Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 14 november 2022, 13:46

Försökte en gång lägga ihop de tidiga vittnesmålen och min bild är att gärningsmannen var klädd ungefär som Skandiamannen, men troligen yngre, alltså typ 40-talist men elegantare klädd än typiska svenska 40-talistmän. Utesluter inte att det var Skandiamannen, men han gav inte intrycket av att vara yngre än sin ålder (52 år), utan snarare tvärtom.

Mannen med mörkblå täckjacka kan vara att Lisbeth Palme såg vittnet Anders B som var klädd ungefär så. Om den vita överläppen var Anders B:s eller mördarens är oklart. Hon pratar också om "dem" på mordnatten, vilket kan vara mördaren och vittnet Anders B.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 14 november 2022, 15:06

a81 skrev:
14 november 2022, 13:46
Försökte en gång lägga ihop de tidiga vittnesmålen och min bild är att gärningsmannen var klädd ungefär som Skandiamannen, men troligen yngre, alltså typ 40-talist men elegantare klädd än typiska svenska 40-talistmän. Utesluter inte att det var Skandiamannen, men han gav inte intrycket av att vara yngre än sin ålder (52 år), utan snarare tvärtom.

Mannen med mörkblå täckjacka kan vara att Lisbeth Palme såg vittnet Anders B som var klädd ungefär så. Om den vita överläppen var Anders B:s eller mördarens är oklart. Hon pratar också om "dem" på mordnatten, vilket kan vara mördaren och vittnet Anders B.
- Ja fast Anders B. hade mustasch och skägg åtminstone på bilderna från polisen.
Det borde nog Lisbeth ha noterat, tvärtemot vad hon uppgav.
(även Stig E. identifierar honom på de bilderna, med skägg o mustasch)
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 14 november 2022, 23:48

Ja, precis. Det tyder på att den vita överläppen var på mördaren, men att Lisbeth Palme i första skedet trodde att mördaren och vittnet Anders B var kumpaner. Min bild är som sagt att mördaren var klädd ungefär som Skandiamannen. Dock verkar ha ha framstått yngre och mer atletisk.

Intressant att Skandiamannen identifierade Anders B. När gjorde han det? I förhör?

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 15 november 2022, 09:36

a81 skrev:
14 november 2022, 23:48
Ja, precis. Det tyder på att den vita överläppen var på mördaren, men att Lisbeth Palme i första skedet trodde att mördaren och vittnet Anders B var kumpaner. Min bild är som sagt att mördaren var klädd ungefär som Skandiamannen. Dock verkar ha ha framstått yngre och mer atletisk.

Intressant att Skandiamannen identifierade Anders B. När gjorde han det? I förhör?
- Ja i förhör, där han identifierade Anders B. som en av 3 han identifierade i polisens fotosamling.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 15 november 2022, 23:02

Vilka fler identifierade Skandiamannen från mordplatsen?

Det finns förresten en intervju på Youtube med vittnet Lars J från 2019, där han berättar att det var man som betedde sig lite underligt (något berusad?) vid mordplatsen som frågade: "Var det Palme?" (20 min in i videon). Han menar antagligen Anders B.

Skandiamannen säger samma sak i ett förhör från 1986 (45 min in i inspelningen, finns också på Youtube), också troligen avseende Anders B. Kan Skandiamannen ha kommit tillbaka till mordplatsen så snabbt om han var mördaren? Jag är tveksam.

Jag tror att både Lars J och Skandiamannen talar om att detta skedde efter att ambulansen hade åkt. Lars J sprang ju efter mördaren och vände sedan tillbaka. Skandiamannen påstod att han först nästan snubblade på den skjutne Palme och senare sprang efter poliserna en bit och därefter gick tillbaka till mordplatsen. Båda borde ha kommit tillbaka ungefär samtidigt.

Palme sköts strax före/omkring 23.22. Mördaren bör ha sprungit förbi Lars J ca 23.22.30, Lars J förföljde mördaren ett par hundra meter (till ca 23.25.00) och gick sedan tillbaka och pratade väl kort med några andra vittnet uppe vid trappan, kanske tillbaka 23.28.30, precis efter att ambulansen avgick 23.28.00.

Polispatrullen som sprang efter mördaren bör ha gett sig iväg ungefär 23.25.30. Kanske Skandiamannen sprang sin korta sträcka ungefär 23.26.00 och liksom stod lite förvirrad och letade försvunna poliser i gränden, innan han var tillbaka vid mordplatsen kanske 23.28.30 ungefär samtidigt som Lars J.

Egentligen tycker jag att Skandiamannens historia hänger ihop rätt bra, men har var troligen rätt inaktiv mellan ungefär 23.22 och 23.26, om han inte var mördaren. Om Skandiamannen var mördaren, så måste han ha tagit sig förbi Lars J och liksom dykt upp ungefär samtidigt som Lars J på mordplatsen igen och hört Anders B.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 16 november 2022, 10:41

Anders B. var berusad och hade precis kommit från en firmafest.
Dock nämner inte Jeppson något om det då han hördes redan dagen efter mordet, då han rimligen borde ha händelserna färskt i minnet. Intervjuer och vittnesmål 30 år senare lär vara färgade av massmedias rapporter genom åren.

Det jag reagerat på är de olika vittnesmålens tidsangivelser gällande när polis anlände efter skotten.

Anders Delsborn (såg andra skottet): "Minns som att polisen ankom efter c:a tre minuter."
Stig Engström (hörde förmodligen skotten): "Minns som att polisen ankom efter 3-4 minuter."
Egon Enocksson (hörde två skott på väg mot Tunnelgatan): "såg polisen komma fram samtidigt som honom."
(alltså sekunder efter att skotten föll!)
Hans Johansson (såg Palme falla): "Minns som att polisen kom efter 2-3 minuter."
Karin Johansson (såg mordplatsen): "Polis kom efter 3-4 minuter"
Inge Morelius (såg Olof P. skjutas): "Minns att polisen "kom på nolltid"."
Jan Åke Svensson (såg Olof P. skjutas: "Minns som att polisen kom efter 3-4 minuter."
Per Vallin (hörde två skott): "Minns som att polis ankom inom någon minut"


Samtliga vittnen utom Bengt Palm anger två skott i snabb följd (1-2 sek mellanrum).
Bengt Palm hörde andra skottet när han hunnit 150 m längre bort i bil, vilket då skulle motsvara 270 km/h inne i stan.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1147
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 16 november 2022, 12:33

Vittnesmål är aldrig någonsin helt samstämmiga

Diskrepanserna som nämnts är precis sådant som man kan räkna med. Beträffande Anders berusning, så inträffade mordet flera timmar efter hans sista alkoholintag.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 16 november 2022, 13:39

Gerrgul skrev:
16 november 2022, 12:33
Vittnesmål är aldrig någonsin helt samstämmiga

Diskrepanserna som nämnts är precis sådant som man kan räkna med. Beträffande Anders berusning, så inträffade mordet flera timmar efter hans sista alkoholintag.
- Man får ta vittnesmålen för vad de är förstås, men tiden 2-3 minuter verkar stämma överens överlag.
Lite märkligt är dock att Enocksson och hans Annika Blomqvist (som båda hörde 2 skott i tät följd) samstämmigt hävdar att polis var på plats samtidigt som de kom till brottsplatsen. De kom från samma bio/film som Palme.

Anders B. säger själv att han var alkoholpåverkad då han blev ögonvittne till mordet. (förhör 860301).
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 16 november 2022, 23:31

I förhöret med Skandiamannen från våren 1986 (finns på Youtube, Otto Ekevis kanal, publicerat 11 februari 2022) nämner Skandiamannen med all sannolikhet Anders B ca 45 min in i videon. Han beskriver att mannen (Anders B) var berusad och frågade om det var Palme ett flertal gånger.

I Thomas Gjutarenäfves intervju med vittnet Lars J publicerad på Youtube den 16 juli 2019 säger Lars J ungefär 20 min in i videon att det var en "figur" som frågade om det var Palme (bör ha varit Anders B). Detta skedde under den korta tiden från att Lars J kommit tillbaka till Tunnelgatan, men medan Lars J fick vänta på att prata med piketpolisen. Både Skandiamannen och Lars J hävdar att de kom tillbaka till mordplatsen först efter att ambulansen hade åkt, alltså tidigast 23.28. Lars J måste ha varit borta ca 23.23-23.29 och Skandiamannen (om hans utsaga stämmer) bara några minuter, ca 23.26-23.29. Observera att Skandiamannen säger sig ha vänt redan vid Luntmakargatan när han inte såg några poliser. Det enda Skandiamannen missade var i så fall inlastning av Palme i ambulansen. Jag tycker nog trots allt att Skandiamannens historia stämmer rätt bra. Problemet är väl att han råkade gå klädd som mördaren och var lite "knepig" som person.

Vad jag förstår av Gunnar Walls bok Mordgåtan Olof Palme gav sig Anders B hemåt när han var säker på att polisen registrerat hans uppgifter. Inte ens när han kom hem var visste han att det var Palme som mördats. Jag antar att han såg att den mördare liknande Palme, men aldrig fick det bekräftat av någon. Min slutsats är i alla fall att Skandiamannen och Lars J både såg/hörde Anders B ca kl. 23.30 på mordplatsen. Om Skandiamannen var mördaren, så måste han ha lyckats smyga tillbaka till mordplatsen på sådär 7 till 10 min.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 17 november 2022, 10:14

Jag är inte pro-Engström som mördare, men inte övertygad om hans oskuld i mordet.

En detalj - bland många - som stör bilden av Stig E. som oförargligt vittne är hans vittnesmål om att han befann sig på sitt kontor hela kvällen innan tidpunkten för mordet.
Väktarna i receptionen på Skandia vittnar båda att han varit ute ca 1 timma omkring 20.00-21.00.

Det finns bland andra en teori om att han skulle kunna vara ett icke skyldigt vittne som visste att något skulle hända.
Om så var fallet, vore det smart att klä sig snarlikt gärningsmannen och på så vis skapa förvirring bland övriga vittnen runt mordplatsen.
Också det faktum att han rusade iväg efter poliserna fram till korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan ca 65 m från brottsplatsen kan påverka intrycket av en förövare på flykt med "rätt" klädsel.

Han befann sig någonstans - på eller runt mordplatsen? - i ca 20 minuter innan han återvände till Securitasväktarna och sade att OP blivit skjuten. Han sa då att han deltagit i att vända den skjutne rätt på platsen. Någon minut senare sa han att han varit en bit ifrån och gick fram och tittade vem den skjutne var som de försökte hjälpa.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 17 november 2022, 11:11

Smalandsman skrev:
17 november 2022, 10:14
Jag är inte pro-Engström som mördare, men inte övertygad om hans oskuld i mordet.

En detalj - bland många - som stör bilden av Stig E. som oförargligt vittne är hans vittnesmål om att han befann sig på sitt kontor hela kvällen innan tidpunkten för mordet.
Väktarna i receptionen på Skandia vittnar båda att han varit ute ca 1 timma omkring 20.00-21.00.

Det finns bland andra en teori om att han skulle kunna vara ett icke skyldigt vittne som visste att något skulle hända.
Om så var fallet, vore det smart att klä sig snarlikt gärningsmannen och på så vis skapa förvirring bland övriga vittnen runt mordplatsen.
Också det faktum att han rusade iväg efter poliserna fram till korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan ca 65 m från brottsplatsen kan påverka intrycket av en förövare på flykt med "rätt" klädsel.

Han befann sig någonstans - på eller runt mordplatsen? - i ca 20 minuter innan han återvände till Securitasväktarna och sade att OP blivit skjuten. Han sa då att han deltagit i att vända den skjutne rätt på platsen. Någon minut senare sa han att han varit en bit ifrån och gick fram och tittade vem den skjutne var som de försökte hjälpa.
Håller helt med. Jag tänker väl ungefär 20 % sannolikhet att Skandiamannen är mördaren, 10 % sannolikhet att han är inblandad på något annat sätt som du beskriver, men 70 % sannolikhet att han är helt oskyldig.

Han måste ha varit tillbaka på mordplatsen redan omkring 23.30 och hört Anders B fråga om det var Palme. Visst kan Skandiamannen som mördare t.ex. ha svängt vänster in på Johannesgatan (Lars J:s sista spår av mördaren var väl att någon rörde sig bakom bilarna) och via S:t Johannes kyrkogård gått tillbaka till mordplatsen och liksom "smugit" förbi/runt Lars J. Men jag tycker att det känns väldigt kallt agerat av en tidigare ostraffad 52-årig kontorsarbetare.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 17 november 2022, 12:54

Jag undrar över de här, för mig, oklara detaljerna ang. Stig E.:

- Hade Stig E. med sig sin handledsväska när han återkom till Skandiahuset efter ca 20 min?
- Var han nära någon av de andra vittnena vid mordplatsen? (för ett ev. överlämnande av vapen)
- Sprang han iväg för att avleda uppmärksamheten från någon annan vid mordplatsen?
(som kan ha tagit emot ett vapen under tumultet)
- Var handledsväskan en avledning, för att - om kontroll av den - gömma ett vapen i byxlinningen?
- Var Stig E. vänsterhänt? Han håller sin handledsväska i vänster hand när han rekonstruerar sin löpning efter mördaren, och gärningsmannen sköt troligen med vapnet i vänster hand.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av hilbert » 17 november 2022, 13:17

Vi är tillbaka vid det som jag tycker var Krister Petersons huvudbudskap under presskonferensen.
Att man aldrig utredde Stig E ordentligt , utan avfärdade honom utan närmare granskning.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 17 november 2022, 14:20

hilbert skrev:
17 november 2022, 13:17
Vi är tillbaka vid det som jag tycker var Krister Petersons huvudbudskap under presskonferensen.
Att man aldrig utredde Stig E ordentligt , utan avfärdade honom utan närmare granskning.
- Det tycker jag också. Inte bara Stig E. för den delen, utan man litade på att vartenda vittne i närheten av mordplatsen var just oskyldiga vittnen.
En visitation av samtliga medan situationen var färsk, hade direkt åtminstone kunnat utesluta att vapnet fanns kvar på platsen innanför någons byxlinning eller i någons handväska.
Sen kunde man i efterhand ha kunnat analysera deras respektive roller i dramat, medan jakten på en extern gärningsman pågick.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 17 november 2022, 16:09

Ja, många frågor. Skandiamannen talar om att det vällde blod ur munnen på Palme och att hjärtlungräddning pågick. Det borde han inte ha vetat ifall han var gärningsman. Hjärtlungräddning kan ha nämnts i media, men inte kan väl media ha rapporterat att det kom massor av blod ur munnen?

Jag funderar på om Skandiamannen exempelvis blev illamående av att se allt detta blod ur munnen på Palme och sprang in i gränden för att han höll på att kräkas. Det är inte så ärofyllt och kanske något man inte vill berätta. Då skulle han också ha sprungit in i gränden tidigare (23.23 snarare än 23.26) och kanske mera på allvar varit rädd att förväxlas med gärningsmannen. Samtidigt skulle det förklara varför så få andra vittnen minns Skandiamannen. Han kanske var borta 23.23-23.29?

Om han stod och hämtade andan någonstans vid barackerna så förklarar det också att han liksom hört vad som hände vid mordplatsen lite förvrängt och ytligt.

Skriv svar