Mönstring

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Mönstring

Inlägg av erep » 21 februari 2022, 12:40

Femtiotrean skrev:
22 april 2021, 14:12
Jag är lite förbryllad om hur man kunde jämföra systemen i Sverige och i Finland. Vi har ju aldrig haft något liknande - och det inte ens kallas "mönstring" utan "uppbåd".
Jag blir lite förbryllad av att du utrycker dig sådär 🤔

Det handlar ju om samma sak, d.v.s. om att militären får en titt på ungdomar i åldern som är snart färdiga för militärtjänst. Vilket begrepp som används är ju irrelevant.

Detaljerna och omfattningen är ju olika. Några observationer:

Var?


I Finland kallas du till uppbåd i din hemkommun (med några få undantag). Då militären inte finns i de flesta kommuner, brukar det vara någon offentlig byggnad som används. Kommunhuset, eller annat.

Själv var jag på Helsingin Työväenopisto (=finskspråkiga arbetarinstitutet) på Helsingegatan i Helsingfors.
uppbåd.png
uppbåd.png (428.17 KiB) Visad 632 gånger
.

Då man går till uppbåd på hemknuten och inte på någon mönstringscentral är det ju lite mera lokalt. Militärerna på militära Regionkontoret åker runt sitt distrikt i stället för de pliktade.

Vad händer?

På min tid i slutet av 1970-talet hade vi en kursorisk hälsokontroll varefter vi fick en och en inträda framför uppbådsnämnd, med en representant för militären och två representanter för kommunen.

Numera får de unga männen (ja bara män kallas till uppbåd, de frivilliga kvinnorna hanteras separat) höra information om värnplikten och säkerhetspolitik och se på nån video i ämnet varefter de träder enskilt framför uppbådesnämnden.

https://intti.fi/sv/uppbaden

Både då och nu frågas när man önskar inträda i tjänst. Vanligen är det nästa år januari- eller julikontingent. På min tid fanns tre inryck, d.v.s. februari, juni och oktober. Man frågas även till vilken truppenhet man önskar bli beordrad. Här gäller militärens behov, inte den kommande beväringen önskemål, även om motiverade äskande nog tags i beaktande. För svenskspråkiga (registrerade med svenska som modersmål; ja vi registrerar befolkningens modersmål) grabbar betyder det oftast, men inte alltid Nylands Brigad.

En del av de finskspråkiga "ryms" in på Gardesjägarregementet i Helsingfors, på ön Sandhamn, men eftersom huvudstadsregionen har ca. 25 % av landets befolkning, blir en stor del av regionens pliktade grabbar och frivilliga damer att tjänstgöra lite längre bort, t.ex Karelska brigaden utanför Kouvola.

Man kan även be om uppskov för studier. Det måste man sedan göra varje år därefter, tills studierna är klara. Jag har en kompis vars son studerar medicin och de kom fram till det att både han och försvaret får mera ut av tjänsten om han gör den som färdig läkare än som amfibiesoldat. Först var han irriterad av att bli tvungen att söka uppskov varje år, men nu har han blivit van.

Numera har man plikt att genomgå en hälsokontroll i förväg, men om det skett ändringar, finns även en läkare på plats på uppbådet.

Vid uppbådet kan man även anmäla om man vill välja civiltjänst eller vapenfri tjänst inom militären.

Men testerna?

Som Femtiotrean skrev, väljs de egentliga uppgifterna först under tjänsten, under rekrytperioden, då både intelligenstest och lämplighetstestena görs samt personalen fått en uppfattning om soldatämnet i fråga.

Det är bara till vissa förband man har skilda ansökningar inträdesprov, med fysiska och psykiska tester i förväg. Fallskärmsjägartjänst, dykartjänst och utbildning till elektronisk krigföring, etc. se på https://intti.fi/sv/uppgifter-som-soks- ... stgoringen, i kolumnen till vänster finns länkar till utbildningarna.

Här är testerna anpassade till utbildningen man söker till.

Och lika som Fentiotrean, anser jag att man efter ett antal veckor gröntjänst får en bättre uppfattning om personen än via några test och ett samtal med en psykolog, men här får man ju tycka vad man tycker.

-------

Mina egna minnen om uppbådet är att det var trångt med en massa grabbar på plats, och att det gick snabbt och med både läkaren och uppbådsnämnden, och då jag önskade att träda in på Nylands Brigad, fick jag det som jag ville. Jag hade sedan t.o.m. två av mina bästa klasskamrater på samma rekrytkompani.

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Mönstring

Inlägg av Davian » 21 februari 2022, 13:16

Hans skrev:
21 februari 2022, 08:42
Davian skrev:
20 februari 2022, 21:45
...han blev placerad som ballistikofficer i robotartilleriet...
Det där vill jag veta mer om då jag inte vet vad en 'ballistikofficer' eller 'robotartilleriet' är.

MVH

Hans
Ingen aning riktig. Jag kände inte honom så väl så vi pratade inte om det. Vad jag förstod det var hans uppgift att räkna ut hur man skulle avfyra raketer/robotar/osv över långa distanser på ett pricksäkert vis.

Mer än så vet jag inte.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mönstring

Inlägg av Hans » 21 februari 2022, 13:38

Tack erep.

Davian, ungefär när mönstrade han? Mig veterligen har vi bara provat raketer men aldrig robotar mot markmål för att komplettera artilleri.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Mönstring

Inlägg av mrsund » 21 februari 2022, 14:32

Och lika som Fentiotrean, anser jag att man efter ett antal veckor gröntjänst får en bättre uppfattning om personen än via några test och ett samtal med en psykolog, men här får man ju tycka vad man tycker.
Det får man definitivt, i mitt fall så fick jag min befattning i plutonen först efter gröntjänst, det var även en del killar som åkte ut på eget önskemål eller egna "meriter" och fick en helt annan befattning på flottiljen som ofta inte var lika krävande fysiskt och psykiskt.

Jag vet inte hur stelt det var inom resten av försvarsmakten om allt var hugget i sten efter mönstringen.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Mönstring

Inlägg av adlercreutz » 21 februari 2022, 18:50

mrsund skrev:
21 februari 2022, 14:32
Jag vet inte hur stelt det var inom resten av försvarsmakten om allt var hugget i sten efter mönstringen.
Artilleriet i början av 2000-talet för mig, även min specifika befattning fastställdes efter gröntjänst. Eller egentligen under densamma.
Hans skrev:
21 februari 2022, 13:38
Tack erep.

Davian, ungefär när mönstrade han? Mig veterligen har vi bara provat raketer men aldrig robotar mot markmål för att komplettera artilleri.

MVH

Hans
Kan det vara sjömålsrobot som avses? Inte ”robotartilleri” riktigt, men det närmaste vi haft i Sverige i alla fall… tror jag?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Mönstring

Inlägg av loop » 22 februari 2022, 00:58

92 i Östersund. Är från glesbygd, så jag gick gymnasium i stan, hade lägenhet,sov hemma. En stridis till klasskamrat, sov över, trots några hundra meter hem.
Ansträngde mig knappt, sa till alla jag träffade att jag inte ville, läkaren verkade vara den ende som tog det på allvar. Redan då var det många som slapp, men det kan ha varit så att det gick i vågor, och det gick även ett rykte om att vi som gick treåriga gymnasielinjer hade svårare att slippa. Så mig ville dom ha. Hade redan då nedsatt hörsel, vilket gjorde telegrafiprovet till ett skämt. Jag kunde inte ens från början skilja på de fyra bokstäverna, det blev tre för mig. I slutet av testet så hörde jag bara två olika.
Mönstringsförrättaren hälsade mig med att jag gjort bra ifrån mig på det teoretiska provet och att jag sökt till Ing i Boden. Vilket var ett skämt, jag skulle söka vapenfri om jag inte slapp, så jag bad dom fylla i längst i norr, längst söderut och nåt i mitten. Nåt som roade den värnpliktige som hade hand om det. Så jag sa direkt att jag ville göra vapenfri om jag inte skulle slippa. Blev upplyst om att när jag var antagen så kunde jag inte ändra mig. Så jag placerades flera år fram i tiden på I5 eller nåt. Sökte vapenfri, beviljades. Kommunteknisk tjänst av nåt slag. Under fjärde året på gymnasiet så fick jag höra att den skulle läggas ner. Det kom ett brev långt senare, om att den var nedlagd och jag skulle vänta på besked. Sen dröjde det två år(97 eller 98 är vi framme vid nu), då kom det ett brev som sa att jag var placerad i den vapenfria utbildningsreserven, men att jag fick gå med i frivillig försvarsorganisation.
Det händer att jag ångrar mig. Jag borde gjort mekanikerprov istället för telegrafi, men jag var inte det minsta påläst, då min motivation var noll. Var anarkist redan då :)

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Mönstring

Inlägg av FredH » 22 februari 2022, 09:51

Kommer bara ihåg lite inhopp på min egna mönstring. Skedde december 1990 i Kristianstad.
Kommer ihåg att jag fick åka tåg dit och hem, papplakanen, cykeltestet, dragandet i stången för styrkeprov, iq-testet samt telegrafiprovet lite senare. Telegrafiprovet slutade jag mitt i, för ville absolut inte bli telegrafist. Därefter samtal med mönstringsförättaren. Men resten är bara blankt, konstigt egentligen för något så appart att det inte satt sig bättre?

Fick välja mellan två tjänster, vagnchef på ikv91 ( tror det var Eksjö men inte säker här och årtal för inryck kommer jag inte alls ihåg) eller GB som artillerimatros på robotbåt. Valde flottan för inryck 1994 (jobbade redan till sjöss som matros så tyckte det funkade bäst), men lite senare när jag kontaktade vpl-verket fick jag det ändrat till 1992 och på patrullbåt, men samma tjänst.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Mönstring

Inlägg av Smalandsman » 22 februari 2022, 15:02

Mönstrade nere i Skåne (Ystad?) i början av 80-talet.
Minns IQ-test, där man fick gå in i ett rum brevid och utföra signalisttest om man nådde en viss nivå. Det var - som sagts tidigare i tråden - en stegrande svårighetsgrad, där man till slut inte hann med.
Fystest, främst cykelprov. Jag tränade mycket fotboll och ishockey sedan tidigare, och fick kliva av cykeln efter att samtliga vikter låg som belastning : )
Kortspel. De flesta satt o lirade poker medan man väntade på sin respektive test.
Personligt samtal, där man fick prata om sig själv och sina förväntningar på det militära.
Kuriosa är ju att den enda i hela gänget av mönstrare som aktivt sökte till infanteriet, hamnade i marinen : )

Jag placerades på GRK-kompaniet I12.

En stafettpinne till er - kommer ni ihåg ert värnplikts/inskrivningsnummer? (det gör jag : )
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Mönstring

Inlägg av Markus Holst » 22 februari 2022, 15:15

212

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Mönstring

Inlägg av Smalandsman » 22 februari 2022, 15:39

Markus Holst skrev:
22 februari 2022, 15:15
212
3 små futtiga siffror? Mitt var 4-siffrigt.
Vilket år klev du in i försvarsmakten, Markus?
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Mönstring

Inlägg av Markus Holst » 22 februari 2022, 17:02

Smalandsman skrev:
22 februari 2022, 15:39
Markus Holst skrev:
22 februari 2022, 15:15
212
3 små futtiga siffror? Mitt var 4-siffrigt.
Vilket år klev du in i försvarsmakten, Markus?
Jag mönstrade 1978. Där hade jag en bricka runt halsen med 212. Jag ryckte in 1979 och då var personnumrets 4 sista siffror vårt soldatnummer.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Mönstring

Inlägg av sonderling » 23 februari 2022, 06:09

Markus Holst skrev:
22 februari 2022, 17:02
Smalandsman skrev:
22 februari 2022, 15:39
Markus Holst skrev:
22 februari 2022, 15:15
212
3 små futtiga siffror? Mitt var 4-siffrigt.
Vilket år klev du in i försvarsmakten, Markus?
Jag mönstrade 1978. Där hade jag en bricka runt halsen med 212. Jag ryckte in 1979 och då var personnumrets 4 sista siffror vårt soldatnummer.
Meh? Är det olika, mitt var 603. Det var månad och datum jag var född. Alla hade tre siffror på luckan. Hamnade bredvid en kille som hade 602 så vi trodde först det var nummer följd man kom in?

Sonderling

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Mönstring

Inlägg av Smalandsman » 23 februari 2022, 08:37

Jag mönstrade, som sagt, i början av 80-talet o då var det 4-siffrigt.
Dock inte personnumrets 4 födelsenummer.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Mönstring

Inlägg av mrsund » 23 februari 2022, 10:45

Jag kommer inte ihåg något mönstringsnummer, fick nummer 19, för att jag var nummer nitton tror jag i bokstavsordning i min pluton.
Kanske lite skillnad med Armén och Flygvapnet?

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Mönstring

Inlägg av adlercreutz » 23 februari 2022, 10:53

Mönstringsnummer nej.

Soldatnummer fyrställigt, men inte personnummer. 7332 - sjunde kompaniet, tredje pluton, soldat nr 32.

Skriv svar