Veteranbilar?
Re: Veteranbilar?
Finns djurarten Raggare någonstans annorstädes än i Västra Rikshalvan?
Vill själv ha en Jeep, från typ 1944. Tror t.o.m. jag kan meka med den. Modernare bilar klarar jag inte av. Fast jag tror inte krockkuddar och säkerhetsbälten var standard då.
MVH
Hans
Vill själv ha en Jeep, från typ 1944. Tror t.o.m. jag kan meka med den. Modernare bilar klarar jag inte av. Fast jag tror inte krockkuddar och säkerhetsbälten var standard då.
MVH
Hans
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11238
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Veteranbilar?
Kul att titta tillbaka i tiden på de egna bilarna som man då kallade sina egna...
Tog körkortet i Sverige, någorlunda sent i livet, 1968, när det var klart att flyttlasset skulle ge sig av söderut. Samtidigt inköp av en lätt begagnad Folka, röd. Grabbarna som skötte om flytten hade plats i sin buss, så Folkan fick även plats där. Dörrarna förseglades, och öppnades först av tullinspektionen i Klockrike. Gissa om deras överraskning...!
Några år senare, med ett, två, tre ungar blev det att byta upp sig till en Volvo Amazon. Utan servolänkning, det var tungt köre!
En till Volvo blev det, 164:an, den där med direktinsprutning. Bekväm och snabb på tyska Autobahn vid de årliga hemfärderna!
Se'n ändrades familjeförhållanden, så det blev en Döschewo, härligt svajig i kurvorna. Målade ett vikingaskepp i runstil på bakluckan. Blå.
Och innan de moderna bilarna kom, så var det faktiskt dags för en Jeep, en Renegade, måste varit slutet på 70-talet. Canvas soft top, breda däck, fyrhjul etc...Kul att köra, men fordrade en någorlunda nykterhet vid ratten, annars gick jeepen sina egna vägar! Efter ett par snurror på isiga alpvägar var det dags att göra sig av med den.
Ingen ville knycka den - även om jag försökte(!) - så det var bara att sälja den för en spottstyver...
Hans K
Tog körkortet i Sverige, någorlunda sent i livet, 1968, när det var klart att flyttlasset skulle ge sig av söderut. Samtidigt inköp av en lätt begagnad Folka, röd. Grabbarna som skötte om flytten hade plats i sin buss, så Folkan fick även plats där. Dörrarna förseglades, och öppnades först av tullinspektionen i Klockrike. Gissa om deras överraskning...!
Några år senare, med ett, två, tre ungar blev det att byta upp sig till en Volvo Amazon. Utan servolänkning, det var tungt köre!
En till Volvo blev det, 164:an, den där med direktinsprutning. Bekväm och snabb på tyska Autobahn vid de årliga hemfärderna!
Se'n ändrades familjeförhållanden, så det blev en Döschewo, härligt svajig i kurvorna. Målade ett vikingaskepp i runstil på bakluckan. Blå.
Och innan de moderna bilarna kom, så var det faktiskt dags för en Jeep, en Renegade, måste varit slutet på 70-talet. Canvas soft top, breda däck, fyrhjul etc...Kul att köra, men fordrade en någorlunda nykterhet vid ratten, annars gick jeepen sina egna vägar! Efter ett par snurror på isiga alpvägar var det dags att göra sig av med den.
Ingen ville knycka den - även om jag försökte(!) - så det var bara att sälja den för en spottstyver...
Hans K
Re: Veteranbilar?
Ägde denna Ford GPW från 1942. Jättekul att köra.
Denna bild är från en flygdag i Stockholms området på 90-talet.
Tyvärr har jag sålt den.
/ currahee
Denna bild är från en flygdag i Stockholms området på 90-talet.
Tyvärr har jag sålt den.
/ currahee
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7183
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: Veteranbilar?
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... .104516665
Bilweb är det som säljer veteranbilar enligt artikeln. Där kan man säkert läsa mer och få en bild av vad det finns intresse för
Bilweb är det som säljer veteranbilar enligt artikeln. Där kan man säkert läsa mer och få en bild av vad det finns intresse för
-
- Medlem
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
- Ort: Canada
Re: Veteranbilar?
att de ställer upp bilar för syns skull. Får man en fin silver-svart nummer plåt slipper
man betala skatt eller vad det nu är för avgifter.
Varsågod att identifiera. Har som sagt ej svaret längre.
Mvh
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13796
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Veteranbilar?
Mötte en PV 544 på vägen till centralorten. Mycket fint vårdad. När den passerade oss började det lukta illa i vår bil. Kärestan fick lite barndomskänsla och vi enades om att så luktade det i Göteborg när vi var små.
-
- Medlem
- Inlägg: 1323
- Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
- Ort: Umeå
Re: Veteranbilar?
Att det är en Rolls-Royce står helt klart. Silver Ghost?South End Court skrev: ↑17 augusti 2023, 19:36Screenshot 2023-08-17 at 2.28.56 PM.png
Här har ni en bil en bit norr om London. har glömt vad det var kärra men en rätt så vanlig syn,
att de ställer upp bilar för syns skull. Får man en fin silver-svart nummer plåt slipper
man betala skatt eller vad det nu är för avgifter.
Varsågod att identifiera. Har som sagt ej svaret längre.
Mvh
Re: Veteranbilar?
Som med alla veteranfordon så är en god dos nostalgi den grundläggande drivkraften. Innebär alltså att de bilar som präglade ens barndom är de man själv vill ha och ägna sig åt.
Alltså kan man se ganska tydligt hur 50 år gamla bilar/MC peakar, eftersom bilhobbyn ofta bärs upp av nyliga pensionärer... Sedan går det utför igen... Och med få undantag återfår de aldrig värdet igen. Vem vill pröjsa för en T-ford idag liksom.
Men en BMW 3,0 CSi däremot...
Alltså kan man se ganska tydligt hur 50 år gamla bilar/MC peakar, eftersom bilhobbyn ofta bärs upp av nyliga pensionärer... Sedan går det utför igen... Och med få undantag återfår de aldrig värdet igen. Vem vill pröjsa för en T-ford idag liksom.
Men en BMW 3,0 CSi däremot...
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7183
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: Veteranbilar?
En annan sak som slog mig när det var veteransbilsträff i stan var att yngre veteran bilar låter mera än en T-ford som tuffar fram. Ja nu såg jag inte ens en T-ford, den äldsta var nog en 30-talare. Kan inte bilar så jag fota den och skickade till farsan som glatt konstaterade att det var en Ford av 1934 årsmodell. En sådan hade vi på farmen när jag var liten sa han.
Hur som helst det känns som man vill ha mera motorstyrka idag?
Sonderling
Hur som helst det känns som man vill ha mera motorstyrka idag?
Sonderling
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13796
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Veteranbilar?
Vill och vill, det är svårt att undvika mer motorstyrka om man väljer en 60-talare än en 20-talare eftersom motorerna helt enkelt blev kraftfullare under den tiden.
Den första PV 444 från 1940 hade 40 hk. Sista varianten, PV 544G från 1965 hade 95 hk.
Den första PV 444 från 1940 hade 40 hk. Sista varianten, PV 544G från 1965 hade 95 hk.
Re: Veteranbilar?
Det ligger nog en del i det, men jag tror inte att man ska överdriva hur mycket värdet går utför, en T-ford är fortfarande värd en hel del:millgard skrev: ↑17 augusti 2023, 21:14Som med alla veteranfordon så är en god dos nostalgi den grundläggande drivkraften. Innebär alltså att de bilar som präglade ens barndom är de man själv vill ha och ägna sig åt.
Alltså kan man se ganska tydligt hur 50 år gamla bilar/MC peakar, eftersom bilhobbyn ofta bärs upp av nyliga pensionärer... Sedan går det utför igen... Och med få undantag återfår de aldrig värdet igen. Vem vill pröjsa för en T-ford idag liksom.
Men en BMW 3,0 CSi däremot...
https://bilwebauctions.se/varauktion-sa ... odel-t-570