Belgien

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Belgien

Inlägg av Hans » 28 februari 2021, 12:27

Femtiotrean skrev:
28 februari 2021, 09:02
Artikelförfattaren var övertygad att om svenskarna hade verkligen fattad vad det egentligen betydde så skulle de ha valt att stanna i Sverige...
Det där är en ganska vanlig uppfattning av de från Västra rikshalvan. Många tror att de är det bästa landet blott svenskarna vet att de är det bästa landet.

Här utrikes finns en skandinavisk shop (finns i Bryssel också) där man få sådana exklusiva svenska specialiteter som svenskt kaffe, svensk saltgurka, svensk choklad (får ibland inte kallas choklad i utlandet då det är för lite kakaobönor i den) och svensk ketchup m.m. - jag köper faktiskt jul och midsommarens snaps där men oftast Linie Aquavit.

Jag har aldrig bott i Belgien men känner landet väl nog för att säga att man kan trivas riktigt bra. Finns ganska många svenskar som valt att bo där. Fast det skiter UD i och stängde ambassaden.

MVH

Hans

Edit: Lite pucktvåa

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Belgien

Inlägg av masase » 28 februari 2021, 13:09

Hans skrev:
28 februari 2021, 12:27
Jag har aldrig bott i Belgien men känner landet väl nog för att säga att man kan trivas riktigt bra. Finns ganska många svenskar som valt att bo där. Fast det skiter UD i och stängde ambassaden.
Fast det är ju inte mer än 2-4 timmars biltur till ambassaden i Den Haag från i stort sett hela Belgien så det är inte så klurigt att förnya pass och annat.

Belgien har också amerikansk suburbia med oändliga stripmalls blandat med fullständig misär i gamla nedgågna mill towns och små söta byar.

Fast gud nåde om du hamnar i Vallonien utan att kunna Franska. Då svälter du ihjäl.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Belgien

Inlägg av Hans » 28 februari 2021, 13:24

Lyckligtvis kan jag franska så svältdöden är utesluten.

Det är hyfsat långt från utrikes till Den Haag. Sist när jag skulle förnya mitt pass åkte jag i tjänsten till Paris. Fortfarande sur på min chef som tvingade mig att ta en halv dags semester trots att jag sade att det spelar väl för tusan ingen roll om jag läser på inför mötet här eller i Paris.

Jag och mitt polska/svenska sällskap kliver in på ambassaden och följs av en svart kvinna.

Tripp, Hans med sin svenska och sitt gamla pass med sig
Trapp, sällskapet som i all fall pratar svenska men slarvat bort sitt gamla pass
Trull, den svarta kvinnan som inte kan ett ord svenska och inte kan påvisa någon koppling till Sverige

Jag hörde den något irriterade kvinnan på ambassaden som försökte på franska förklara för Trull att det fungerar inte riktigt så.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Belgien

Inlägg av Hans » 28 februari 2021, 13:29

Det bor f.ö. fler svenskar i Belgien än i Nederländerna: https://medarbetarportalen.gu.se/digita ... mlands.pdf

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Belgien

Inlägg av Hans » 13 april 2021, 22:10

Även vapen kan belgarna få till bra.

Bild

https://www.fnherstal.com/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fabrique_Nationale

Ak 5 och Ksp 58 för att nämna ett par.

MVH

Hans

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Belgien

Inlägg av raskens » 5 maj 2021, 17:01

Belgien är ju, som redan nämnts, flerspråkigt.
Jag lärde mig en gång av en belgare att lagbokens olika språkvarianter, juridiskt sett, är jämlika. De räknas alltså inte som översättningar.

Vet inte om detta är sant eller juridiskt relevant, men då lät det oerhört avancerat för mig.
Jag kom ju ifrån ett enspråkigt land som (då) inte ens behövde ha ett officiellt språk. Det räckte med förordningar om att "myndigheterna skall skall sträva efter att uttrycka sig lättbegripligt."

cnils
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 9 maj 2021, 20:21
Ort: Malmö

Re: Belgien

Inlägg av cnils » 22 maj 2021, 23:24

Hej,

Jag håller med, det är verkligen en imponerande byggnad!
Är nästan helt säker på att det är Cinquantenaire/Jubelpark som skapades av Leopold II av Belgien.

Nyantik tror jag att man kallar hans stil om jag inte misstar mig.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Belgien

Inlägg av sveahk » 16 september 2022, 21:46

Knappt 20 timmar i Bryssel. Vad besöka? Icke Musée Royal de l’Armée, redan tidigare sett.

Nej, ny lista:
1.Comics, speciellt Hergé
2.Congo belgique

Comics först. Klockan var redan halv fem. Snabbt till Rue des Sables.

Ett Art Nouveau hus från 1906 som höll på att dö, räddades och öppnade som Comic Art Museum 1989. Fullpackat med framför allt belgiska comics, som det naturligtvis finns tillräckligt av. På museets hemsida står det: Tintin, Spirou, Bob och Bobette, Smurfarna, Lucky Luke, Blake och Mortimer, Marsupilami, etc.
IMG_6502.jpeg
IMG_6493.jpeg
IMG_6494.jpeg

Men hallå! Var är Tintin?

Månraketen, Tintin, Haddock och Professorn i foajén, plus Tintins huvud bredvid en obekant men trött comicmoder. That's it, inget mer!
IMG_6503.jpeg

På min fråga till en personalgubbe: Vadan detta? tittade han lite snett på mig: "Nä du, de tog allt rasket till sitt eget museum, Hergé-museet, ett bra stycke utanför Bryssel."

Vilket jag inte visste, dålig efterforskning från min sida. Men färjan från Rotterdam skulle först gå nästa dag framåt kvällen...så...

forts.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Belgien

Inlägg av Hans » 20 september 2022, 10:45

Väntar med spänning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Belgien

Inlägg av sveahk » 20 september 2022, 16:25

Efter att ha tagit den gamla Volvon genom jobbiga Brüssel-gator fylld av sensommarens "Deviation"-skyltar, kom jag äntligen fram till Hergé Museum ute i förorten Louvain-la-Neuve.
IMG_6579.jpeg

Georges Remy, med de omvända initialerna RG, som då blir Hergé på franska, det vet väl de flesta. Hans skapelse Tintin, en av mina favoriter i comic-läsandet på sextiotalet - bredvid Asterix, Corto Maltese och Alfred E. Neumann...

Intresset dog aldrig, Tintinböckerna stannade i huset och blev lästa, men...på ett annat sätt. Hergé själv blev mer intressant. Hans bio intresserade: En tidig rasist och chauvinist såg det ut som. De tidiga verken, Tintin i Sovjet, i Kongo och i Amerika, speglade tidsandan men också Hergés skaparvärld. Även hans tid under naziockupationen i Belgien var omdiskuterad och suddig.

Jag hoppades på svar i hans museum.

Genialt uppbyggd, öppnade sina portar 2009. https://www.christiandeportzamparc.com/ ... ge-museum/

Tre våningar. Objekt överallt. Originalteckningar.
IMG_6586.jpeg
IMG_6580.jpeg
IMG_6596.jpeg
IMG_6598.jpeg
IMG_6601.jpeg
IMG_6587.jpeg


Men få beskrivningar. Hergés liv presenteras som ett angenämt trallala genom museirummen. Inget om hans sympatier för Bryssels rassistiska politik i Belgiska Kongo eller hans inställning till Nazityskland - som han senare öppet beklagade. Inget om hans reaktionära, ärkekatoliska uppfostran eller om hans svåra depressioner. Hör de hemma i ett museum med hans namn...ja, det tycker jag.

Men Hergés änka, Fanny och hennes "nya" man, Nick Rodwell, håller genom sitt aktiebolag Moulinsart ("...som ansvarar för kommersiellt utnyttjande av Hergés verk"), Hergés namn fritt från otrevligheter...! Stenhårt...

Ett sevärt museum för en Tintin-fan, helt säkert, men lite mer "smuts" hade inte skadat.

Till slut en snabb blick i museishoppen...snygga objekt men...dyrt, dyrt!
IMG_6609.jpeg
IMG_6608.jpeg
IMG_6607.jpeg

Har jag tid? Ja, tror det, men Leopolds Afrika-museum är ett måste!

Forts.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Belgien

Inlägg av Hans » 20 september 2022, 17:03

Tack.

Jo de har vett att ta betalt för Tintin-flygetygen.

Vet nu när kartan ritades?
Han måste inspirerat The Newyorker.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Belgien

Inlägg av sveahk » 20 september 2022, 17:25

Hans skrev:
20 september 2022, 17:03


Vet nu när kartan ritades?
Han måste inspirerat The Newyorker.

MVH

Hans
Någon gång på trettiotalet antar jag...
IMG_6601 2.jpeg

...och jag tror nog Saul Steinberg gjorde sin NY-bild utan Hergé-inflytande, but who knows...!?

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Belgien

Inlägg av koroshiya » 21 september 2022, 04:52

Han skall ha varit något av en pedant enligt en artikel jag läste i GP för länge sedan. För att få skepp och interiörer rätt sade artikeln att han hyrde plats på fraktfartyg, och att man faktiskt kunde se det i vissa bilder. Om jag minns rätt skall verkliga hytter och föremål ha dykt upp i albumen, ja alltså att de på skeppet kunde se att det var från deras båt.

Spirrou är nog min favoritserie, men Tintin är helt ok.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Belgien

Inlägg av adlercreutz » 21 september 2022, 08:05

koroshiya skrev:
21 september 2022, 04:52
Han skall ha varit något av en pedant enligt en artikel jag läste i GP för länge sedan. För att få skepp och interiörer rätt sade artikeln att han hyrde plats på fraktfartyg, och att man faktiskt kunde se det i vissa bilder. Om jag minns rätt skall verkliga hytter och föremål ha dykt upp i albumen, ja alltså att de på skeppet kunde se att det var från deras båt.

Spirrou är nog min favoritserie, men Tintin är helt ok.
Det kan man tänka sig, att han var noga alltså. Se bara på Moulinsart med förlaga: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Moulinsart

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Belgien

Inlägg av sveahk » 21 september 2022, 08:23

Den här strippan var den enda som museet visade där Hergé tog ställning mot Hitler...
IMG_6584.jpeg

Men, nota bene, den tecknades 1939, innan ockupationen!


Att han inte fick ett fängelsestraff efter kriget för det han gjorde eller inte gjorde under kriget - även om han 1945/46 blev haffad fyra gånger(!) - var naturligtvis på grund av sin berömdhet. Bra illustrerat i det här de Gaulle citatet:
IMG_6606.jpeg


Hans K

Skriv svar