bästa tyska ledaren

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

bästa tyska ledaren

Inlägg av SuperPalle » 21 maj 2003, 21:19

vem tycker ni är den bästa tyska generalen/fältmarskalken?...motivera gärna så man lär sig lite om dom...

//Palle

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 maj 2003, 21:26

Gothardt Henrici. Han tog över ledningen över den 4 armén i januari 1942 tog sedan över första pansararmén 1944 och fick sedan uppgift att försvara Berlin vid det Sovjetunionens sista offensiv. Att jag tycker han är bra är att han inte var en av dessa offensiva generaler som fick gott om utrustning och manskap utan istället var nog dsen bästa defensiva generalen i hela den tyska militärmakten. Hitler gillade inte honom då han var just en defensiv general.

/Martin

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 21 maj 2003, 21:59

ingen general vinner krig. Soldaterna vinner dem, så utnämn bästa soldat istället

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 21 maj 2003, 22:06

Soldater gör sig bäst ifrån när de agerar i grupp.

Mukko
Medlem

Inlägg av Mukko » 21 maj 2003, 22:20

Gröfaz skrev:Gothardt Henrici. Han tog över ledningen över den 4 armén i januari 1942 tog sedan över första pansararmén 1944 och fick sedan uppgift att försvara Berlin vid det Sovjetunionens sista offensiv. Att jag tycker han är bra är att han inte var en av dessa offensiva generaler som fick gott om utrustning och manskap utan istället var nog dsen bästa defensiva generalen i hela den tyska militärmakten. Hitler gillade inte honom då han var just en defensiv general.

/Martin
kom också att tänka på honom först. Fast som sagt, eftersom han var en defensiv general så kunde han inte omskrivas i propagandan.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 22 maj 2003, 11:15

Manstein, Manteuffel, Hausser,Steiner,Guderian,Rommel...
Listan blir för lång för att vara meningsfull.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 22 maj 2003, 11:36

Manstein helt klart enligt mig.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 22 maj 2003, 11:55

Rommel skrev:Manstein helt klart enligt mig.
Du var jo ikke helt tapt bak en stol selv da, Rommel :-) , men jeg sier meg enig i at Manstein må vurderes blant de mest briljante av hva som synes å være en haug av gode tyske feltmarskalker og generaler under 2. vk.

Gjenerobringen av Kharkov var muligens høydepunktet hans. Er det noen som har noen synspunkter på Mansteins forslag om å iverksette operasjon Citadel noen måneder tidligere enn hva Hitler valgte?

Beevor har dog i boka Stalingrad noen skeptiske bemerkninger om Manstein og mener han var litt apologetisk i forhold til situasjonen til Paulus. Jeg tror han slet litt med at han ikke ga Paulus tillatelse til å forsøke å bryte ut (hvilket var korrekt av ham i og med at Hitler ikke tillot det) av Stalingradlommen i slutten av 1942.

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 22 maj 2003, 12:02

VON Manstein, om jag får be.

I övrigt instämmer jag med det som har sagt. Det är svårt att matcha von Mansteins briljanta intellekt. Jag har svårt att se hur någon av någon av de andra skulle kunna komma upp till hans nivå. Heinrici har framförts och visst var han väl defensivens mästare (och det var väl därför som Hitler inte hade honom på sin topp tio lista). Men han kommer inte upp i von Mansteins nivå. Rommer var en taktiker, ingen strateg. Han var alltför spontan och förutsägbar, vilket också blev hans fall i öknen.

Till sist: skilj på ledare och chef. Vem som helst kan bli chef, men det krävs något extra att också vara en ledare.

--

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 maj 2003, 12:21

Hur menar du att Rommel var alltför förutsägbar? Visst Manstein vann de största segrarna men bara för det behöver han inte vara bäst. Det går ju inte att jämföra generalerna/fältmarskalekerna på det sättet. Manstein kämpade i huvudsakligen på östfronten med stora mobilia styrkor. Rommel kämpade mot britterna i öknen där det var helt andra förhållande än på östfronten att jag valde Henrici beror på att han hade små resurser men att han ändå lyckades slå tillbaka så många anfall.

/Martin

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 22 maj 2003, 15:48

Rommel hade störst bollar i vilket fall som helst. En ädel man som var med om attentatet mot Hitler och som skulle besparat mångas liv troligen. som desvärre misslyckades...

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 22 maj 2003, 18:58

Rommer var väll den som var mest ridderlig? iaf enligt programmet "Rommel - the last german knight" på tv8. enligt programmet skulle Hitler beordrat honom att avrätta alla tillfångatagna i ett speciellt kompani som bestod av uteslutande judar, men denna order följde han inte. Och precis som Joachim sa så får vi inte glömma att han var med i attentatet mot hitler den 20 juli

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 22 maj 2003, 19:10

Göring är kul i Battle of Britian.
Fet tysk marchalk :lol: :lol:
Gillar slutet då han åler iväg och skriker.
You has mist Ferratten! :lol: :lol:

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 22 maj 2003, 19:13

Berätta inte vad som händer i filmen då!

SS_Waffen
Ny medlem

General

Inlägg av SS_Waffen » 22 maj 2003, 19:34

Rommel var klart den bästa enligt mej

Skriv svar