Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Inlägg av MarkinM » 27 juni 2021, 18:38

God eftermiddag, kära forum deltagare. Frågan som jag vill ställa lokala experter har plågat länge:
På bilderna från Strv 103A och B (jag såg dem aldrig igen i de senare bilderna B och C) märkte jag infraröda strålkastare. Men information om nattsyn kunde inte hittas. Har någon information om varför dessa strålkastare behövdes och varför de försvann?
Jag undrar också om det finns manualer om vapen och övervakningssystem strv 103 (Jag antar att det finns i Strv 103B Beskrivning del 1 M7786-000983 3 - Vapen.) och ikv 91 i nätverket (kanske några av forumdeltagarna)? Siktkomplexets sammansättning är väldigt intressant.
Jag ber om ursäkt för det läskiga krokiga språket. Jag är inte modersmål.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Inlägg av Hans » 28 juni 2021, 09:35

Välkommen MarkinM.

Jag kan inte ge ett direkt svar men du har sett: http://www.ointres.se/pansar.htm

MVH

Hans

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Inlägg av MarkinM » 28 juni 2021, 18:00

Hans skrev:
28 juni 2021, 09:35
Välkommen MarkinM.

Jag kan inte ge ett direkt svar men du har sett: http://www.ointres.se/pansar.htm

MVH

Hans
God kväll.

Ja, jag känner till den här webbplatsen. Tyvärr hittade jag inte ett fullständigt svar där. Artikeln på Strv 103 säger till exempel inte varför infraröda strålkastare behövdes eller varför de försvann. Situationen är liknande med brandkontrollsystemet. Artikeln säger till exempel att Strv 103C fick en laseravståndsmätare. Men Technical Magazine - Strv 103 visar hur laseravståndsmätaren fungerar på Strv 103A. (Om jag självklart förstod allt rätt. Jag förstår knappast svenska efter örat). Våra (sovjetiska) handböcker om tekniken för en potentiell fiende på Strv 103A indikerar att han har en laseravståndsmätare.
Om möjligt skulle jag vilja bekanta mig inte bara med listan över element i brandkontrollsystemet utan också med en mer detaljerad teknisk manual. (Som ett exempel kan jag namnge vår manual "Memo to the gunner of object 219P, tank T-80B" ("Танк Т-80Б. Объект 219Р. Памятка Наводчику").
Eftersom jag är mycket intresserad av mer detaljerad information om utrustningen och tekniska egenskaper hos vapen och brandkontrollsystem. För både Strv 103 och Ikv 91.
Det hela började när jag märkte i tråden om att ändra höjden på Strv 103, hur kära herr Blomster fäste en av delarna i handboken till Strv 103. Och efter det undrade jag om jag kunde komma åt andra delar av denna handbok och hitta instruktioner för Ikv 91 online. Detta gäller främst vapen och brandkontrollsystem.
Igår tänkte jag lite mer och antog att den nödvändiga informationen fanns i något som "Skjutreglemente För Armén"
Tyvärr vet jag inte i vilken utsträckning dessa guider finns tillgängliga på det svenska internetsegmentet. Ledsen om du tycker att det här är fräckhet från min sida. (Jag hoppas att jag bad om förlåtelse korrekt) I vårt segment finns det liknande dokument för gamla pansarfordon från både Ryssland / Sovjetunionen och några utländska länder. Och de är mycket vanliga.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Inlägg av Hans » 29 juni 2021, 10:10

Jag tycker inte du har någon anledning att be om ursäkt, att vara intresserad av obskyra detaljer är ganska vanligt här - mig inkluderat. Jag skall försöka leta vidare men det kan ta ett tag då jag går på semester imorgon.

Är hyfsat säker på att 103A inte hade laser. Det finns väl en 103'a i Kubinka? Vilken modell?

Gör gärna en tråd om sovjetiska och ryska pansarfordon med ett kort sammandrag av böckerna.

Maila Arsenalen och fråga : https://arsenalen.se/en/contact-us/ Stefan Karlsson är mycket trevlig och tittar in här ibland, hälsa från mig och säg att jag föreslog det.

MVH

Hans

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Inlägg av MarkinM » 29 juni 2021, 20:06

Jag vill ta detta ögonblick och önskar er en trevlig vistelse.

Vad sägs om vad som finns i "Tekniskt Magasin - Stridsvagn 103"?
Ja, det finns Strv 103 0-serie i Kubinka. (https://ic.pics.livejournal.com/yuripas ... iginal.jpg) Så vitt jag förstår fungerade det en gång som ett testfordon för flytutrustning och utrustning för förmans arbetsplats, som senare dök upp på Strv 103A. Det är roligt, men intresset för svenska pansarfordon uppstod när jag var skolpojke och såg honom under en utflykt. Sedan dess har intresset för svenska pansarfordon inte minskat.

Jag kommer gärna att bidra till påfyllning av kunskap om pansarfordon. Men kan jag först ta reda på vad medlemmarna i forumet är mest intresserade av?

Tack. Jag hoppas att svaren på frågorna fortfarande kommer att hittas.

Att ta tillfället i akt ... Du vet inte om det finns människor på forumet som är associerade med DNNS (Dnevno-noćna nišanska sprava) - Bofors brandkontrollsystem som installerades på den jugoslaviska T-55? En vän som älskar jugoslaviska stridsvagnar är intresserad av tekniska detaljer och detaljer om hur han kommer till Jugoslavien från Sverige.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Inlägg av Hans » 1 juli 2021, 10:06

Fråga Kubinka också, de kanske fick med lite manualer och annan information.

Lite OT men kanske intressant i alla fall: viewtopic.php?f=51&t=41777&hilit=mockup

MVH

Hans

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Inlägg av MarkinM » 1 juli 2021, 14:11

Allt är sorgligt med Kubinka. Detta påverkas av det faktum att det brukade vara en sluten lagringsbas. Allt som inte påverkar utställningen är stängt för utomstående.
Dessutom är det fortfarande okänt hur Strv 103-0-series och strv 74 kom dit. Museet vet inte exakt svar på denna fråga. Två versioner används - byte / present från Sverige.
Bild
Tidigare var layouter av potentiella fiendtankar populära. Nu också. Men i praktiken används de mycket sällan (T-90A, som imiterar Leopard-2, blev på ryska Internet en anledning till skämt som "Hej, Fritz, jag är Leopard-2" ("Privet, Fritz, ya Leopard-2" - orig.). Och tidigare i samma grupp av sovjetiska trupper i Tyskland, hur jag vet att det fanns hela delar av T-34-85, där till exempel plywood användes för att imitera Leopard 1. Många stationära modeller fanns i officerskolor, antitankartilleri och flygutbildningscentra.
Strv 103-modellen från Kharkov Tank School är stillastående. Här är hans tvillingbror, skapad från delar av T-34-chassit från en annan träningsplats. Designad uteslutande för undervisning i silhuettigenkänning.

Förresten lyckades jag hitta en sida från referensen där laseravståndsmätaren anges. Denna sida är för Strv 103-0-serien. Under tecknet "*" står det "Planerat att installeras 1969". 1967-upplagan, om mitt minne tjänar mig rätt. Tyvärr förlorade jag för ett år sedan hela mina bilder när min dator kraschade.
Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Inlägg av Hans » 1 juli 2021, 19:06

Stort tack MarkinM för att du tar dig tiden att berätta mycket intressanta historier. Uppskattas.

MVH

Hans

44EBrage
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 juli 2021, 15:59
Ort: Gunnilse

Re: Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Inlägg av 44EBrage » 8 juli 2021, 17:03

Hej MarkinM och andra.
Laseravståndsmätaren kom först på STRV 103C, det vet jag med säkerhet.
Däremot använde vi den nästan aldrig, det tog 1 sekund helt i onödan - vi träffade ändå alltid med första skottet.
Eventuellt kunde vi ha den till att mäta i hållpunkter i terrängen framför oss, när vi stod i förberedd försvarsställning och väntade på anfall.
För dig som ryssättling kan det vara intressant att veta att vi hade en särskild punkt i siktet, "stridsbaljan", som när den uppfylldes av en framryckande T-62 sa oss att nu är kan vi skjuta och vara säker på att slå ut den i fronten, på 1600m avstånd.
För de ryska vagnar vi fick lära oss gällde att vi med "gamla" Pilprojektil 80 slog igenom deras frontpansar på:
T-55/62: >2000m
T-55+/62+: < 1400m (+ gäller nog tilläggspansar, kommer inte ihåg och det står inte i mina anteckningar)
T-72G: < 500m
T-72F: 0m
T-80: 0m

Med den "nya" Pilprojektil 90 gällde
T-72: 1500m
T-80: 1000m
Den här pilen fanns det bara ett litet antal av, och jag tror att man redan visste att Strv 103 skulle skrotas, så man ville inte köpa in för mycket ammunition.

Vi lärde oss också att vi hade 86% chans att slå ut en dubbelt så stor fiendestyrka framifrån, och 75% chans att slå ut en tre gånger så stor fiendestyrka från sidan - om vi stod i eldställning och de ryckte fram. Osäkert vilken fiendevagn det gällde, men vi räknade oftast med att vi skulle möta T-62. Ryssarna skulle använda sina bästa regementen/vagnar mot en viktigare fiende nere i Europa.

Det här var säkert mycket hemlig, men nu finns ju varken stridsvagn 103, kanonen eller ammunitionen kvar i svenskt bruk så jag tycker att det kan redovisas.

// Skytt-förare på strv 103C 1990

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Inlägg av Hans » 8 juli 2021, 18:42

Välkommen 44EBrage, skall bli spännande att höra mer.

MVH

Hans

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Inlägg av MarkinM » 8 juli 2021, 20:52

44EBrage skrev:
8 juli 2021, 17:03
Hej MarkinM och andra.
Laseravståndsmätaren kom först på STRV 103C, det vet jag med säkerhet.
Däremot använde vi den nästan aldrig, det tog 1 sekund helt i onödan - vi träffade ändå alltid med första skottet.
Eventuellt kunde vi ha den till att mäta i hållpunkter i terrängen framför oss, när vi stod i förberedd försvarsställning och väntade på anfall.
För dig som ryssättling kan det vara intressant att veta att vi hade en särskild punkt i siktet, "stridsbaljan", som när den uppfylldes av en framryckande T-62 sa oss att nu är kan vi skjuta och vara säker på att slå ut den i fronten, på 1600m avstånd.
För de ryska vagnar vi fick lära oss gällde att vi med "gamla" Pilprojektil 80 slog igenom deras frontpansar på:
T-55/62: >2000m
T-55+/62+: < 1400m (+ gäller nog tilläggspansar, kommer inte ihåg och det står inte i mina anteckningar)
T-72G: < 500m
T-72F: 0m
T-80: 0m

Med den "nya" Pilprojektil 90 gällde
T-72: 1500m
T-80: 1000m
Den här pilen fanns det bara ett litet antal av, och jag tror att man redan visste att Strv 103 skulle skrotas, så man ville inte köpa in för mycket ammunition.

Vi lärde oss också att vi hade 86% chans att slå ut en dubbelt så stor fiendestyrka framifrån, och 75% chans att slå ut en tre gånger så stor fiendestyrka från sidan - om vi stod i eldställning och de ryckte fram. Osäkert vilken fiendevagn det gällde, men vi räknade oftast med att vi skulle möta T-62. Ryssarna skulle använda sina bästa regementen/vagnar mot en viktigare fiende nere i Europa.

Det här var säkert mycket hemlig, men nu finns ju varken stridsvagn 103, kanonen eller ammunitionen kvar i svenskt bruk så jag tycker att det kan redovisas.

// Skytt-förare på strv 103C 1990
Trevligt att träffas.

I det här fallet kvarstår frågan, vad som visades i den serien "Tekniskt Magasin - Stridsvagn 103".
Enligt våra skjutregler mäts avståndsmätaren före varje skott. I praktiken används det dock sällan. Och i militära enheter som ligger i det inre av landet (till exempel i Sibirien) finns det fall då avståndsmätare inte fungerar på alla tankar. Eftersom de bröts av skamlösa soldater. Jag arbetar på en anläggning där bland annat reparation (och modernisering till nivå 1A40-4 för T-72B3) av brandstyrningssystemet 1A40 för T-72B genomförs. Och vi har fall där soldater helt enkelt öppnar några av brandkontrollsystemen för att utvinna ädla metaller. Gamla låssmeder berättade hur soldater drog ut aktiva stavar från avståndsmätare och trodde att de var rubiner. Och de är bara glas :)

Jag förstår rätt att detta "märke" är en bild i synfältet, genom vilket avståndet bestäms. (Jag antar att detta bestäms enligt följande - om tankens främre projektion ligger inom märket ligger tanken på ett avstånd av cirka 1600 meter. Gissar jag rätt?) Och projektilens ballistiska märke ligger på ett avstånd av 1600 meter?

Finns det många platser i Sverige med avstånd över 1600 meter? Under sovjettiden genomförde vi en studie som visade att mer än 50% av Europas stridsvärdiga territorier är upp till 1000 meter långa och 30% på ett avstånd mellan 1000 och 2000 meter. 20% - över 2000 meter.
För att vara ärlig är dina prognoser för fiendens skada för optimistiska.
1975-1985 var T-62 inte längre huvudfordonet i Leningrads militära distrikt (gränsar till Finland). Basen vid olika tidpunkter var modellen T-72-T-72A och T-72B som producerades 1985.
Med T-55/62 + menar du T-55AM, T-62M och deras andra modifieringar, utrustade med passiva pansarblock? I det här fallet är det inte förvånande. Denna rustning var designad för skal av Slpprj m\62 (L28)-typ och HEAT.

Vad menar du med T-72F och T-72G? Jag vågar föreslå att dessa är T-72A och T-72B av 1985-modellen. Jag bifogar ett foto nedan.

T-72A med extra pansar under reflektionsprogrammet - titta på skrovet framåt där det extra arket syns. Tidig T-72A, T-72 "Ural" (förresten, de fick också sådant skydd senare) hade inte sådan svetsning. T-80B- och T-64B-tankarna, som har genomgått denna modernisering, är igenkännliga med samma pansarplatta:
Bild

T-72B av 1985-modellen:
Bild

Det finns också sådana mutanter: Detta är T-72 "Ural". Det moderniserades som en del av Reflection-programmet, fick ett nytt TPD-K1 brandstyrsystem och tog det upp till T-72A-nivån. Senare utrustades den med en ERA "Kontakt-1" och nådde T-72AV-nivån. (T-72AV är en exportversion av T-72A utrustad med en ERA "Kontakt-1") Passiv rustning har inte förändrats:
Bild


Såvitt jag vet fick den svenska armén M80 1981. 1981 fångade Sovjetunionen israeliska M111-skal (såvitt jag vet köpte Sverige dem och gav dem namnet m\80). Och 1983 slutfördes arbetet (kod - "Reflektion") för att modernisera tankarna T-72A, T-64B och T-80B för skydd mot M111. T-72A-tanken förstärktes med skrovet i fronten i form av en ytterligare 16 mm-platta gjord av elektrolytisk smälta (jag är inte säker på att jag korrekt namngav ståltypen på svenska. Jag vet inte ens rätt term på engelska). T-64B och T-80B fick samma extra 30 mm tjocka rustning. Detta gjorde det möjligt att nära skydda alla tre tankarna från m\80. Till exempel finns det i Ryssland minnen från en kanadensisk skytt som deltog i beskjutningen av en T-72M1-tank (en sådan tank köptes av Sverige i Tyskland. Det är nästan helt analogt med T-72A-tanken i den sovjetiska armén) . Enligt honom misslyckades de att tränga igenom hans rustning med en okänd 105 mm-projektil från 1990-talet.
T-72B, T-80BV och T-64BV hade redan en annan frontskyddsdesign och var konstruerade för 120 mm-projektiler, till exempel M829 och DM23. Och T-80U och T-72B från 1989-modellen fick ERA "Kontakt-5", med vilken de skyddades, till exempel från M829A1.

Vad är m\90? I vårt segment av Internet finns det ingen information om en sådan projektil. Det finns bara rykten om att det finns en viss m\80S, som är en m\95-projektil, vars kärna används i skotten för 105 mm-kanonen. Det finns en åsikt att den fullfjädrade M426, det vill säga m\95, så vitt jag vet inte kan tränga in i T-72Bs frontpansar med ERA "Kontakt-5". Det är också tveksamt om det är möjligt att med säkerhet tränga igenom rustningen i T-72B-modellen från 1985, tillverkad 1987-1989. Eftersom deras främre rustning ligger nära T-72B-designen 1989. Men allt detta är teoretiska uppskattningar.

Låt mig ställa dig en fråga om Strv 103C brandstyrsystem. Hade han något system för att registrera korrigeringar för tryck, vindhastighet, fuktighet ...? I T-80B och T-80U var ansvaret för detta att skapa korrigeringar på en dator, där besättningsmedlemmarna matade in data med hjälp av speciella potentiometrar. + När du använder avståndsmätaren mäter vindsensorn automatiskt sin hastighet. I T-72B med TPD-K1 och 1A40 indikeras sådana korrigeringar manuellt med två potentiometrar. Vinden mäts inte.

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Inlägg av MarkinM » 8 juli 2021, 21:09

Jag glömde helt. Det finns en annan modell. Men låt inte detta lura dig.
Vi kallar det T-72А-modellen från 1984. (Namnet som fabriken gav honom är fortfarande ett mysterium.)
Nästan samma som T-72B-modellen från 1985. Det finns helt enkelt ingen ERA "Kontakt-1" än. Det finns också en 1983 T-72A-modell. Den har en tidig version av T-72B-tornet och kan inte skjuta raketer från en kanon. (Det är lätt att känna igen. T-72A modell 1984 och T-72B modell 1985 har en gunner's night device 1K13, som också utför funktionen av missilstyrning - det finns en automatisk drivenhet på locket. T-72A modell 1983 har gunner's night device TPN-3-49 - locket är bultat)
Bild

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Inlägg av MarkinM » 18 juli 2021, 23:59

Liten fix
Slutligen lärde vi oss tankens fabriksnamn från inlägget ovan.
Tankarna, som jag kallade T-72A-modellerna 1983 och 1984, bar beteckningen "Objekt 184-1" (Inga anti-tank missiler) och "Objekt 184", inte "Objekt 172M-1". Ändå är det korrekt att kalla dem de tidiga T-72B1 (Inga anti-tank missiler) och T-72B.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Inlägg av kblomster » 26 juli 2021, 23:19

Försvarets materielverk (FMV) experimenterade med nattsikten och laseravståndsmätare på strv 103 i början av 1970-talet, men det blev ingenting av någondera, främst därför att det plötsligt fanns mycket mindre pengar än man nog hade räknat med. Armén hade extremt mycket pengar under 1960-talet, mer än man haft varken förr eller senare, men budgeten krympte konstant från början av 70-talet. Laseravståndsmätaren ansågs för dyr i förhållande till den relativt lilla nytta den gjorde. När det gäller nattsikte är jag lite mer osäker - jag vet att man under 60-talet hade planer på IR-strålkastare men jag vet inte vad som hände med det. Det finns också någon testrapport från början av 70-talet om någon slags tidiga hjälm-monterade bildförstärkare eller kanske snarare IR-glasögon, men jag kommer inte ihåg vad de kom fram till. Troligen funkade det inte tillräckligt bra för att vara värt att köpa in. Taktiken på den tiden lär också (enligt utsago från Stellan Bojerud) ha varit att pansaret anföll under dagsljus och återhämtade under natten medan infanteriet försvarade. Infanteriet hade ju dock inte heller någon som helst utrustning för strid i mörker annat än lysgranater, men så var det på den tiden.

24 mm slpprj m/90 var vad jag vet israelisk (IMI M426, tror jag) och lär också motsvara tyska DM63, som licenstillverkades för Leopard 1. Köptes enligt ryktet in i desperation på 90-talet när man insåg att skyddet på T-80 och senare varianter av T-72 var mycket bättre än man tidigare trott. Fanns både till Centurion och till strv 103, men dock i olika varianter. Till strv 103 användes dock en specialvariant kallad slpprj m/90S där skottets totala längd var något kortare än den vanliga m/90, som av någon anledning kallades m/90C (där C stod för Centurion). Detta eftersom den vanliga m/90 var för lång för att få plats i laddautomaten. Det påstås inte ha varit någon skillnad i genomslag, men hur detta åstadkoms vet jag inte.

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Night-vision enheter och sevärdheter Strv 103B (och ikv 91).

Inlägg av MarkinM » 27 juli 2021, 02:17

Tack igen. Denna information avslöjar många punkter som var ett mysterium för pansarfordonsgemenskapen från länderna i fd Sovjetunionen.

Nämns dessa m/90 skal i ammunitionshandböckerna?
I allmänhet visar det sig vara en rolig situation. I Sovjetunionen ansågs en laseravståndsmätare också vara en lyx. Därför fick inte en enda tank i den sovjetiska serien i början ett eldkontrollsystem med en laseravståndsmätare. T-64B var den första som fick den 1975 (1G42). Och först 1978 började den installeras på T-72 "Ural" (TPD-K1), liksom på den nya modifieringen av T-80B (1G42). (Förutom testtankar).
Men de sparade inte på IR enheter. Vi tyckte att natten var bra för överraskningsattacker.
Först med tillkomsten av värmekameror misslyckades denna idé. Den första sovjetiska utvecklingen i denna riktning gav inte resultat. Det var omöjligt att ens bestämma vilket mål som var i sikte.
I slutet av 1980-talet var det möjligt att uppnå en acceptabel bild av infraröda enheter. Till exempel synfältet för Buran-M-sikten (Används på tidiga T-90-tankar för att ersätta den gamla Buran-PA). Utan strålkastare, under bra förhållanden, kunde du se 2 km. (TPN-3-49 gav till exempel bara cirka 400 meter).

Bild

Skriv svar