ut ungefär såhär:
Bild
https://www.ekuriren.se/nyheter/ovrigt/ ... r/rkdwmoej

Fiktiv mack 'based on a true story'.

MVH

Hanss

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 15 mars 2025, 16:19

Ah, tack för den bilden Hans! Med Sveriges mest sålda bil nere till höger - och HELLA, ett märke som min handelsresande fader flängde omkring i Sverige och sålde lite överallt - tillsammans med VDO prylar...väl också till bilmackarna.

Ett av mina första sommarjobb som nybliven tonåring (undrar var åldersgränsen för barnarbete låg på 50-talet?) var vid en mack ute i Bromma...där första arbetsdagen fastnat i minnet.

Där kommer en äldre dam med sin Folka och vill ha bensin. Jag rycker ut med stora sprutan och letar efter ett hål att sticka in den i. På Folkans baksida...

Nåja, efter att tyst betraktat mitt görande under några minuter, visar mig den vänliga damen till slut var ingångsporten för bränslet är placerad...

Sån't glömmer man inte

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 15 mars 2025, 16:23

Sveahk, har du bott så länge utsocknes att du missat hysterin runt sketch-serien Macken?

Skriv svar