Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av Markus Holst » 24 april 2021, 19:30

Jag upplever det den unge kommunisten skrev som tomma ord ur en yngling som ännu inte sett livet. Därav det gulliga. Han argument har han hämtat från mellanölsdrickande kalas i någon kompis pojkrum, knappast från seriösa politiska diskussioner. Därav "gulligheten". Jag föreställer mig att hans politiska medvetande och kunnande har mognat under de senare 40 åren.

Samtidigt instämmer jag i det du skriver: Vi är vana att inte ta unga kommunister på allvar och blir mera beklämda av unga högermän. Kan det bero på att det tomma munlädret från rödvinsvänstern visade sig vara just det: Tomma ord? Den kommunism vi såg i öststaterna, som enligt mången kommunism inte var kommunism, vill jag inte säga något förlåtande om.

Det vore intressant att höra någon kommentar från dem som umgicks i kommunistiska kretsar på den tiden, om det finns relevans i insändaren såtillvida att den uttrycker en relevant och vedertagen "stadge-enlig" politisk ståndpunkt från den tiden.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 24 april 2021, 19:36

Men det har också att göra med att extremvänstern i Sverige nöjde sig med att prata.
Det fanns ingen våg av grova våldsbrott utförda av vänsterextremister, inte i Sverige.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 24 april 2021, 19:38

hilbert skrev: ↑
24 april 2021, 19:36
Men det har också att göra med att extremvänstern i Sverige nöjde sig med att prata.
Det fanns ingen våg av grova våldsbrott utförda av vänsterextremister, inte i Sverige.
Ja. Bra kommentar. Vänster-brott kom senare i Sverige, men fanns på kontinenten på den tiden. Om vi bortser från kidnappningen på den kvinnliga politiker som jag glömt vad hon heter, men det var väl RAF som låg bakom den?

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 24 april 2021, 22:20

Markus Holst skrev: ↑
24 april 2021, 19:38
Ja. Bra kommentar. Vänster-brott kom senare i Sverige, men fanns på kontinenten på den tiden. Om vi bortser från kidnappningen på den kvinnliga politiker som jag glömt vad hon heter, men det var väl RAF som låg bakom den?
Japp, det misslyckades dock. Anna-Greta Leijon 1977.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Leo

Notera polisens kodnamn och kopplingen till svensk musikhistoria :)

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 25 april 2021, 16:35

Markus Holst skrev: ↑
24 april 2021, 19:38
Ja. Bra kommentar. Vänster-brott kom senare i Sverige, men fanns på kontinenten på den tiden.
Nja, kanske det men... det stärker i så fall min bild av självgoda marxister som bara vill bygga ett bättre samhälle oavsett vad som händer i omvärlden - Att försvara, hylla och ta order av kommunistiska diktaturer som dessutom utrotar stora sjok av sin egen befolkning räcker alltså inte i vänstersammanhang. Har svårt att tänka mig samma förlåtande inställning till IS-sympatisörer eller nynazister.

Nu blev det här väldigt OT, men min teori är snarare att det fortfarande är så stor andel av personer i ledande ställning som har ett förflutet inom vänsterextrema rörelser i sin ungdom för omkring 50 år sedan. Därav den generellt förlåtande attityden i samhället.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 26 april 2021, 00:14

Nu blev det här väldigt OT, men min teori är snarare att det fortfarande är så stor andel av personer i ledande ställning som har ett förflutet inom vänsterextrema rörelser i sin ungdom för omkring 50 år sedan.
Det beror på vad man menar med ledande ställning.
Det är trots allt få ledande politiker som har sin bakgrund i de här rörelserna.
Däremot inom media och journalistik har vi en stor grupp personer som i stor utsträckning medverkat till att förändra medielandskapet.
Jag nämnde tidigare Jan Stenbäck som startade sitt medieimperium med att värva i stor sett hela redaktionen på tidskriften gnistan.
Vi har även Maciej Zaremba och Anders Karlberg.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 26 april 2021, 07:58

26 april 2021, 00:14
Nu blev det här väldigt OT, men min teori är snarare att det fortfarande är så stor andel av personer i ledande ställning som har ett förflutet inom vänsterextrema rörelser i sin ungdom för omkring 50 år sedan.
Det beror på vad man menar med ledande ställning.
Det är trots allt få ledande politiker som har sin bakgrund i de här rörelserna.
Däremot inom media och journalistik har vi en stor grupp personer som i stor utsträckning medverkat till att förändra medielandskapet.
Jag nämnde tidigare Jan Stenbäck som startade sitt medieimperium med att värva i stor sett hela redaktionen på tidskriften gnistan.
Vi har även Maciej Zaremba och Anders Karlberg.
Svensk media är väl generellt rätt intressant på det viset. TV-nyheter är oberoende, 11 av de 12 största tidningarna är till höger på den politiska skalan medan de flesta journalister är vänster.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 26 april 2021, 08:12

Så länge vi inte värderar så är det väl inte riktigt politik.

Parti Svenska journalister Svenska allmänheten
V 32,0% 16,5%
S 24,0% 24,4%
C 9,3% 6,6%
L 5,3% 5,1%
KD 3,3% 7,3%
M 4,0% 16,8%
SD 2,7% 15,0%
MP 14,7% 5,9%
Annat 4,7% 2,3%
Finns det inget bra sätt att lägga in en tabell här?
https://research.chalmers.se/publicatio ... lltext.pdf

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 27 april 2021, 12:47

Skall vi hålla oss till Seriemaggan kanske?
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 9 juni 2021, 23:10

Har scannat in Seriemaggans Klotterplank mellan 1974-1980.
Håll till godo!
http://www.pilum.nu/6-tema/massmedia-2/
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 juni 2021, 09:39

Tack.

Jag vet att det var en avsevärd investering av tid.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 11 juni 2021, 21:05

Inlägget jag kom ihåg finns på sidan 48 från 1977 i pdfen. Negerbrudar Mums-mums!! är rubriken :)

Några sidor senare skriver tjejer också om att negerkillar är grejer :)

Jag ska också tacka: mycket intressant läsning, och att de vågade släppa in så många olika åsikter. Det måste ha varit något som lockade folk att köpa tidningen.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 11 juni 2021, 21:48

Läsarna hade väl tittat på Hair.

https://www.youtube.com/watch?v=z6JCCayPG7k

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 11 juni 2021, 23:33

Men Hans, Hair är från 79 och inläggen är från 77, men det är ett bra inlägg hur som helst.

Jag skulle gissa något detsamma som du, för, hur många svenskar hade ens träffat en neger 1977?

Morsan hade en kompis som i ung ålder åkte till Los Angeles och arbetade i svenska lunchrestauranger. Hon träffade en neger och med tiden kom de att åka tillbaka till Sverige. Farsan var lärare i LA, och blev med tiden också rektor för en skola i Sverige.

Jag vet från oberoende information, att familjen levde i LA under slutet av 70-talet och flyttade till Sverige först senare.

När jag växte upp - född 69 - fanns det också en "svart" kille i klassen. Vi kallade honom tummen, och han var en bra kompis. Jag har ingen aning om hur han kom till Sverige, men en gissning är att det handlade om någon som inte ville slåss i Vietnam.

Med tanke på namnet, som i verkligheten var något i stil med Mtoumi, är det dock fullt möjligt att de kom direkt från Afrika, men han var rätt så ljus i hyn.

Den första afrikan jag stötte på i skolan var annars i högstadiet, en tjej som fortfarande bor i Göteborg och har haft en helt ok karriär.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 juni 2021, 00:16

Musicalen fick en Tony 1969, de kunde kanske ha sett den.

MVH

Besserschmitt Hans

Skriv svar