Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33805
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Inlägg av Hans » 28 december 2024, 23:47

Jag tror vi stal systemet i Östra Rikshalvan som hade visat sig fungera bra. Någonstans finns det en tråd om finsk eldledning, skall se om jag lyckas hitta den imorgon.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33805
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Inlägg av Hans » 29 december 2024, 05:57

Det har jag ju redan gjort...
viewtopic.php?f=26&t=49152#p840846

Minnet är inte vad det vore vara. Hade jag glömt.

MVH

Hans

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 903
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Inlägg av Vysotskij » 29 december 2024, 09:55

Det inlägget av Larsson är jättebra, men det besvarar inte riktigt min fråga vad det är för skillnad i uppgifter eller annat mellan eldledare från understött respektive understödjande förband (eller mellan eldledare från inf/p respektive art).

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33805
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Inlägg av Hans » 29 december 2024, 10:26

Jag kan inte svara för vad artilleriets eldledare gjorde. Som enkel infanterist beställde vi granater i målet och hade vi tur var det många granater snabbt där. Kanske var artilleriets eldledare mer välutbildade i framförallt positionsbestämning. Jag kom aldrig i kontakt med t.ex. mätlys.

MVH

Hans

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 903
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Inlägg av Vysotskij » 29 december 2024, 11:43

Jag är tacksam för de svar du gett. Hoppas förstås på kompletteringar från folk med erfarenhet från den långskjutande sidan.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33805
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Inlägg av Hans » 29 december 2024, 13:56

Kolla med partnern https://forum.soldf.com/, kanske finns någon där? Rapportera gärna om du får svar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3910
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Inlägg av millgard » 30 december 2024, 09:00

Vad jag vet ingen skillnad (fd P1 på JB) i eldsignalering, däremot lite skillnad i arbete på pjäsplats då art ger position även med Z och GRK bara med X och Y.

Eldledare oavsett förband skall kunna leda indirekt eld av alla slag är min uppfattning.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33805
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Inlägg av Hans » 30 december 2024, 13:08

Eldsignalering Ropa!

Bristen på höjdangivelse för granatkastarna minns jag också.

Hären hade rett ut språkbruket till 100%. Det fick inte bli fel för att man använde fel termer.

Hittade denna: https://miljopartistigront.blogspot.com ... -ropa.html

MVH

Hans

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2637
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Inlägg av Der Löwe » 6 februari 2025, 21:25

Vill bara lägga till att vi som utbildades till KB skytte, dvs värnpliktiga plutonchefer, fick skjuta genom att eldobservera då kompaniets e-grupp oftast var vid kompanichefen. Vi sköt med 12 cm GRK med 8 cm instikspipor. Relativt avancerat, skjuta framtvingande, nedhållande och förblindande eld.

Skriv svar