Ölands geografiska militära betydelse

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Ölands geografiska militära betydelse

Inlägg av MedMigMotMig » 16 mars 2016, 14:27

Gotland har en uppenbar geostrategisk betydelse för krig i östersjöregionen. Men i vilken grad skulle Öland kunna fylla motsvarande funktion? Ölands läge närmare skandinaviska fastlandet, sunden och kontinenten kanske gör den ön mer användbar än Gotland?

Vilken roll har Öland, p.g.a. av sitt unika geografiska läge och form, spelat i svensk försvarsplanering senaste 100 åren, och hur har främmande makts invasionsplaner tagit fördel av, eller omständligt undvikit, Öland?

Jag vet inte huruvida man bör betrakta Öland militärt som en svårförsvarad sandbank där fi lätt kan koncentrera stora trupper innan de i en andra våg i småbåtar förs vidare till det svenska fastlandet inom synhåll och räckvidd för på Öland landsatt artilleri. Eller huruvida Öland för dem framstår som ett tidsödande kusthinder som de helst undviker. Om Skånes och Blekinges kuster föbefästes, så skulle i så fall Öland naturligt leda fi till att landsätta i Östergötland eller Södertörn som bästa alternativ. Öland täcker en lång och viktig del av Sveriges kust. Jag undrar huruvida det är till godo eller till ondo för Sveriges försvar idag.

(Jag vore även intresserad av varför Öland sällan, vad jag vet, spelat någon viktig roll i historiska svenska krig. Trots att Öland länge låg på gränsen mellan Danmark och Sverige. Men det kanske är ämne för en annan tråd)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ölands geografiska militära betydelse

Inlägg av Lasse O » 16 mars 2016, 20:32

Föralinjen är värd en mässa: :)
http://www.krigsmyter.nu/km21olandundervatten.pdf

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Ölands geografiska militära betydelse

Inlägg av Grönis » 18 mars 2016, 23:24

MedMigMotMig skrev:Gotland har en uppenbar geostrategisk betydelse för krig i östersjöregionen. Men i vilken grad skulle Öland kunna fylla motsvarande funktion? Ölands läge närmare skandinaviska fastlandet, sunden och kontinenten kanske gör den ön mer användbar än Gotland?

Vilken roll har Öland, p.g.a. av sitt unika geografiska läge och form, spelat i svensk försvarsplanering senaste 100 åren, och hur har främmande makts invasionsplaner tagit fördel av, eller omständligt undvikit, Öland?

Jag vet inte huruvida man bör betrakta Öland militärt som en svårförsvarad sandbank där fi lätt kan koncentrera stora trupper innan de i en andra våg i småbåtar förs vidare till det svenska fastlandet inom synhåll och räckvidd för på Öland landsatt artilleri. Eller huruvida Öland för dem framstår som ett tidsödande kusthinder som de helst undviker. Om Skånes och Blekinges kuster föbefästes, så skulle i så fall Öland naturligt leda fi till att landsätta i Östergötland eller Södertörn som bästa alternativ. Öland täcker en lång och viktig del av Sveriges kust. Jag undrar huruvida det är till godo eller till ondo för Sveriges försvar idag.

(Jag vore även intresserad av varför Öland sällan, vad jag vet, spelat någon viktig roll i historiska svenska krig. Trots att Öland länge låg på gränsen mellan Danmark och Sverige. Men det kanske är ämne för en annan tråd)
Intressant tråd. Man talar ju om att den som sitter på Gotland har en stor strategisk fördel som du är inne på, varför har inte Öland samma strategiska betydelse?

OM vi tänker svensk försvarsplanering under kalla kriget och jag får spekulera utan vidare kunskaper i ämnet så är min första tanke att Öland är ett sämre "hangarfartyg" med färre flygfält och asfalterade banor. Det har inte heller samma perfekta position "mitt i" Östersjön.

Sen är Öland som sagt svårare att försvara. Den som behärskar Öland men inte fastlandet kan få stora problem eftersom det korta avståndet skulle få artilleri och allehanda patruller etc. att störa nattsömnen på ett helt annat sätt än Gotland som ligger skyddat av mer hav.

Som sagt, rena spekulationer men jag håller med om att ämnet är intressant.

MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Re: Ölands geografiska militära betydelse

Inlägg av MedMigMotMig » 19 mars 2016, 11:02

Jag föreställer mig att Öland med lång kust och inget djup är svårt att försvara mot en landstigning. Men också svårt att helt erövra eftersom det inte finns mycket utrymme för kringgående rörelser till lands. Det är svårt att överraska i en enda dimension.

Men Öland kanske ligger för nära Småland för att få vara i fred för artilleri och räder. Kanske det ligger för långt västerut för att blockera NATO-stöd till Baltikum. Kanske Småland är en dålig anfallsriktning mot Sverige, fast historiskt har ju Karlskrona örlogshamn legat alldeles intill, skyddat från havet av en skärgård, men desto sårbarare från inlandet eftersom det ligger i ett av Sveriges hörn. En någorlunda historisk parallell rent geografiskt kanske är slagen vid Kertjsundet och Perekop på Krim under vk2?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Ölands geografiska militära betydelse

Inlägg av Sarvi » 19 mars 2016, 13:52

Öland hade under VK 2 ett lokalförsvarsregemente stationerat på ön, I 181. Under senare delen av 1900-talet hade en jägarbataljon från K 3 förstahandsuppgift att försvara ön. Inte någon prioriterad del av fosterlandsförsvaret, således.

Men Öland är dels sårbart för artilleri från fastlandet och dels finns det inga hamnar lämpliga att stärka ett brohuvud med på ön. Om man inte samtidigt håller smålandskusten går det inte att rationellt försörja ett brohuvud eller ens en större luftlandsättning.

Det finns heller inga flygfält på ön med asfalterade banor och inte heller några lämpliga vägrakor som skulle kunna ta flygplan. Helikoptrar och luftlandsättning var det enda förutsedda hotet, såvitt jag förstått det.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Ölands geografiska militära betydelse

Inlägg av Sarvi » 4 maj 2022, 21:56

Ölands strategiska läge i Östersjön och dess militärgeografiska betydelse betonas - av Borgholms och Mörbylånga kommuner. :roll:

https://sverigesradio.se/artikel/kommun ... o-pa-oland

Jag står nog fast vid min sex år gamla bedömning.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ölands geografiska militära betydelse

Inlägg av Hans » 5 maj 2022, 09:16

Delar din uppfattning. Hade de inte dessutom problem med Ölandsbron. Kan man köra stridsvagn på den?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ölands geografiska militära betydelse

Inlägg av Markus Holst » 5 maj 2022, 09:42

Hans skrev:
5 maj 2022, 09:16
Delar din uppfattning. Hade de inte dessutom problem med Ölandsbron. Kan man köra stridsvagn på den?

MVH

Hans
Moderna stridsvagnar kan simma. Med eller utan flytbälg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ölands geografiska militära betydelse

Inlägg av Hans » 5 maj 2022, 09:46

Så du menar att en stridsvagn 122 kan simma, Njet. Vattendjupet vill jag minnas är lite för stort, jag har seglat där: https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_wading

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ölands geografiska militära betydelse

Inlägg av Hans » 5 maj 2022, 10:31

https://lup.lub.lu.se/luur/download?fun ... Id=4459364 Sidan 7 - så vägverket vill nog inte ha stridsvagnar på bron.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ölands geografiska militära betydelse

Inlägg av koroshiya » 6 maj 2022, 11:27

Jag har ingen aning men som ryss hade jag försökt sätta mig fast runt Öresund och på svenska östkusten, men det lär de väl knappast ha några planer på nu när det ligger flera NATO-länder i vägen.

Avstånden i Östersjön är inte heller gigantiska. Från Gotland är det mindre än 10 mil till fastlandet. Det är inte direkt som avstånden i Stilla havet

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ölands geografiska militära betydelse

Inlägg av Markus Holst » 6 maj 2022, 11:42

Sätta sig fast runt Öresund är ju direkt konflikt med Nato.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ölands geografiska militära betydelse

Inlägg av varjag » 6 maj 2022, 11:47

Har inte Ukrainakriget redan gjort stridsvagnar lite föråldrade ?

Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ölands geografiska militära betydelse

Inlägg av Markus Holst » 6 maj 2022, 11:54

varjag skrev:
6 maj 2022, 11:47
Har inte Ukrainakriget redan gjort stridsvagnar lite föråldrade ?

Varjag
Bara de ryska. De ukrainska verkar ju sköta sitt jobb.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ölands geografiska militära betydelse

Inlägg av koroshiya » 6 maj 2022, 11:59

Markus Holst skrev:
6 maj 2022, 11:42
Sätta sig fast runt Öresund är ju direkt konflikt med Nato.
Jag tänker mig att det är en situation där vi är med i NATO och att det redan är en sådan konflikt.

Skriv svar