Att emigrera till - Australien

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

Re: Att emigrera till - Australien

Inlägg av varjag » 20 januari 2022, 10:39

Singapore - vi anlände i beckmörker - var hett som en bakugn........vad jag minns fotvandrade vi till terminalen, trots små bussar som
fanns till hands. Luftkonditioneringen i terminalen var det inget fel på, kändes som is! Men jag hade i all fall förståndet uppskatta de lokala
dambenen:
miss Singapore 1968.jpg
miss Singapore 1968.jpg (51.16 KiB) Visad 953 gånger
Uppehållet skulle vara i bortåt 2-3 timmar (minns inte exakt....) och väntan blev tjatig. Många slumrade till - inte jag, jag var hypervaken >>>>>

ÄNTLIGEN....fick vi re-embarkera flygplanet och kom iväg > nästa stopp var Sydney - i Australien >>>>>

forts.....Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 januari 2022, 11:13

Framme - Sydney, Australien >>>>>>> och här blev det snabbt ordning ! Clerkar fångade upp ''Ten Pound Pommies'' varav vi var två;
vi hörde mest engelska och skotska - men även tjeckiska och norska......kanske 100 personer

Tåget väntade -
.jpg
.jpg (64.87 KiB) Visad 929 gånger
- vi alla skulle till Bonegilla !
Where is that???
It's in Melbourne stupid !

What ? Melbourne ? We hoped to go to Queensland >>>
Senare, senare - !

Och vi tågade mot Melbourne > (PS - vagnarna höll inte precis SJ's standard !)

och nya äventyr .......

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 21 januari 2022, 13:18

varjag skrev:
21 januari 2022, 11:13
tjeckiska
Halvt OT men jag har varit i kontakt med flera slaviska språk, på närmare hand, och har svårt att skilja dem åt. Hur visste du att de var tjeckoslovaker?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 22 januari 2022, 03:21

Hejsan, det var ett tag sedan, typ 5,5 år sedan.

Beslöt mig för att logga in och tacka varjag för underhållande trådar, både denna och Flygpojksäventyret.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 januari 2022, 10:49

Hans skrev:
21 januari 2022, 13:18
varjag skrev:
21 januari 2022, 11:13
tjeckiska
Halvt OT men jag har varit i kontakt med flera slaviska språk, på närmare hand, och har svårt att skilja dem åt. Hur visste du att de var tjeckoslovaker?

MVH

Hans
Enkelt - någon frågade !! Senare träffade vi ett par tjecker i Brisbane.....Josif & Sofia. Bara det att dom kom från - Norge !!!

@ loop - tjenare igen! Flygpojksäventyret >>>> var det bara 5,5 år sedan ?!

Tiden Flyger, Varjag

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 22 januari 2022, 13:25

varjag skrev:
22 januari 2022, 10:49

@ loop - tjenare igen! Flygpojksäventyret >>>> var det bara 5,5 år sedan ?!

Tiden Flyger, Varjag
Nej. Det var nog under nån annan av mina frånvaroperioder. Men läste den först nu. Jag hänger mer på SFFs forum. Och där dök jag på en länk.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 januari 2022, 07:50

Bonegilla - militärläger, mottagningsläger för migranter, uppfostringsanstalt etc etc etc.....
Bonegilla migrant camp idag.jpg
troligen någon som upplivar minnen därifrån - spörjs att en australier av tio - har direkta eller indirekta minnen av Bonegilla >>>
Baracker.........jpg
matsalen.jpg
- äkta par med barn, fick en hel stuga för sig själva - ensamkommande logerades 3-4 per stuga
och maten var mera riklig än välsmakande. Men vad gör man ?
Vi stannade i Bonegilla, bara 3-4 dagar men det fanns många som spenderade månader i lägret.

Rättning i leden ! Vi kallades till ''sortering'' redan första dagen efter utsövning.....

Mannen blev angenämt överraskad över vår engelska; ''we don't need any interpreter here - eh?''

Han förklarade att han var ''arbetsförmedlingen'' - och skulle hjälpa oss med arbeten....

''Hold on a moment, we came to settle in Queensland !?''
Oh - we have plenty of work for U here in Victoria >

No thank you - we have decided on Queensland already in Sweden - ''but why'' sa han?

Queensland is warmer !

OK then - we'll put you on a train to Brisbane !

forts.
Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 23 januari 2022, 11:06

varjag skrev:
23 januari 2022, 07:50
Mannen blev angenämt överraskad över vår engelska; ''we don't need any interpreter here - eh?''
Har du någon uppfattning hur nivån på engelska var hos övriga?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 23 januari 2022, 11:12

För övriga så är flygpojksäventyret här: viewtopic.php?f=22&t=35408&hilit=flygpojke

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 januari 2022, 10:57

Hans skrev:
23 januari 2022, 11:06
varjag skrev:
23 januari 2022, 07:50
Har du någon uppfattning hur nivån på engelska var hos övriga?

MVH

Hans
Först och främst var mer än hälften engelsmän, skottar och welshmen. Flera irländare - alla ansågs klara engelskan.
Resten - undantagandes oss och ett norskt par - hade mycket lite engelska; tjeckerna inte undantagna.
Vad jag minns anlitades redan anlända i lägren - som tolkar, bl.a. för spanska, italienska och grekiska.
Ungerska var nästan okänt - minns ngn som frågats om han ''talade ungerska'' - Nix !

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 24 januari 2022, 11:57

Tack för svar.

Bild

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 25 januari 2022, 03:57

Tur! - utan Tur kommer man ingenstans >>>>>

Tågresan till Brisbane tog modiga 24 timmar....
Lägret där skickade en buss till stationen för att hämta oss (och några andra äventyrliga själar som också hade valt Queensland-) :D
Det var mindre än Bonegilla men hade en liknande historia - armé / emigrantmottagning etc men matsedeln föreföll identisk !

Wacol var namnet och jag spillde ingen tid att kontakta Grace Brothers Removals i Brisbane. Wacol låg i södra Brisbane och Grace
i norra. Brisbane delas av Brisbane River som flyter genom staden. Redan andra dagen tog jag en taxi dit för att söka jobb -

Chefen var en charmerande man och när jag presenterade mig - kom han bums ihåg det brev jag skrivit till honom tre månader tidigare.....
han hette Ronald Dauth.

Jag förklarade för honom att jag startat Freys Express kontor i Malmö tre år tidigare - hade redan tre lastbilar med sikte på en fjärde och -
att firman gick med en liten men dock vinst, redan andra året.
Hans lyssnade till mig, (ganska imponerad tror jag) och sa att ''vi har en tid planerat starta ett kontor i Rockhampton - du vore kanske
rätt man för det'' - of course you don't even know where Rockhampton is.......

''In fact I do know where Rockhampton is and - would really appreciate such an appointment !''

TUR! I kubik!

Det var en stolt Varjag som återvände till Wacol den eftermiddagen >>>>>>> :) :) :)

Morgonen efter - dök en man i kavajkostym och frågade personligen efter mig >> Jag har glömt hans namn, men han kom från
ANZ Bank!

Vi hade nämligen remitterat alla våra pengar till ANZ Bank i Brisbane......när jag förklarade för honom att jag redan hade skaffat
ett jobb och i Rockhampton - ''ah Rockhampton, it's a hot place >>>>> though Yeppoon is nice...''

What's Yeppoon ? frågade jag.

Det är ett fiskeläge med ananasplanteringar .....nära

TUR igen !

Det var det bästa råd jag fick av ANZ-banken

forts.

Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 25 januari 2022, 18:51

Jag har skrivit förut om det, men jag är bekant med en läkare från Australien. Han bor i Tuncurry, en liten sommarort på ostkusten, men närmare 100 mil söder om Varjag. Den ligger mellan Newcastle och Port Macquarie mellan Sydney och Brisbane.

Hans hus ligger nära havet och har någon hektar vinodling.

Jag frågade honom vad han gjorde i kriget, och han berättade att han var på läkarutbildningen. Han är född 24 och var kanske något ung till en början, för att bli soldat.

Träffade honom på nätet genom att ha samma hobby.

I vilket fall - det måste finnas flera ställen längs ostkusten som kan vara rätt trevliga ställen att leva på.

Den jag känner jobbade i UK efter kriget och jag kan tänka mig att han kanske inte hamnade i Tuncurry förrän han pensionerade sig, men jag har aldrig frågat honom om det.

Minns min egen barndom när Australien var länder man pratade om, det och oljeborrplattformar :D Detta då runt år 1980.

10 pound poms och andra har bidragit mycket till Australien. Bröderna Young, som bland annat ligger bakom AC/DC kom dit på så sätt. Familjen kom från Glasgow.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 26 januari 2022, 10:46

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans