Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av sonderling » 25 mars 2022, 10:03

Markus Holst skrev:
23 mars 2022, 17:05
Intressant iakttagelse. Du kan mycket väl ha rätt.
Ja jag håller med.

Förövrigt verkar folk börja skaka hand igen men jag måste säga att först tvekade en halv sekund innan jag tog den.
(Gäller iallafall kontakter i arbetet.)

Sonderling

hilbert
Medlem
Inlägg: 2189
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av hilbert » 26 juni 2022, 08:30

Jag har noterat att unga invandrarkillar brukar skaka hand när de träffas ute.
Inte fan skakade jag hand med mina kompisar när jag var tonåring.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av Sarvi » 26 juni 2022, 14:41

hilbert skrev:
26 juni 2022, 08:30
Jag har noterat att unga invandrarkillar brukar skaka hand när de träffas ute.
Inte fan skakade jag hand med mina kompisar när jag var tonåring.
De titulerar varandra ”Bror” dessutom, ett tilltal män emellan som väl annars försvann ungefär samtidigt som Strindberg gick ur tiden. Oklart om de även utbringar brorsskål, och i så fall med vad. Punsch? ;)

hilbert
Medlem
Inlägg: 2189
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av hilbert » 28 juni 2022, 12:28

De titulerar varandra ”Bror” dessutom, ett tilltal män emellan som väl annars försvann ungefär samtidigt som Strindberg gick ur tiden. Oklart om de även utbringar brorsskål, och i så fall med vad. Punsch? ;)
Knappast, dagens ungdomar dricker inte alkohol, det blir så svårt att hantera telefonen då :wink: .

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av a81 » 28 juni 2022, 21:57

Faktum är att invandringen nog gjort Sverige konservativare i vissa avseenden och kanske lite mindre individualistiskt. Jag tänker t.ex. på att svenskar i allmänhet är mer negativt inställda till sådant som nakenhet, duschar i omklädningsrum, etc. jämfört med för några decennier sedan. Dessutom bor ungdomar gärna kvar hemma hos föräldrarna lite längre idag och åker gärna på semester med sina föräldrar upp till 20-/30-årsåldern. Relationen förälder - vuxna barn verkar ha stärkts och man är mera beroende av varandra. De vuxna barnen behöver ofta ekonomisk hjälp in på bostadsmarknaden och föräldrarna behöver sedan som gamla mer/annan assistans än vad äldrevården kan erbjuda.

Samtidigt har vi tappat våra traditioner i viss mån och relationerna mellan man - kvinna har blivit allt skakigare och bonuskonstellationerna allt mer komplicerade, så det är inte entydigt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av sonderling » 29 juni 2022, 08:57

Jag har gjort liknande spaning. Som att tjejer hård sminkar sig igen tex (vi kan ha haft detta uppe förut.)
Fast bostadsproblematiken har nog inget med konservativa strömningar att göra. Många är nog ofrivilliga mambos också. ( Den galghumor som råder i vår familj så är det frun och jag som längtar till att flytta hemifrån.)

Men i övrigt har nog ungdommarna blivit mera hemkära än förr.

Sonderling

Skriv svar