Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Chefen och 101 jobbade ihop i Normandie.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Då är vi i Little Rock, Arkansas, där 101 sätts in för att skydda svarta barn som bussades till vita skolor. Detta var när Eisenhover var president.
Intressant är att, jag tror, borgmästaren hade kallat dit nationalgardet för att förhindra bussningarna. Jag tror emellertid inte att de var där samtidigt med 101. Annars hade situationen kunnat bli intressant.
Intressant är att, jag tror, borgmästaren hade kallat dit nationalgardet för att förhindra bussningarna. Jag tror emellertid inte att de var där samtidigt med 101. Annars hade situationen kunnat bli intressant.
Det var delstatsguvenören i Arkansa som skickade in Arkansas nationalgarde "to preserve the peace" / "för att stoppa nio färgade skolbarn från att börja studera på den tidigare segregerade skolan". Eisenhower federaliserade nationalgradet och skickade den vita delen av 101 för att bevara freden lite mera konkret.Markus Holst skrev: ↑19 september 2022, 22:25Intressant är att, jag tror, borgmästaren hade kallat dit nationalgardet för att förhindra bussningarna. Jag tror emellertid inte att de var där samtidigt med 101. Annars hade situationen kunnat bli intressant.
https://en.wikipedia.org/wiki/Little_Rock_Nine
Kan vara intressant kontext när man diskuterar vad som skulle krävas om man vill ändra det nuvarande svenska skolväsendet.
Markus plockar frågan.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Om jag säger Scapa Flow, vilken svensk restaurang tänker ni på då?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Man kan väl lite enklare säga att jag tänker på en svensk krögare, inte krigare, som under kriget råkade befinna sig i Scapa Flow.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Vår blivande krögare tillbringade några ungdomsår i USA men tog 1941 hyra på finska S/S Winha för att komma hem. Båten blev emellertid bordad av brittiskt krigsfartyg norr om Island och togs till Scapa Flow / Kirkwall.
Festligt i sammanhanget är att krögarens första egna restaurang kom att ligga i kvarteret Matrosen.
Festligt i sammanhanget är att krögarens första egna restaurang kom att ligga i kvarteret Matrosen.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Vid besöken i Sverige står för undertecknad alltid en toast Skagen först på programmet! En Toast för krögaren som kreerade den, Tore Wretman!
Hans K
Hans K
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Där satt den! Tore Wretman tog en ofrivillig tur via Scapa Flow. Frågan går till Alperna.
- sveahk
Tack för den!
Den här ubåten är i dag ett tacksamt dykobjekt. Under kriget var den orsaken till ett antal sänkta fartyg, bl.a. nio norska och ett finskt handelsskepp...
Vad heter den och var ligger den nu?
Hans K
Den här ubåten är i dag ett tacksamt dykobjekt. Under kriget var den orsaken till ett antal sänkta fartyg, bl.a. nio norska och ett finskt handelsskepp...
Vad heter den och var ligger den nu?
Hans K
- sveahk
Hans K
Blir inte klok på den här frågan. Det är ju ingen klassisk typ VII ubåt i alla fall, inte heller typ IX. Och inget annat än en tysk ubåt kan väl ha minst ett så bra record av nio norska och ett finskt fartyg... inte många ubåtar var så framgångsrika och dessutom ett dykmål. Jag tycker mer det liknar den italienska Marcello-klassen än någon tysk - antar att svaret är så uppenbart att jag helt missar det?
- sveahk
Amund, jag hoppades att frågan skulle vara lite lurig !
Lösningshjälp:
Ubåten som vi ser hade en speciell uppgift i kriget, den var utrustad för - just det, minutläggning! Och speciellt för Norges västkust...där också de norska handelsskeppen sänktes...
Hans K
Lösningshjälp:
Ubåten som vi ser hade en speciell uppgift i kriget, den var utrustad för - just det, minutläggning! Och speciellt för Norges västkust...där också de norska handelsskeppen sänktes...
Hans K
Ja det var inte lätt.
Då prövar jag franska Rubis som vilar vid Côte d'azur ?
Då prövar jag franska Rubis som vilar vid Côte d'azur ?
- sveahk
Rätt prövat. "The French submarine Rubis (H4, 202, P15) was a Saphir-class minelaying submarine which first served in the French submarine pavilion, then the Free French Naval Forces (FNFL) during the Second World War and back with the French Navy." https://en.wikipedia.org/wiki/French_su ... bis_(1931)
Dess huvuduppgift var alltså att lägga ut minor i farleder där fartyg i tysk tjänst under kriget kunde tänkas komma förbi - som t.ex. den där svensk järnmalm skeppades från Narvik till Tyskland. 22 sänkta skepp blev det till slut, 21 med utlagda minor och ett finskt handelsfartyg med en torped!
Amund tar över!
Hans K
Tackar tackar! Blev en del sökande innan jag hittade rätt. De höga sänkningssiffrorna gjorde att det nästan inte kunde handla om annat än en tysk ubåt tänkte jag. De flesta norska fartyg seglade ju i NORTRA för britterna.
Nästa fråga:
Den här ön
är landets fjärde största ö, men den största om man räknar bort öar som har fast förbindelse med fastlandet.
Under kriget blir det ett tag lite väl kämpigt ute på ön där ockupationsmakten jagar civila partisaner som gömmer sig i grottor och liknande. Ockupationsmakten har försökt evakuera befolkningen men dessa har kämpat emot, och repressionerna tilltar.
Därför hämtas över femhundra människor i en rätt så vågad operation i fientliga vatten med jagare, först till en allierads territorium och sedan till mer trygga hamnar.
Frågan är alltså vilken ö och när dessa jagare gör denna modiga hämtningsoperation..?
Och det blir även en bonusfråga - här ser vi en av jagarna passera Kielkanalen:
Denna jagare kommer mer än flera decennier senare att toppa världsnyheterna - varför då?
Nästa fråga:
Den här ön
är landets fjärde största ö, men den största om man räknar bort öar som har fast förbindelse med fastlandet.
Under kriget blir det ett tag lite väl kämpigt ute på ön där ockupationsmakten jagar civila partisaner som gömmer sig i grottor och liknande. Ockupationsmakten har försökt evakuera befolkningen men dessa har kämpat emot, och repressionerna tilltar.
Därför hämtas över femhundra människor i en rätt så vågad operation i fientliga vatten med jagare, först till en allierads territorium och sedan till mer trygga hamnar.
Frågan är alltså vilken ö och när dessa jagare gör denna modiga hämtningsoperation..?
Och det blir även en bonusfråga - här ser vi en av jagarna passera Kielkanalen:
Denna jagare kommer mer än flera decennier senare att toppa världsnyheterna - varför då?