"Holst"

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 20 februari 2023, 10:06

Min farfar var ordförande i svenska föreningen i Hamburg. Även Gustaf var, såklart, medlem och hjälpte till nu i svåra tider. Här syns han på en bild från 1944, på vars baksida det står "Livsmedelsfördelning i Svenska Kyrkans läsrum 5 juni 1944".

Enligt Pappa blev farfar mycket irriterad på personer som kom dit och anmälde sig som svenskar och även kunde visa upp rätt papper - utan att kunna ett ord svenska.
Bilagor
83098496_923524038082806_5311703337635151872_n.jpg

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Röders

Inlägg av sveahk » 20 februari 2023, 17:51

På sensommaren 1946 kommer ett brev till Lars Holst i Sverige. Det är från Emil Röders i Bremen. (Gammal bekant?)
IMG_7813.jpeg

Fru Röders har efter kriget bett om hjälp - utbombade och uthungrade som familjen är - och Lars är en av flera som försöker hjälpa till med det nödvändigaste.

I detta brev beskriver Emil Röders framför allt vad kvinnor och barn var tvungna att genomgå, att utstå - under och efter kriget...

Så - innan vi går vidare med Holst-familjen och efterkrigstiden, här ett längre avsnitt ur Röders-brevet i min översättning:


"Bremen, den 21.8.1946

Kära herr Holst och fru!
........

...att det säkert är en väns anspråk att få höra sanningen. Men, å andra sidan får det inte ge intrycket att vi vill ha gåvor...nej, för det är jag fortfarande efter dessa 6 helvetesår för stolt.

Först, ni känner situationen i Tyskland. Vi steks i den egna saften, fett har vi på kroppen sedan länge inget mer. (Jag personligen väger 100 pund, och 160 skulle det vara). Det vill säga, detta bara i sta'n, på landet finns det principiellt och som enda sjukdom, "dålig matsmältning", där står fett och kött upp till halsen, och då i synnerhet i katolska områden. Fiendskapet mellan stad och land var aldrig så stor och växer ständigt!

Vi hungrar sedan länge, men hungersnöden kommer ordentligt denna vinter. Detta måste kvinnor och barn genomleva, de som vid 175 svåra angrepp på Bremen jagades från en brinnande spårvagn i i nästa. De som hetsades från en grop till en annan för att slutligen med förbrända ansikten komma fram till bunkern! Detta måste kvinnor och barn stå ut med i dag, de som genomsnittligt satt 12-14 timmar varje dag i bunkern, nästan helt nakna av hettan, fötterna i 3 till 5 cm "svettvatten" osv. osv....

Så "skolade" kvinnor klarar av att, som min fru (när en liten stad 60 km från Bremen intogs) under tre dagar under ständig artillerield, senare granatkastareld, att med barnet under armen vara lugn åskådare bland oss soldater, för att dyka ner i en grop när salvorna kom för nära, eller under nattlig kraftig trumeld, när man knappt kunde se handen framför ansiktet, släpa barnvagn, barn och ryggsäck genom det öppna landskapet(vänster och höger pansarduell), (bara för att en bonde inte ville ta med dem på sin vagn, för att inte förlora plats för sina "Fress"-varor!). Så kom min fru svettdrypande upp till mig en kväll, från ett ställe där tung pansar koncentrerat stod i kamp, upp till mig där det "bara" var artilleri-nedslag.

Det är också de(kvinnorna) som ständigt jagas med överraskande angrepp av lågtflygande plan med bordkanoner, med splitterbomber etc, på vägarna, på åkrarna, mellan husen, som aldrig var säkra i persontågen och som dagligen vid angrepp även på de små sträckorna måste hoppa ut och ner i diket, därför fronten var inte bara där soldaterna var, utan överallt, det var det sorgliga med kriget. De med permis återvände till fronten, det förskräckliga hemmavid gick för djupt!

Ja, osv. osv...det bara som en liten bild. I vilket fall, samma kvinnor och barn som idag ska klara av hungern!

Jag var nästa fyra år soldat, bl.a. i Holland och Norge. De sista två åren fram till april 1945 hade jag eget kommando, 6o km från Bremen, så att jag direkt kunde se angreppen på staden. Jag såg Bremen brinna utan att själv kunna hjälpa till med släckning. När även vårt hem var förstört kom min fru till mig och kunde under de sista månaderna bo i min närhet!
"

Det går vidare i samma stil, men jag slutar väl nu...

Man märker hans ilska och vanmakt, fortfarande ett år senare, allt bara bryter igenom, ett brev förvirrat utan punkt och eftertanke! Kriget satt djupt...

"...så har totalt meningslöst 7 värdefulla år bara - försvunnit."

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 20 februari 2023, 19:13

Han säger i brevet det som socialt var förbjudet för tyskarna: Han pratar om kriget. De flesta tyskar teg. Kanske var det en vana från "Nacht und Nebel" men framför allt lärde sig tyska att deras nya uppgift var att skämmas och att tiga. Sade man något hade man ändå strax förlorat diskussionen.

Det var först efter 9/11, när NATO paragraf 5 aktiverades och Tyskland blev ombedda att ta sin krigsmakt utomlands som man i Tyskland vågade börja berätta sina hemska krigsminnen.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Holst"

Inlägg av sveahk » 20 februari 2023, 22:00

Jag rekommenderar Harald Jähners bok "Vargatider. Tyskland och tyskarna 1945-55" - breddar bilden av efterkrigstidens Tyskland! Stark bok, absolut läsvärd!

"För fyra år sedan kom den första boken, Wolfszeit (på svenska som ”Vargatider. Tyskland och tyskarna 1945-55”), som skildrade den mer sällan uppmärksammade efterkrigstiden i den tyska historien.

Frågor om skuld och skam efter kriget skulle småningom fångas upp i skönlitteraturen, inte minst av nobelpristagaren Heinrich Böll. Värt att notera är att hans lysande första roman, Ängelns tystnad, visserligen skrevs kort efter kriget, men gavs ut först efter hans död. Hans förläggare hade visserligen tyckt om boken, men ansett att läsarna inte varit mogna att läsa om krigets fasor medan det fortfarande steg rök ur ruinerna.

Böll fick efterföljare, men den här perioden äger fortfarande en särskild laddning i den tyska offentligheten. Kunde man alls tala om det tyska lidandet efter kriget? Länge ansåg både tyskarna själva och omvärlden att varje utsaga om tyskt lidande och tyska offer kunde tolkas som ett sätt att förringa det lidande som tyskar åsamkat alla andra. De som tycker så finns fortfarande kvar. Det har tagit många årtionden innan det gått att tala till exempel om de massvåldtäkter som tyska kvinnor utsattes för av ryska soldater. Tystnaden, återhållsamheten, är lätt att förklara.

I brist på uttolkare har detta decennium mytologiserats som ett tyst decennium, som en nederlagets och förödmjukelsens tid. Då ett folk av förlorare fick plocka tegelstenar ur ruinerna och böja nacken i äkta eller spelad ödmjukhet inför det faktum att de störtat världen i olycka. Som nu fick ta emot tuggummin från svarta amerikanska soldater och, lika tyst och sammanbitet, bygga upp landet på nytt för att det skulle komma igen. Denna gång som fredlig stormakt.

Jähner tecknar en annan bild av denna Nachkriegszeit. Efter krigsslutet är Tyskland fullt av internally displaced persons från alla håll. 14 miljoner tyskar kommer instörtande från öst. Tack vare (inte på grund av!) dessa folkförflyttningar blir ett då livslängtande, fritt diskuterande, hungrande och stjälande folk mottagligt för den modernitet som sedan pånyttföder industri, konst och kärleksliv. Och demokratin. Efter Jähners bok förstår man saker man inte förstod tidigare. Inte illa
."
https://www.dixikon.se/splittring-ar-or ... rigstiden/

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

1946

Inlägg av sveahk » 21 februari 2023, 15:26

Naturligtvis drar vi paralleller mellan vad som hände i Tyskland och vad som nu händer i Ukraina, och då speciellt vid frontavsnitten. Förstörelse och hunger. En del är mer utsatta , andra mindre...

-----------------------------------------
IMG_7811.jpeg
De första två breven från Hamburg efter kriget som jag har är från Anna och Jürgen Bieger, ett i april och ett i juli 1946. Huset är tydligen bara minimalt förstört men breven andas stor oro för barnen, tuberkulosfaran, matbrist, viktförlust överallt - Röda Korset hjälper till, paketen från Sverige tas emot tacksamt, en del kommer över "Verein der Auslandschweden", men en del paket bara "försvinner" på vägen till Tyskland...

200 gr fett för fyra veckor/person är rationen. "Det räckte tidigare för en dag!" skriver Jürgen. Brödrationen har höjts från 180 gr till 250 gr per dag/person.

Han själv författar en hel del, en bok kom ut under kriget, antar att mer kommer?

Moder Ottilie Holst har varit illa däran, skriver Jürgen, men nu bättre. Han har under den krisen försökt att förlika pappa Carl med dottern Anna, "men möter hos fadern fortfarande samma gamla vägran."

Annas och Jürgens dotter Margrit skriver också ett par rader påsken 46, "Papa åker på måndag till Lübeck för att hämta ett paket, som säkert är från dig..." - och skickar en bild på sig och brodern Dirks Erik.
IMG_7812.jpeg

Ett längre brev från Lars Holst i april 1946 har jag som kopia. Tar jag nästa gång, står en hel del om hur det var att leva i Sverige, då, strax efter kriget...

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 21 februari 2023, 15:34

Ja. Farfar tyckte att Anna gifte ned sig och sade därför upp kontakten. Även förbjöd han sin hustru att besöka bröllopet. Farfar var en mångfacetterad man men styrde familjen med järnhand. Hans sju barn beskrev honom alla väldigt olika.

Dirks-Eriks ostyriga hår stod sig livet ut varför frisyren förblev densamma. Han blev bara 60 år.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: "Holst"

Inlägg av koroshiya » 21 februari 2023, 17:57

Festligt hår ja.

De håller i något; en vovve?

Noterar förövrigt att mustaschgubben är borta från frimärkena, och att det är Pfennig även 1946. Är det samma valuta som fanns tidigare, eller har man hunnit trycka nya sedlar i ett nytt system?

Jämför man med tidigare brev verkar det inte ha varit någon hyperinflation åtminstone eftersom portot har gått från 50 till 75 Pfennig, om jag ser rätt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 21 februari 2023, 18:15

D-marken infördes 21 juni 1948 så än så länge är det Reichmark. I båda valutorna heter växelvalutan Pfennig så det syns nog ingen skillnad på frimärken ändå.

Jag försöker hitta växelkursen mellan RM/DM vid övergången men hittar inget. Någon som är bättre på att googla?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: "Holst"

Inlägg av koroshiya » 21 februari 2023, 18:33

Står att det var 10 mot 1 på wiki.

https://de.wikipedia.org/wiki/W%C3%A4hr ... utschland)

Och också 10 mot 0,65 efter ett tag.

Fattar jag tyskan rätt låstes också hälften av besparingarna en tid.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

1946

Inlägg av sveahk » 1 mars 2023, 11:00

Sällan får vi se brev från Lars Holst, men i ett kuvert avstämplat i Hamburg den 9 april 1946 från syster och svåger i Hamburg, hittar vi faktiskt också en kopia av Lars svar ett par veckor senare...långt brev på tyska...

Här ett par avsnitt:

" Ni tror att vi är exakt informerade om hur det ser ut i Hamburg, här i våra tidningar, och under vilka omständigheter ni lever där i dag. Men här står sällan något om Tyskland i vår tidning. Vi har emellertid genom bekanta och liknande hört det ena och det andra, och det var mycket otrevligt.

Under dessa förhållanden har jag svårt att förstå att Elsa så snart som möjligt vill tillbaka till Hamburg med sina barn, och att hon djupt ångrar att hon med Röda Kors transporten kom till Sverige
..."

"Papi har alltså skrivit att han med Mami kommer att flytta för gott till Sverige i början av maj, och så måste lämna allt (i Hamburg). Gustaf nämns inte i brevet, som var riktat till Elsa... och det är mycket märkvärdigt...Har det hänt något så att de inte vill arbeta tillsammans?"

Lars undrar i brevet som är riktat till Jürgen och Anna, om de kan bevara tre av hans saker från Hölderlinstrasse i Hamburg: En liten Märklin ångmaskin, ett dragspel(ny) som han fick av föräldrarna julen 1940, och en stålkassett med brev - där framför allt breven är viktiga. "Betänk att jag inte fick med mig någonting från Tyskland till Sverige, jag menar saker från föräldrahuset och min barndom. När jag flyttade till Sverige för tio år sedan, var det bara tänkt för en kort tid, dessutom hade jag ingen våning."

" Att berätta om levnadsförhållandena här tar emot, kära Anna, då det går så dåligt för er, ty vi har återigen allt - bara bröd, mjöl, socker, ost, smör, fett, kött fås fortfarande på märken, därför att Sverige ger en stor del för att lindra nöden i Europa. Ägg är åter fria, liksom kaffe, tobak, kläder, skor.
Tvål är fortfarande på märken. Men vi har stora tilldelningar...Genom kriget är allt mycket dyrare. På lönerna läggs det 20,7% prisstegringstillägg...Prisstegringen är annars olika. Livsmedel starkt, även kläder. Hyror mindre, men att elda med trä har blivit mycket dyrare, då vi inte har något kol...Vi betalar här i Partille 100 kronor i månaden inkl.värme. Det är billigt. I sta'n måste man räkna med en fördubbling. Hyrorna var i Sverige emellertid alltid mycket högre än i Tyskland, men standarden också högre. I Stockholm är det helt vansinnig(att bo). Hög skatt måste vi också betala pga kriget...vårt försvar har under kriget kostat enorma summor.
"

"Kanske vi kan skicka ricinolja...genom "Verein der Auslandschweizer"?"

forts.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 1 mars 2023, 13:10

Som ni kan läsa arbetar farbror Gustaf nu med sin far. Han tröttnade på sitt kringflackande liv och även på att i samma stund han sålt en dammsugare förlorade han kunden. Farfar handlade löpande med samma kunder vilket kändes enklare.

Under ockupationen blev det omöjligt att driva handel från Tyskland. Postgången var usel och det var omöjligt att få tag på papper, kuvert och frimärken. I Tyskland gällde dessutom än så länge Monroe-doktrinen där tyskarna skulle svältas ut. Där gjordes ju ingen skillnad på invånare med svenska pass. Därför togs beslutet att flytta till Sverige.

Ångmaskinen kom med från Hölderlinstrasse. Den låg sedan i pappas låda med spännande saker men eftersom den var gammal och torr fick jag inte leka med den.

Min faster Elsa tog sig och sina barn till Sverige för att lindra nöden. Där blev de en tid i flyktingläger trots att det var i närheten av de svenska kusinernas gård där hon tillbringat barndomens somrar.

Även Axel Holsts bror Christian med familj lämnar gården och återvänder snart till Sverige. De hamnade ju i Östtyskland varpå någon snart kom och hämtade hans kor. Familjen hade det gott och behövde då, enligt kommunistisk logik, inga kor. De fick fly ur Tyskland under dramatiska omständigheter och blev även de satta i flyktingläger där de för säkerhets skull blev avlusade. Även de hade gångavstånd hem till svenska familjen men fick inte lämna lägret förrän alla intyg var avklarade.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Holst"

Inlägg av sveahk » 2 mars 2023, 10:24

Tack Markus för dina familjära utvikningar
Ibland är det svårt att trassla upp alla namnen som dyker upp i breven...!

Vi går vidare i pappa Lars brev från april 1946:

"Att Hopke fortfarande är i tyskt fängelse förundrar inte, även om det är tråkigt. Det hänger säkert ihop med vad han hade för sig som ung kille. Tant Helena beklagar jag också, men så som hon och lilla Inge plågade mig med sina rederier på den tiden...så har de nu kaoset!"

"Du skriver Anna att många har stupat från min klass - du menar säkert Flottbekerklassen..."

Och här kommer ett ord som många i Sverige bara kände till från en annan världsdel - tills 1945 kom:
"Vad är en "Treck", kära Anna, det för jag ihop med Afrika, menar du när man med många andra ger sig av på en vagn med allt vad man äger och har? Stämmer väl, därför du skriver ja från en flykt..."

Inga namn nämns, men hade familjen Holst vänner och bekanta eller till och med släktingar i Ostpreussen?

Lars återkommer till levnadsförhållandena i Sverige:
"För potatisen under kriget behövde vi inga märken...mjölk hade vi alltid, något tunn...kaffegrädde har vi, men ingen vispgrädde...frukt har vi också, till och med bananer och ananas...trä att elda med fick vi av andra...vår spis är elektrisk, och elektriskt ljus hade vi alltid, men gasen i sta'n är ransonerad, och där stönar många. Vår "ström" kostar bara 4 öre per kilowattimme. Det är mycket billigt."

Ytterligare en kopia av ett Lars-brev från 1946 har jag - från 28 december, där han skriver till den gamla kärestan Gerlinde:
"Bra att du har det någorlunda bra. Säkert är du mycket magrare än tidigare, men det är ju inget fel. Du hade dock ett bra förråd, som du kunde tära på, eller hur? Den slanka linjen är idag fortfarande modern, i alla fall hos oss."

Tja!

Lars avslutar brevet med:
"Papi har nu äntligen hittat ett kontor i Stockholm. Det är fruktansvärt svårt.Men de har ingen våning så de bor i en pension...Föräldrarna vill emellertid tillbaka till Hamburg, när bättre tider kommer. De har ju lämnat allt där, sängkläder, silver och möbler..."

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 2 mars 2023, 13:08

Föräldrarna var födda 1877 och 1879 och hade alltså uppnått en ålder där de flesta vill ta det lugnt. Istället förlorade de sitt hem och, för tredje gången, sin förmögenhet. Det enda av värde de fick med sig var en tavla och en pistol. Pistolen tog tullen i beslag men tavlan såldes och blev grundplåt till det nya livet.

De kom aldrig tillbaka till Hamburg och fick aldrig någon lägenhet. De åren de hade kvar bodde de på pensionatet. Svågern Elof Hansson hjälpte dem med stora lån, och lika stora pekpinnar, och firman kom långsamt på fötter. Lånen till Elof Hansson gjorde att pappa kände att han satt i pant hos Elof Hansson.

Släktingar eller vänner i Ostpreussen vet jag inte om och vad Anna har med flykten därifrån får jag inte ihop. Hon bodde ju i Altona-Grossflottbeck.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Holst"

Inlägg av sveahk » 2 mars 2023, 13:48

Markus Holst skrev:
2 mars 2023, 13:08
Det enda av värde de fick med sig var en tavla och en pistol. Pistolen tog tullen i beslag men tavlan såldes och blev grundplåt till det nya livet.
Ingen obetydlig tavla alltså! Har du ett foto? Eller vet du vem konstnären var?

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 2 mars 2023, 15:57

Jag vet inte mer än så om tavlan

Skriv svar