Dacia-Danmark-Sverige

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Låst
vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 11 mars 2023, 13:36

Hej,
Vi fick ett positivt besked från det Slovakiska museum i Oravsky Podzamok som välkomnar oss at studera deras samlingar i syfte att hitta några bevis från plundringen av Kungahälla av Ratibor. De tror inte att det fans mycket att plundra och att plundringen var bara ett svar på härjningar som Norrmän gjort under korståget i Småland-Moravia. Vi börjar snart i Turkiet och det blir intressant att undersöka huruvida vandalerna efter överenskommelsen med Justinianus återvänd till sina hemtrakter i Norra Dacien och därefter möjligen vandrat till Uppland. Sillingerna anslöt till övriga vandaliska stammar från norr och dessa kanske återvandrat till sina hemtrakter. I första hand är det vår hypotes om att den vandaliska skriften skulle senare föras till Rastislav som Cyriliken som skall testas i Turkiet.
Vandal

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av koroshiya » 11 mars 2023, 16:44

Men denne Ratibor är inte en furste från Dakien, utan från Pommern, från invånarnas språk, Pomorze - vid havet.

Dessa slaver hade ingenting med Slovakien att göra, och allra helst därför att Ratibor härskade under 1100-talet, alltså ca. 300 år efter Rastislav.

Det lustiga med Vandals inlägg är att vi har skrift om ett folk som flyttar till Skandinavien, och det var herulerna, men de talade germanska.

På något vis är det väldigt svårt att förstå varför man skall tro på vissa uppgifter i gamla böcker, men inte andra.

Kungahälla var förövrigt mer eller mindre Norges huvudstad, så något borde det ha funnits att plundra.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Markus Holst » 11 mars 2023, 18:09

koroshiya skrev:
11 mars 2023, 16:44
På något vis är det väldigt svårt att förstå varför man skall tro på vissa uppgifter i gamla böcker, men inte andra.
Det kallas konfirmations-bias och betraktas som ett argumentationsfel: Man tar hänsyn till de källor som styrker ens sak och bortser från de andra.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 12 mars 2023, 16:05

Hej Koroshyia,

Vist hade Ratibor troligen avseglat från Pommern mot Kungshälla. Detta betyder dock inte at han med all säkerhet hade sitt säte där. För oss är det mera troligt att hans säte var platsen som bär hans namn och det är ofta så att stora män har namn efter platser de kommer ifrån. Rastislav levde på 900-talet och till 1100 talet är det bara 200 och ej 300 år. När Erik från Pommern tillträde tronen i Kalmarunionen var ingen i hans slaviska släkt sammankopplad med Ratibor.
Det är bara en författare som kallade heruler för germaner. Prokopios hade inte klart vilka stammar var slaver och vilka germaner. I hans värld levde bara germaner i Gemanien. Det finns en genetisk matchning mellan serber och folk i Sverige. Få skulle hävda att serber är germaner. Man kallar ofta unga serbiskor för herulka.
Under 700 talet trängdes slaverna norrut av avarerna som ockuperade områden söder om Donaufloden. I Fulda finns det en beskrivning av dåvarande maktstrukturer bland de slaviska stammar norr om Donau. En fransk handelsman som inte är katolik med namnet Samo väljs till kung och han lyckas besegra både avarerna och den franska kungen Dagobert året 631. Det mest intressanta är den längsta texten i dessa dokument som beskriver Samos privatliv. Han har 12 officiella fruar och mängder av sexslavinnor. I princip beskriver man samma nidbild som den katolska kyrkan tillskrev Muhamed .Det finns i dessa handlingar också en religiös dialog mellan Dagoberts sändebud och Samo som är en klassisk katolsk och ariansk konflikt i trosfrågor. Året 658 dör Samo och katolikerna har i sina arkiv klippt bort all information om områden norr om Karpaterna ända fram till Mojmir dynasti. Vi har dock arabiska resenärer under denna tid i dessa trakter som beskriver en stark ledare som styr ett rike från Suevernas hav till Svarta havet. Samo hade sina barn i minst 12 stammar och det låter otroligt om ingen av dessa skulle följa upp.

Vandal

Hej Markus,
Att betvivla sanningshalten i vissa källor är också vetenskap. Konfirmations-bais brukar anföras när argumenten tryter
Vandal

Davian
Medlem
Inlägg: 3595
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Davian » 12 mars 2023, 16:14

Att betvivla sanningshalt i källor är också vetenskap. Men du har fortfarande inte förklarat varför Annallerna från Fulda är propaganda och därmed inte att tro på, medan gesta normann... är mer trovärdig.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Markus Holst » 12 mars 2023, 16:40

Har Vandal läst Atlantica?

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 12 mars 2023, 18:38

Hej Davian,

Jag tror att Du har missförstod mig i frågan om Fulda. Jag läser dokument ifrån olika källor men först värderar jag omständigheter kring källans uppkomst och när vissa dokument offentliggörs. Det fina med Fulda är främst det att alla intellektuella och världsliga motståndare till katolikerna under medeltiden som fans i Europa kan finnas beskrivna och katalogiserade där. Vi kallar det för Fuldas åsikt. I mer än 1000 år har katolicismen styrt Europa och när Vatikanen idag tecknar ett hemligt avtal med ett EU land så är det så anmärkningsvärt att man lockas att undersöka varför.

Vandal

Hej Markus,
Atlantica är hos oss en två dagars kurs som ger 2 poäng i historia. En stor del av kursen upptar Ulof Rudbeck en rektor från Uppsala. Jag är inte så bra på svenska så jag använder lite engelska. Vainglory ,vanity sin är något som Sverige under d.s.k. stormaktstiden byggde upp och levde efter under 1700 talet. Få länder med undantag för Hitlers Tyskland som också inspirerats av den rashygieniska institutionen i Uppsala kan åberopa samma vetenskap.
Jag har idag flera vänner i Uppsala och vi bedriver rätt avancerad forskning i vår anläggning där.

Vandal

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Markus Holst » 12 mars 2023, 20:13

Då har du sett hur man genom allt för stor tilltro på likheter i ord kan få till de mest spektakulära feltolkningar.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2257
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av cats » 13 mars 2023, 09:50

vandal skrev:
12 mars 2023, 18:38

Atlantica är hos oss en två dagars kurs som ger 2 poäng i historia...
Jag har idag flera vänner i Uppsala och vi bedriver rätt avancerad forskning i vår anläggning där.

Vandal
Vem är "vi" och var är "hos oss" i den här berättelsen?

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av adlercreutz » 13 mars 2023, 10:02

Fastnade lite på detta, mest av okunskap/nyfikenhet:
vandal skrev:
12 mars 2023, 16:05
det är ofta så att stora män har namn efter platser de kommer ifrån.
Hur vanligt är detta under den tidsperioden, 1100-ish? Försöker komma på exempel men jag har förstås mest rört mig i en svensk kontext med en massa Erikar och Sverkrar och liknande.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 13 mars 2023, 11:34

Hej Adlercreutz

Varför inte börja med Petrus de Dacia. Stiftets Hamburg-Bremen huvuduppgift var att sprida katolicismen brand slaver. Lund valdes som sätet för kyrkoprovinsen Dacia och fick ansvaret för missionen bland hedningar i hela Norden. Några lokala danska eller svenska småkungar oroade inte Vatikanen under denna tid.

Vandal

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av adlercreutz » 13 mars 2023, 23:32

Som sagt, hur vanligt är det? Att ”stora män har namn efter platser de kommer från”?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av koroshiya » 14 mars 2023, 16:08

Petrus de Dacia var gotlänning, svensk och dominikan.

Dominikanerna hade olika provinser och en var Dacia, med vilket namn de mest menade Danmark. Någon koppling till de gamla dakerna finns inte, mer än det vi har sett i några skapelseberättelser för normanderna.

Förövrigt är Petrus en intressant medeltida personlighet i sig.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 14 mars 2023, 21:15

Hej Koroshyia,

När kyrkoprovins Dacia skapades så var det inte för att några munkar skulle bosätta sig i Norden. Man expanderade det katolska konceptet och riket, främst bland slaverna, från Hamburg både norrut och österut. Österut gick stafetten först till Magdeburg, sedan till Prag och till slut till Olomouc. I Norden gick det ganska trögt och Vilhelm av Sabina så sent som på 1300-talet vidimerar ett för kyrkan ganska besvärligt läge i Sverige. Uppdraget att katolisera har ofta maskerats under begreppet att kristna och omfattade även den ekonomiska dimensionen dvs. indrivning av kyrkoskatten till kyrkan och det var inte lätt att hitta hövdingar som klarade av detta. Till slut hittades några och dessa fick en kunglig status med tiden.
Jag är dock inte intresserad av denna process i Sverige men det fans ett gyllene tillfälle för svenska historiker under världsutställningen i Dubai att få ut dokument från denna tid från Vatikanen. Påven har godkänt ett Vatikan deltagande på utställningen och tillåtit att vissa originalhandlingar från Vatikanens arkiv visades under utställningen. De var främst dokument som belyste det arabiska inflytande på vetenskap, skrift mm. som var höjdpunkten och visade att Vatikanen har svar på mycket i sina arkiv. Det var en högtid för många historiker att få se dessa dokument och många spekulationer har kunnat avföras från dagordningen.
Jag skulle önska mig att något motsvarande initiativ skulle uppstå från svenskt sida på detta område när Vatikanen plötsligt signalerade en ny öppenhet mot omvärlden under utställningen. Sveriges montern var enligt mig ett fiasko. Ingen förstod var ett sextital hyvlade stockar som slagits ner djup i sanden skulle representera som tidens kulturbudskap från Sverige. Jag är inte ens säker om Sveriges kultur eller utbildningsminister varit där över huvud taget.
Jag får väll leta fram vägen till den katolska kyrkans arkiv och fram till dess får vara spörsmål vara obesvarade.

Vandal

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av koroshiya » 16 mars 2023, 18:34

Dominikanorden grundades 1216 när dessa områden och diverse slaviska hade varit officiellt katolska sedan århundraden.

Liksom, Mieszko I döptes 966.

Låst