SVTs storsatsning på Sveriges historia

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1619
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Örjan » 17 november 2023, 14:48

Det har med kol14-datering att göra. När man använder den metoden för att datera så utgår man ifrån BP-skalan (BP står för "Before Present") och år noll (eller "Present") vid kol14-datering är år 1950 e. Kr. Men i efterhand visade det sig att BP-åren inte matchade kalenderåren när man gick väldigt långt bak i tiden. För att åtgärda denna brist var man tvungen att kalibrera tidsskalan så att en ny skala kom att användas ("calibrated Before Present").

Palov
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 juni 2021, 13:21
Ort: Stockholm

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Palov » 17 november 2023, 15:05

cats skrev:
17 november 2023, 11:47
Är det någon som har koll på hur vattenvägarna såg ut på medeltiden, eller ännu längre tillbaks, under brons- järnåldern, i Skandinavien?

Om man räknar med landhöjningen torde väl kartornas konturer ha ändrat ganska mycket sedan 50 e.Kr då Nerthus ännu dyrkades.

Jag tycker att t.ex John Krafts karta ser väldigt modern ut
Detta är Anders Ödmans karta om seggellederna, i Stockholms Tre Borgar, s. 122, numrerade och omnämnda, i Mälardalens utlopp vid år 0.
STB_Segelleder.jpeg
STB_Segelleder.jpeg (50.38 KiB) Visad 3299 gånger

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3864
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 18 november 2023, 00:09

sonderling skrev:
13 november 2023, 08:02
Andra avsnittet var lite bättre, möjligtvis för att man kanske vet mer om perioden. Ska jag tolka det rätt som att vi hade samma språk i hela Europa? Och kanske nästan som att vi var med i samma klubb? Land? Hansa typ?
Jag blev skeptiskt till slavfångeriet? Skulle man verkligen riskera en handelsresa på det viset? Slaven eller trälen hade man väl köpt? Alternativt lockat med sig med fagra löften, som man jag gör med dagens slavar?
Stridsyxekulturen talade samma/snarlika språk som andra inflyttande indoeuropéer. Det är väl kanske min största invändning mot serien att man inte gör större grej av indoeuropéernas folkvandring västerut. För knappt 5 000 år sedan råkade Europa ut för ungefär samma sak som Amerika efter 1492. Nästan alla européer talar än idag indoeuropeiska språk.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5106
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 18 november 2023, 00:18

Örjan skrev:
17 november 2023, 12:43
...
Som göteborgare har jag bara varit på besök, men man kan inte segla igenom idag.

Fast med fem meter vatten till är nog Mälaren inte längre en sjö.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5106
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 18 november 2023, 00:25

Örjan skrev:
16 november 2023, 13:53
...
Ullevi är också hittepå.

Intressant med kartorna och som visar att där fanns lokala skillnader.

Också intressant med Njärdnamn. Som man tänker sig skall det alltid vara grunda sjöar med offer, som i Finnestorp, men det fungerar ju inte om man sitter på en kobbe i Norge.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3864
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 18 november 2023, 00:27

Markus Holst skrev:
14 november 2023, 17:04
Kanske kan man se serien som en introduktionskurs för den oinvigde. De berättar inte hela historien. Man är böjd att göra ett urval för annars skulle det ta 30 år att berätta om 30-åriga kriget.

Att göra nedslag vid spännande tillfällen, som dödskallar på pålar och Sandby borg, kanske de kan väcka historieintresset hos fler så Skalman får fler medlemmar.

Att det inte är en serie för oss som redan kan allt får vi betrakta som konfirmerat och att alla våra önskemål skulle rymmas på några få timmars TV får nog anses som omöjligt.
Jo, men problemet är väl att serien är för lång för att väcka intresse hos en riktigt bred allmänhet utan historieintresse. Däremot tror jag att serien kan höja historiekunskaperna hos exempelvis:

1. Inflyttade personer som inte läst svensk historia men är någorlunda historieintresserade. (Jag menar inte i första hand flyktingar/asylsökande, utan kanske snarare européer som träffat en svensk partner och flyttat hit.)

2. Någorlunda allmänbildade personer som dock glömt det mesta av historian från skolan.

3. Större barn och ungdomar med historieintresse

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1619
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Örjan » 18 november 2023, 11:20

koroshiya skrev:
18 november 2023, 00:25
Örjan skrev:
16 november 2023, 13:53
...
Ullevi är också hittepå.
Ah, det förklarar varför Ullevi inte finns med på John Krafts kartor.

Nedanstående karta är John Krafts rekonstruktion av det kultförbund/hövdingadöme som han har döpt till "Älvriket":
Bilagor
Älvriket.jpg

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5106
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 18 november 2023, 20:40

Örjan skrev:
18 november 2023, 11:20
...
Ah, det förklarar varför Ullevi inte finns med på John Krafts kartor.

Nedanstående karta är John Krafts rekonstruktion av det kultförbund/hövdingadöme som han har döpt till "Älvriket":
Jag tror Ullevål i Oslo också är hittepå. De valde Ull eller Uller som idrottens gud. Arenan hette också Ullervi till en början. Invigningen var storsvensk. Den första anläggningen där var en cykelarena från 1890-talet. Cykel var en populär sport då.

På vintern pumpade man upp vatten och sysslade med diverse skridskoidrotter.

Emellertid tror jag att det finns teofora ull-platser, men det är väl inte så lätt att veta. Hur är det med Ullared, exempelvis? Red ska ju vara röjning, och medeltida. Hur passar det med en gud som ska vara mycket äldre?

Oavsett om Kraft har rätt eller inte, måste man säga att det är tankeväckande funderingar han har.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13858
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Markus Holst » 18 november 2023, 20:45

Teofor?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13858
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Markus Holst » 18 november 2023, 20:46

Tänk om Hedendomen också är hittepå. Då faller hela min barndom.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5106
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 18 november 2023, 21:20

Markus Holst skrev:
18 november 2023, 20:45
Teofor?
Gudabärande. För platsnamn betyder det oftast att en guds namn finns i ortsnamnet, som Torslanda eller Frölunda.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1619
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Örjan » 18 november 2023, 22:01

koroshiya skrev:
18 november 2023, 20:40
Emellertid tror jag att det finns teofora ull-platser, men det är väl inte så lätt att veta. Hur är det med Ullared, exempelvis? Red ska ju vara röjning, och medeltida. Hur passar det med en gud som ska vara mycket äldre?
Ullared är inte upptagen i John Krafts kartor. Dessutom ligger det precis vid gränsen mellan två av hans kultförbund/hövdingadömen. Dessa två, "Fjäreriket" och "Halland", har varsin Ullasjö som kultplats åt guden Ull. "Älvriket" har Ullsjön i skogarna mellan Alingsås och Trollhättan.

Bild

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13858
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Markus Holst » 18 november 2023, 22:04

Vad motsvarar fjäreriket idag? Vi har ett Ullasjö alldeles norr om Svenljunga. Där finns även en runsten

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1619
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Örjan » 18 november 2023, 22:37

Markus Holst skrev:
18 november 2023, 22:04
Vad motsvarar fjäreriket idag? Vi har ett Ullasjö alldeles norr om Svenljunga. Där finns även en runsten
Det är Fjärerikets Ullasjö. Enligt John Kraft bestod "Fjäreriket" av Hallands tre norra härader samt Mark och Kinds härader i Västergötland. Halland har tillräckligt många religiösa ortnamn för att det ska ha kunnat utgöra mer än ett enda kultförbund. Dessutom har det en väldigt tydlig dialektgräns i mitten. Men norra Halland har å andra sidan för få religiösa ortnamn för att ha utgjort ett helt eget kultförbund så Kraft för ett resonemang om att Mark och Kind kan ha ingått i det.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13858
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Markus Holst » 18 november 2023, 23:47

Är detta Fjärerike nämnt någon annan stans? Intressant namn. Jag gissar det har med Fjärås att göra.

Skriv svar