Fetmaepidemin en myt?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Fetmaepidemin en myt?

Inlägg av a81 » 5 maj 2021, 21:58

Från tidigt 1980-tal till 2018 ökade svenskens kroppsvikt med 7 kg och längden med 2 cm:

https://www.scb.se/hitta-statistik/arti ... ler-fetma/

Av 7 kg är cirka 2 kg viktökning direkt kopplad till ökningen i kroppslängd (om man räknar med bibehållet BMI).

Sedan har andelen rökare gått ner kraftigt sedan början av 1980-talet. Idag röker ungefär 7 procent av svenskarna dagligen:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/fol ... ng-daglig/

1980 rökte 36 procent av de svenska männen och 29 procent av de svenska kvinnorna:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9m ... -inte-roka

Totalt sett har alltså rökningen minskat med ungefär 33 - 7 = 26 procentenheter. En rökare väger 3 till 5 kg mindre än en icke-rökare:

https://www.1177.se/kampanjer/rokfri/ra ... iktokning/

Viktökningen på grund av rökstopp har alltså varit ungefär 0,26 × 4 = 1,04 kg sedan början av 1980-talet. Där försvann ytterligare 1 kg, så svenskarna har i verkligheten bara ökat omkring 4 kg (inte 7 kg) sedan början av 1980-talet. Är dessa 4 kg ett problem? Varför är det en så viktig fråga? Är det inte en naturlig utveckling när folk i högre grad har stillasittande jobb samt har råd att äta godare mat? Medellivslängden har under samma tid ökat med 7 år! Är det så att mera estetiska ideal smyger sig in här? Varför är dessa kilon en så stor fråga när vi uppenbarligen blir allt friskare?

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Fetmaempidemin en myt?

Inlägg av Mackan L » 5 maj 2021, 23:09

4 kg genomsnittökning (efter din nedbrytning) sedan 1980-talet är ju en hel del.
De som är feta har blivit fler och fetare.

Kopplat till ämnet: jag stötte på begreppet food poverty via jobbet häromåret. En universitetsstudent med inritning på ämnet skrev om det på vårt Intranät. Han berörde situationen i USA och hans erfarenheter kring det på plats. Då specifikt tillgången till BRA mat och inte mat i allmänhet.

Fetma är delvis en klassgrej. Fenomenet food poverty är inte lika extremt i Sverige som det är i UK och än mer USA men det finns. Låg tillgång till och okunskap om hälsosam kost.


Här är en sida som behandlar begrepper, jag har citerat inledningen:

https://www.sustainweb.org/foodaccess/w ... od_poverty
‘Food poverty is worse diet, worse access, worse health, higher percentage of income on food and less choice from a restricted range of foods.  Above all food poverty is about less or almost no consumption of fruit & vegetables’.
Food poverty can be defined he inability to obtain healthy affordable food. This may be because people lack shops in their area or have trouble reaching them.  Other factors influencing food access are the availability of a range of healthy goods in local shops, income, transport, fear of crime, knowledge about what constitutes a healthy diet, and the skills to create healthy meals.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fetmaempidemin en myt?

Inlägg av Markus Holst » 5 maj 2021, 23:13

Var kommer fear of crime in?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Fetmaempidemin en myt?

Inlägg av sonderling » 6 maj 2021, 07:26

Markus Holst skrev:
5 maj 2021, 23:13
Var kommer fear of crime in?
Att man är rädd att bli rånad på väg till affären? Tar närmsta på hörnet av 7 eleven typ?

Jag tror stress är en stor faktor som man bort ser från om debatten om fetma. Det brukar också vara mycket "Rich splaining" där man ska mästra lite om kost, motion och träning. Jag minns själv en doktor som tipsade om att åka till löpplabbet och få måttanpassade träningsskor. Detta var på den tiden jag bara hade råd med ett par skor och dessa var dessutom jobbarskor som jag tagit ut på jobbet..
Tänker på detta när man pekar på okunskap, men skräp mat är också billig mat.

Sonderling

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Fetmaempidemin en myt?

Inlägg av von Adler » 6 maj 2021, 08:01

Ja, stress är helt klart en viktig faktor. Jag har själv gått från 125kg till 86kg (Och siktar på 79kg) på 181cm. Det är väldigt mycket lättare att ta sig tid att laga hälsosam, mättande mat när man är under mindre stress. Att läsa innehållsförteckningar på mat, läsa på om snabba kolhydrater, sockersug och mättat mot fleromättat fett, de senaste rönen, räkna kalorier, ta sig tid att motionera och lära sig laga smaklig hälsosam mat är alla saker som tar mycket tid och ansträngning.

Mycket mat som är ohälsosam är också billig. Vitaste brödet, pasta, polerat ris, potatis. Fet falukorv med låg kötthalt, fläsk och bacon. Medan bättre mat är dyrare - som färsk frukt och färska grönsaker, välhängt kött och så vidare.

Det finns helt klart en socioekonomisk vinkel på övervikt och i takt med att tobaksbruket går ner blir övervikt och överkonsumtion snabbt den del som kostar mest för sjukvården och förkortar livet mest. Hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, mag- och tarmcancer, åderförkalkning och blodproppar är alla sjukdomar som påverkas starkt av kost och motion.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Fetmaempidemin en myt?

Inlägg av Sarvi » 6 maj 2021, 09:09

De där kilona (oavsett om de är fyra eller sju) är ju inte jämnt utspridda över befolkningen, utan problemet är att andelen av befolkningen som lider av fetma (eller är överviktiga) har ökat. Och det kostar pengar för samhället, eftersom fetma och övervikt medför en högre risk att drabbas av andra sjukdomar som diabetes, hjärt- kärlsjukdomar. Att detta på populationsnivå kanske inte påverkar medellivslängden pga andra orsaker är en sak, men det kan ändå vara resurskrävande med den del av befolkningen som lider av fetma/övervikt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fetmaepidemin en myt?

Inlägg av Markus Holst » 6 maj 2021, 14:22

Jag tog mig friheten att korrigera stavningen på trådens rubrik.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Fetmaepidemin en myt?

Inlägg av a81 » 23 maj 2021, 23:11

Självklart är fetma ett stort problem, särskilt svår fetma (BMI över 40), men min poäng är att jag undrar om vi importerat en problemställning som inte riktigt finns här (svenskar är inte speciellt feta), samt att oron för minsta lilla övervikt har drag av klassförakt. Den som har ett tråkigt och/eller oflexibelt jobb med långa arbetsdagar vill nog inte lägga hela sin fritid på gymmet...

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Fetmaempidemin en myt?

Inlägg av a81 » 23 maj 2021, 23:29

von Adler skrev:
6 maj 2021, 08:01
Ja, stress är helt klart en viktig faktor. Jag har själv gått från 125kg till 86kg (Och siktar på 79kg) på 181cm. Det är väldigt mycket lättare att ta sig tid att laga hälsosam, mättande mat när man är under mindre stress. Att läsa innehållsförteckningar på mat, läsa på om snabba kolhydrater, sockersug och mättat mot fleromättat fett, de senaste rönen, räkna kalorier, ta sig tid att motionera och lära sig laga smaklig hälsosam mat är alla saker som tar mycket tid och ansträngning.

Mycket mat som är ohälsosam är också billig. Vitaste brödet, pasta, polerat ris, potatis. Fet falukorv med låg kötthalt, fläsk och bacon. Medan bättre mat är dyrare - som färsk frukt och färska grönsaker, välhängt kött och så vidare.

Det finns helt klart en socioekonomisk vinkel på övervikt och i takt med att tobaksbruket går ner blir övervikt och överkonsumtion snabbt den del som kostar mest för sjukvården och förkortar livet mest. Hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, mag- och tarmcancer, åderförkalkning och blodproppar är alla sjukdomar som påverkas starkt av kost och motion.
Håller med om att stress på många sätt påverkar hälsan negativt, men stämmer verkligen bilden att "fetman" ökat belastningen på sjukvården och förkortar liv. Vi lever sju år längre nu än för 40 år sedan. Antalet hjärtinfarkter och särskilt antalet döda i hjärtinfarkt har minskat dramatiskt de senaste 15-20 åren:

https://www.socialstyrelsen.se/om-socia ... rtinfarkt/

Det har säkert delvis att göra med minskad rökning och bättre sjukvård, men jag gissar att även "bättre jobb" spelar in, mindre löpande band och småföretagande, mer flextid och hemarbete. Paradoxalt nog kan även ökad alkoholkonsumtion haft en positiv inverkan, eller snarare minskad nykterism. Kombinationen rökning, stress, fysisk inaktivitet, grönsaks- och fiberfrihet samt nykterism verkar ha givit upphov till mycket hjärt-/kärlsjukdom under det sena 1900-talet, självklart med rökningen som största risken.

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Fetmaepidemin en myt?

Inlägg av Davian » 24 maj 2021, 18:47

mat är också en klassfråga. En del har inte råd eller tid att äta hälsosamt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Fetmaepidemin en myt?

Inlägg av sonderling » 25 maj 2021, 06:40

Davian skrev:
24 maj 2021, 18:47
mat är också en klassfråga. En del har inte råd eller tid att äta hälsosamt.
Jo det är riktigt. Brukar tänka på det när folk gjorde sig lustiga över feta Amerikaner.
Oftast ser man en klass skillnad där vilka som är feta och vilka som inte är det.
Och åter igen så tror jag att stress är en del förklaring också. Ekonomisk stress är inte att leka med.

Sonderling

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Fetmaepidemin en myt?

Inlägg av Davian » 25 maj 2021, 11:23

Nej gud nej. Men den klassZ, och hälsomarkören, blir mindre i omgång och frekvens med enkla åtgärder som skollunch och mellanmål på fritidshem och frukost på dagis mm.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Fetmaepidemin en myt?

Inlägg av a81 » 25 maj 2021, 21:48

sonderling skrev:
25 maj 2021, 06:40
Davian skrev:
24 maj 2021, 18:47
mat är också en klassfråga. En del har inte råd eller tid att äta hälsosamt.
Jo det är riktigt. Brukar tänka på det när folk gjorde sig lustiga över feta Amerikaner.
Oftast ser man en klass skillnad där vilka som är feta och vilka som inte är det.
Och åter igen så tror jag att stress är en del förklaring också. Ekonomisk stress är inte att leka med.
Sonderling
Finns även i Sverige klasskillnader som avspeglas i kroppsvikten/-formen, men jag tänker att det här snarare finns en övre medelklass som är mycket mån om att röra på sig och vara hälsosam, medan "alla andra" är i relativt OK men inte perfekt form.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Fetmaepidemin en myt?

Inlägg av a81 » 1 juli 2022, 23:52

Läste denna artikel:

https://www.expressen.se/kronikorer/jen ... tor-item-1

Män, kvinnor, gamla, unga – folk var i form. Medan en promenad längs vattenbrynet i dag speglar det motsatta: i stort sett alla bär vi på överflödiga kilon, även många barn. Inget nytt men inte desto mindre allvarligt, för utvecklingen fortsätter att gå åt fel håll. Vi äter helt enkelt ihjäl oss.

För det första, "äter vi ihjäl oss"? Sedan 1970-talet har medellivslängden ökat med sådär 7-8 år.

För det andra, hur många medelålders och äldre besökte en badstrand på 1970-talet? Man slutade väl nästan gå till stranden när barnen lärt sig simma och badade själva med sina kompisar. De flesta fick dessutom barn tidigare än idag, så min gissning är att andelen 40+ på en strand var ganska liten på 1970-talet. Medelålders och äldre badade ju knappt ens om de åkte på chartersemester. Sedan tänker jag att en 30-åring 1975 var nog i bättre form än en 30-åring 2022, men jag tror inte att detsamma kan sägas om en 60-åring.

För det tredje tycker jag att det är lite tröttsamt med det där "alla gick topless"-snacket. Det är inget jag minns som särskilt vanligt. Visst, idag förkommer det nästan inte alls i Sverige, men inte var det jättevanligt på 1980-talet heller, kanske gått från 10-20 procent till 0,01 procent på 30-40 år, men det var knappast standardklädseln på en vanlig svensk strand på 1980-talet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Fetmaepidemin en myt?

Inlägg av sonderling » 2 juli 2022, 17:12

Nja jag vet inte, jag tycker hon har en poäng.
Det var väl visst äldre på stranden på 70-talet? En rolig grej på FB är ju Beach bilder då och nu, där man jämför kroppsvolym, inget vetenskapligt kanske men nog har folk blivit fetare? (Har tänkt tanken också när jag ser bilder på amerikanska soldater då och nu.)

Och topp less, lustigt jag tänkte just på det häromdagen hur jobbigt jag tyckte det var. Ja som tutt fixerad jänkare visste jag aldrig var jag skulle ha blicken nånstans, speciellt om det var en kvinna i sällskapet som helt ogenerat tog av sig bikini över delen. Just den grejen känns ju helt otrolig i dagens nypuritanska samhälle.

Medellivslängden är jag helt övertygad om att den kommer sjunka. Inte bara pga vällevnads sjukdomar men stressen i samhället kanske?

Sonderling

Skriv svar