"Holst"

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11104
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

"Holst"

Inlägg av sveahk » 10 januari 2023, 15:09

Brevbäraren kom med ett paket från Sverige. Det var från Holst, Markus. "Alte Briefe" stod det på paketet - gamla brev. Och det var det. Familjebrev.

Brev med och utan innehåll, svenskt och tyskt frankerade. Många adresserade till Lars Holst, Markus far. Som bodde i Sverige under och efter andra världskriget.
IMG_7585.jpeg

Det var hans släkt som skrev. En del brev kom från Sverige. Men många kom från dem som blev kvar...där i Tyska riket. Under de svåra åren.

Markus har gett mig carte blanche att plocka och skriva här om vad jag hittar, om det som kan tänkas intressera. Här på Skalman.

Så det tänker jag göra...

Forts.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 10 januari 2023, 15:14

Jag ser fram emot läsningen och kommer nog att fylla på med lite familje-info där det passar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Holst"

Inlägg av Hans » 10 januari 2023, 15:48

Ser med spänning fram emot denna tråd.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: "Holst"

Inlägg av Mackan L » 10 januari 2023, 15:53

Spännande. Jag ser fram emot resultatet. :)

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: "Holst"

Inlägg av Amund » 10 januari 2023, 17:45

Håller med övriga,ett intressant projekt - tack för det Markus och Sveahk!

Gissar och hoppas att det dyker upp frågeställningar. :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11104
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Holst"

Inlägg av sveahk » 11 januari 2023, 18:04

Så till saken!

Till skrivbordet, Holst-breven för de första åren ligger prydligt framför mig...och en Roku Gin/London Classic Tonic till vänster med en bytta homemade pop corn. Allt klart.

Två brev från 1930. Broder Gustaf skriver på svenska till tvillingarna Anna och Lars( Markus far). Han är 23, tvillingarna 15. Lite storebrorsnack. Han är inte så bra i "ping-pong", men bättre på pingpongerskan Britt! Eller på göteborgskan Maja?! Viktigt tema!

Det är 1930 som sagt, men arbete har han, Elektrolux - och de skickar honom till Norge mot slutet av året för att "inviga Norges Eluxare i Sveriges försäljningsmetoder."! Trivs han? Tja, säg det - "ännu ej träffat på en norsk pige som fallit mig i smaken." Är väl en av orsakerna till att han tycker "staden (Oslo) är synnerligen tråkig" - skriver till och med "stadens smutsighet", nej, det står nog, tror jag "stadens snuskighet." Vad han nu menar med det...

Vi går vidare i texterna. Det är 1931, och nu blir det bara tyska (som jag översätter här i tråden)! Han skriver till Lars att han är i Bremen, och försöker där sälja Elektrolux-maskiner. Hitintills är breven handskrivna, men nu vill han från faderskapet ha en skrivmaskin - en CORONA, men med liten skrift ("Perl-Schrift, nicht Pica!").

Som han tydligen får, ity resten av breven från Gustaf är alla maskinskrivna.
IMG_7588.jpeg


Lars bor tydligen inte längre i Stockholm, under de nästa åren adresseras breven till Hamburg, till Altona-Grossflottbek. Betyder att han redan som 16-åring flyttade till Tyskland om jag förstår det rätt?

Sommaren 1931 är Gustaf i en för mig välbekant stad, St Gallen i Schweiz. Han arbetar fortfarande för Electro Lux AG, den schweiziska avdelningen, men har tydligen problem, "arbetet bereder mig sorger"!
IMG_7587.jpeg

Men ännu mer hettan, 28°i rummet. Drömmer att klättra upp på högsta berget här, Säntis, 2.500 m.ö.h. Men han måste först köpa "Nagelschuhe", flata sulor fungerar inte. Han räknar med 5-6 timmar, upp och ner.

Idag, med ordentliga bergskor går det inte fortare. Och...morgonsnapsen uppe på bergtoppen är idag obligatorisk och utan större risker - nedvandringen kan vi nämligen stryka...bergbanan byggdes 1935!

Sista brevet 1931 till Lars i Hamburg kom i augusti. Gustaf är i Stockholm, men kommer att åka till Elektrolux i Schweiz, "om de schweiziska myndigheterna förlänger hans uppehålls- och arbetstillstånd."

Så, popcornen är slut, vad värre är, även gin-tonicen - det betyder slut för i dag!

Men det blir mer...

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 11 januari 2023, 18:50

Min far föddes 1915 och växte upp i Hamburg. Skall man vara noga föddes han i Preussen. Altona är idag en del av Hamburg men var inte inkorporerat 1915 och inte heller var kejsaren avsatt. Att han som 15-16-åring bott i Sverige länge nog för att få post dit var nytt för mig. Undrar varför och hos vem han bodde. Någon släkt fanns mig veterligen inte där då. Kanske skickade far dit honom för att förbättra fadersmålet, alltså svenskan, och kanske för att praktisera något yrke? Jag vet inte.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11104
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Holst"

Inlägg av sveahk » 11 januari 2023, 22:00

Markus Holst skrev:
11 januari 2023, 18:50
Min far föddes 1915 och växte upp i Hamburg. Skall man vara noga föddes han i Preussen. Altona är idag en del av Hamburg men var inte inkorporerat 1915 och inte heller var kejsaren avsatt. Att han som 15-16-åring bott i Sverige länge nog för att få post dit var nytt för mig. Undrar varför och hos vem han bodde. Någon släkt fanns mig veterligen inte där då. Kanske skickade far dit honom för att förbättra fadersmålet, alltså svenskan, och kanske för att praktisera något yrke? Jag vet inte.
I breven från 1930 kan vi läsa att "Stockholmsmamman" 1930, som Gustaf nämner, hon hette tant Agna. Hon tog hand om syster Anna och broder Lars under det året. Broder Erik hade nog redan flyttat till Bergedorf - i Tyskland kan vi anta. Och storasyster Ingeborg studerade väl i Uppsala?

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 11 januari 2023, 23:27

Oj vad mycket nytt jag får reda på! Jag visste inget av detta du nämner.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11104
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Holst"

Inlägg av sveahk » 12 januari 2023, 14:08

1932, året med bara ett Holst-kuvert utan innehåll.

Så, att ni inte blir helt utan underhållning, låt oss i stället kika på vad det året kunde bjuda på för andra händelser - förutom de alldagligt bedrövliga meddelandena om den stora depressionen, arbetslöshet och riksdagsval...

Som - den ädla vilden existerar inte. Filmen som hade premiär det året med den tyska synk-texten "Ich Tarzan, Du Jane", blev redan året efteråt förbjuden.

Eller - asylantstatus förbi. Herr Hitler får sitt tyska pass den 25 mars.

Och varför inte - den först riktiga motorvägen invigs, mellan Köln och Bonn. Kölns Oberbürgermeister Konrad Adenauer genomför en av sina sista officiella handlingar. Det kommer dröja nästan 16 år innan han får äran igen.

Den här är bra - Goethe firas, har varit död 100 år. Visst firande hade han nog vänt ryggen till där han vilar ut i sin grav.
page34image202106560.jpeg
page34image202106560.jpeg (53.66 KiB) Visad 1182 gånger

Till slut - "Zwickelerlass", som det hette i folkmun. Drabbade Tysklands badande befolkning, och vad det gällde, ja, se bild:
zwickelerlass.jpg
zwickelerlass.jpg (36.86 KiB) Visad 1182 gånger

Nej, en till, den är för bra! En "annons" från 1932 i Rostocker Anzeiger
(...och lite Holst är det väl även här :roll: !):
IMG_7586.jpeg
Texten, lätt försvenskad:

"ACHTUNG! ACHTUNG!

Vi låter oss inte vilseledas av hån och flygblad!
Minuten och timmen
kommer att slå,
när tyglarna kommer
att tas i handen.

Därför välj bara
Adolf Hitler

Bara Hitler är mannen
som kan rädda
det tyska folket.

Karl Burmeister
Veterinär prövad
Hingstkastrerare
Alexandrinenstrasse 22
"

Nästa = 1933, där vi dyker in i Holst-breven igen...

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 12 januari 2023, 14:50

Preussisk badkostym, minsann! Det vore intressant att göra en egen tråd om regler runt badkostymsregler runt om i världen. Vi har ju alla sett bilder på hur amerikanska poliser mäter längder på flickors baddräkter.

Men jag undrar om inte herr Burmeister är av veterinär godkänd hingstkaströr.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11104
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Holst"

Inlägg av sveahk » 12 januari 2023, 15:34

Markus Holst skrev:
12 januari 2023, 14:50
Preussisk badkostym, minsann! Det vore intressant att göra en egen tråd om regler runt badkostymsregler runt om i världen. Vi har ju alla sett bilder på hur amerikanska poliser mäter längder på flickors baddräkter.

Men jag undrar om inte herr Burmeister är av veterinär godkänd hingstkaströr.
Hm, är du säker...? https://www.saob.se/artikel/?unik=K_0653-0158.5JX6-0002

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 12 januari 2023, 15:57

Just med det ordet tillät jag mig lite poetisk frihet. Det var mera översättningen av beprüft jag reagerar på, som på svenska väl blir godkänd?

Kanske skall vi kalla vår kaströr för valackare.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11104
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Holst"

Inlägg av sveahk » 12 januari 2023, 16:29

Valackare, ja, bra översättning! Även om knäppen Burmeister knappast hade tyckt om den svenska "yrkesbeteckningen"! ...en person vars yrke var att kastrera hästar och hade ofta starkt nedsättande innebörd. https://sv.wikipedia.org/wiki/Valackare

Antar att det bara är i Sverige som de kallades/kallas(?) Valackare?

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Holst"

Inlägg av Markus Holst » 12 januari 2023, 16:33

Det finns ett tyskt efternamn Wallacher så vem vet.

Dessutom: https://en.m.wiktionary.org/wiki/gelder

Skriv svar