SH37 / AJSH37

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

SH37 / AJSH37

Inlägg av Grönis » 31 augusti 2021, 22:01

Funderade lite på hur dessa var tänkta att användas. Primärt var merparten placerade på spaningsdivisioner. Men de kunde ju bära bl.a. sjömålsrobotar. Hade spaningsdivisionerna attack mot sjömål som sekundär uppgift eller var tanken att attackdivisioner skulle ta över flygplanen vid behov? Jakt åtminstone i form av självförsvar misstänker jag att alla 37 piloter tränade på?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: SH37 / AJSH37

Inlägg av HomeGuardSoldier » 1 september 2021, 17:05

Jakt var nog, som du säkert är inne på, i allra första hand en defensiv åtgärd. Våra spaningsviggar var ju inte gjorda för att i första hand ta upp kampen med fiendens jaktflygplan.

Sedan så tror jag också att de vid behov skulle kunna sättas in som markattackflygplan, men frågan jag ställer där är i såna fall radarn. Jag har själv i Aeroseum i Göteborg sett radaranläggningarna till både JA 37 och AJS 37, och dessa skiljde sig åt ganska mycket beroende på de olika funktionerna som de skulle fylla.

Spaningsviggarna hade, så vitt jag vet, enbart kameror i nosen och ingen radar, och frågan är då hur de skulle kunna skjuta iväg sjömålsrobotar. En vanlig spaningsviggen hade säkert kunnat bestyckas med vanliga "dumma" bomber och helt enkelt fälla dessa över fiendens ställningar, men en attackrobot... Att fälla "dumma" bomber över ett militärt fartyg kräver ju också att man först tar itu med luftvärnsrobotarna, och det kräver störningsutrustning. Annars är det mer eller mindre ett självmordsuppdrag för piloten.

Den kräver nog också något sätt att låsa på målet innan den skjuts iväg, precis som dagens radarstyrda jaktrobotar i våra modernare JAS 39, som ju är byggda redan från början för att kunna växla roll i luften, så kallat Swing Role till skilland från Multi Role.

Det är i alla fall mina tankar om det hela.

HGS

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: SH37 / AJSH37

Inlägg av Sarvi » 1 september 2021, 18:40

Grönis pratar ju om SH, dvs den radarförsedda havsövervakningsversionen, inte SF fotospaningsversionen. SH-37 kunde visserligen bära två Rb 04E rent fysiskt men jag funderar på hur själva avfyrningen kunde gå till, jag tror inte att SH-37 hade Kommandolänk RB05 som var den grejen som förde konversationen mellan roboten och flygplanet. Så jag är väldigt fundersamt till hur ett attackuppdrag mot sjömål med en SH-viggen skulle gått till... några andra attackvapenn kunde inte SH-37 lasta.

Däremot hade SH 37 möjlighet att bära en Rb 24 på vänster kroppsbalk (den högra hyste en avståndskamerakapsel som var i det närmaste fast monterad under SH-tiden.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: SH37 / AJSH37

Inlägg av Urban » 2 september 2021, 20:14

Från början kunde man väl bära 2 st Rb 24 på kroppsbalkarna, men efter AJSH mod så aktiverades även de yttersta balkarna så två till RB 24 kunde bäras (Detta gäller även för SF/AJSF).

Rb 04E kunde bäras och avfyras och själv gå mot målområdet genom "fire-and-forget". Kommandolänken för Rb 05 saknas i SH/AJSH men Rb 04E har ju inget optiskt sikte som kräver låsning/styrning av pilot, utan använder radarn på själva roboten i slutfasen för att hitta mål. Om även SF/AJSF kunde göra detta vet jag inte men så länge det är kopplat mellan balk och piloten så han kan fälla roboten så ser jag inga problem.

Förr var ju majoriteten av attacklansen utan radar, utan alla fällde på kommando från gruppchefen som hade radar, så kapaciteten att fälla äldre Rb 04 robotar av olika varianter, utan ha låsning på mål verkar ha funnits länge.

Efter uppgradering till AJSH så kunde man även bära Rb 15F istället för Rb 04E.
Senast redigerad av 2 Urban, redigerad totalt 3 gång.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: SH37 / AJSH37

Inlägg av Sarvi » 2 september 2021, 21:10

Japp, jag irrade bort mig där med kommandolänken, den var ju helt riktigt för rb05 och hade inte med 04 att göra. Jag tar tillbaka och hävdar motsatsen! Även om jag aldrig har sett några foton av SF/SH-37 lastade med Rb-04...

Apropå jaktbeväpningen i form av Rb 24 på
SH/SF-37 så läste jag någonstans att syftet främst var att ge angripande jakt en extra parameter att ta hänsyn till, vilket gjorde att spaningsflygplanet hade lättare att genomföra urdragning ur luftstrid och ta sig hemåt.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: SH37 / AJSH37

Inlägg av Grönis » 16 september 2021, 21:05

Tack för alla svar. Ja det ör riktigt att det är den radarförsedda varianten jag främst funderade över. Jag har alltid inbillat mig att en ganska viktig fördel med att använda ett så pass avancerat flygplan som 37 som spaningsflygplan var att det som reserv kunde användas för jakt eller attackuppdrag, eller bära beväpning för att kunna slå mot fienden om möjlighet skulle finnas under uppdraget. Men det verkar inte riktigt vara så. Kunde alla 37 versioner bära bomber och raketer förresten?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: SH37 / AJSH37

Inlägg av Bjernevik » 16 september 2021, 22:14

Grönis skrev:
16 september 2021, 21:05
Kunde alla 37 versioner bära bomber och raketer förresten?
JA och AJ kunde bära arak, AJ även bomber. SH/SF kunde inte bära vare sig arak eller bomber före AJS-modden.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: SH37 / AJSH37

Inlägg av masase » 17 september 2021, 09:19

Grönis skrev:
16 september 2021, 21:05
. Ja det ör riktigt att det är den radarförsedda varianten jag främst funderade över. Jag har alltid inbillat mig att en ganska viktig fördel med att använda ett så pass avancerat flygplan som 37 som spaningsflygplan var att det som reserv kunde användas för jakt eller attackuppdrag, eller bära beväpning för att kunna slå mot fienden om möjlighet skulle finnas under uppdraget. Men det verkar inte riktigt vara så. Kunde alla 37 versioner bära bomber och raketer förresten?
Om man tittar på hur flygvapnet passade in i den svenska försvarsdoktorinen så var en mycket viktig uppgift att vara ÖBs klubba och ge ett hårt slag mot det sovjetiska landstigningstonnaget under överfarten. Det uppdraget kan du inte lösa om du ínte kan lokalisera landstigningsstyrkan.

För sovjeterna var det kritiskt att Svenska FV inte kunde lokalisera och verka mot landstigningsstyrkan så de skulle avsätta betydande jaktresurser för att försvåra spaningen så det är fullständigt logiskt att bygga spaningen på en kvalificerad resurs som har en hygglig chans att lösa sin uppgift.

Jag tror mer på Sarvis teori om att göra livet lite klurigare för fiends jakt och ge spaningsplanet en extra chans att dra sig ur en skarp situation.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: SH37 / AJSH37

Inlägg av Hans » 17 september 2021, 11:14

Lite OT men far min var inte förtjust i att man gråmålade JA, på det sättet visste bolsjevikerna att det inte var en JA om den var maskeringsmålad. Annars var det svårt att skilja versionerna på lite håll.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: SH37 / AJSH37

Inlägg av Bjernevik » 17 september 2021, 13:37

Man ska inte glömma att spaningsflyget var viktigt även i fredstid, eftersom hela vårt mobiliseringsförsvar byggde på goda underrättelser så att mobiliseringen kunde inledas i tid.

Det var normalt att spaningsincidenten hade högre beredskap än jaktincidenten, så viktigt var det att ha koll på vad som hände över Östersjön.

Mr.JR
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 24 september 2016, 01:30
Ort: Pennybridge

Re: SH37 / AJSH37

Inlägg av Mr.JR » 18 september 2021, 00:06

Hans skrev:
17 september 2021, 11:14
Lite OT men far min var inte förtjust i att man gråmålade JA, på det sättet visste bolsjevikerna att det inte var en JA om den var maskeringsmålad. Annars var det svårt att skilja versionerna på lite håll.

MVH

Hans
Några individer JA 37 fick kamouflagemålning av just den anledningen.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: SH37 / AJSH37

Inlägg av Sarvi » 18 september 2021, 08:40

Grönis skrev:
16 september 2021, 21:05
Jag har alltid inbillat mig att en ganska viktig fördel med att använda ett så pass avancerat flygplan som 37 som spaningsflygplan var att det som reserv kunde användas för jakt eller attackuppdrag, eller bära beväpning för att kunna slå mot fienden om möjlighet skulle finnas under uppdraget. Men det verkar inte riktigt vara så.
Till skillnad från ett AJ så var ju ett SH/SF alltid tvunget att ta sig hem igen för att sägas kunna ha fullgjort uppdraget - foton behöver framkallas och inspelade radarbilder analyseras. Det var nog inte aktuellt att förspilla sådana värdefulla underrättelseresurser i riskfyllda bomb/raketanfall mot en fiende med förmodat starkt luftvärn. Själva flygningen i ett bomb- eller raketanfall är också annorlunda än vid en spaningsinsats mot samma mål, så det är inte bara att släppa lite granötter när man ändå har vägarna förbi.

Visst hade väl spaningsflyget i ÖN (på F21) större andel SF än i södra Sverige? Just med tanke på att insatserna i norra Sverige mer sannolikt skulle vara mot broar, brohuvuden och liknande snarare än fartyg i Bottenhavet.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: SH37 / AJSH37

Inlägg av Grönis » 20 september 2021, 23:15

Sarvi skrev:
18 september 2021, 08:40
Grönis skrev:
16 september 2021, 21:05
Jag har alltid inbillat mig att en ganska viktig fördel med att använda ett så pass avancerat flygplan som 37 som spaningsflygplan var att det som reserv kunde användas för jakt eller attackuppdrag, eller bära beväpning för att kunna slå mot fienden om möjlighet skulle finnas under uppdraget. Men det verkar inte riktigt vara så.
Till skillnad från ett AJ så var ju ett SH/SF alltid tvunget att ta sig hem igen för att sägas kunna ha fullgjort uppdraget - foton behöver framkallas och inspelade radarbilder analyseras. Det var nog inte aktuellt att förspilla sådana värdefulla underrättelseresurser i riskfyllda bomb/raketanfall mot en fiende med förmodat starkt luftvärn. Själva flygningen i ett bomb- eller raketanfall är också annorlunda än vid en spaningsinsats mot samma mål, så det är inte bara att släppa lite granötter när man ändå har vägarna förbi.

Visst hade väl spaningsflyget i ÖN (på F21) större andel SF än i södra Sverige? Just med tanke på att insatserna i norra Sverige mer sannolikt skulle vara mot broar, brohuvuden och liknande snarare än fartyg i Bottenhavet.
Men utbildades spaningspiloterna överhuvudtaget på attackuppdrag eller var det som jag var inne på i trådstraten att dessa flygplan skulle omdirigeras till attackförband vid behov? Jag menade inte riktigt att man hittar ett fartyg eller bro och slår ut det om det finns där utan mera i termen av ett kombinerat uppdrag att man skulle planera för en attackinsats mot mål X och på vägen dit eller hem t.ex. ta bilder av något vid y eller omvänt om man hade möjlighet i en tid där kanske antalet plan var en trång sektor.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: SH37 / AJSH37

Inlägg av Bjernevik » 23 september 2021, 23:15

Grönis skrev:
20 september 2021, 23:15
Men utbildades spaningspiloterna överhuvudtaget på attackuppdrag eller var det som jag var inne på i trådstraten att dessa flygplan skulle omdirigeras till attackförband vid behov?
Varken eller skulle jag säga. Både attack- och spaningsdivisionerna hade sina krigsuppgifter och när det förlorades flygplan så var med all sannolikhet även piloten förlorad.

När AJS-modden infördes var det en annan sak, men då som en del i att FV började omvandlingen från jakt-, attack- och spaningsdivisioner till stridsflygdivisioner. Men även dessa har en viss "arbetsfördelning" gällande vad de övar på.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: SH37 / AJSH37

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 september 2021, 04:55

Det talas även nu med 39-systemet om att jaktuppgifter huvudsakligen sköts av vissa flygdivisioner, att attackuppgifter huvudsakligen ska skötas av andra flygdivisioner medan spaningsuppgifterna ska skötas av de kvarvarande flygdivisionerna.

Orsaken borde vara den mänskliga hjärnans gräns att faktiskt inte klara av allt på en gång även om själva flygplanet gör det med bravur.

Därmed inte sagt att dagens JAS-piloter inte tränar på alla tre rollerna, men "arbetsfördelningen" är nog redan upplagd tror jag personligen så tonvikten på träningen läggs nog på olika områden beroende på var den aktuella JAS-piloten kommer att tjänstgöra.

Till skillnad från 37-systemet - där JA var specialiserad på just jakt, AJ var specialiserad på just attack och SH var specialiserad på just spaning - så lönade det sig nog inte att träna en pilot i alla tre rollerna. Med 39-systemet så lönar detta sig faktiskt då själva flygplanet de facto med en enkel knapptryckning mitt under pågående uppdrag kan klara av alla tre rollerna, naturligtvis med begränsningen just vilken bestyckning som bärs på vapenbalkarna.

Flygs exempelvis en JAS med spaningskapslar så är ju förmågan att bedriva ett rent jaktuppdrag ytterst begränsad medan en JAS med fyra AMRAAM och två Sidewinder knappast klarar av att genomföra vare sig ett attack- eller spaningsuppdrag.

HGS

Skriv svar