Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Frithiof
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 oktober 2022, 14:13
Ort: Ellös

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Frithiof » 3 oktober 2022, 16:58

Jag har forskat om orsaker och aktörer bakom mordet på Olof Palme. Lägger in resultatet av mina ansträngningar.
Om mordet på Olof Palme OF20221003.pdf
(134.55 KiB) Nerladdad 28 gång

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1153
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 11 oktober 2022, 12:45

Har nyss avslutat läsningen av Lena Anderssons Koryfeerna. Boken har undertiteln En konspirationsroman.
Rekommenderas varmt. Romanen är en skarp satir och vidräkning med Sveriges topside, enkannerligen den som kan knytas till det statsbärande partiet SAP. Genom att vrida upp skeendet i fiktion förstår man varför det i statsnyttans intresse sågs som nödvändigt med operation Mörkläggning.
Situationen var följande: Palme började ses som en belastning. Också hos toppskiktet inom S och man började på allvar diskutera hans avgång. Samtidigt beskylldes han på allvar att utgöra en säkerhetsrisk, särskilt bland höga officerare. Kontakterna med sovjetiska ledare sågs som suspekta. Var han en svensk Treholt, fast i en ännu högre befattning?

I del läget mördades han. Ömsesidig misstänksamhet i Sveriges högre kretsar. Tänk vart spåren kunde leda om någon olämplig person - en kompetent mordutredare-gjorde en normal polisutredning. Vad kunde då komma fram? Att Palme fått kännedom om att många av de egna ville ha bort honom. Att han anförtrott etta också åt hustrun. Att misstänksamheten mot Palme var tämligen utbredd också i rikets säkerhetstjänst. De som hade ansvaret för hans personliga skydd. Sådana misstankar får inte komma upp till ytan i offentligheten. Därför ingen mördarjakt under mordnatten. Därför tar en länspolismäsare över utredningen och genomför en gigantisk operation; flygspaning efter tappat mordvapen och razzia mot avlyssnade kurder. I romanen blir detta ett slags personligt offer. Att ta på sig dumstruten och med jämnmod bära åsnehuvudet.

Det som fick Lena A att på allvar intressera sig för mordet var Lisbeth Palmes agerande. Hon betedde sig inte som ett offer- vilket ju hon de facto var, utan som en som själv var anklagad. Polis och åklagare sa att de aldrig haft att göra med en så besvärlig målsägande. Flera gånger totalvägrade förhör.

Det vi som medborgare kan få vetskap om så här i efterhand är hur utredningen faktiskt sköttes. Själv har jag läst de SOU som granskat de olika utredningarna. Kan då konstatera att det finns två trådar som polisen aldrig nystade i. Det ena är Säpo, vars agerande under mordnatten var milt sagt märkligt. Det andra var Palmes familjerelationer. Vad hade han anförtrott hustrun? Privata dagböcker och noteringar, etc.

Användarvisningsbild
St David
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 januari 2022, 21:58
Ort: London UK

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av St David » 16 oktober 2022, 19:41

Gerrgul skrev:
11 oktober 2022, 12:45
Situationen var följande: Palme började ses som en belastning. Också hos toppskiktet inom S och man började på allvar diskutera hans avgång. Samtidigt beskylldes han på allvar att utgöra en säkerhetsrisk, särskilt bland höga officerare. Kontakterna med sovjetiska ledare sågs som suspekta. Var han en svensk Treholt, fast i en ännu högre befattning?
Ursäkta ett sidospår men detta var min veckas a-ha upplevelse.
Jag har alltid förundrats över hur Palme, som rimligtvis måste ha känt till att han uppfattades i vida kretsar som kontroversiell, rent ut av hatad, inte insåg att det fans en hotbild mot hans person, och gick ut på stan utan livakter denna ödestigra kväll!
Ovanstående ger kanske ett svar på den frågan. Palme var kanske rädd för en konspiration från säkerhetsetablisemanget och därför avbeställde personskyddet?

Hurvida det verkligen fanns en sådan konspiration som den Lena Andersson beskriver i sin bok eller inte, tar jag inte ställning till.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2189
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av hilbert » 17 oktober 2022, 08:11

Jag har alltid förundrats över hur Palme, som rimligtvis måste ha känt till att han uppfattades i vida kretsar som kontroversiell, rent ut av hatad, inte insåg att det fans en hotbild mot hans person, och gick ut på stan utan livakter denna ödestigra kväll!
Det var en annan tid, även om det fälldes många hårda om Palme var det knappast någon som trodde att det var mer än ord.
Nästan alla politiker på den tiden rörde sig ute i samhället helt utan livvaktsskydd.
Jag såg själv Palme under ett av mina fåtaliga stockholmsbesök, han stod helt ensam utanför en tobaksbutik och läste en tidning.

Det handlar iofs inte om Palme men det är ändå relevant tycker jag:
Det finns en dokumentär av Jonas Sima om Erlander och valrörelsen 1968.
Där kunde man se hur Erlander åkte på valturne.
Det gick till så att han åkte runt i landet i en volvo med hustru Aina som chaufför, det var hela sällskapet.
Det var så idylliskt ända fram till 1986.

Inte ens Palmemordet ledde till så stora förändringar, även Anna Lind var utan livvakter när hon blev mördad.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 18 oktober 2022, 22:35

Även kung Gustaf VI Adolf och drottning Louise gick runt på stan i Stockholm utan livvaktsskydd på 1950- och 1960-talet. Men jag håller med om att Palme var en mycket mer kontroversiell person och dessutom hade väl samhället blivit lite råare på 1980-talet.

Det jag tycker är märkligt med Palmemordet är att vi inte har hört någonting alls från mördaren eller mördarna. Jag tycker att det pekar bort ifrån något slags högerinriktad poliskonspiration. Om en mängd poliser varit inblandade, så hade någon pratat eller lämnat efter sig ett erkännande. Jag tycker att tystnaden indikerar ensam galning eller internationell storpolitik. I det senare fallet kan givetvis poliser ha medverkat.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1153
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 19 oktober 2022, 10:18

"Att någon skulle ha hört av sig" som någon skrev, så har har det på sätt och vis inträffat. Flera gånger. Antalet personer som erkänt mordet uppgår enligt åklagaren till 130. Problemet är naturligtvis att få det bekräftat. Och vad gäller poliskretsar så finns tidigt dokumenterat hur poliser i hög befattning skålat för Palmes bortgång. Liknande problem här; - det behöver inte alls ha något med själva mordet att göra.

Det var ingen hemlighet att Palme var illa sedd i kretsar inom SÄPO. Redan när han var nytillträdd statsminister ville dåvarande Säpochefen hålla honom borta från känsligt material. Det renderade honom sparken.

Hatet mot Palme hos olika kretsar i Sverige är förmodligen historiskt unikt. "Palmehatet" blev ett begrepp. Mig veterligen återfinns inget motsvarande för någon svensk politiker.

Vad gäller skuldfrågan, dvs var man hittar mördaren så kanske man ska gå på "kriminalistiska " (Krusells begrepp) grundprinciper. Vem/vilka hade motiv, kapacitet, resurser och tillfälle? Till detta kan läggas avvikande beteende i samband med gärningen. Svaret är att kretsar inom Säpo ligger högst på listan.
Motiv fanns bevisligen. Därtill kommer avvikande beteende. Säpo utförde inte elementära uppgifter under och efter mordnatten. Inga larm till nyckelpersoner. Ingen bevakning av andra regeringsmedlemmar.

Till detta kan läggas att man är i den positionen att man kan lägga ut villospår och stoppa granskningar av sig själv. Exemplen är legio från mordutredningen, vilket också Granskningkommissionen påpekat. Information som leder spaningarna mot Säpo "försvinner" bara. Juristen Axberger skriver i en skarpt formulerad artikel i DN hur kommissionen hindras i sitt arbete genom ren obstruktion från Säpos sida.

Vad gäller "ensam galning" teorin så har det ju funnits en sådan i olika varianter genom åren; "33 åringen" och Christer Pettersson. Påstås ofta vara enkla. Men skärskådar man dessa rent konkret så är dom i praktiken oerhört långsökta. Att Christer Pettersson öht blev åtalad menar jag är snudd på rättsskandal. Så skruvad var gärningsbeskrivningen.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 20 oktober 2022, 13:03

Frånsett motiv och ev. gärningsman/män, så är nedanstående angående ammunitionen intressant tycker jag.
Någon/några lär ha haft intresse av att eliminera de enda tillgängliga fysiska kopplingarna till mordvapnet, o haft mandat att i efterhand fått två (planterade?) kulor godkända. *med reservation för att det möjligen redan avhandlats i tråden :oops: *

"Den första kulan, som antas ha strukit utmed Lisbet Palmes rygg, hittades utanför Vingresors butik på andra sidan Sveavägen klockan 06.30 på morgonen efter mordet av en privatperson.
Den andra kulan, som antas ha mördat Olof Palme, hittades först på söndagen klockan 12.20 bakom en pelare alldeles intill mordplatsen, även den av en privatperson.
Platsen hade tidigare genomsökts med metalldetektorer och sopats med sopmaskiner.
Palmeutredarna är övertygade om att det är rätt kulor som hittats. Den officiella hållningen är att kulorna kontrollerats och att man funnit att degått genom kläderna på makarna Palme.
Detta är dock inte sant. Det enda som kunnat kontrolleras är att kulorna har samma blyisotopsammansättning som de kulor som gått genom kläderna på makarna Palme. Kulorna tvättades innan de undersöktes och alla spår av vare sig kläder eller mänsklig vävnad försvann då.
Förklaringen som givits är att de ansågs så värdefulla att en avgjutning måste göras först av allt i den händelse någonting skulle hända med dem.
FMV-direktörens skriftliga redogörelse ger inga svar på hur det gick till när han besiktigade kulorna. Och några uppgifter om detta finns inte hos Palmeutredningen.
"
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av loop » 21 oktober 2022, 11:02

Mja. Per Albin blev på trettitalet fälld för att han lät en nazist som anföll honom smaka käpp.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 21 oktober 2022, 15:20

Intrycket är i alla fall att det finns konstigheter kring Palmemordet och att det kanske finns gränser för vad man fått utreda, möjligen har det att göra med relationerna till främmande makt eller något i Palmes privatliv.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 8 november 2022, 15:20

Vem var vittnet Gösta Söderström mötte direkt vid mordplatsen, som sa "de"?
Gösta Söderström.jpg
Gösta Söderström.jpg (26.06 KiB) Visad 304 gånger
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 781
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Patrik Öbrink » 11 november 2022, 07:14

Smalandsman skrev:
8 november 2022, 15:20
Vem var vittnet Gösta Söderström mötte direkt vid mordplatsen, som sa "de"?

Gösta Söderström.jpg
Det är inte riktigt klartlagt. Både Stig Engström och Jan-Åke Svensson hävdar att de pekat ut riktningen, men vem som gjorde det och exakt vad de sa vet vi inte. Det var ju ganska stökigt på mordplatsen så minnesbilderna var nog inte så klara.

Åke Rimborn hävdade ju att Lisbeth sagt till honom att "Förresten har DE skjutit mig också". Men enligt vittnesmål från sjukhuset visste inte Lisbeth det förrän hon anlänt dit.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av loop » 11 november 2022, 18:33

Att Palme inte var okontroversiell inom SAP och LO-TCO minns till och med jag som var 11 när han mördades. Och jag kommer inte från en sossefamilj eller ens en politiskt engagerad familj.
Men detta minns jag, även om det känns som att jag är den enda rätt ofta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dalauppropet

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 13 november 2022, 01:15

Ja, Palme var kontroversiell även bland folk som inte var tydligt höger.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 14 november 2022, 09:43

Patrik Öbrink skrev:
11 november 2022, 07:14
Smalandsman skrev:
8 november 2022, 15:20
Vem var vittnet Gösta Söderström mötte direkt vid mordplatsen, som sa "de"?

Gösta Söderström.jpg
Det är inte riktigt klartlagt. Både Stig Engström och Jan-Åke Svensson hävdar att de pekat ut riktningen, men vem som gjorde det och exakt vad de sa vet vi inte. Det var ju ganska stökigt på mordplatsen så minnesbilderna var nog inte så klara.

Åke Rimborn hävdade ju att Lisbeth sagt till honom att "Förresten har DE skjutit mig också". Men enligt vittnesmål från sjukhuset visste inte Lisbeth det förrän hon anlänt dit.
- Stig E. såg väl inte GM fly ens, utan hakade på poliserna?
"När han kom fram till Palme, sade Lisbeth Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka. Engström sprang då efter de poliser han sett springa in i gränden, utan att hinna ifatt dem. Han återvände därefter gående."

- Och J-Å Svensson noterar bara en man: "Mannen sprang på ett sådant sätt som tyder på att han inte kan ha varit speciellt gammal. Han sprang med andra ord relativt spänstigt."
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 14 november 2022, 10:54

Jag vet inte om det här varit en generell diskussion genom åren i olika fora, men Lisbeth upprepade under förhör att att GM hade platt, vit överläpp. Hon mindes det även vid ett senare förhör, genom att säga att GM saknade mustasch.

"Han har vit överläpp" (mars -86)
"tunna läppar och ljus, platt överläpp" (april -86)

"..hade dock inte någon mustasch" (jan -89)

Det var hon tämligen säker på, när hon dec -88 pekade ut Christer P. som gärningsman.
Undrar just om det finns någon bild på Christer P. från dagarna/veckan efter mordet?
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Skriv svar