Istället för Norge

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Istället för Norge

Inlägg av Gavrilo Princip » 12 november 2021, 16:55

Som vi alla vet förlorade ju Sverige Finland år 1809. Detta i sin tur leder till att unionen med Norge ser dagens ljus några år senare (år 1814) - och detta tack vare den nye tronföljaren Jean Baptiste Bernadotte, senare känd som Karl XIV Johan.

Men ponera nu att denne tronföljare istället för själva Norge begär Danmark-Norges kolonier runtom i världen - såväl den gamla som den nya.

Dessa kolonier utgörs år 1814 av städerna Tranquebar och Frederiksnagore i nuvarande Indien. Tranquebar grundades år 1620 medan Frederiksnagore blev dansk(-norskt) år 1755.

Båda dessa städer såldes sedermera till brittiska ostindiska kompaniet år 1845. Den sistnämnda staden heter f.ö. numera Serampore.

Vidare har Danmark-Norge ett tiotal slavfort i västra Afrika, närmare bestämt Ghana samt ett eller ett par grannländer (om jag inte missminner mig är/var det Togo och Benin). Det äldsta (och likaledes huvudsakliga) av dessa slavfort erövrades från Sverige år 1650 eller däromkring. Vidare hette(heter?) detta fort samma som palatset hemma i Köbenhavn, dvs Christiansborg. Samtliga dessa fort såldes till Storbritannien år 1850.

Och slutligen har/hade man borta i självaste Karibien/Västindien de så kallade Jungfruöarna (da: Jomfruöerne). Dessa utgörs av

1: S:t Thomas - i dansk-norsk ägo sedan 1672 (ett första försök hade gjorts redan 1666, men då lyckades man ej behålla den, men det andra försöket 1672 gick bättre. Huvudstaden på denna ö fick sitt namn efter en dansk drottning, nämligen Charlotte Amalie

2: S:t Jan (nuvarande S:t John) - i dansk ägo år 1684.

Och slutligen (3) ön S:t Croix, köpt av Frankrike år 1733. Denna ö är den största av dessa tre öar och blev ganska snart huvudön i danska Västindien. Samtliga dessa tre öar såldes till USA mitt under pågående första världskrig, år 1917, och är därför sedan drygt hundra år tillbaka detsamma som U.S. Virgin Islands.

Så tänk nu om Sverige istället för Norge begär - och får- dessa kolonier runtom i världen......
Senast redigerad av 3 Gavrilo Princip, redigerad totalt 13 gång.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3528
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Istället för Norge

Inlägg av von Adler » 12 november 2021, 17:16

Ska Island och Grönland och Färoöarna ingå också?

Kolonierna i Västafrika var på väg att bli värdelösa i och med att slavtraen förbjudits av britterna - och snart gick även sockerodlingarna i Karibien samma väg. Någon med lite förutseende kan se hur utan slavar och i konkurrens med sockerbetan kommer inte sockerplantagerna ha samma profitabla utsikter längre. Det sagt så betalade Frankrike 24 miljoenr guldfranc för att få tillbaka Guadeloupe från Sverige (eller egentligen Bernadotte personligen), så uppenbarligen trodde en del fortfarande på stora inkomster.

Alla dessa kolonier är i praktiken pengasänken och Sverige saknar de ekonomiska musklerna, flottan och ambitionerna att göra något verkligt av dessa under eran. Jag förutser att de sålts av Sverige precis som de såldes av Danmark, precis som vi sålde Sankt Barthelemy.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Istället för Norge

Inlägg av Gavrilo Princip » 13 november 2021, 15:08

von Adler skrev:
12 november 2021, 17:16
Ska Island och Grönland och Färoöarna ingå också?

Kolonierna i Västafrika var på väg att bli värdelösa i och med att slavtraen förbjudits av britterna - och snart gick även sockerodlingarna i Karibien samma väg. Någon med lite förutseende kan se hur utan slavar och i konkurrens med sockerbetan kommer inte sockerplantagerna ha samma profitabla utsikter längre. Det sagt så betalade Frankrike 24 miljoenr guldfranc för att få tillbaka Guadeloupe från Sverige (eller egentligen Bernadotte personligen), så uppenbarligen trodde en del fortfarande på stora inkomster.

Alla dessa kolonier är i praktiken pengasänken och Sverige saknar de ekonomiska musklerna, flottan och ambitionerna att göra något verkligt av dessa under eran. Jag förutser att de sålts av Sverige precis som de såldes av Danmark, precis som vi sålde Sankt Barthelemy.
Du tar orden - låt vara i skriftlig form - ur munnen på mig. Jag kom på mig själv senare i går kväll att få med detta om Färöarna, Grönland och Island också, varför det kommer här och nu. Jag kan framför mig se två alternativ. I det ena ingår inte vare sig Färöarna eller Island, i det andra gör de det.
Grönland ingår inte i något av dessa två alternativ.

Skriv svar