Dacia-Danmark-Sverige

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Låst
Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Davian » 9 februari 2023, 01:25

Det saknas även historiska och arkeologiska belägg för dacier och arianism i skandinavien.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av koroshiya » 9 februari 2023, 06:25

Så är det, Davian.

Och folket i Stormähren skall ha varit slaver, men det finns inga spår efter något sådant i Norden heller.

Spontant känner jag bara till ett antal slaviska bosättningar på danska öar, men dessa kom då från Mecklenburg och liknande, och inte från centraleuropa.

https://da.wikipedia.org/wiki/Vendere#V ... _i_Danmark

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Davian » 9 februari 2023, 11:01

Jag ser inga problem i att det finns slaver och andra grupper i Skandinavien under tiden vi pratar om.

Det stora problemet ligger ju i hypotesen att slaver var en stor kulturell faktor under tiden. Det borde ha genererat en hel del spår.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 9 februari 2023, 12:39

Hej Davian,

Det är förvisso många frågor som man i framtiden måste besvara om slavernas inflytande över medeltidens historia. Jag har börjat från två håll. I ett kloster utanför Jerulsalem har man redan under 500-talet predikat på ett slaviskt språk. Det är mycket troligt att man redan då skrev på detta språk men vi har idag bara hypoteser om detta. Mycket pekar dock åt Heronymus aktiviteter i dessa trakter. Sedan har vi mycket klara fakta om förhållanden i Kalmarunionen 1397 vars förste kung är född i en slavisk familj och döpts i en slavisk kyrka till Bogislav. Hans far var Vratislav och jag är idag i Bratislava. V och B växlar plats i uttal i slaviska språk. För att passa på tronen fick han senare namnet Erik. Vi har även faktauppgifter om slaget vid Civitate i Italien året 1053 där normannerna använder slaviskt infanteri för att besegra påvens arme. I sitt brev till påven kallar Rastislav sitt folk i Dacien för sloveni och ja utgår från dessa verifierade fakta.
I går kväll lovade jag att finansiera en staty av Rastislav som var den siste härskare hos dakerna. Jag skall resa den någonstans i Sverige i framtiden. Även Rollo fick döpa om sig men det är en annan historia.
Vandal

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Markus Holst » 9 februari 2023, 12:56

Är Vandal månne slav?

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Davian » 9 februari 2023, 12:57

Jag har inga problem med att dacier kanske är eller blir slovener. Det är förhållandet Danmark/Dacien som är det jag ifrågasätter och som det inte finns källor för.

Jag ifrågasätter också den slaviska/daciska kolonisationen och arianismen i södra Skandinavien du pratar om.

Erik/Bogislav sågs i Skandinavien av sin samtid mer som en tysk än en slav. Att han blev kung har nog mer att göra med släktskapet till Margareta än ett allmänt slaviskt inflytande.

Hans tid som kung lämnade heller inga slaviska spår eller kulturella uttryck. Erik/Bogislav är nog generellt ett ganska dåligt exempel på slaviskt inflytande i Skandinavien.


Det är nästan 1000 års skillnad på det hypotetiska templet i Jerusalem och Erik/Bogislav. Den dakiska kolonisationen borde ha lämnat spår där emellan i Skandinavien. Men det har vi inte funnit några hittills.

Själva idén att Dacia/Danmark är samma sak osv står på extremt svag grund. Och inget resande av Rollo staty eller tempen i Jerusalem lär ändra på det.


Vad som behövs är ett hyfsat stort antal källor; historiska som arkeologiska som lingvistiska och under lång tid, som är relativt samstämmiga.

För enskilda nerslag med ca 500 års mellanrum bygger ingen hållbar teori.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av koroshiya » 9 februari 2023, 14:37

Man kan också fråga sig hur vanlig denna teori är i inhemska danska texter. När man läser det här i texter från Frankrike är de ett steg längre ifrån Danmark och Dakien.

Så om någon "vet" det här i Normandie borde vi se att fler "vet" det i Danmark, även om böcker som Saxo Grammaticus är yngre med runt 200 år.

Nu var det länge sedan jag läste Saxo, men jag kan inte erinra mig att han säger att danskarna kom från Balkan eller Centraleuropa.

Min gissning är därför att det här är en form av skapelsemyt skapad av folk på kontinenten som ville se ett ärofullt förflutet för normanderna.

Och det var nog inte svårt för dem att göra det. Jämför med Sverige och våra götar, där författare omöjligen kunde låta bli att jämföra med gotiska stammar på kontinenten, som enligt Jordanes kom från Scandza.

Men man kan lägga till att Prokopios har information om Skandinavien och Centraleuropa, varför vi vet att delar av en germansk stam flyttade från syd till det som idag är Sverige. Det är herulerna. Dessa kan ha spelat en roll i Uppsala, där man kanske kan tolka kulten och storhögarna som en reaktion mot kristendom och uppenbarligen ett behov av att hävda något. Men det är osäkert var dessa heruler hamnade, och vissa pekar på Blekinge/Småland och andra på Bohuslän.

Jordanes har mer information och säger att danskarna fördrev herulerna från sina marker. Givet vad vi tror om daner bör det då vara så att herulerna åtminstone ett tag slog sig ned i Skåne eller närliggande områden och inte i Mälardalen.

Notera att Jordanes är helt säker på att det här inte var något som hände i Dakien eller Slovakien eller något sådant, för hans daner bodde i Skandinavien.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Markus Holst » 9 februari 2023, 16:40

Om heruler finns redan en tråd, som i mycket påminner om denna om slaver.

viewtopic.php?f=36&t=45452

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 9 februari 2023, 16:42

Hej Davian,

Du har helt missuppfattat mina avsikter med forskning i Sverige och Danmark. Dessa områden har under 900 och 1000 talet varit Europas historiska periferi och jag vill bara förstå varför de blev en del av Daciens historia. Vi kan ha olika uppfattningar om, och motiv till studie, av de historiska händelser och jag bryr mig inte om det var germaner, slaver eller andra som drev på under den tiden. Jag är intresserad av den religiösa delen av historien och eftersom det var slaverna i dåvarande Dacien som fick sitt språk godkänt som ett kristet liturgiskt språk redan under 900 talet så måste dessa utgöra en betydande grund i den europeiska kulturtraditionen.
Vandal

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Markus Holst » 9 februari 2023, 16:52

vandal skrev:
9 februari 2023, 16:42
eftersom det var slaverna i dåvarande Dacien som fick sitt språk godkänt som ett kristet liturgiskt språk redan under 900 talet så måste dessa utgöra en betydande grund i den europeiska kulturtraditionen.
Där kom äntligen en förklaring till dina långa diskussioner om arianer och slaver! Tack! Emellertid tror jag att du har fel i ditt antagande (det hade varit prydligt att byta ut måste mot borde) eftersom det inte verkar finnas några historiska dokument på detta språk, mer än möjligen lokalt.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Davian » 9 februari 2023, 17:59

:x
vandal skrev:
9 februari 2023, 16:42
Hej Davian,

Du har helt missuppfattat mina avsikter med forskning i Sverige och Danmark. Dessa områden har under 900 och 1000 talet varit Europas historiska periferi och jag vill bara förstå varför de blev en del av Daciens historia. Vi kan ha olika uppfattningar om, och motiv till studie, av de historiska händelser och jag bryr mig inte om det var germaner, slaver eller andra som drev på under den tiden. Jag är intresserad av den religiösa delen av historien och eftersom det var slaverna i dåvarande Dacien som fick sitt språk godkänt som ett kristet liturgiskt språk redan under 900 talet så måste dessa utgöra en betydande grund i den europeiska kulturtraditionen.
Vandal


Hej, jag tror inte att Danmark är en del av den daciska historien mer än som felöversättning osv.

Det finns inga belägg för något annat.

Däremot är jag djupt intresserad av Slovenien och daker så inväntar med intresse vad som sker där.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 10 februari 2023, 09:49

Hej Markus och Davian,

Som sagt är kunskapen om omvärlden begränsat i Norra Europa. Den skrift som man i Dacien uppdagade som ny för sloveni och som blev ett liturgiskt språk redan på 900-telet kallas idag för cyriliken och används i Ukraina,Vitrysland,Rysland,Serbien och Bulgarien. Detta är knappast en lokal händelse som Markus hävdar.
Jag tror inte att begreppet Dacia i Danmark och Sverige under 900-talet är någon felskrivning.
Och Bratislava ligger inte i Slovenien men är huvudstaden i Slovakien. Under 900-talet var dessa två länder delar av Norra Dacien.

Vandal

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 14 februari 2023, 12:45

Hej
Man frågar efter fakta som skulle styrka att dagens Danmark som en gång i tiden kallades för Dacia inte är bara en felskrivning som man lätt kan hoppa över. Jag har nu i väntan på resan till Turkiet översatt delar av boken som visar att de vikingar som marknadsförs från Danmark och Sverige som lokala hjältar i verkligheten var daker.
Vandal

Gesta Normannorum seu de moribus et actis primorum Normanniae ducum.

William of Jumieges

Kap 1
Sid.9
Ord, alltets stoft, den som när och skapar jordens yta, stjärnornas tanke, när jag ser detta, med underkastelsens böner undersöker jag mina löften, som om ord skulle utan vetskap hjälpa beskriva skakande början av handlingar och föremål. Jag vill exakt förklara alla olyckor, men kan göra detta bara i prosa. Det som skett under härföraren ALSTEMA, barbariska utbrott som inträffade under ROLLO som redan varit kristen och under hans ättlingar. Villiam har inte hjälpt mycket med alla hans lagar i frågan om rikets upphöjning. Tack vare Richard, med främst kända patricier, troende kristna, har normandiska folkets land blivit lugnare. Under fruktbara år, och fredstid, Du Gud som leder, Du som innehåller alt, ensam styrs och närs och lever i evighet.
Kap 2
Sid.1
Efter en krävande beskrivning av mängder av landskap, genvägar och jordens yta ånyo mäter jag hela jorden, från alla sidor omslutet av permanenta ringen av oceaner och indelat i fyra huvudriktningar med luftlinjer. Den här bilden tog jag från geografer. Dessa har delat jorden i tre delar: Asien, Europa och Afrika. Europa bär namnen efter provinser vars gränser utgörs av många flodbäddar. Den största provinsen bebodd av ett oräkneligt antal människor och andra saker kallas för Germania. Där han sin källa floden Ister i höga berg, blir större genom mängder av bifloder, slingrar sig från syd till ost och flyter genom Germanien och Skytien till det Skytiska havet.(Svarta havet).Där kallas floden för Dunaj-Donau. På stora ytor längs Dunaj-Donau ända fram till Skytiska havet finns många folk och barbarer…
Dessa är som på en ö överallt omringade med ocean som bin i en bikupa, eller som ett svärd i en slida. De skiljer sig från varandra och hoppar enligt barbariska sedvänjor. Här finns Alanernas största landskap, lika omfattande är Dakiska bosättningar och vid är även det grekiska landskapet. Av dessa Dacien, sticker ut i mitten som en krona med städer skyddade av enorma berg som formar en böjning, bebodd av vilda folkslag som påminner om krigets MART. Dessa är Goter som kallas även Sarmatiska Goter, Traker och Alaner. Dessa folkrika folkslag, enligt min forskning, befolkar även stora träskmarker. De är lättretade, fräcka och spendersamma. Våldtar kvinnor och lever i blandade äktenskap. I dessa äktenskap föds många olyckliga barn. När dessa blir vuxna kräver de av sina föräldrar och äldre egendomar och bråkar mellan sig själva. Eftersom områden där de lever räcker inte till alla, samlas dessa och från främmande länder grymt fördriver folk i syfte att permanent erövra deras kungariken för att leva där i evighet och frid…På samma sätt uppför sig Goter över hela Europa ända fram tills dessa dör ut.
När dessa gör sina erövringar offrar de till sin gud en oxe. Som offergåvor används inte bara husdjur men även barn och utsäde. Som gåvor även människoblod. Det mest värdefulla hos dessa är vad prästen fastställer genom en spådom. En fastspänd oxe offrar de med rituella och ovanliga slag i huvudet. Därefter fäller de oxen på marken och undersöker dess hjärta. När de tappat oxen på blodet häller de enligt sedvänjan blodet på sina a sina släktningars huvuden och därefter snabbt hissar seglen. De tror att de lugnade vindar och sätter sig bakom åror. När de från tid till annan startar på hästar reser de Marts flaggor. På detta set lämnar de sina boningar och försöker tilldela de anfallna folken dödande slag. De lämnar sina fäder med sina ledare för att stark anfalla främmande folk. Sina svaga lämnar de hemma för att köpa levebröd av utlänningar. Själva äger de inte marken men det hindrar de inte att hyra marken till främlingar. De likviderar främlingar som utnyttjar de stridande. De hjälper sina egna när de lever bland främlingar. De fördrivs från sitt folk och avundas egendomar som ägs av utlänningar. Fäder fördriver unga för att dessa inte skall leva med sina mödrar och stimulerar deras ungdomliga hårdhet för att förstöra andra folk. Man fråntar deras hem de blir mindre hemma. De tycker synd om länder som plundrats av fiender men avfolkar allt i deras väg. De seglar kring kuster för att röva egendomar från fälten. När de förstör ett kungarike fortsätter de till en annat. De kräver hamnar som skyddas av fredsfördrag. Där byter de stulna egendomarna.
DE KALLAS DAKER, MELLAN DE SJÄLVA DUNAJCI ELLER DANI.
De skryter med att de härstammar från Antenor. Efter Trojans fall flydde han till Achajer och därefter med de egna till Yllyrien. De fördrev Yllyrier enligt de dakiska sedvänjor. När Frankerna utvidgade sina teritorier kom de ditt med sin ledare Anstin. Han har varit deras präst, modig och mycket grym. Vild. Våldsam fiende, förskräcklig, vild, utan moral, instabil, fräck, laglös, överallt beskyddad från rebeller, förrädare och pyroman, ond, icke troende, …löngnare mm. Han skriver inte med bläck men med kol, hans brott överstiger allt och misstänksamt vill han ta även Olymp. En gång här och en gång annanstädes skrämde han flyende folk och tar deras egendomar. Överföll den starka Galien och tog över den Franska kungarike. Tog bort heligheten av prästerna och trampade ner de heliga platserna. Oralt angrep han frankernas kung som levde lugnt med sina undersåtar. Skrek över murar till försvarare som en varg vid en får inhägnad. Utan tveksamhet hängde han franker skrämda i sina befästningar. Han förföljde alla som ett lejon förföljer rådjur. Dödade alla som han mött, skapade förstörelse och skar halsen av alla. Bötfällde präster och straffade de med en grym död.
Anfallare tar på sig prästernas kasuler, som de river ner från de heliga altare och alber som används vid predikningar. Alla som försöker höja vapen till försvar är dödade på ett grymt sätt. Folk som ej kan försvara sig tar de som fångar. Våldtar kvinnor. De som ber är bortförda. Plågade gamlingar och barn tas långt bort. Alt som är djuriskt betraktas av dessa som värdefullt. Deras våldsamhet växer och de utökar den med dåliga gärningar. Enligt vittnet Quintin satte de eld på klostret som var det viktigaste vad beträffar frågor om munkar och alla andra kyrkor belägna på gränsen till Normanndi. Även klostret av den främste Kristi kämpe Dioniz har de bränt. Den 4.Maj har de dödat biskopen och hans diakoner, vilken olycka. Alt folk som lämnats togs till båtar. Den helige Medards och Eligius basiliken har också bränts. Kyrkan som tillhör den heliga Genovefa i Paris brändes också. Kyrkor som befanns utanför murar brändes ner nästan alla. Franska riket som förstöres av denna ondskan är nästan utan folk. Gråter barn, utan bröd som förut fanns i tillräckliga mängder.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Davian » 14 februari 2023, 13:24

Enligt den texten du har översatt är det ju ganska tydligt att daker och danskar är skilda saker.

Du skriver själv att danerna ser sig själva som daner. Daker är andras namn på dem.

Och var dacien ligger i Europa är enligt din text ganska flytande. Framförallt när man studerar den parallellt med andra källor på ämnet.


Jag tror enda sättet att få det styrkt att dacien/Danmark är samma sak sker genom arkeologiska fynd.

Finns det några arkeologiska fynd från Danmark/Normandie/södra Sverige som har dakiskt ursprung?

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 15 februari 2023, 16:13

Hej Davian,

För mig är det klart varifrån dakerna kom. Jumiegies skriver om att han har forskat i denna fråga och det är uppenbart att han menar områden syd om Karpaterna. Jag förvånar mig mest över de lokala historieforskarna som inte känner till, eller inte vill kännas vid dessa fakta. Jag tror att motiven till detta är motsatta än de som vi finner i Skandinavien. I brist på något bättre skapade man i Norden sagan om vikingarna. Om man idag tittar på exv. Slovakien , som jag tror var under 900 och 1000 talet centrum för Norra Dacien, så är deras historievetenskap påverkat av katolicismen och kommunismen. Katoliker i dessa länder fick absolut inte veta att deras förfäder slogs med framgång mot den katolska kyrkan. Kyrkan hittade på att ansvaret för plundring av Europa, efter slaget vid Bratislava 907, ligger på de magiariska horderna som kristnades officiellt året 1000, då Stefan kröntes och smörjdes av påven. Hans kristnande var en blodig upplevelse främst för många magyarer som dräptes av honom före och efter kröningen.
Vid ett fångförhör hos muslimerna i Spanien av fångar av d.s.k. magyarska horder har fångarna hävdat att de kommer från Dacien och att de är danajci-dunajci , alltså inte magyarer och definitivt inte vikingar.
Vad beträffar de materiella fynd i Danmark och Sverige så finns de i överflöd. Tag bara analysen av vapen i Birka. De flesta har ursprung i sydost Europa.
Det som oroar mig mest är dock det faktum, att jag inte förstår, varför ingen fram till idag, översatt Jumieges till svenska. Fegheten i historievetenskapen har enligt min mening många ansikten.
Efter att ha läst hela Jumigies och vittnesmål av de som levde vid den tiden inklusive Adam har jag definitivt beslutat mig för att resa en staty till minne över arianen och härföraren Rastic-Rastislav i Sverige.
Vandal

Låst