Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av Amund » 2 november 2021, 17:27

Tänkte plötsligt hur man skulle bete sig om man i något sammanhang råkade möta exempelvis Axel Oxenstierna eller Carl von Linné - skulle man sträckas fram handen för en hälsning eller gjorde de på annat sätt i deras tidsepoker? Hur gammalt är bruket att skaka hand?

Undrar även om det där med att bocka eller niga - är det bara något som de gör i pilsnerfilmer eller är det urgammalt?

Idag, eller rättare sagt innan pandemin så var ju kramar något som var ytterst vanligt i sociala sammanhang. Tänker att det måste skilja ut sig markant från tidigare.

Gissar att det hierarkiska har betydelse i sammanhanget, att vi idag anser oss jämställda och lika värda måste säkert ha påverkat vårt sätt att hälsa. Har hört att man i UK gärna tilltalar en chef eller liknande med "Sir", även om jag inte förstår när det ska användas och inte. Eller är det så att även när vi avskaffat alla hierarkiska fraser och ritualer (som ni och du samt bockande och nigande) så tillkommer det närmast osynliga och/eller omedvetna rangordningsuttryck..?

Just vanan att skaka hand, hur gammal är den, skulle man ha kunnat skaka hand med Birger Jarl?

På 30-talet var det väl ungefär som idag kan man tro...
Med likar.jpg
Med likar.jpg (63.84 KiB) Visad 894 gånger
hitler-with-child.jpg

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av HJ » 2 november 2021, 18:25

https://popularhistoria.se/vardagsliv/t ... -i-sverige
Dick Harrison skrev:Såvitt vi vet har vi skakat hand sedan urminnes tid, men bristen på avbildningar i medeltida och vikingatida konst gör det omöjligt att uttala sig med säkerhet om sedens äldsta svenska hävder.
Dick håller med dig om att det finns en jämlikhetsaspekt; du hade inte kunnat räcka fram näven till Axel Oxenstierna, men han skulle kunnat räcka fram den till dig.

Sen är det jätteviktigt att komma ihåg att de fynd och avbildningar som finns inte nödvändigtvis visar handskakning som hälsning. Det kan lika gärna (eller till och med troligare i min ringa mening) vara att man skakade hand för att man ingått ett avtal (vilket är kanske viktigare tillfälle att avbilda/beskriva).

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av Markus Holst » 2 november 2021, 19:06

Jag tror att framtiden kommer att skriva långa avhandlingar över de tydliga etikettsreglerna runt år 2000 och få läsare som ömsom fnissar och ömsom förvånas. Även kommer detta såklart att gälla vårt hälsande.

Jag minns från 70-talet att kramar var rätt ovanliga som hälsning, annat än inom familjen. Jag gick 12 år i skola och kramade inte en enda flicka i klassen. Hur är det med det idag? Jag vill hävda att kramandet som standard-hälsning är rätt ny och det finns tydliga etikettsregler, ehuru oskrivna, om när det är dags att kramas och vem som kramar vem.

En sådan regel är ju att gamla gubbar får inte krama unga fickor, men unga flickor är tillåtna att krama gamla gubbar.

Jag vet amerikaner som kommit hit och träffat släkten, och förvånats över att när man kommer skakar alla hand men när man går kramas alla. Förklara den regeln den som kan.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av adlercreutz » 2 november 2021, 20:58

Nog bugade man sig innan pilsnerfilmerna även om det förmodligen främst var i formella sammanhang. Extra djupt för konungen

Bild

Och så har vi en annan numera ovanlig hälsning, tror jag

Bild

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av koroshiya » 2 november 2021, 21:57

Handskakningar finns avbildade från antiken. Ofta var det väl jämlikar som skakade hand. Både assyrier, babylonier och greker gjorde det. Grekerna kallade det dexiosis.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av Sarvi » 2 november 2021, 22:12

SAOB kan vara intressant att titta i för skriftliga belägg av handskakning. En del av det som anges under följande under uppslagsordet ”hand” kan nog syfta på handskakning som hälsning:
ϑ) i uttr. taga ngn i hand, äv. bl. taga i hand, räcka (förr äv. sträcka), äv. giva (vard. ge) ngn handen l. sin hand, äv. (i sht i Finl.) bl. giva hand, förr äv. bjuda ngn handen l. sin hand; trycka (äv. krama) ngns hand; skaka ngns hand l. skaka, äv. (numera bl. i Finl.) slå l. smälla hand (med ngn) o. d., i fråga om åtbörder som användas ss. uttryck för hälsning, tack, löfte, bekräftelse (av en överenskommelse o. d.), försäkran, förlikning o. d. l. för (känslor av) vänskap l. förtrolighet o. d.; stundom äv. i andra (ofta elliptiska) uttr. som utgå från de här nämnda. Se här l. här har du min hand! Räcka vacker hand (dvs. högra handen; i fråga om barn som man lär att hälsa). The (dvs. gråmunkarna) skola icke tagha qwinnor j hand. OPetri Clost. E 4 a (1528). När the inkommo, gaaf Rijkz-Drotzen dem handen. RP 8: 139 (1640). Härpå sträckte the huar andra händer och förentess (dvs. förliktes). VDP 1653, s. 158. (När man o. kvinna) säya Ja, förutan räddhåga, eller twång, samt gifwa hwar annan Handen, så är Trolofningen förrättad. Kyrkol. 15: 12 (1686). Byscharinerne .. skakade förtroligt ynglingens hand. Ödmann MPark 314 (1800). Herr Sten .. böd ärkebiskopen handen till försoning i Upsala domkyrka. Odhner Lb. 113 (1869). Högre än hvad hopen kallar lycka / Skattade han glädjen att få trycka / Trogna händer i en sluten ring. CVAStrandberg 1: 244 (c. 1870). Prostens prostinna kom sedan sjelf in för att slå hand med Matti och prata. Tavaststjerna Aho Folkl. 30 (1886). Olga .. gaf hand och sade godmorgon. Hertzberg Canth 2: 47 (1886). Så togo vi i hand. Rydquist Kar. 17 (1924). Alexander räckte honom (dvs. Filotas) sin hand till bevis på förtroende. Grimberg VärldH 3: 219 (1928). — särsk.

https://www.saob.se/artikel/?unik=H_0201-0050.3G2s-0365

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av Schwemppa » 3 november 2021, 10:46

Huruvida man i övrigt skakade hand i det gamla Romarriket är inte mig bekant, men i bröllopsceremonin ingick att brudparet tog varandra i (höger) hand, det kallades "dextrarium iunctio" och befäste löftet om ömsesidig trohet. :)
bröllop.JPG
(1) Sarkofag 160-talet, Museo ducale di Mantua. (2) Sarkofag 280-talet, Palazzo Massimo al Terme. (3) Sarkofag 170-talet, British Museum.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av sonderling » 8 november 2021, 10:28

Snabb reflektion: Kramandet måste ha börjat för ca 25 år sedan. Hade en tio år yngre flickvän i Gbg då och det var ett evinnerligt kramande. Trodde det var nått Göteborgskt, alternativt kanske för en lite högre medelklass än vad jag tillhörde. Det kändes alltid lite "gringe" (som barnen säger) och inte äkta.

Handskakningen skulle ju upphöra i och med pandemin har ju flera "experter" sagt på radion. :lol:

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av Markus Holst » 8 november 2021, 12:52

Plastkramar brukar jag kalla det. Ogillar dem.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11054
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av sveahk » 8 november 2021, 13:10

Har nu bott i Klockrike över 50 år, redan från början var det handskakning som gällde för nya bekanta. För vänner var/är det alltid puss på kinden, tre vändor! Smatsch, smatsch och smatsch. Corona censurerade bort de beröringarna under det senaste året, men nu kommer de igen...

Hans K

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av a81 » 23 mars 2022, 16:59

sonderling skrev:
8 november 2021, 10:28
Snabb reflektion: Kramandet måste ha börjat för ca 25 år sedan. Hade en tio år yngre flickvän i Gbg då och det var ett evinnerligt kramande. Trodde det var nått Göteborgskt, alternativt kanske för en lite högre medelklass än vad jag tillhörde. Det kändes alltid lite "gringe" (som barnen säger) och inte äkta.
Haft liknande upplever men annan stad, lite annan samhällsklass och senare i tiden. Jag tror inte att det handlar så mycket om geografi eller socioekonomisk status, utan snarare generation och familjeliv. Jag tänker att kramandet hänger ihop med "varannan vecka-livet" som många svenskar levt sedan 1980-talet ungefär. Föräldrarna har kramat barnen vid dessa återkommande "bostadsbyten" och liksom fortsatt hälsa så när barnen blivit större. Sedan har det givetvis spridits vidare i samhället, men jag tror att det är bakgrunden. Min hypotes stärks av att den här typen av kramande knappast alls förekommer bland äldre personer, en grupp där relativt få är skilda.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av Markus Holst » 23 mars 2022, 17:05

Intressant iakttagelse. Du kan mycket väl ha rätt.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av loop » 23 mars 2022, 22:39

Som norrlänning i södern, så saknar jag den korta nicken.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av Hans » 24 mars 2022, 08:46

sveahk skrev:
8 november 2021, 13:10
Har nu bott i Klockrike över 50 år, redan från början var det handskakning som gällde för nya bekanta. För vänner var/är det alltid puss på kinden, tre vändor! Smatsch, smatsch och smatsch. Corona censurerade bort de beröringarna under det senaste året, men nu kommer de igen...

Hans K
Hans skrev:
3 mars 2004, 16:53
Petter, det blir ju en könsrollsdiskussion av det här p.g.a. dig :lol:

Jag hoppas att du ger dig i kast med min tes så småningom.

En reflektion runt det du säger, min bästa (manliga) vän här i utlandet är argentinare, när jag träffar honom är det kindpuss som gäller. Det tog mig ett tag att vänja mig. Vi svenska är nog de mest "okroppsliga" när det gäller beröring män emellan - och kanske inte ett bra exempel. Jag var i Argentina i höstas, en kindpuss, man som kvinna var hur man hälsade på vänner. Vid en internationell konferens på mitt jobb så mötte jag en turkisk manlig delegat, jag pratade lite med honom och hjälpte honom med ett par småsaker, nästa konferens när jag skulle hälsa på honom klev han fram och utdelade kindpuss, turligt nog är jag numer van och kunde svara och inte rygga undan och därmed skapa en diplomatisk kris. Och nej, han stötte inte på mig. Oups, jag är inte bara mansgris jag är homofob också :lol:

Jaha, nu var det min tur att vara OT :oops:

MVH

Hans
viewtopic.php?f=9&t=13917&hilit=kindpuss

Jag vill minnas att i Frankrike kan det vara allt mellan en och fyra, beroende på region.

Och: https://today.rtl.lu/entertainment/the- ... 82376.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Hur hälsade man förr - skakade man hand?

Inlägg av a81 » 25 mars 2022, 09:58

Jag har två funderingar kring kindpussandet. För det första tycker jag att man ser en hel del kindpussande i Storbritannien, i alla fall på TV. Förekommer det i Storbritannien på riktigt i stor omfattning? Jag tycker liksom inte att kindpussande riktigt passar in i bilden där.

Och hur har metoo påverkat kindpussandet i t.ex. Frankrike (eller andra länder där det är vanligt)? Känns som att metoo (och sedan än mer pandemin) dämpade det mest överdrivna hälsningskramandet i Sverige.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 25 gånger.

Skriv svar