Svenska stridspiloter flög in bakom järnridån

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Svenska stridspiloter flög in bakom järnridån

Inlägg av currahee » 29 maj 2021, 17:21

Det var en stor artikel i DN idag 29 maj, om svenska stridspiloter flög in bakom järnridån, med intervju av en som flög då.
Jag har hört rykten om detta - men ingen bekräftelse förre denna artikel.

En omfattande militär svensk operation bakom järnridån har varit totalt mörklagd i 63 år – till nu. Den genomfördes 1958 av åtta stridsflygare som i fem dagar gjorde över 30 spaningsräder in över Sovjetimperiet mot militära mål. Sovjet sände upp Mig-jaktplan efter inkräktarna – men svenskarna hann undan.
Den då 21-årige fältflygaren Jan Mattsson var en av dem. Nu vittnar flygarna om dessa riskabla uppdrag – så hemliga att de aldrig fick nämnas.

Artikeln är tillgänligt för prenumeranter.
https://www.dn.se/sverige/svenska-strid ... jarnridan/

/currahee
Bilagor
Spaning kopia 21-1622116113471.png

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11122
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Svenska stridspiloter flög in bakom järnridån

Inlägg av sveahk » 31 maj 2021, 09:03

Har just läst deras bok! Utmärkt!
https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... 54&t=21243

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13603
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svenska stridspiloter flög in bakom järnridån

Inlägg av Markus Holst » 31 maj 2021, 09:07

Cornucopia skrev om det härom dagen

https://cornucopia.cornubot.se/2021/05/ ... e.html?m=1

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska stridspiloter flög in bakom järnridån

Inlägg av Hans » 31 maj 2021, 10:17

Mycket intressant, stort tack. Mer välkänt var väl att vi inspekterade vad bolsjeviken gjorde typ 10 år tidigare med våra S 31 Spitfire. Följde inte heller regelboken fullständigt men hela östblocket var en stor gåta och vi var genuint oroliga för om invasionen var på väg.

I mitt pass står att jag är född i Bärbo, kanske två kilometer från Skavsta - dåvarande F11 där far min var stationerad. Troligtvis var det på Nyköpings BB jag såg dagens ljus. Detta 1961, första augusti, så ni kan börja samla till födelsedagspresenterna.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Svenska stridspiloter flög in bakom järnridån

Inlägg av adlercreutz » 31 maj 2021, 14:30

Man undrar ju vad som hade hänt om nån fått ett haveri på fel ställe :|

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13603
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svenska stridspiloter flög in bakom järnridån

Inlägg av Markus Holst » 31 maj 2021, 15:59

Detta är nog bara början. Vi kommer nog få veta om fler flygningar efter hand som tiden avhemligar dem.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Svenska stridspiloter flög in bakom järnridån

Inlägg av Sarvi » 31 maj 2021, 20:04

Alltså, jag har ju inget emot Cornucopia, men ibland när jag läser där påminns jag om Blackadders General Melchett och denna replikväxling:
Captain Darling: So you see, Blackadder, Field Marshall Haig is most anxious to eliminate all these German spies...
General Melchett : Filthy hun weasels, fighting their dirty underhand war!
Captain Darling : ...and fortunately, one of our spies...
General Melchett : Splendid fellows, brave heroes risking life and limb for Blighty!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska stridspiloter flög in bakom järnridån

Inlägg av Hans » 1 juni 2021, 07:26

Sarvi skrev:
31 maj 2021, 20:04
Alltså, jag har ju inget emot Cornucopia, men ibland när jag läser där påminns jag om Blackadders General Melchett och denna replikväxling:
Captain Darling: So you see, Blackadder, Field Marshall Haig is most anxious to eliminate all these German spies...
General Melchett : Filthy hun weasels, fighting their dirty underhand war!
Captain Darling : ...and fortunately, one of our spies...
General Melchett : Splendid fellows, brave heroes risking life and limb for Blighty!
Jag ser det som tre olika saker.

Spaning eller signalspaning från internationellt luftrum. Helt enligt regelboken och inte värre än att du ser grannens nya bil på garageuppfarten hans eller hör att han spelar Abba på radion.

En medveten eller omedveten liten felnavigering, du kliver in på garageuppfarten snabbt och konstaterar att grannen har inte bara en ny bil utan även råd med läderklädsel. Blir du påkommen så skäller han ut dig och du får gå därifrån. Jag vill minnas att under det kalla krigets glada dagar var det ganska många kränkningar av svenskt luftrum då NATO flygförarna hade bråttom hem till mässen för sin öl och tog en liten genväg över den SÖ delen av svenskt luftrum. Bolsjevikerna var lite mer utstuderade och flög rakt in över vårt luftrum och klockade hur lång tid det tog innan incidentberedskapen var där och avvisade. Men de visste att de inte skulle bli nerskjutna utan bara avvisade.

Riktiga spionflygningar som Powers lilla färd med en U 2 djupt inne över Sovjetunionen, han var långt ifrån den ende men den första som blev nerskjuten så långt in. Både jänkare och britter tog en del långa turer in innan satelliter gjorde det onödigt. De flesta av de nerskjuta västliga flygplanen var i internationellt luftrum och liksom våran DC 3'a ett klart brott mot internationell lag.

MVH

Hans

Skriv svar