Svenska efternamn!
de är s.k. soldatnamn. Dessa 'typiska' soldatnamn var inte de vanligaste, utan namn av alla sorter förekom (Lindkvist etc, förutom 'adliga'), poängen var att de inte var patronymikon (-sonnamn), och gick ibland i arv, ofta var de snarare att anse som binamn än vad vi i dag kallar efternamn.
inte alla nutida namn av denna typ (Stark osv) är soldatnamn utan kan vara tagna vid ett senare tillfälle av någon icke-soldat.
inte alla nutida namn av denna typ (Stark osv) är soldatnamn utan kan vara tagna vid ett senare tillfälle av någon icke-soldat.
- Johan Elisson
- Medlem
- Wolfblitzer
- Medlem
- Per Andersson
- Medlem
För den hågade spekulanten så kan det vara värt att notera att man numera med vissa restriktioner kan ta sig 'adelsliknande' efternamn.
Restriktionerna tror jag inkluderar att man inte får ta sig prefixen 'af' eller 'von', och så tror jag att vissa 'adliga' slutklämmar som 'stierna' och 'skiöld' också är förbjudna.
Restriktionerna tror jag inkluderar att man inte får ta sig prefixen 'af' eller 'von', och så tror jag att vissa 'adliga' slutklämmar som 'stierna' och 'skiöld' också är förbjudna.
Senast redigerad av 1 Per Andersson, redigerad totalt 20 gånger.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Det är inte bara i Sverige och norden, man har detta med att man får namn efter fadern. I Ryssland är det ju så att man har namn enligt formen Förnamn+faderns namn+släktnamnet.
Så var t.ex. den berömda storhertiginnan/prinsessan Anastasias fulla namn Anastasia Nikolajevna Romanova. A-et på slutet är den feminina ändelsen på släktnamnet. Eller i svensk skrud Anastasia Nikolaidotter R.
Hennes fader tsarens fulla namn blir enligt samma stil Nikolaj Alexandrovitj Romanov, i svensk form Nikolaj Alexandersson Romanov.
Så var t.ex. den berömda storhertiginnan/prinsessan Anastasias fulla namn Anastasia Nikolajevna Romanova. A-et på slutet är den feminina ändelsen på släktnamnet. Eller i svensk skrud Anastasia Nikolaidotter R.
Hennes fader tsarens fulla namn blir enligt samma stil Nikolaj Alexandrovitj Romanov, i svensk form Nikolaj Alexandersson Romanov.
Per Andersson skrev:För den hågade spekulanten så kan det vara värt att notera att man numera med vissa restriktioner kan ta sig 'adelsliknande' efternamn.
Det stämmer precis.
Min morfars familj hette nämligen Bo af Horg och var från Norge.
När jag i början av nittiotalet som skild återtog mitt flicknamn kollade jag upp detta. Jag ville nämligen ta min morfars familjenamn och heta Åsa Bo af Horg, men se det gick inte.
Man får inte föra in adelsnamn till sverige.
- Vlad Fodorsky
- Medlem
Det låter stört...Perenna skrev:Per Andersson skrev:För den hågade spekulanten så kan det vara värt att notera att man numera med vissa restriktioner kan ta sig 'adelsliknande' efternamn.
Restriktionerna tror jag inkluderar att man inte får ta sig prefixen 'af' eller 'von', och så tror jag att vissa 'adliga' slutklämmar som 'stierna' och 'skiöld' också är förbjudna.![]()
Det stämmer precis.
Min morfars familj hette nämligen Bo af Horg och var från Norge.
När jag i början av nittiotalet som skild återtog mitt flicknamn kollade jag upp detta. Jag ville nämligen ta min morfars familjenamn och heta Åsa Bo af Horg, men se det gick inte.
Man får inte föra in adelsnamn till sverige.
/Vlad
Ja visst är det. Min morfar hette Andersson här i Sverige och hur kul var det?? *ler*
Jag tycker att jag borde ha fått ta det namnet om inte släktingarna i Norge haft nåt emot det, men icke sa Nicke.
Svenska myndigheter är stränga när det gäller allvarliga saker som namn o sånt. *ler ironiskt*
Men det är väl bra att de håller ordning på oss, antar jag. *ironin flödar åter*