Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av a81 » 24 juli 2021, 00:10

Hade man verkligen ytterdörren olåst? Jag har inget minne av att någon lät huset stå olåst över natten eller om man lämnade hemmet (utan någon var hemma). Jag har heller inte hört att man gjorde så "förr i tiden". Jag har till och med läst rättegångsprotokoll från 1800-talet där man noterade det märkliga att huset var olåst på natten när familjen låg och sov.

Jag kan tänka mig att den olåsta ytterdörren är en faktoid, i alla fall när det gäller Sverige. Är det här inte något vi har importerar från USA. Jag kan tänka mig att man lät huset stå olåst i extrem glesbygd i Mellanvästern i mitten av 1900-talet (kanske även i svensk glesbygd), men inte stod väl huset olåsta på natten eller om huset stod tomt i svenska villaområden? Eller har någon andra minnen av detta?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av Hans » 24 juli 2021, 09:29

Dörren här utrikes går inte att öppna utifrån utan nyckel. Så länge det inte är minusgrader ute står balkongdörren ut till trädgården öppen då den otroligt läbbiga vakthunden (extremt snäll Golden) kan gå till trädgård och pinka då han behöver. Låser alltid bilen då jag har fått två par AA solglasögon stulna därifrån. För kanske tre-fyra år sedan hade jag bilen full av alkoholhaltiga drycker inför en Sverigeresa och glömde naturligtvis att låsa. Saknades ett sexpack öl, en flaska lokalt bubbel och mina AA - resten (mycket) var kvar.

MVH

Hans

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av masase » 24 juli 2021, 10:39

Min ytterdörr i Amsterdam har en ovanlig feature i form av ett dörrhandtag eftersom jag tröttnade på att öppna dörren för barnen när de kom hem från att ha blivit utkastade till den lokala parken för utomhuslek. Alternativet att ge barnen nycklar skulle ha inneburit ett mycket effektivt distribuerande av husnycklar på diverse platser i grannskapet och kändes inte helt optimalt.

Min mormor på Smögen hade alltid dörren både olåst och öppen under sommaren. Mina släktingar i Dalsland hade ofta dörrarna olåsta eller en nyckel "gömd" om någon granne skulle behöva något när de inte var hemma.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av a81 » 26 juli 2021, 00:42

Jag tror att det har blivit något vanligare att man låser dörren när man är hemma, t.ex. på grund av oro att någon bara öppnar dörren och tar bilnycklar, plånbok, etc. innanför dörren. Men talesättet att man "inte låste ytterdörren förr i tiden" handlar väl om att man alltid lät huset stå olåst, alltså även när man åkte till jobbet eller medan man sov. Har detta någonsin varit vanligt i Sverige?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av Markus Holst » 26 juli 2021, 00:47

De som lät huset stå olåst var nog de som inte åkte till jobbet, alltså bönder och andra hem-arbetare. I åka till jobbet-hem fanns ju under lång tid en hemmavarande hustru varpå ju dörren säkerligen var olåst större delen av dagen. Huruvida det låstes den korta tiden det handlades mat varierade nog.

Jag tror den olåsta dörren handlar om bondesamhället, inte villakvarter eller hyreshus. Att i en liten by låsa dörren är ju ett tecken på att man inte litar på grannarna. Huvva.

Låst dörren när jag är hemma har jag nog aldrig gjort, men så har jag ju nästan aldrig bott inom stadsplanerat område.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av a81 » 26 juli 2021, 01:21

I bondesamhället var man alltid hemma, eller åtminstone var någon i familjen eller pigan/drängen hemma. Låsa på natten medan man sov var också ganska onödigt i och med att ingen utom grannarna kunde nå ens hem i mörkret.

Längre fram i tiden "vaktade" hemmafrun huset, men visst låste man väl huset på natten, i alla fall om man bodde i någorlunda tätbefolkade trakter?

Liknande tråd: https://www.flashback.org/t3336972

Som jag dock bara delvis läst igenom...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av sonderling » 26 juli 2021, 07:25

Inte när man åker hemifrån kanske men när man är hemma? En del låser ju fortfarande inte dörren på landet.
Vi låste inte sommarstuge dörren fram till att farsan blev överfallen av en knivbeväpnad pundare mitt i natten. Han vaknade av att nån stod vid hans säng.
Därefter låses alltid sommarstugans dörr. Sedan revs den iofs och en modern minivilla byggdes, för permanentboende, denna har larm till vaktbolag.

Tänker på detta när man är hemma hos svärmor som också bor landet och inte låser dörren. Uthus, lador och förråd låses inte heller, ens när de åker bort. jag brukar tänka att det är bara en tidsfråga innan nån Öststatsliga plundrar stället.

Så nä jag tror inte det är en faktoid.

Sonderling

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av adlercreutz » 26 juli 2021, 09:03

I städerna tror jag inte att man lämnade ytterdörren olåst om man inte var hemma, det fanns ju ”nyckelbarn” t.ex. På landsbygden däremot. Vet en del som medvetet lämnade sommarstugor olåsta i skärgården och fjällvärlden av ett annat skäl - det kan nämligen rädda liv på människor som hamnat i sjönöd/dåligt fjällväder.

Nåt som däremot var hyfsat vanligt även i städer var väl att man inte låste t.ex. cyklar?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av sonderling » 26 juli 2021, 11:55

Jo i stan låste man ju. Jag var själv "nyckelbarn" som liten och hade lgh nyckeln i ett snöre om halsen.

När vi bodde i Småland så låste aldrig barnen cykeln. När vi flyttade till OXD blev de naturligtvis stulna på två röda, fast jag försökt förklara att andra regler gäller här.

Det där om fjällstugor har jag hört om, ska ju vara en oskriven lag i otillgängliga områden. Även i USA har jag hört. Men det var några år sedan och jag har undrat om det fortfarande gäller.
På sätt och vis är det ju andra tider nu.

När det gäller "sommarstugan" där farsan blev överfallen så växte ju den närbelägna tätorten så det sommarstuge området blev tillslut en villaförort. Samtliga gamla sportstugor från 30-60-talet är nu rivna och ersatta av villor. Det är som jag försöker förklara för min syster, "landet är inte på landet längre"- "Its suburbia".

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av a81 » 26 juli 2021, 15:56

Det jag tänker på är att alltid olåst dörr, t.o.m. när huset är tomt längre tid är/var en amerikansk företeelse. I Sverige har man väl oftast låst om man lämnar hemmet utan uppsyn, även på landet förr i tiden. När man är hemma (och är vaken) har man väl än idag ofta huset olåst om man bor i ett någorlunda lugnt område. Jag har svårt att se någon större förändring över tiden i Sverige. Skillnaden är väl att många fler har larm idag.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av HJ » 26 juli 2021, 16:03

I min barndom (1980-talet på landet) låstes ytterdörren när hela familjen åkte hemifrån en längre stund. Annars var det olåst även på natten. De flesta uthus (50m från bostadshuset) var olåsta dygnet runt utöver verkstaden (där det fanns verktyg och annat) som låstes på natten. Min farmor (på landet) låste alltid dörren på natten och när hon åkte hemifrån (hon hade iofs inbrott ungefär en gång om året).

/Håkan

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av von Adler » 6 september 2021, 10:15

Jag undrar om olåst dörr är relaterat till att det inte fanns luftkonditionering eller fläktar förr i tiden. Särskilt i varmare delar av USA har man ju ofta dörrarna öppna (eventuellt med en "screen door" med myggnät) för att skapa korsdrag i huset för att få bort lite av värmen.

Man varken stängde eller låste, eftersom huset då blev ohjälpligt varmt om sommaren?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av Markus Holst » 6 september 2021, 11:39

Nja. Då öppnade man nog ett fönster istället. Och får huset fyllt med mygg. Den olåsta dörren ser jag mest som en praktisk sak när man är hemma eftersom man ju springer in och ut hela tiden.

Jag har bott 10 år utan rinnande vatten. Man går ut flera gånger om dagen till dasset. Man går ut när man diskat för att slänga ut diskvattnet. Man går ut för att hämta nytt vatten. Man går ut för att slänga ut gammalt kaffe ur kannan innan man sätter på nytt. Man går ut på kvällen för att borsta tänderna (en mysig stund).

Dessutom går man ut för att hämta ved, för att slänga askan, för att fodra djuren, och av många fler anledningar.

Om man dessutom betänker att hushåll er förr bestod av man, hustru, 4 barn och en piga som också alla ideligen hade ärende ut så lät man nog dörren vara olåst.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av sonderling » 6 september 2021, 12:38

Vi hade screen door till sommarstugan byggt på 30-talet i Småland och myggnäts fönster (Var ett nät på en ram som satte in varma nätter. Som på den tiden kanske var två st per sommar).
Jag kan tänka att det är konstigt att det inte finns mer nuförtiden. (Har inte såna i Sverige i alla fall.)

I USA hade screen dörrarna nått mediokert lås på, minns jag, så man kunde låsa om sig. Sist jag såg detta var för 30 år sedan, nu vet jag inte hur det är.

Sonderling

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av von Adler » 7 september 2021, 10:09

Markus Holst skrev:
6 september 2021, 11:39
Nja. Då öppnade man nog ett fönster istället. Och får huset fyllt med mygg. Den olåsta dörren ser jag mest som en praktisk sak när man är hemma eftersom man ju springer in och ut hela tiden.

Jag har bott 10 år utan rinnande vatten. Man går ut flera gånger om dagen till dasset. Man går ut när man diskat för att slänga ut diskvattnet. Man går ut för att hämta nytt vatten. Man går ut för att slänga ut gammalt kaffe ur kannan innan man sätter på nytt. Man går ut på kvällen för att borsta tänderna (en mysig stund).

Dessutom går man ut för att hämta ved, för att slänga askan, för att fodra djuren, och av många fler anledningar.

Om man dessutom betänker att hushåll er förr bestod av man, hustru, 4 barn och en piga som också alla ideligen hade ärende ut så lät man nog dörren vara olåst.
Om jag tänker efter på barmdomssommrarna på landet i Jämtland så var det alltid olåst överallt om den boende var hemma (vilket kunde vara lite varstans i byn, i ladugården, garaget, potatislandet m.m.) eller på "ärende" som du skriver. Om man åkte ifrån byn eller gick och la sig (för natten eller en tupplur) så låste man, mest för att det var en markering att nu ville man inte ha besök - för de flesta varken knackade eller ringde på, de öppnade dörren och ropade "Hallå?". Fick de inte svar började de leta i uthus, verkstäder, ladugård och garage efter personen de ville bli bjuden på kaffe (med både hårt och mjukt kaffebröd, förstås).

Traditionen lever kvar. Efter en smörrebrödslunch med rikligt med snapps i sommarhuset i byn gick både jag och bror min och tog varsin tupplur i våra sovrum. När vi vaknade satt ett par grannar i soffan och tyckte att det var på tiden att vi vaknade, de hade ju kall öl med sig. Så det var bara att duka fram snacks och ta fram kortleken.

Skriv svar