Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Inlägg av sveahk » 7 augusti 2022, 15:01

Kommer när tid och tillfälle föreligger plocka in och skriva lite om - just det - vad man kan hitta i tyska brev från andra världskriget.

Som det här:
Transkriberar sedan en längre tid en samling fältpostbrev från en tysk SS-Hauptsturmführer i SS-Werfer-Abteilung 102/502. Åren jag har är 1940, 1943 och 1944. Hon som fick breven var hans hustru i tyska Sudetenland. Breven har jag fått från hennes dotter.

Ett av dem:
Efter Stalingradkatastrofen är vår SS-Hauptsturmführer med att återerövra Charkow på våren 1943. I juni har han ett par dagar ledigt, berättar i ett brev hem om ett besök i stadens operahus.
zweiter-weltkrieg-zweite-schlacht-von-kharkov-mai-1942-c46jew.jpg


Man bjuder på Strauss "Zigeunerbaron", dirigenten är tysk, Ob.-Feldwebel Helmut Reinisch. Ensemblen är ukrainsk får man förmoda. Erika Propaganda-Kompanie står för spektaklet.

Vår SS-man sitter på plats 1 i första raden...program och biljett skickar han hem. Skriver att han har sett bättre föreställningar...
IMG_6411.jpeg

Vi kan anta att det operahuset förstördes i augusti 1943, av ryska bomber. Efter kriget blev det uppbyggt igen och stod oskadat - tills mars 2022...

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Inlägg av Amund » 7 augusti 2022, 16:22

Spännande, tack för att du delar! Blev tvungen att googla en del och man förvånas över att man hade tid och möjlighet med sådan finkultur nära fronten under den kaotiska våren 1943.
Den här sajten har många färglagda vardagsfoton från Charkov under VK2.
sveahk skrev:
7 augusti 2022, 15:01
1943. I juni har han ett par dagar ledigt, berättar i ett brev hem om ett besök i stadens operahus.
Han hör väl ganska säkert till Liebstandarte eller Das Reich. Gissar att det blir förflyttning till Kursk efter operabesöket.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Inlägg av Hans » 7 augusti 2022, 16:34

Håller med Amund.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Inlägg av sveahk » 7 augusti 2022, 17:15

Amund skrev:
7 augusti 2022, 16:22

Han hör väl ganska säkert till Leibstandarte eller Das Reich. Gissar att det blir förflyttning till Kursk efter operabesöket.
Fick gräva lite...fick fram att hans avdelning under våren 1943 tillhörde:
7.3.1943 - 1. SS-Panzerdivision "LSSAH".
15.3.1943 - 2. SS-Panzerdivision "Reich".
April 1943 - 3. SS-Panzerdivision "Totenkopf"

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Inlägg av sveahk » 20 augusti 2022, 13:25

Lite allmänt...

När vi letar efter en någorlunda riktig beskrivning av upplevelserna vid de olika fronterna under andra världskriget - i detta fall de tyska - så är fältposten som skickades från fronten till familj och vänner nästan alltid allmänt hållna, men ändå vägvisande.

Det som skrivs är sällan en exakt militär beskrivning av insatserna, vad och hur och när - chansen att bli censurerad, tillrättavisad eller värre, är stor - nej, det blir mer de personliga upplevelserna. Man skriver om långa och många händelselösa dagar mellan krigets händelser. Man skriver om mat och dryck, ibland en film, en kompanikväll, ledigheter, väder. Och naturligtvis hur bra kriget går...det får och ska man skriva om. Och det gör man också...i alla fall de första krigsåren...!

Man har känslan av att många soldater inte är så vana att skriva brev - innehåll och skrivstil är av den enklare sorten. Men att skriva brev är helt enkelt en del av den dagliga trallen, post går ut, brev, matpaket, cigaretter kommer in. Miljoner soldater berättar att allt är bra...tills det inte längre är bra...

Så hittar vi ibland, omskrivet eller mellan raderna, krigsoviljan, tröttheten och under de senare åren tvivlen på vad de dagligen måste uträtta. Och oron för vad som händer hemmavid. Man har fått nog och vill gärna se slutet på strapatserna. Helst så länge man själv är i livet...!

---------
Flera tusen tyska fältpostbrev har jag ögnat igenom under årens lopp, därav ett par hundra och mer som jag har lusläst och transkriberat - de, där innehållet går djupare in på krigets elände...och också...fascination!

Som här, i Alfred Nickmanns fältpost. Han som gick på operahuset i Charkow i juni 1943, och - som Amund mycket riktigt antog - deltog i slaget vid Kursk. Skriver ett brev i veckan, även under troligen extremt svåra förhållanden!

Han föddes 1909, var kemiker, sudettysk, bodde i Reichenberg. Välkomnade det tyska intåget i sitt hemland, gick oktober 1938 med i Waffen-SS...och kort därefter även i "partiet"...
IMG_6441.jpeg

En lång soldatbana. Han var med sin SS-Werfer-Abteilung lite överallt: Från 1940, i Frankrike, Norge, Finland, Ryssland, Frankrike igen, Tyskland/Belgien...tills slutet, som för Kommandeur Nickmann kom den 15.1.1945 i Ardennerna...

Som jag berättade fick jag delar av hans fältpost av en av hans döttrar. Inte lättlästa - jag har läst brev från trettioåriga kriget med större förståelse! - därför har jag låtit krigskorrespondensen vila under ett par år - men gör nu ett försök, plockar ut ett par från 1943.

Sommaren 1943, Kursk - Nickmann är batterichef i Pz-Div. "Totenkopf". De har just fått "...diese neue, wirkungsvolle Waffe". Fyra stycken. Kan vi anta att batteriet inte bara hade den här...
1397126341_bundesarchiv_bild_101i-696-0450-23_russland_beladen_eines_raketenwerfers.jpg

...utan nu också fått den här...
Panzerwerfer42-01.jpg


...som kom till östfronten i juli 1943 - Panzerwerfer 42?

Forts

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Inlägg av adlercreutz » 20 augusti 2022, 16:28

“Litzmannstadt” = Łódź, Polen? En stad med en stor tysk befolkning innan första världskriget, men många flydde. Gissar att hans familj var bland dem.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Inlägg av sveahk » 20 augusti 2022, 17:12

adlercreutz skrev:
20 augusti 2022, 16:28
“Litzmannstadt” = Łódź, Polen? En stad med en stor tysk befolkning innan första världskriget, men många flydde. Gissar att hans familj var bland dem.
Ja, kanske det - en intressant tanke! Jag beställde för ett antal år sedan från Freiburg och Berlin alla dokument som överlevt krigsslutet, beträffande Nickmann - och det var tyvärr inga mängder. T.ex. saknas "Stammbaum"-papper, som visar att familjen minst ett par generationer varit "judenfrei" - viktigt för en som då ville bli medlem i Waffen-SS...och i NS-partiet!

Men en kuriös notis hittade jag under rubriken "Gefangenschaft", där det står att Alfred Nickmann hade befunnit sig i rysk fångenskap 1914-1918! Alltså i åldern 5 till 9 år!!!?
IMG_6454.jpeg

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Inlägg av Amund » 20 augusti 2022, 19:36

Superintressant!
adlercreutz skrev:
20 augusti 2022, 16:28
“Litzmannstadt” = Łódź, Polen?
Men namnet Litzmannstadt verkar Lodz ha fått först 1940 efter generalen Karl Litzmann.
Hursomhelst hade Lodz ca 70000 tusen tyska invånare 1918 och som då växt upp i Tsarens rike. De kallades av tyskarna för "Lodzer Mensch". I Lodz verkar de ha varit lite finare och var som regel mer besuttna. Lodz var bitvis faktiskt Rysslands tredje största industristad, ofta med tyska fabrikörer. Men om jag förstår rätt hade de sämre rykte under 30-talet, inte minst pga. viss utblandning med Lodz talrika judiska befolkning.

Min egen morfar som jag inte vet mycket om var en Lodzer Mensch född 1895. Han hamnade i Tyskland en bit efter VK1 och jag gissar att han måste ha varit soldat i Tsarens armé - men vet ingenting mer om honom förutom att han avled under kriget inom ramen för T4-programmet. Har alltid hört att han stred på Västfronten men det gjorde han tydligen inte.

Om Alfred Nickmann var rysk fånge men född i Lodz verkar det konstigt? Kanske även min morfar stred på tysk sida trots allt?

Mina källor om Lodz är mest hejdlös googling.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Inlägg av adlercreutz » 20 augusti 2022, 21:56

Tack båda, jätteintressant att läsa - verkar finnas ett litet mysterium där, och man slås även av hur mycket händelser en del vanliga människor var med om.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Inlägg av sveahk » 21 augusti 2022, 14:59

Amund skrev:
20 augusti 2022, 19:36
Superintressant!
adlercreutz skrev:
20 augusti 2022, 16:28
“Litzmannstadt” = Łódź, Polen?
Om Alfred Nickmann var rysk fånge men född i Lodz verkar det konstigt? Kanske även min morfar stred på tysk sida trots allt?
Tack för intresset! Dokumenten som jag citerar är alla skrivna efter 1940, därför Litzmannstadt och inte Lodz.

Nickmanns fångenskap under ryssarna 1914-18 är något besynnerlig, såtillvida att han 1914 bara vara fem år gammal! Kanske hela familjen togs av ryssarna?

Och så - vidare:

13 juli 1943. Alfred Nickmann skriver ett brev till hustrun.

Hans SS-Werfer-Abteilung 102 kämpar under Totenkofdivisionen och understöder vid Michailovka SS-Panzergrenadier Regiment 3 "Deutschland". Enheten har den 11 juli 738 man.
Prokhorovka,_Battle_of_Kursk,_night_11_July.png
Prokhorovka,_Battle_of_Kursk,_night_11_July.png (231.09 KiB) Visad 1554 gånger

Och här är originalbrevet...
IMG_6455.jpeg

...och här är min översättning, som jag försökt göra så noggrann som möjligt:

"Im Felde 13.7.1943. Klockan 22.

Käraste Trudi !

Vi befinner oss sedan två dagar i samma ställning, och så har jag tid att skriva ett par rader till dig.

Visserligen är ryssen inte långt borta, han beskjuter oss dag och natt, med sitt trots allt träffsäkra artilleri. Därtill kommer flyget, som ständigt angriper oss. Sedan igår upplever vi en pansar- och luftkamp vars följder vi omedelbart inte kan bedöma.

Striderna (på marken och i luften) antar gigantiska dimensioner. Så långt man ser pansar som brinner. Om (de nu är) byggda i England eller Ryssland, det röker och brinner, även om vi också har offer att beklaga.

Stämningen är storartad. Vi är vittne till (fältslag) och luftstrider, så att vi ibland inte vet vem som är vän eller fiende. Däremellan susar splitter, exploderar bomber och granater, dånar artilleriet - som man kan se - livet är inte värt mycket. ......

Även vi med våra vapen bidrar.
.....
Din trofaste Fred"

kursk.jpg

Han hinner på slutet också med att hälsa till sina barn, två vid den tiden.

För sina insatser under dessa dagarna får han och hans batteri en drös EK I Klasse. EK II Klasse och Ostmedaljen har han redan sedan 1941. Det ska bli mer medaljer senare, bl.a. Deutsches Kreuz in Gold, med utförlig beskrivning hur han förtjänade den!

Den kommer jag till...och också andra brevavsnitt...men först tar jag ett par veckors semester! Vi ses!

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Inlägg av sveahk » 24 augusti 2022, 20:04

Ah - om någon undrar…tillåtelse har jag fått…att skriva om Alfred Nickmann och också översätta och visa hans brev…av den enda av hans döttrar som fortfarande är i livet.

Förstahandsupplevelser från kriget, källor utan tillägg eller dramatiska inlägg av författaren! Gammalmodigt, kanske - men det är så jag helst vill ha det!

Hoppas den nyutkomna världskrigsboken av P. Englund följer samma linjer…

Just saying.

Mvh från färjan mellan Rotterdam och Hull
Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Inlägg av sveahk » 4 oktober 2022, 16:44

Vi fortsätter med två brev från Nickmanns fältpostkorrespondens. Det första kommer från fronten, det andra under ett par vilodagar i Charkow.

"Im Felde, am 15.7.43

Kära Trude!

Vi befinner oss fortfarande, sedan tre dagar i samma ställning. Händer inte ofta. Men ryssen försvarar sig ursinnigt och har framför allt dragit fram nya reserver.
....................
Sedan två dagar har vi dåligt väder. Det regnar ständigt, och operationerna går inte så som vi tänkt.
"

En vecka senare, 21.7.43:

"...Vi befinner oss nu sedan ett par dagar här i Charkow, som jag redan skrivit i mina Feldpostkort. Men i morgon beger vi oss ut på marsch ( tillbaka till fronten). Vädret hett.
......................
Vår insats (tidigare) var utmärkt. Där kan man lugnt säga att vi var det mest framgångsrika batteriet. 4 Pansar förstörde vi. Vi tog också mest fångar. Jag har samlat in en hel del EK.1(-medaljer), men måste, trots gott kamratskap som härskar bland oss, vänta med fördelningen. Därför, det kan man säga, den tidpunkten, som är så viktig, måste stämma!
"

Han nämner korten som han skickat, här är ett av dem. Ett från juli 1943 med stora synliga stämplar!
IMG_7311.jpeg

Längst ner till vänster en hänvisning:
"Adress riktning front: "Till soldaten XY" (eller Korpral, Löjtnant osv.), inte: "Till Flygaren, Pionjären" eller liknande."

Tja, fienden läser i värsta fall med...och drar slutsatser...

Forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Inlägg av sveahk » 13 oktober 2022, 16:29

Mycket privat står det faktiskt inte i Nickmanns brev hem till frun. Det är huvudsakligen det krig som han omedelbart upplever som han beskriver - ansvaret för det egna batteriet, marschrörelserna till nästa frontavsnitt, striderna...och där låter han - än så länge- de egna framgångarna stå i första rummet.
27.7.43:

" Ryssen har tyvärr med hjälp av sina pansar och sina vapen lyckats ta sig igenom (våra linjer), och därför kommer det inte dröja länge innan vi (vårt batteri) slår tillbaka".

Nickmann skriver sällan - eller frågar i sina brev hem till frun - om familjens liv hemmavid...det blir högst ett par hälsningar och att hon inte ska oroa sig...
Den 1.8.43 läser vi:

" Ryssen har lärt sig mycket under de två krigsåren och blir helt säkert inte sämre. Men du behöver inte oroa dig för mig. Därför 1. jag är helt säkert ingen vild gåpåare, och 2. har jag inte bara ansvaret för mig själv, utan också för de andra. Jag har - gudskelov - minst sårade men också de flesta utmärkelserna i batteriet. Att vi natt efter natt inte sover, ja, det är oundvikligt..."


I största allmänhet så skrev den tyske soldaten mängder av brev och kort, men för en krigshistoriker är det ofta ett tämligen "långtråkigt" innehåll - mest överväger hans personliga sorger och problem, och naturligtvis hans inte alltför ofta förekommande glädjeämnen: kvinnorna i hans liv(mor, käresta...), mat och dryck, kamrater, permis... han skriver säkert inte så ofta bara för att det var gratis...utan för att visa att man trots krig...är vid liv!

Om Nickmann gärna är i kriget ska jag låta vara osagt, men han känner plikten, och den förenad med vad han i kriget kan uträtta med sitt batteri gör att han alltid med en viss stolthet beskriver sin "dagliga gärning"...!

Redan den 2 augusti har han tid att skriva ett kort brev:
IMG_7333.jpeg

"Im Osten am 2.8.43
Min kära Trude!

Sedan middagstiden i dag har vi dragits tillbaka och väntar på nya uppdrag. Ryssen slogs tillbaka, även om det kostade mycket svett och tyvärr också en hel del offer. Särskilt infanteriet har stora förluster, visserligen färre döda än lätt skadade.

Eftermiddagen var alltså så att säga ledig och så kunde jag besöka slagfältet. Vi har helt säkert en ordentlig andel av framgången. I en av de senaste journalfilmerna ser man också våra "Werfer". Jag hoppas att du har kunnat se dem
..."

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Inlägg av sveahk » 25 oktober 2022, 16:20

För att få lite djup i Nickmanns fältpostbrev från 1943 och hans Werfer-batterier har jag letat en hel del - och inte hittat alltför mycket...tills jag fick ett par bra tips!



"One unit was SS Werfer Brigade 506, who was equipped with 24 rail Vielfachwerfers, some mounted on French halftrack chassis similar in shape and armoring to the Opel Maultier armored halftrack.

The Panzerwerfer saw action on both fronts, seeing it’s first combat in Russia in late 1943. As to whether it saw action at Kursk, there is not enough solid information to support that but it is very possible. There is some evidence that some early launcher prototypes were field tested in battles near Kursk, but that is based only on a few written accounts, and there are no photos that show the vehicle there in combat. The rocket launcher was used for larger scale rocket barrages against positions of Russian resistance where a large bombardment of a big area would be more effective than more accurate artillery fire. The Panzerwerfer’s rocket barrages covered much larger areas and added more psychological elements to the fight: the amount of noise, smoke, shrapnel, and flying debris as the rockets hit and exploded was tremendous." http://www.missing-lynx.com/articles/ge ... werfer.htm

--------------------------
Ytterligare två Nickmann-brev innan vi rundar av.

"Im Osten, am 13.8.43 - 8h.

Vi tog hand om ryssen som trängde djupt in i våra linjer. Nu går det framåt igen...

...SS-trupperna är återigen räddaren i nöden. Nu går det återigen "runt". Jag leder en grupp från 2. Batteriet
."

Och den 21. augusti får hans hustru följande brev:

"Sedan ett antal dagar har jag inte skrivit, då ingen post fick skickas ut på grund av taktiska skäl. Självklart får vi heller ingen (post).

Ryssen har vi nu definitivt slagit tillbaka...och vårt läge har förbättrats. Vi har nu också tillräckligt med ammunition, så nu kan det inte hända (alltför mycket). Dagarna efter den 5.8 har vi kämpat hårt, och om inte SS-divisionerna hade funnits så hade förmodligen läget varit ett annat. Jag skrev att vi alla hoppas att vi snart kan vara i Paris, men för oss blir det för närvarande ingen permission.

Bilagt hittar du tidningsklipp från en "Illustrierte" (där du kan läsa om oss). Vi befinner oss med vår förödande verkan gentemot ryssen på första plats, bättre än Stukas. Att vi fick E.K.I den 19.7 har jag skrivit redan. Det är också möjligt att de ger mig "Deutsche Kreuz in Gold", (för det som skett den senaste tiden). Men än så länge vågar jag inte hoppas...
"

...och just det där med det tyska guldkorset är temat nästa gång för det avslutande inslaget om “vår" SS-Hauptsturmführer Alfred Nickmann...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad man kan hitta i tysk fältpost från andra världskriget...

Inlägg av sveahk » 7 november 2022, 16:57

sveahk skrev:
25 oktober 2022, 16:20
Det är också möjligt att de ger mig "Deutsche Kreuz in Gold", (för det som skett den senaste tiden). Men än så länge vågar jag inte hoppas...[/i]"
Så skrev Nickmann hem till sin fru i slutet av augusti 1943...men det dröjde och dröjde och dröjde!

Hösten 1943 var han djupt involverad i de tyska truppernas "taktiska reträtt" från de ryska slagfälten - han skriver hem om hur blod och elände omger honom, hur han förlorar kamrater...

Han har under hösten som mest hand om tre batterier, Werfergruppe Nickmann blev ett begrepp, där chefen ofta var (tvungen att kämpa) i främsta linjen, ibland med pistolen i "Nahkampf" mot de insisterande ryssarna.

Den 7 januari 1944 skickade hans kommandant äntligen in förslag till DKG. Det blev en lång och detaljerad lista över vad Nickmann utfört 1943 under de senaste sex månaderna!

Efter lite tjafs med Bundesarkivet i Berlin så fick jag till slut en kopia av motiveringen, som ni har här in toto. Översättning kan jag bjuda på som hitintills, men bara om någon skulle vara djupt intresserad...!
IMG_7430.jpeg
IMG_7431.jpeg
IMG_7432.jpeg

...och först den 19 juni 1944 kom bekräftelsen att han fått sitt "Deutsche Kreuz in Gold"
IMG_7433.jpeg
Hans K

Skriv svar