Resa i den kinesiska pestens tid

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 3 december 2020, 09:37

Fast som tröst har jag denna utanför hotellet:

Bild
https://www.makemytrip.com/hotels-inter ... tails.html

Hade ingen aning om när jag bokade och roligt nog är jag på sidan 168 i:

Bild
https://www.amazon.co.uk/Spitfire-Very- ... 28S5MJ27HA
Riktigt bra.

Som då råkar vara med i min reselitteratur.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 3 december 2020, 09:56

varjag skrev:
21 augusti 2020, 01:22
Amund skrev:
Va! Menar du att de fortfarande tjatar om Kina? 8O Kinas 1,5 miljarder invånare har ju numera mindre Corona och dödlighet än typ Ljusdals kommun!
Tro't den som vill.
Kommuniststater har inget bra rykte vad gäller användning av sanningar !

Varjag
Jepp.
https://www.news-medical.net/news/20200 ... China.aspx
Och med stöd av någon.
https://icds.ee/en/assessing-the-russia ... -covid-19/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 3 december 2020, 18:07

Jag småpratade med brallisen i receptionen här på hotellet vid flygplatsen i Edinburgh (uttalas typ Edinbroo av urinvånarna) då vi var de enda två i den ganska stora receptionen när jag kom i morse och väntade på mitt rum, hon bjöd på några espresso. Hon berättade att hon flyttat hem till föräldrarna i Glasgow då hon inte ville vara själv i sin studio här, trots en dryg timmes bilfärd i varje riktning. Dessutom berättade hon att de brukade på hotellet ha en beläggning på ~90%, idag ~15%.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 7 december 2020, 13:03

Hemresan blev minst sagt intressant. Plan, Edinburgh - Amsterdam - Utrikes. I Edinburgh var det ett par affärer öppna och ett café men som sagt ingen alkoholservering. Om man inte ville halsa något ifrån den s.k. taxfreebutiken. Flygplanet (KLM, som vanligt med utskänkning men till och med jag låter bli alkohol så tidigt) vart försenat en timme p.g.a. snöglopp och avisning och då jag inte hade för mycket tid i Amsterdam så blev jag lite orolig. Vid inflygning meddelar de vilka flighter man måste skynda sig till för att hinna men när de säger utrikes så bryter de och när de börjar om nämner de inte utrikes. Jag checkar mobilen och får informationen att jag är ombokad via Dublin (!) till utrikes. De sade inställt flyg. Orsak; den kinesiska pesten - vilken nyhet, den kom först i fredags... Fixar boardingcard vid boardingdisken. I Amsterdam kunde man i alla fall ta sig en öl innan jag hamnar på Aer Lingus, lite Ryanairstuk men aningen bättre. Väl i Dublin måste jag byta terminal vilket innebar boardingcard vid den vanliga incheckningsdisken och ny säkerhetskontroll - men man kan få sig en Guiness där, jag kontrollerade. Flighten med Luxair var bra och man fick smörgås och valfri dryck, dock inget vanligt vin bara musserande men man får väl offra sig ibland. Sedan fick min resväska kanske en mer avancerad europatour då den kom först idag. Tips: packa laddare till olika apparater i handbagaget. Som vanligt mask på hela tiden utom när man äter eller dricker, något av bolagen sade max en kvart men vilket kommer jag inte ihåg. Utrikes var det mesta stängt också. Mask krävdes självfallet också på alla flygplatser.

Ren flygtid:
Edinburgh-Amsterdam 1:40
Amsterdam-Dublin 1:40
Dublin-utrikes 2:20
(Amsterdam-utrikes 0:55)

Jag skall kolla om jag kan få ersättning för försening (10:50 till 16:50) och bagage på avvägar fredag-måndag.
https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_en.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Tvingad till Warszawa

Inlägg av Hans » 22 augusti 2021, 14:54

Sällskapet bestämde att jag skulle åka till Warszawa, jag blev inte tillfrågad innan utan hon köpte helt sonika biljett. En del av min födelsedagspresent misstänker jag. Saknar fortfarande stora, dyra och hårda paket från forummedlemmarna den enda som klarat sig hitintills är broder Lasse.

Hursomhelst Utrikes-Amsterdam-Warszawa. Nu går det inte att checka in online på KLM så jag får checka in normalt, förutom pass vill de se pestvaccinationscertifikat. Naturligtvis mask på i flygplatsen och på flygen förutom den korta stund du har något att äta eller dricka.

Första turen någon form av läskeblask och någon kaka. Andra turen, längre, bättre - en hyfsad smörgås och vin, man fick en flaska till om man försynt frågade, har jag hört. Men under turen fick någon blankett om personuppgifter och Covid och vi fick frågan om vi fyllt i onlinehistorien, bägge är obligatoriska för att komma in i Polen. Någon onlinehistoria hade jag ingen aning om kanske då jag fick bokningsbekräftelsen på polska. Men de trollar fram en pappersvariant så en bra stund går åt att fylla i dessa två liknande blanketter. Eftersom vi var i luften kunde jag inte få fram detaljer som typ var jag skulle bo m.m. - men jag misstänker att blanketterna inte kollas så noga av myndigheterna, flygvärdinnan anmälde efter det att jag frågade att det var inga problem att det saknades vissa uppgifter.

Ett antal dagar Żoliborz (förpolskad variant av franska Joli bord https://sv.wikipedia.org/wiki/%C5%BBoliborz) med omnejd och god mat (högsäsong för svampor i Polen) och dryck. Hon såg till att jag fick se några gemensamma vänner också. Mindre ställen mer liberalt med mask men i typ snabbköpen mask på.

Returresan, liknade ditresan fast i omvänd ordning, fast här slapp jag fylla i blanketter. Rökakvarium i Warszawa var öppet om det finns eller är öppet i Amsterdam vet jag inte då jag numer inte bekymrar mig.

Har någon annan gjort några resor på sista tiden?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Mackan L » 10 november 2021, 23:23

Landade precis på Arlanda. Inväntar en flygbuss som ska ta mig västerut till klarälvsdeltat. Svensk kebab here I come. :thumbsup:

Maskfritt på tåget till flygplatsen i Manchester, maskkrav inne på flygplatsen och förmaningar i högtalarna om att bära mask. Maskkrav på SAS-flyget men väl i Sverige...

Det enda som skvallrar om att Covid härjar är handsprit här och där samt uppmaning om avstånd, handhygien och dylikt här och där. Frihet!

Ok, nu kanske jag överdriver en aning i min jämförelse. Det är ju mer avslappnat i England numera också. Mask är t ex endast en rekommendation på de flesta ställen. Folk trängs på pubarna som vanligt osv. En mild nyansskillnad kanske vi får sträcka oss till. I alla fall till det yttre.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 11 november 2021, 09:51

Var det några krav på ifyllda blanketter och vaccinationsintyg för att komma in i Sverige?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Mackan L » 11 november 2021, 16:45

Hans skrev:
11 november 2021, 09:51
Var det några krav på ifyllda blanketter och vaccinationsintyg för att komma in i Sverige?

MVH

Hans
Jag flög på mitt brittiska pass då mitt svenska pass har gått ut. SAS krävde att jag kunde visa upp intyg att jag är vaccinerad. Det gjorde jag online, tog kort på intyget (utfärdat av motsvarigheten till svenska landstinget) som SAS sedan godkände. Sverige accepterar brittiska intygen sedan oktober för brittisk passhållare.

Vid gränsen tog jag mig in på mitt svenska pass och därigenom förbi eventuella krav icke EU-medborgare eller andra EU-medborgare har på sig. Som svensk medborgare kommer man in i Sverige oavsett.

Tjejen i kontrollen sa något om att jag behövt något tillstånd eller vad det nu var om jag endast haft brittiskt pass. Jag brydde mig inte om att fråga vad det innebar. Kanske syftade hon på vaccineringsintyget?

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av masase » 12 november 2021, 15:38

Det är praktiskt att man som svensk medborgare alltid kommer in i Sverige oavsett vaccination eller test status.

När jag besökte USA med mitt amerikanska pass så var test obligatoriskt.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Mackan L » 12 november 2021, 18:37

masase skrev:
12 november 2021, 15:38
Det är praktiskt att man som svensk medborgare alltid kommer in i Sverige oavsett vaccination eller test status.

När jag besökte USA med mitt amerikanska pass så var test obligatoriskt.
Absolut.

När jag åker tillbaka till England måste jag göra ett test inom två dagar efter jag anlänt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 14 november 2021, 11:40

Intressant. När man checkar in måste man ha vaccinationsintyg men ingen koll vid ankomst utrikes trots att jag reser med svenskt pass, fast inom EU.

Funderar på att skaffa ett utrikiskt pass. Lite lättare att förnya. Jag har bott här tillräckligt länge så jag skall få det utan problem. De som har bott här kortare tid måste kunna rimligt om samhället och historien samt ha basen i språket - jag skulle kunna klara bägge proven om jag skulle ha behövt det.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 5 december 2021, 09:41

Sitter i Warszawa. Trist flygresa via Munchen, det enda man fick var en liten vattenflaska och man kunde inte ens köpa något annat. Mask på. I Munchen krävdes någon mer avancerad mask. För att komma in i Polen krävs pass, vaccinationspass samt någon online historia om var du skall vara m.m.

MVH

Hans

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av masase » 5 december 2021, 11:17

Dags att förbereda resa till Sverige och släkten i Småland.

Vi provar att flyga in via CPH eftersom det är ett par timmar mindre körning än Landvetter. Får se hur pass mycket problem vi kommer få med tre svenska och ett amerikanskt pass.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 5 december 2021, 12:09

Lycka till.

Sitter nu på tåget till Bialystok. Fint modernt tåg och framförallt en liten restaurang där man kan få sig en öl, har jag hört. I stationen, Warzawa central, finns ingen alkohol.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 6 december 2021, 08:50

Jag bedömer det till att 80% bar mask i Warzawa och på tåget. Självfallet all personal bar. Men pesten har tydligen inte kommit till Bialystok, kanske 10%. De enda av personal som bär är de i hotellreceptionen och en taxichaufför som slängde på sig sin mask då han såg en polisbil.

MVH

Hans

Skriv svar