Dom
-
- C Skalman
Dom
Språkrådet verkar ha bestämt att vi nu skall skriva "dom" som personligt pronomen tredje person plural. Hur reagerar ni på det?
Just nu känner jag mig brydd och förolämpad. Nymodigheter är inte min grej, även om jag vet att jag ändrat mitt språk sedan jag slutade skolan för 44 år sedan.
Dom var stor debatt under min skoltid på 70-talet. Mången elev ville skriva dom. Jag minns inte om jag gjorde det men har svårt att tro det. De och dem har alltid känts naturligt för mig.
Hur känner ni inför detta? Jag läste en klok kommentar att alla vet att språket förändras men ingen vill att det skall hända under ens egen livstid.
Just nu känner jag mig brydd och förolämpad. Nymodigheter är inte min grej, även om jag vet att jag ändrat mitt språk sedan jag slutade skolan för 44 år sedan.
Dom var stor debatt under min skoltid på 70-talet. Mången elev ville skriva dom. Jag minns inte om jag gjorde det men har svårt att tro det. De och dem har alltid känts naturligt för mig.
Hur känner ni inför detta? Jag läste en klok kommentar att alla vet att språket förändras men ingen vill att det skall hända under ens egen livstid.
-
- Medlem
Re: Dom
Istället för dem?
Jag använder fel ord hela tiden så kan inte riktigt bry mig om frågan.
Jag använder fel ord hela tiden så kan inte riktigt bry mig om frågan.
-
- Stödjande medlem 2023
Jag är nog för egen del lika konservativ som Markus. Men eftersom det är så få som vet när man ska använda de eller dem, eller vad som är talspråk och skriftspråk, så är det grammatiken som det är fel på, snarare än användarna. Bättre då att det blir de ord som de flesta använder och förstår.
-
- Medlem
Jag hörde/såg oxå debatten i Aktuellt igår. Själv anser jag "de" och "dem" alltjämt skall vara det språkligt korrekta. "Dom" är för mig alltjämt talspråk.
Vad kommer härnäst? Skall vi sudda ut gränsen mellan "var" och "vart", "vem" och "vicken", "köpa" och "tjacka" oxå? Plus många, många fler exempel.
Vad kommer härnäst? Skall vi sudda ut gränsen mellan "var" och "vart", "vem" och "vicken", "köpa" och "tjacka" oxå? Plus många, många fler exempel.
-
- C Skalman
Rätt nyligen har vi haft både stavningsteformen och borttagandet av pluraländelser på verben. Jag tycker det är riktigt att skriftspråket anpassar sig till talspråket. Skriftspråket är ju endast en tolkning av tal. Ingen har ett skriftspråk som modersmål.
Det lustiga med de och dem är att mången har problem med dem när ingen har problem med andra grammatiska personers subjekt- och objekts-form. Ingen blandar ju ihop vi och oss. Han och honom har emellertid en del problem med.
Jag gissar att debatten var lika hög i hemmen den gången ungdomarna började blanda ihop ackusativ- och dativ-formerna av pronomina.
Men, som sagt, de kunde vänta till efter min livstid.
Det lustiga med de och dem är att mången har problem med dem när ingen har problem med andra grammatiska personers subjekt- och objekts-form. Ingen blandar ju ihop vi och oss. Han och honom har emellertid en del problem med.
Jag gissar att debatten var lika hög i hemmen den gången ungdomarna började blanda ihop ackusativ- och dativ-formerna av pronomina.
Men, som sagt, de kunde vänta till efter min livstid.
-
- Stödjande medlem 2021
Jag och mig och andra också. Man undrar lite smått hur det kom sig att det blev så här med de och dem.Markus Holst skrev: ↑15 mar 2023 13:19...
...
Men allt är bra och mig föreslår att deras skola bliva domses, så bliver vi slutligen alla göteborgare.
-
- Stödjande medlem 2023
-
- Stödjande medlem 2021
Som Markus säger, hur kommer det sig att folk fixar det här med alla andra pronomen?
Jag har själv gjort tester där jag har gått bet på vissa frågor.
Jag vill nog ha kvar de och dem för att jag kan tut tuta de som inte förstår.
Det får mig att känna mig upcolour.
Nästan som om jag var lila.
-
- Stödjande medlem 2021
Om detta gillar vi inte!
Det är som när kommunen vill införa något slags kurs i "klarspråk". Jag vägrade gå med motiveringen att jag har svårt att dumma ner mig till den nivån.
Däremot hatar jag skriv ihop fascister, allt ska särskrivas tycker jag.
Sonderling
Det är som när kommunen vill införa något slags kurs i "klarspråk". Jag vägrade gå med motiveringen att jag har svårt att dumma ner mig till den nivån.
Däremot hatar jag skriv ihop fascister, allt ska särskrivas tycker jag.
Sonderling
-
- C Skalman
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Sär skrivas heter det. Såsom dryg utlandssvensk bekymrar jag inte överhuvudtaget och säger bl.a. tjugotjugotre utan att skämmas det minsta.sonderling skrev: ↑16 mar 2023 08:07Däremot hatar jag skriv ihop fascister, allt ska särskrivas tycker jag.
MVH
Hans
-
- C Skalman
En dryg företagsdrivande utlänning jag känner lärde alla på firman att pöss betyder mvh på svenska. Alla email inom företaget avslutades efter det med pöss.
-
- C Skalman
-
- C Skalman