Söderkompaniet var inget problem då Carl-Axel Walde var chef. Det kom senare då "Tull-Pelle" Eriksson var ledare. Fobef (Borgén) lät då upplösa kompaniet.Falckkjelle skrev:Läste med intresse om dina ungdomsår, Stellan. Jag var medlem i Centrala kretsens Ungdomskompani (a.k.a. UK eller "Lithanders luffare") i slutet på 70-talet, och minns väl när vi vart hemsökta av några yngre högerextrema... En helg var vad dom orkade med, ingen ville prata med dom ens!!
Solna-Sundbyberg var aldrig något problem, däremot (det återuppståndna) Söderkompaniet (vill minnas att dom hade en kapten Walde som chef) var "arvfiender" som vi tvålade till vid mer än ett tillfälle...
Kanske dags för en tråd om ungdomshemvärnet??
Kjelle
Medan jag minns - hågkomster
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
-
- Medlem
- Hans Engström
- Medlem
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Knapp m/39
Den hette blott och bart knapp m/39 (även i utförande silver och guld till uniform m/60). FJS befäl bar ursprungsförbandens uniformer. Specifik FSJ-uniformering var den mörkröda baskern.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Medan jag minns - hågkomster
KFÖ 1978, 10.cykelskyttebataljonen Fo 44 Södertälje
FA = Förtidsavgången, RO= Reservofficer, VO= Värnpliktig officer,YO= Yrkesofficer
Batch: FA/Mj Rolf Kallberg (Hård, krävande, kompetent, försvarsdirektör i Malmö)
Stf: FA/Kn Karl Elfgren (Kunnig, men alltför vänlig)
C Stabskomp: RO/Kn Ulf Eklöf (Kunnig, truppvan, jurist och något teoretisk)
C 1,cskkomp: RO/Kn Stellan Bojerud (No comments)
C 2.cskkomp: RO/Lt Hans von Schreeb (Bra, men ovan)
C 3.cskkomp: RO/Kn Edsborg (Rutinerad, kraftfull, i det civila rektor)
C 4.grkkomp: RO/Kn namnet glömt (Depråd i försvarsdepartementet, ganska blek insats) I realiteten var stf kompch VO/Fk Kent Hedqvist "kompaniideolog" (En god teoretiker och hyfsad praktiker, fd kursetta på KBS/Grk, metallurgforskare)
C 5.tosskomp: RO/Fj Rolf Malmberg (Orerhört drivande fd stamfurir, mycket kompetent, bilförsäljare)-
FA = Förtidsavgången, RO= Reservofficer, VO= Värnpliktig officer,YO= Yrkesofficer
Batch: FA/Mj Rolf Kallberg (Hård, krävande, kompetent, försvarsdirektör i Malmö)
Stf: FA/Kn Karl Elfgren (Kunnig, men alltför vänlig)
C Stabskomp: RO/Kn Ulf Eklöf (Kunnig, truppvan, jurist och något teoretisk)
C 1,cskkomp: RO/Kn Stellan Bojerud (No comments)
C 2.cskkomp: RO/Lt Hans von Schreeb (Bra, men ovan)
C 3.cskkomp: RO/Kn Edsborg (Rutinerad, kraftfull, i det civila rektor)
C 4.grkkomp: RO/Kn namnet glömt (Depråd i försvarsdepartementet, ganska blek insats) I realiteten var stf kompch VO/Fk Kent Hedqvist "kompaniideolog" (En god teoretiker och hyfsad praktiker, fd kursetta på KBS/Grk, metallurgforskare)
C 5.tosskomp: RO/Fj Rolf Malmberg (Orerhört drivande fd stamfurir, mycket kompetent, bilförsäljare)-
-
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Stellan!!!
Kommer du ihåg den där episoden.
Jag känner till att min Far och några till gick till en dansstudio på Drottninggatan i Uppsala för att lära sig dansa för att kunna träffa brudar på stan. Han som hade hand om kursen dog i våras.
Anledningen till att jag tog upp det där var att det kom fram till att Stellan och min far var lumparkompisar på S1 i början på 1960-talet.
För några månader sedan tog jag kort på skylten där själva studion låg.
Holger Lundkvist dansstudio!!!
Stefan
Kommer du ihåg den där episoden.
Jag känner till att min Far och några till gick till en dansstudio på Drottninggatan i Uppsala för att lära sig dansa för att kunna träffa brudar på stan. Han som hade hand om kursen dog i våras.
Anledningen till att jag tog upp det där var att det kom fram till att Stellan och min far var lumparkompisar på S1 i början på 1960-talet.
För några månader sedan tog jag kort på skylten där själva studion låg.
Holger Lundkvist dansstudio!!!
Stefan
- Bilagor
-
- Holger Lundkvist dansstudio
- DSC00001.JPG (38.88 KiB) Visad 2541 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tyvärr!
Mina föräldrar satte mig i dansskola 1958, så jag behövde inte haka på "S 1 gänget" i Uppsala vad gällde dans.
Mina föräldrar satte mig i dansskola 1958, så jag behövde inte haka på "S 1 gänget" i Uppsala vad gällde dans.
Intressant tråd. Stellan bör ha varit ungefär samtida med min far (ryckte troligtvis in 1964). Jag vet att han var signalist men visste länge inget om vad han faktiskt sysslade med eftersom han länge menade att det nog fortfarande var hemligt; han har först på senare år sagt ett eller annat om att han huvudsakligen sysslade med signalspaning som (tydligen ovanligt) främst var på uppdrag av SÄPO, inte av FRA. Enligt vad jag förstått spanade/pejlade man alltså efter sovjetiska spioner i Sverige och de små sändare de använde för att skicka meddelanden österut. Jag vet dock faktiskt inte vilket regemente han utbildades på; han har dock nämnt att han en tid var förlagd i Sundbyberg/Rissne och då gissar jag att det var utbildning på ATS han sysslade med där. Borde verkligen be honom berätta mer om detta nästa gång jag pratar med honom.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Han tillhörde FRA/Milsekt, som låg på Rissne i Sundbyberg. Benämndes 8.komp S 1. Chef var major - 1972 överstelöjtnant - Gunnar Syrén (far till sedermera ÖB Håkan Syrén).
RKA var Radiokontrollavdelningen inom Rikspolisstyrelsens Säkerhetsavdelning (Rps/Säk). Chef var poliskommissarieJurdell, som biträddes av förste polisassistenterna Berg och Thörn.
Avlyssningsstationen låg i Mälarhöjden söder om Stockholm.
RKA var Radiokontrollavdelningen inom Rikspolisstyrelsens Säkerhetsavdelning (Rps/Säk). Chef var poliskommissarieJurdell, som biträddes av förste polisassistenterna Berg och Thörn.
Avlyssningsstationen låg i Mälarhöjden söder om Stockholm.
-
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jaså, på det viset!!!Stellan Bojerud skrev:Tyvärr!
Men du hördes talats om det iallafall, förmodar jag.
Stefan
-
- Ny medlem
Hej! Vad intressant! Min pappa var enhetschef under den tiden samtidigt som Stellan på FRAs militära sektion, så han borde rimligtvis ha känt eller stött på din far.kblomster skrev: ↑21 augusti 2012, 23:37Intressant tråd. Stellan bör ha varit ungefär samtida med min far (ryckte troligtvis in 1964). Jag vet att han var signalist men visste länge inget om vad han faktiskt sysslade med eftersom han länge menade att det nog fortfarande var hemligt; han har först på senare år sagt ett eller annat om att han huvudsakligen sysslade med signalspaning som (tydligen ovanligt) främst var på uppdrag av SÄPO, inte av FRA. Enligt vad jag förstått spanade/pejlade man alltså efter sovjetiska spioner i Sverige och de små sändare de använde för att skicka meddelanden österut. Jag vet dock faktiskt inte vilket regemente han utbildades på; han har dock nämnt att han en tid var förlagd i Sundbyberg/Rissne och då gissar jag att det var utbildning på ATS han sysslade med där. Borde verkligen be honom berätta mer om detta nästa gång jag pratar med honom.
Min pappa har tyvärr gått bott. Men hade varit roligt att fått veta mer.
Vem var din far? Pappa berättade en del om sina kollegor
Välkommen Erik.
Har du mer att berätta?
MVH
Hans
Har du mer att berätta?
MVH
Hans