Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11103
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Inlägg av sveahk » 20 april 2022, 15:21

Vi känner till hur ryssarna placerar bokstaven Z på sina militära fordon i Ukraina, och hur ryska medier kallar angreppskriget där för Operation Z. Grunden för användandet av just den bokstaven är väl inte helt klarlagd...spelar emellertid i följande sammanhang en mindre roll...

Under årens lopp har jag samlat på mig allehanda - vilket förmodligen är bekant vid det här laget - där den s.k. comic-litteraturen också ramlat in på ett hörn. Och, nu när jag börjar röja upp också den avdelningen - barn och barnbarn har minimalt intresse av analoga bilder - så dyker det upp intressantes, intressantes med Z...

Spirou och Fantasio(Nicke på svenska) känner de flesta. Från och till reportrar, med äventyr i Belgien/Frankrike och världen runt om. Genialt frammanade och tecknade, framför allt av André Franquin på femtio och sextiotalet.

Bovar finns det en hel del i serierna, men främst två - Zorglub och Zantafio (Zafir och Ricke på svenska, men vi håller oss till originalnamnen). Båda skapade av Franquin redan på femtiotalet, Zorglub, den förryckte vetenskapsmannen som med sina "Zorglonde"-strålar hypnotiserar alla till att följa hans befäl...
IMG_5381.jpeg
IMG_5381.jpeg (171.13 KiB) Visad 1500 gånger
IMG_5382.jpeg
IMG_5382.jpeg (204.07 KiB) Visad 1500 gånger
prs_3_zorglub_5_t37.jpg
prs_3_zorglub_5_t37.jpg (162.23 KiB) Visad 1500 gånger

Zantafio - Fantasios vanartige kusin - är den superonda. Ett tag diktator i sydamerikanska Palombien,
IMG_5380.jpeg
IMG_5380.jpeg (161.86 KiB) Visad 1500 gånger

...alltid ute efter makt och ära, eller, aktuell!, som här i Moskva där han ger ut sig som tsarens enda efterkommande...
tanaziof.jpg
tanaziof.jpg (10.98 KiB) Visad 1500 gånger

Den boken kom inte ut igår, nej, 1990! Och som vi ser, bokstäverna Z och Z. Om dagens ryske diktator är en hemlig Spirou-fan...!?

Tja, lite världsfrånvarande läsande, bort från dagens realiteter behövs ibland, anyway it's great fun...om man vill!

Mer Z kommer...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Inlägg av Hans » 20 april 2022, 16:45

Intressant tack.

koroshiya lade in denna: viewtopic.php?f=74&t=43638&p=831983#p831934

Relaterat: https://en.wikipedia.org/wiki/Z_(milita ... y%20forces.

Förr i tiden när de invaderade räckte det med vita streck:
Bild
https://spectator.sme.sk/c/20030179/wit ... st-68.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1556
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Inlägg av HomeGuardSoldier » 20 april 2022, 17:07

Undrar om det hade varit tillåtet idag att ta snarlika namn som riktiga tobaksbolag och ha dem i serietidningar...

Jag minns chockladcigarretterna från när jag var liten. Dessa gick att köpa i kioskerna för mig som barn, men numera är de förbjudna har jag för mig.

HGS

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11103
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Inlägg av sveahk » 20 april 2022, 17:38

Hans skrev:
20 april 2022, 16:45
Intressant tack.
koroshiya lade in denna: viewtopic.php?f=74&t=43638&p=831983#p831934
MVH
Hans
Såg jag inte...har faktiskt slutat följa Ukraina-tråden här på Skalman...läser och ser tillräckligt av eländet i tidningar och TV!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11103
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Inlägg av sveahk » 21 april 2022, 15:50

Z i comicsvärlden står naturligtvis främst för en god natts sömn...
222.jpg
222.jpg (17.21 KiB) Visad 1446 gånger

...men de ryska militärfordonen med sina hypnotiska Z-markeringar lär väl så knappast skänka de ryska soldaterna den goda sömnen...!

-------------------------------------------
Vidare.

En av anledningarna till den här tråden fick jag för en vecka sedan i schweiziska Luzern som varje år draperar sig i en comicsskrud, "Fumetto"-festivalen. Där hela staden visar upp vad Graphic Novel och också Comic Books står i dag. Och där hittade jag gudskelov bland allt det nya, också en helt fantastisk retro-utställning där en privatperson ställde ut sin samling Superheroes - hundra år lång!

Och vem var, om inte först, så en av de första superhjältarna...om inte just han här!
IMG_5292.jpeg
IMG_5292.jpeg (161.07 KiB) Visad 1446 gånger

ZORRO!
Som dök upp redan 1919 i ett amerikanskt "pulp magazine", och hade en background story som senare inspirerade och togs över av upphovsmännen till Batman. Douglas Fairbanks fäktade sig igenom stumfilmstiden och Walt Disneys TV-filmer på femtiotalet gav äntligen kicken till att Zorro landade för gott i comic books-världen.
IMG_5343.jpeg
IMG_5343.jpeg (139.28 KiB) Visad 1446 gånger
IMG_5347.jpeg
IMG_5347.jpeg (111.64 KiB) Visad 1446 gånger

Ett dagsaktuellt tema hittar vi i den här Zorrofilmen från 1936...
IMG_5296.jpeg
IMG_5296.jpeg (139.45 KiB) Visad 1446 gånger

Ze Plot, me frändz:
"Following the discovery of gold in Mexican California in 1844, Russian Cossacks led by Count Ivan Raspinoff, in collusion with General Jason Burr, attempt to invade California and turn it into a Russian Colony with Burr as its dictator. In doing so they round up slaves to work the mines and General Burr has Don Loring's brother and father murdered to acquire their ore-rich land."
MEN, tatarata - då kom ZORRO!
De ni...!!!

Where are you when we need you...

Ja, den gode Zorro som slitsade in sitt Z på de elaka bovarnas kroppar(ouch!), han var tidigt ute med att rädda bokstaven Z från att helt ramla ner i zombistizka zestztrimlade zinkaduzhålor.


Det kommer mer...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Inlägg av Markus Holst » 21 april 2022, 16:18

Denna tråd får mig osökt att tänka på Basker-Bosses båda bröder, bröderna Basker.


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11103
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Inlägg av sveahk » 21 april 2022, 17:03

Ja, herregud, vad kunde jag inte ha gjort med alfabetets andra bokstäver.
Zett är inte lätt...

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Inlägg av Sarvi » 21 april 2022, 17:40

Jo, den gode Zafir tänkte jag också på…
Bilagor
67D03DE0-4578-4AFA-ADC8-10DE631B2DB7.jpeg

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Inlägg av koroshiya » 21 april 2022, 21:15

I albumet högt spel i Bretzelburg får man en förståelse för hur bra Rysslands vapen är.
Högt_spel_i_Bretzelburg.png
Högt_spel_i_Bretzelburg.png (113.02 KiB) Visad 1422 gånger
granat1.jpg
granat2.jpg
Det är ett bra album, liksom många med Spirou är.

Här kan man förresten hela albumet, tror jag, fast jag inte hittar sista delen.

https://mii-riam-spirou.tumblr.com/post ... -is-part-6

Här var den.

https://mii-riam-spirou.tumblr.com/post ... g-part-7-7

De tidigare delarna hittar man genom att scrolla ned på sidan för del sex.
Senast redigerad av 4 koroshiya, redigerad totalt 22 gång.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Inlägg av koroshiya » 21 april 2022, 21:18

sveahk skrev:
20 april 2022, 15:21
Vi känner till hur ryssarna placerar bokstaven Z på sina militära fordon i Ukraina, och hur ryska medier kallar angreppskriget där för Operation Z. Grunden för användandet av just den bokstaven är väl inte helt klarlagd...spelar emellertid i följande sammanhang en mindre roll...
Det är ett hakkors, men korruptionen har gjort så att färgen inte räcker till ett helt.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11103
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Inlägg av sveahk » 25 april 2022, 09:30

Och här är "Z"-filmen, en polit-thriller från slutet av 60-talet. Något förtäckt handlar det om om mordet på den grekiske politikern Lambrakis och hur militären tog hand om makten i Grekland. Också här kan man dra vissa paralleller till vad Putin har för sig i dag i Ryssland. Om ni inte sett den, här har ni chansen!



Mig veterligen den enda filmen som bara hette "Z". Inte Z som ryssarna använder, nej, här det grekiska.

Yves Montand, huvudpersonen i filmen, menade att publiken skulle se filmen som ytterligare en Zorro-film(!)...men regissören Costa-Gravas insisterade: "Filmens titel är hämtad från en populär grekisk protestslogan (grekiska: Ζει, IPA: [ˈzi]) som betyder "han lever" och syftar på Lambrakis." Wiki

Forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11103
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Inlägg av sveahk » 25 april 2022, 16:25

One of my favourite singers. Dead!

Arno från Belgien.

Och jag tillåter mig sätta in två musikvideos JUST här, därför de passar...JUST här - "Putain, Putain" och "Lonesome Zorro" ....ojojoj, vilka titlar!





Ta det som ni vill...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11103
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Inlägg av sveahk » 27 april 2022, 16:31

Lite avspänd fortsättning på den inslagna superherovägen...

Let me give you: Dr Thaddeus Bodog Sivana, Sr. - en ärkefiende till amerikanske Captain Marvel som bara en comicbook författare kan tänka ut...!


Dök upp på 40-talet, en "mad scientist" som gärna dök på unge Billy Batson innan han hann säga sina sex grekiska gudanamn i kortversion...SHAZAM! och bli inte bara både stor och stark...naturligtvis kunde han flyga också.
Patriotisk som sjutton - det var ju världskrig - och då t.o.m. populärare än Superman. Också han banade väg för oförglömlige Charles Atlas...
IMG_5319.jpeg
Det var innan Fast Food kedjorna ändrade det fysiska utseendet på det amerikanska folket...


Ah ja, Sivana, som skapade en superrobot, som hette...just det, Z! En elak sak, som förde bokstaven Z bort från himmelskt goda Zorromanér, ner dit där den möjligtvis hörde hemma...in i det dystra och brottsliga mörkret!!
IMG_5322.jpeg
IMG_5322.jpeg (179.83 KiB) Visad 1331 gånger
zeta.jpg
zeta.jpg (7.41 KiB) Visad 1331 gånger




Så, är den ryske diktatorn av i dag, "the mad scientist" eller dess viljelösa instrument, roboten Z :?:

Just asking...

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Inlägg av koroshiya » 1 maj 2022, 21:50

Tack för inläggen Hans.

Vad är en människa egentligen? Putin skulle förmodligen själv inte hålla med om att han är ett viljelöst kreatur formad av erfarenheterna i ett tufft Leningrad under en tid när Sovjet var en av världens mäktigaste stater.

På något vis lyckas han kombinera kleptokratin med tankar om att han också är bra för det heliga och stora ryska folket. Jag tror åtminstone att det är så och att få människor vill eller kan säga att de är "onda". Om det stämmer skulle jag gissa på att det ryska samhället är genomsyrat av korruption och att man bara ses som en idiot om man inte tar sina chanser, eller om man blir blåst.

Tyvärr verkar det för omvärlden vara uppenbart att Ryssland lider som kollektiv, för att vissa smarta och brutala individer skall kunna sko sig. Det är trist, för tanken i ett samhälle skall väl vara att vissa individer "lider" för att vi skall få ett kollektivt gott, alla i Sverige är ju inte influencers, artister eller liknande.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11103
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Z! - något annorlunda...men inte mycket...

Inlägg av sveahk » 7 maj 2022, 11:42

Lite mer Z i "underhållningsbranschen"!

Med en lätt Monopol-touch, ett Zorrobrädspel dök upp under den analoga tidsåldern, med fem gånger "Go to Prison"!
IMG_5294 2.jpeg

Ytterligare en Z...Zigomar var en "litterär" bov i det franska landet i början på det förra årtusendet, Fantomas-liknande, skrevs av en Léon Zazie. Blev också bejublade stumfilmer, som förgyllde de trista världskrigsdagarna i den franska huvudstaden...
IMG_5344.jpeg
IMG_5344.jpeg (176.6 KiB) Visad 1265 gånger
film.jpg

Det fanns ytterligare en Zigomar, byggd på den franska Z och den amerikanske Fantomen, men nu som tecknad figur, i Jugoslavien. En vitrysk emigré var faddern! Dök upp i maj 1939, var oerhört populär och producerades fram tills den tyska ockupationen, då var det slut...
Togs upp igen på 70-talet...med bl.a. Fantomen...
zigomar-the-phantom-1-club-anni-trenta-italy-1971-1.jpg
zigomar-the-phantom-1-club-anni-trenta-italy-1971-1.jpg (150.95 KiB) Visad 1265 gånger

Ja, Fantomen...Vilket osökt ger mig möjlighet att hoppa utanför Z-ramen för ett ögonblick, och i stället visa den här härliga Fantomen-bilden, reklam för...mjölk!
IMG_5318.jpeg

Hans K

Skriv svar