En "nygammal" bok av T.E. Karsten och en fråga...

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

En "nygammal" bok av T.E. Karsten och en fråga...

Inlägg av sveahk » 17 apr 2023 13:37

Om det inte går här viewtopic.php?f=95&t=49019&start=90
så försöker jag här...

"Nu får någon "gammelspråkkunig" här på Skalman hjälpa till - det finns ett par här har jag förstått!

Vad det gäller, jo, den här boken dök upp...
IMG_8250.jpeg

"Die Germanen", utkommen 2004, på tyska som ni ser, men skriven av en finlands-svensk, TORSTEN EVERT KARSTEN. "En introduktion i deras(germanernas)språk och kulturhistoria." Det lät spännande så jag tog med den hem...

Där jag ser att boken - nu lätt omarbetad - skrevs redan 1928! På wiki får författaren inga dåliga noter - om man bortser från detta: "Han har hävdat den starkt kontroversiella uppfattningen att det tidigare germanska folkskiktet i Finland kom från söder och ej från Sverige." - men det jag vill veta, är om någon här känner till verket? Fortfarande läsvärd idag? Det måste ju finnas en anledning till att den läggs upp på nytt efter så många år...visserligen "bara" på tyska, men ändå...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tor_Karsten
https://en.wikipedia.org/wiki/Torsten_Evert_Karsten (med en hel radda språkvetenskapliga verk)"

Mvh Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Re: En "nygammal" bok av T.E. Karsten och en fråga...

Inlägg av Markus Holst » 17 apr 2023 15:54

Du vill alltså veta om någon läst boken och om den är läsvärd?

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 17 apr 2023 20:34

Markus Holst skrev:
17 apr 2023 15:54
Du vill alltså veta om någon läst boken och om den är läsvärd?
sveahk skrev:
17 apr 2023 13:37
men det jag vill veta, är om någon här känner till verket? Fortfarande läsvärd idag?
Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 17 apr 2023 20:40

Alltså hittade jag din fråga. Känner mig stolt. För mig är verket okänt men verkar intressant.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 18 apr 2023 07:18

Har inte läst och Karsten var obekant för mig, vilket (kanske) kunde tyda på att han är tämligen bortglömd idag och hans teorier eventuellt rejält föråldrade. Men hittade inte heller någonting om att hans ideér idag skulle anses på något vis, hmmm, upprörande inkorrekta (vilket sannerligen givet det där forskningsområdet och tidevarvet kunde ligga nära till hands), så kanske mer av det harmlösa slaget. :)

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 18 apr 2023 13:53

Tack Schwemppa...men hade väl hoppats på lite mer information om den mannen och hans språkbok...

Helt oviktig i den finsk-svenska-germaniska språkforskningen under första hälften av 1900-talet tycks Professor Karsten inte ha varit - om än kontroversiell i vissa av hans många skrifter.

Han fick 1943 en i stort sett mycket positiv nekrolog av en annan finsk språkforskare, Pekka Katara - och så sent som 2020 beskrivs hans liv och verk i "Zur Geschichte der Germanistik an der Universität Helsinki : Von den Anfängen bis zum ersten Jahrzehnt des 21. Jahrhunderts
Korhonen, Jarmo
Uusfilologinen yhdistys ry 2020-04-30
" https://helda.helsinki.fi/bitstream/han ... sequence=1

Så när en tysk översättning kommer nästan åttio år senare av ett av Karstens huvudverk (i ett populärvetenskapligt tyskt förlag - utan nazi.bakgrund...), ja, hade det varit trevligt med lite mer background information...

Får väl lägga boken på "to read" bokstapeln...kanske nå'n gång...!?

Hans K

Den alldagliga mannen
Medlem

Inlägg av Den alldagliga mannen » 22 dec 2024 17:19

Tjena, forumiter. Första inlägget här.
Karstens teori om att tidig germansk invandring till Finland skett direkt söderifrån, från ett germanskt urheimat, och inte via Sverige är faktiskt inte alls otroligt. Karstens teorier är inte särskilt kontroversiella eller föråldrade i skenet av modern DNA, arkeologi och språkforskning, kanske var han före sin tid.
I finska språket finns proto-germanska ord som inte alls finns i de skandinaviska språken. Det är svårt att förklara hur detta skulle komma sig om invandringen skett via Sverige istället för direkt från källan, så att säga. Dessutom finns det I1 haplotyper (som anses generellt vara unika för germanska folk) i Finland som är unikt finska. De existerar ingen annanstans. Det är en rejäl bevisföring för att urfäderna kommit direkt till Finland istället än via Sverige.
Dessutom så ser man i arkeologin en tydlig materiell anknytning till södra Östersjön just under bronsåldern vilken är den tid som germaner anses först ha dykt upp i Finland, medförande en kultur sammanflätad med nordisk bronsålder.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 22 dec 2024 17:59

Välkommen Den alldagliga mannen.

Har du någon koppling till Östra Rikshalvan?

MVH

Hans

Den alldagliga mannen
Medlem

Inlägg av Den alldagliga mannen » 22 dec 2024 19:05

Hans skrev:
22 dec 2024 17:59
Välkommen Den alldagliga mannen.

Har du någon koppling till Östra Rikshalvan?

MVH

Hans
Om med det menas modern tid tid, så ja. Från Värmdö.
Men du menar givetvis Finland så det blir ett ja på den också. Bor i Finland nuförtiden.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 22 dec 2024 20:04

Den alldagliga mannen skrev:
22 dec 2024 17:19
Karstens teori om att tidig germansk invandring till Finland skett direkt söderifrån, från ett germanskt urheimat, och inte via Sverige är faktiskt inte alls otroligt. Karstens teorier är inte särskilt kontroversiella eller föråldrade i skenet av modern DNA, arkeologi och språkforskning, kanske var han före sin tid.
I finska språket finns proto-germanska ord som inte alls finns i de skandinaviska språken. Det är svårt att förklara hur detta skulle komma sig om invandringen skett via Sverige istället för direkt från källan, så att säga. Dessutom finns det I1 haplotyper (som anses generellt vara unika för germanska folk) i Finland som är unikt finska. De existerar ingen annanstans. Det är en rejäl bevisföring för att urfäderna kommit direkt till Finland istället än via Sverige.
Dessutom så ser man i arkeologin en tydlig materiell anknytning till södra Östersjön just under bronsåldern vilken är den tid som germaner anses först ha dykt upp i Finland, medförande en kultur sammanflätad med nordisk bronsålder.
Även jag säger välkommen!

Intressant bidrag - men den här satsen - "Dessutom finns det I1 haplotyper (som anses generellt vara unika för germanska folk) i Finland som är unikt finska." vore jag tacksam om du kan förklara med enklare ord för en okunnig!

Antar att du känner till Karstens bok...?

Hans k

Den alldagliga mannen
Medlem

Inlägg av Den alldagliga mannen » 22 dec 2024 20:49

sveahk skrev:
22 dec 2024 20:04
Den alldagliga mannen skrev:
22 dec 2024 17:19
Även jag säger välkommen!

Intressant bidrag - men den här satsen - "Dessutom finns det I1 haplotyper (som anses generellt vara unika för germanska folk) i Finland som är unikt finska." vore jag tacksam om du kan förklara med enklare ord för en okunnig!

Antar att du känner till Karstens bok...?

Hans k
Jag har inte läst Karstens bok men i Finland refereras det till honom då och då. Det jag svarar på här gäller alltså inte bokens läsvärdhet, utan den kritiken som framfördes mot honom för hans teori om tidig germansk invandring söderifrån och inte västerifrån.

I1 är en yDNA haplotyp som är väldigt vanlig i Norden och Nordeuropa och den anses vara ursprunglig i Europa. Nu ska man egentligen inte knyta ihop språk och gener men eftersom denna förekommer i högre frekvens just hos folk som talar germanska språk, så anses denna kunna anknytas till spridningen av denna språkgrupp. Undergrupper till denna finns i många länder och kan bevisa migration. Men en del förekommer mer lokalt. I Finland finns det ganska mycket av denna, och i synnerhet i västra Finland. Men den typ som finns är gammal i landet och är specifik för Finland. Den verkar ha kommit till landet i väldig tidig nordisk bronsålder.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 22 dec 2024 21:12

Tack för det svaret!

Hans K