Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Eukie
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 mars 2022, 09:40
Ort: Norge

Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Inlägg av Eukie » 4 mars 2022, 11:57

Hei, beklaget at dette blir på noe svak norsk:

Dataspillet Steel Division 2 av Eugen Systems er et strategispill satt til andred verdenskrig. Det fokuserer i hovedsak på østfronten under Bagration, men dekker også andre deler av krigen i Europa, inkludert Warsawa-opprøret, frigjøringen av Frankrike, og Finnenes fortsettelseskrig. Hovedkonseptet i spillet er at hver spiller får tropper som tilhører en enkelt divisjon (förd., ikke en artilleribataljon) for å så slenge dem hensynsløst inn i fienden på et kart.

Jeg har lyst til å skrive et forslag om hvordan Sverige kan legges til som en spillbar nasjon i spillet, men da Sverige faktisk aldri deltok så er det ikke like lett å finne detaljer om hvilke tropper 91:an Karlson ledet til seier i Dalarna sommer 1944. Idéen er at like før Normandie-landingene og Bagration bestemmer tyskerene seg for å invadere Sverige i takt med Schell-planen. Sverige mobiliserer og det blir kamper mellom tyske og svenske styrker. Det jeg trenger hjelp med er å velge og detaljere svenske formasjoner som kunne bli intressante å spille i et strategispill.

DLC til Steel Division 2 er pakker med 2-8 divisjoner gjevnt fordelt mellom de allierte og aksemaktene. Etter å ha lest litt om andres prosjekter om en mulig invasjon av Sverige og snakket med en svensk kamerat har jeg funnet ca. tre svenske divisjoner:

Stridsgruppe av 9. Pansarbrigad: Den tyngste og best bevepnede panserbrigaden i Sverige, med Strv m/41 S/II og Strv m/42, forsterket med infanteri og skyts fra 1. Armeekår, i motangrep mot tyske styrker langs Arvika-Torsby-Värnäs-forsvarslinjen.
II. förd./II. MILO: Kameraten min sa at denne måtte jeg ha med, siden de ville måtte kjempe en veldig viktig kamp om jernbanen mellom sør- og nord-Sverige. Består av II. förd., Fo22, V. Kårjägarbataljon, og kanskje noe lokalt hemvärn?
Beredskapsgrupp Dalarna/XVI. förd.: I følge kameraten min lå Schells angrep gjennom Dalarna mellom 1. AK og II. MILOs ansvarsommeråder, og de lokale troppene ville måtte henge på til ommerådet kunne forsterkes. Idéen min her er at norske Reservepolititropper på eksersis og lokalforsvar fra Fo53, rakst forsterket av Dalregementet, må overleve fram til resten av XVI. förd. kan komme til unsettning.

Kort oppsumert: PB9 med masse svenskt panser, II. förd med store mengder jägare som kan slå bak fiendens linjer, og XVI. förd med norskt Reservepoliti.

Har noen forslag om hva som kunne være divisjon nr.4?

Vidre har jeg en del detaljspørsmål:

Hva er det sannsynlig at kunne ha forsterket PB9? Hittil har jeg tenkt at de får I/I9 og II/I9 og støtte fra kårdivisjonar med 10,5 cm Kanon m/34 og 15 cm Haubits m/38 eller m/39, samt 75 mm luftværn og 57 mm panserværn.

Hva er det sannsynlig at kunne ha forsterket troppene i Dalarna? For å være spillbare i Steel Division 2 skal de helst ha en del tunge luftværnskanoner som kan brukes som panserværn. Ville XVI. förd. kunne ta med seg slikt skysts til Dalarna? XVI. förd. skal vistnok ha hatt 13. pansarkompani underlagt seg, som i så fall ser ut som Beredskapgrupp Dalarnas eneste panser: hvilke stridsvogner ville vært i 13. pansarkompani?

Hvilke tunge skyts ville vært underlagt II. förd. under evt. kamper i II. MILO? I likhet med styrkene i Dalarna bør de helst ha en del tunge luftværnskanoner som kan brukes som panserværn. II. skulle vistnok også ha 2. pansarkompani underlagt seg, som ser ut som om det er det eneste panseret i II. MILO: vet noen hvilke typer stridsvogner som ville vært i 2. pansarkompani?

Hvordan var kavaleri organisert, fra bataljonsnivå ned på grupp-nivå? Ville kavalritropper vært en del av noen av de overnevnte formasjonene?

Hvor er hemvärn og hvordan er de organisert? De nevnes ofte som en del av svensk beredskap men hvor mange soldater bevepnet hvordan hvor er litt uklart for meg. Kunne noen hjelpe med hemvärn i Fo22 og Fo53?

Styrker og Enheter
Jeg har prøvd å skaffe meg en forståelse for hvordan den svenska armeen var organisert ned på lagnivå for å ha en basis for hva slags infanterienheter Sverige kunne ha i Steel Division 2. Om noen har innslag eller kritikk ville jeg bli veldig takknemlig:

Hver Skyttegrupp hadde vistnok én soldiat utdannet i bruk av eksplosiver. Han var bevepnet med Molotov Cocktail, buntladding, eller pansarladding. Her er jeg usikker på hva jeg skal gjøre. I spillet kan en enhet kun ha fire våpen, og med Kpist, Gevär m/96, Ag m/42, og Kg m/37 er det allerede trangt om plassen. Planen min er å droppe Ag m/42 siden den ikke var veldig utbredd, og gi "Gevärskytte" én av Molotov Cocktail, buntladding, og pansarladding. Hvilket av disse var mest utbredd og ville være rimlig å gi til standard gevärskytte?

Samme spørsmål gjelder for en förds bevakningsbataljons cykelskytte, samt regementer på sykkel (I6, I31, I46), lokalforsvar, gränsbataljon, hemvärn, pansarskytte, motor-skytte, osv. Hvilke panserværnsvåpen hadde de på grupp-nivå? (Og evt. plutons-nivå, om de ikke hadde Pvg m/42?) Var noen fordelinger markant bedre bevepnet enn andre?

Hver skyttebataljon hadde vistnok én jägarpluton. Jeg mistenker denne ble brukt til oppklaring og reknognosering. Hvordan var disse bevepnet? Jeg har lest et sted at de var bevepnet likt med vanslige skytteplutoner, men de självstandiga skytteplutoner var jo helt ulikt organisert (med to pionjär-grupp, fire kg-grupp, og ingen 47 mm Grk m/40). Jeg leste i en historie om I15 at jägargrupp vistnok hadde 4 stk Ag m/42 under beredskapstiden, som jo er veldig mange: stemmer dette?

Var det ellers noe oppklarings/rekognoserings-tropper i en förd.? Eller var det mer sånn at man tok et par soldater og sendte dem inn i skogen med ordre om å raportere hva de så?

Var 20 mm Pvkan m/40, altså Pvlvakan m/40 på marklavett, noe særlig utbredt?

Fantes 75 mm Pvkan m/43 på marklavett, eller var den bare montert i Pvkv m/43?

Hvilke lastebiler/terrangbiler var i bruk? Jeg har notert ned Tgbil m/42, TPV m/43, Volvo TVB og TVC, og Arttrak m/40 og Arttrak m/43. Hva annet ville vært brukt til å frakte tropper? (Steel Division 2 transporterer alt i lastbiler, selv om det egentligskulle masjere til fots eller ride/bli trukket på sykler, motorsykler, eller til hest.)

Tusen takk for at dere tok dere til til å lese gjennom spørsmålene mine!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Inlägg av Hans » 4 mars 2022, 15:09

Välkommen Eukie.

Glöm inte våra pansrvärnsgevär http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/r ... les_se.htm
Skall titta igenom dina frågor senare eller imorgon, kanske någon annan hinner före.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Inlägg av Hans » 4 mars 2022, 15:11


Eukie
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 mars 2022, 09:40
Ort: Norge

Re: Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Inlägg av Eukie » 4 mars 2022, 15:56

Hans skrev:
4 mars 2022, 15:09
Välkommen Eukie.

Glöm inte våra pansrvärnsgevär http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/r ... les_se.htm
Takk!

Jeg har forløbi gitt en Pvg m/42 til alle standard plutons-befal-enhentene (Gevärskytte PlutC, Cycelskytte PlutC, Pansarskytte PlutC, osv., men ikke Jägar plutC og Hemvärns PlutC), og den svenske kameraten min sa de aller best bevepnede troppene, som beskyttet grensen, hadde Pvg m/42 på grupp-nivå, så jeg har tanker om å gi Pvg m/42 til "Gränskytte"-enheten. Jeg har hatt lyst å gi Gevär m/40 til noen enheter også, men det er litt uklart hvem som faktisk bruke dem i '44. Jeg har hørt de ble brukt sammen med 8 mm Ksp-er i luftvärnskulsprute-enheter, men jeg har ikke fått det godt bekreftet. (jeg sliter også med å finne pansergjennomslagsdata, men det er et sprøsmål til en annet delforum).

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Inlägg av JohnT » 4 mars 2022, 16:00

Jag gjorde Svenska armén i spelet WINSPWW2
Där hittar du det mesta, fast jag har inte varit med på mååånga år.
Den går att ladda ner gratis, men är på mer taktisk nivå. (Squdleader)
Enskild enhet är Skyttegrupp/Fordon/ pjäs.

Men de senaste tio åren har jag fokuserat på 1940 snarare än 1944, så minnet kan svika mig vad som gäller "moderna tider"

vad det gäller infanteriPansarvärn så var Norska (PIAT) och Danska (3' Bazooka) "poliserna" bättre utrustade än Svenska armén 1944

Inga ag/42 annat än prototyper, men det kan stämma att de förband som var "testpiloter" hade många.
Inga Pvkan m/43 - pvkv'n kom i tjänst först efter kriget
Men tänk på att varje skyttegrupp hade 2 Kpist och en Kg från mitten av 1941.

PB9 ska ha tyska 105mm haubitser om jag mins rätt.

Från minnet, så skulle jag säga att pansarförstörningspatruller snarare var en grupp än en soldat per grupp.
men kanske låta Jägarna få en buntladdning i alla grupper.

Och Cykelskytte är ett måste!

Hur mycket kan du visa av din TOE ?


Mvh
/John

Eukie
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 mars 2022, 09:40
Ort: Norge

Re: Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Inlägg av Eukie » 4 mars 2022, 18:42

JohnT skrev:
4 mars 2022, 16:00
Hur mycket kan du visa av din TOE ?
Kommer litt an på hva du vil vite om en TO&E, men grunnleggende (uten logistikk, reparasjons, og administrative enheter som ikke kommer til å sloss særlig mye) for PB9, I/I9, og II/I9:

9. Pansarbrigad
-Brigadstab
--Stab (3x Strv m/41 SII, 2x Strv m/42, 2 lastebiler)
--Skyttekpluton
--Pansarvärnspluton (6x Pvkan m/38)
-2x Pansarbataljon
--Stab (1x Strv m/41 SII, 2x Strv m/42)
--Spaningspluton (4x Strv m/41 SII)
--3x Lett pansarkompani
---Stab (3x Strv m/41 SII)
---Lett Stridsvagnpluton (5x Strv m/41 SII)
---Lett Stridsvagnspluton (ibid)
---Tungt Stridsvagnpluton (5x Strv m/42)
--Tungt pansarkompani
---Stab (3x Strv m/42)
---3x Tung Stridsvagnpluton (5x Strv m/42)
-Pansarskyttebataljon
--Stab (2x Pbil m/31, 8 lastebiler, 2 Pvlvkan m/40, 2x Ksp m/36)
--Pionjärpluton (50 menn, 5x Eldspruta m/41B, 1x Ksp m/36 Lv-Dbl på lastebil???)
--3x Pansarskyttekompani
---Stab (1x Pbil m/31, 1x Pvlvkan m/40)
---3x Pansarskyttepluton
----Stab (6 menn, 1x Kpist m/37-39, 1x Pvg m/42, 2x Gevär m/96, 1x 47 mm Grk m/47, ca. 2 lastebiler for transport of plutonen)
----3x Pansarskyttegrupp (9 menn, 2x Kpist m/37-39, 2x Ag m/42, 4x Gevär m/96, 1x Kg m/37, én av Molotov Cocktail, Pansarladding, Buntladding)
---Tung Pluton (2x Ksp m/42, 1x 80 mm Grk m/29 i lastebiler)
--Tungt Pansarskyttekompani
---Stab (1x lastebil)
---Pansarbilpluton (1x Pbil m/31)
---Ksppluton (4x Ksp m/36 i lastebiler)
---Grkpluton (6x 80 mm Grk m/29 i lastebiler)
-Pansarmotorcycelkompani
--Stab (1x lastebil)
--3x Motorcykelpluton (30x Armeemotorcykel, 10x sidevogn, ?x Kg m/37)
-2x Stormpionjärkompani
--3x Stormpionjärpluton
---Stab (2 menn, 1 Armeemotorcycel m/42)
---4x Stormpionjärgrupp (10 menn, 1 Eldspruta m/41B, lastebil med sjåfør)
-Lvakankompani (10x 40 mm Lvakan m/36, 5x 20 mm Lvakan m/40)
-IX. pansardivisonen (12x 10,5 cm Haubits m/39 trukket av Arttrak m/43)

I/I9 og II/I9:
Skyttebataljon
-Stab
--Jägarpluton (ukjent oppsett)
--Pionjärpluton (50 menn, 5x Eldspruta m/41B, 1x Ksp m/36 Lv-Dbl på lastebil???)
-3x Skyttekompani
--Stab
--3x Skyttepluton
---Stab (6 menn, 1x Kpist m/37-39, 2x Gevär m/96, 1x Pvg m/42, 1x 47 mm Grk m/40)
---3x Skyttegrupp (10 menn, 2 Kpist m/37-39, 2x Ag m/42, 5x Gevär m/96, Kg m/37, én av Molotov Cocktail, Pansarladding, Buntladding)
--Tung Skyttepluton (2x Ksp m/42, 1x 80 mm Grk m/29)
-Tungt Kompani
--Kulsprutapluton (4x Ksp m/36)
--Granatkastarpluton (4x 80 mm Grk m/29)
--Pvlvakanpluton (4x 20 mm Pvlvakan)

I spillet
Dette fører til følgende enheter for en PB9-basert divisjon:

Fra Skyttebataljon og generelle støttelag
Gevärskytte: 10 menn, 2x Kpist m/37, 7x Gevär m/96, 1x Kg m/37, Pansarladding (eller kanskje Molotov Cocktail?)
Gevärskytte PlutC ✪: 4 menn, 1x Kpist m/37, 2x Gevär m/96, 1x Pvg m/42, Rökgranat
Granatkastar 47 mm: 2 menn, 1 47 mm Grk m/40
Pansarforstöringsplatrull: 7 menn, 2 Kpist m/37, 5 Gevär m/96, Molotov Cocktail, Buntladding (med takk til AT_Stalky)
Kg-Grupp: 4 menn, 2x Gevär m/96, 2x Kg m/37 (to Kg-delinger: mange andre nasjoner har lignende oppsett i spillet)
Pionjärer: 5 menn, 3x Kpist m/37, 2x Eldspruta m/41B (standard flammerkaster-enhet nesten alle divisjoner har en variasjon på)
Pionjär PlutC ✪: 4 menn, 2x Kpist m/37 (x2), 2x Gevär m/96 (x2), Buntladding (standard pionørleder nesten alle divisjoner har en variasjon på)
Jägare ⧝: ??? (rekogniseringsenhet)
Eldspruta: 2 menn, 1x Kpist m/37, 1x Eldspruta m/41B (standard flammerkaster-enhet nesten alle divisjoner har en variasjon på)
Kulspruta m/36: 3 menn, 1x Ksp m/36 på lavett (antal menn er ren spillbalanse og er grovt sett konsistent for alle maskingeværlag)
Kulspruta m/42: 3 menn, 1x Ksp m/42 på lavett
Granatkastar 80 mm: 5 menn, 1x 80 mm Grk m/29 (antal menn er ren spillbalanse og er grovt sett konsistent for alle bombekastere av samme kaliber)
Pansarvärnsgevär m/42: 2 menn, 1x Ksp m/37, 1x Pvg m/42, Rökgranat (standard panserværns-enhet nesten mange divisjoner har en variasjon på)
Pvlvakan m/40 5 menn, 1x 20 mm Pvlvakan m/40 (antal menn er ren spillbalanse og er grovt sett konsistent for alle luftværnskanoner av samme kaliber)

Fra pansarsskyttebataljon:
Pansarskytte: 8 menn, 2x Kpist m/37, 5x Gevär m/96, 1x Kg m/37, Pansarladding
Pansarskytte PlutC ✪: 4 menn, 1x Kpist m/37, 2x Gevär m/96, 1x Pvg m/42, Rökgranat (identisk til Gevärskytte PlutC, men spillet gjør dette ofte)
Stormpionjär: 10 menn, 2x Kpist m/37 (9 mm), 7x Gevär m/96 (6.5 mm), Eldspruta m/41B (dette er ren gjetting!)
Armeemotorcycel m/42 PlutC ✪: Ubevepnet Armeemotorcycel m/42 (essensielt "Stormpionjär PlutC")

Selvstendige kjøretøy
Armeemotorcycel m/42 ⧝: Motorsykkel, 1x Kg m/37 i sidevogn
Pbil m/31: Panserbil, 1x 20 mm Pvlvkan m/40
Strv m/41 SII: Stridsvogn, 1x Strvkan m/38 (37 mm), 2x Ksp m/36 (8 mm)
Strv m/41 SII PlutC ✪: Stridsvogn, 1x Strvkan m/38 (37 mm), 2x Ksp m/36 (8 mm)
Strv m/42: Stridsvogn, 1x Strvkan m/41 (75 mm), 3x Ksp m/36 (8 mm)
Strv m/42 PlutC ✪: Stridsvogn, 1x Strvkan m/41 (75 mm), 3x Ksp m/36 (8 mm)
Pbil m/31 BatC ✪: Pbil m/31 med Commander-evnen
Strv m/41 SII BatC ✪: Strv m/41 SII med Commander-evnen
Strv m/42 BatC ✪: Strv m/41 SII med Commander-evnen
TPV m/43 BatC ✪: Bil med Commander-evnen
Tgbil m/43 VLT KSP: Tgbil m/42 VLT med Ksp m/36 Lv-Dbl i ringlavett på taket. (Spesielt egnet som luftværn.)

Tyngre ordonanser
Lvakan m/36: Luftværnsordonans, Bofors 40 mm Lvakan m/36
Haubits m/39 10,5 cm: Artilleriordonans, 10,5 cm Haubits m/39

Transportkjøretøy:
Tgbil m/42 VLT: Lastebil, transporterer store lag og kan taue tyngre skyts.
TPV m/43: Lastebil, transporterer små lag, inkl. PlutC'er.
Tgbil m/43 VLT KSP: Tgbil m/42 VLT med Ksp m/36 Lv-Dbl i ringlavett på taket. Transporter store lag eller tauer middelstung skyts.
Arttrak m/43: Halftrack, tauer tunge skyts, her 10,5 cm Haubits m/39.

Tok litt tid å skrive alt dette, men jeg håper det svarer på det du lurte på!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Inlägg av Hans » 5 mars 2022, 09:34

Du har sett denna : viewtopic.php?f=51&t=28264

Vad är en pansarladdning?

MVH

Hans

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Inlägg av JohnT » 5 mars 2022, 11:33

Eukie skrev:
4 mars 2022, 18:42
JohnT skrev:
4 mars 2022, 16:00
Hur mycket kan du visa av din TOE ?

Tok litt tid å skrive alt dette, men jeg håper det svarer på det du lurte på!
Mmm, brukar vara massa strul att få det snyggt.
Jag skulle kanske ha frågat vilka källor du har istället, Det ser nämligen helt OK ut.

Bara någon petimeter -

8 cm granatkastare m/29 ska det vara.

"-Stab (1x Pbil m/31, 1x Pvlvkan m/40)"
Tänk på att kanonen är monterad i fordonet och inte löstagbar.


Och att du behöver 75mm Lvkanon m/37 - som direktriktad pv-kanon är den nog lik vilken annan lvkanon med samma kaliber som redan finns i spelet

20mm PVLV var tänkt att användas mot pansar också, så ge den gott om pansarbrytande ammunition, och att den är väldigt låg för att vara LVkanon, så om det finns ett värde för hur lätt den är att gömma så är den mer pv-pjäs än lv-pjäs.

Gamla 7 cm kanon m/02 som direktskjutande pv-pjäs tycker jag du ska ha med. i alla fall i lokalförsvaret.

Och ja - det hette pansarladdning, en period i svenska armén.


mvh
/John

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Inlägg av Hans » 5 mars 2022, 11:35

Ursäkta att jag tjatar men vad var en pansarladdning?

MVH

Hans

Eukie
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 mars 2022, 09:40
Ort: Norge

Re: Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Inlägg av Eukie » 5 mars 2022, 12:23

JohnT skrev:
5 mars 2022, 11:33
Jag skulle kanske ha frågat vilka källor du har istället, Det ser nämligen helt OK ut.
Hovedsaklig så er det en blanding av hva kameraten min sa, et bilde med tekst fra SPHFs Pansar (3-2015 tror jeg?), og AT_Sparkys detaljer om svensk geværtropper. Ellers blir det ødde innlegg her på skalman.nu, armeehandbok.se's mobiliseringstabeller for 1946, og niehoster.org (NB: Niehörster har en del feil).
JohnT skrev:
5 mars 2022, 11:33
Och att du behöver 75mm Lvkanon m/37 - som direktriktad pv-kanon är den nog lik vilken annan lvkanon med samma kaliber som redan finns i spelet

20mm PVLV var tänkt att användas mot pansar också, så ge den gott om pansarbrytande ammunition, och att den är väldigt låg för att vara LVkanon, så om det finns ett värde för hur lätt den är att gömma så är den mer pv-pjäs än lv-pjäs.
Nye luftværnskanoner kan alltid legges til spillet og jeg skriver bare et forslag, men jeg er veldig heldig: Vickers model 1931 75 mm luftværnskanon er allerede i spillet, og har AP-skudd med omtrendt akkurat samme panserbrytende effekt som 75 mm slpprj m/41. (75 mm slpprj m/43 er riktig nok enda bedre). Spillet har alt mange 20 mm luftværnskanoner, så 20 mm Bofors skulle passe inn uten problemer.

For rene 20 mm panserværnsoppgaver håper jeg at denne greia så mye bruk:
Bild
Hans skrev:
5 mars 2022, 11:35
Ursäkta att jag tjatar men vad var en pansarladdning?
AT_Sparky nevner det. Kort sagt er det en blokk med eksplosiver dekket med et tynt lag metall, for å kaste på fientlige stridsvogner. Trolig inspirert av finske "kasapanos" fra Vinterkrigen. Britiske Gammon Bomb ble brukt på samme måte av fallskjermjegere ved Normandie-landingene.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Inlägg av Hans » 5 mars 2022, 12:29

Tack, då förstår jag vad som menas. Vete tusan vad man kallar sådana på svenska, buntladdningar? Det var aningen före min tid i Hären.

MVH

Hans

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Inlägg av JohnT » 5 mars 2022, 12:35

förlåt
rubriken i SoldI är pansarladdningar.

Men den korrekta benämningen är sprängpansarladdning.

Vilka bestå av Paketladning m/41 (1 eller 3 kg nitrolit) eller m/42 eller m/43 (4 kg)

https://digitaltmuseum.se/011024468682/pansarladdning


Med en krutstubin eller rivtändare med 10 sekunders brinntid.
det binds fast på en plankbit som funkar som handtag så man ska kunna kasta den lite längre.



mvh
/John

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Inlägg av Hans » 5 mars 2022, 12:37


Eukie
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 mars 2022, 09:40
Ort: Norge

Re: Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Inlägg av Eukie » 8 mars 2022, 15:14

Var 8mm Gevär m/40 forsatt i bruk ca. 1944? I så fall, hvem brukte den, og hadde den forsatt en pansværnsgeværrolle?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska Armeen ca. 1944 (til et dataspill)

Inlägg av Hans » 8 mars 2022, 17:17

Ingen aning hur länge de fanns i organisationen men jag skulle bli förvånad om de inte var i bruk 1944. Genomslag i pansar gissningsvis någon cm eller med lite tur två. På nära håll.
http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/r ... v39_40.htm

MVH

Hans

Skriv svar