Mönstring

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mönstring

Inlägg av Hans » 21 april 2021, 12:42

sonderling skrev:
21 april 2021, 12:37

Sen har jag för mig att man gick omkring i kalsonger hela tiden?
kan det verkligen stämma?
Nej. Inte tusan satt man i kalsonger i samband med vissa delar typ intelligenstest och samtal med psykolog. Däremot fanns det delar när det var medicinska undersökningar där man troligtvis bara var iförd kalsonger.

Intelligenstest mäter din förmåga att göra intelligenstester och kanske inte är en neutral utvärdering av din verkliga förmåga (jag fick ett mycket bra resultat).

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Mönstring

Inlägg av Markus Holst » 21 april 2021, 12:51

sonderling skrev:
21 april 2021, 12:37
Just ja det där intelligent testet när man skulle typ vika Trots detta så är nog de dummaste människor jag mött såna som skryter om att de är med i mensa?
Jag är med i Mensa.
Sen har jag för mig att man gick omkring i kalsonger hela tiden?
kan det verkligen stämma?
Ja.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mönstring

Inlägg av Hans » 21 april 2021, 12:56

Markus Holst skrev:
21 april 2021, 12:51
sonderling skrev:
21 april 2021, 12:37
Just ja det där intelligent testet när man skulle typ vika Trots detta så är nog de dummaste människor jag mött såna som skryter om att de är med i mensa?
Jag är med i Mensa.
Sen har jag för mig att man gick omkring i kalsonger hela tiden?
kan det verkligen stämma?
Ja.
1. Bekräftar sonderlings tes.
2. Nej.

För 2. är ni säkra? Jag tror jag skulle ha minnen av ett samtal med en psykolog endast iförd kalsonger.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Mönstring

Inlägg av Markus Holst » 21 april 2021, 13:02

Hans skrev:
21 april 2021, 12:56
Markus Holst skrev:
21 april 2021, 12:51
sonderling skrev:
21 april 2021, 12:37
Just ja det där intelligent testet när man skulle typ vika Trots detta så är nog de dummaste människor jag mött såna som skryter om att de är med i mensa?
Jag är med i Mensa.
Bekräftar sonderlings tes.
Touché

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Mönstring

Inlägg av Mackan L » 21 april 2021, 13:39

Inskrivningstest först i vanliga kläder därefter ombyte för övriga test? Jag är ganska säker att det var så.

Jag har inga minnen av att sitta i endast kalsonger någon gång under mönstringen. Träningskläder bars, dvs shorts och t-shirt samt gympaskor. T-shirten kom av vid några tillfällen så som hälsokollen och cykling.

Fick vi instruktioner innan mönstringen att de medtagna träningskläderna skulle vara shorts?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Mönstring

Inlägg av millgard » 21 april 2021, 13:55

Det är nog de personer som själva tyckte att det var lite traumatiskt/mentalt obekvämt att sitta i kalsongerna som fått minnena präglade av det.

I övrigt så brukar det vara så att det egna minnet är snällt mot det egna egot när det gått lite tid och många historier skulle förstås ha berättats annorlunda om det var motparten som berättade historien. ;)

Sakligt så är jag ganska övertygad om att det gick till på i stort sett samma vis oavsett var man mönstrade. Jag har precis samma minnen av de ingående testen, det jag särskilt minns är att samtliga på "luckan" de två dagarna var födda samma samma dagar samma år, dvs precis jämnåriga. Sålunda mönstrade jag med ett tiotal grabbar födda annandag jul, varav jag kände till en som kom från samma kommun som jag. Jag lärde känna två till lite mer, varav en skulle bli min arbetskamrat under några år och en som figurerade i utkanten av bekantskapskretsen under ganska lång tid efteråt. Killen från samma kommun placerades på samma pluton, men i annan befattning och kortare tjtid.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mönstring

Inlägg av Hans » 22 april 2021, 11:41

Tvingade min polare:
Polaren skrev:Jag jobbade på Pliktverket i Näsbypark mellan 1998-2010. Fd Kn med18 års tjänst. Trupputbildare, lärare på KS, stf kompch, 6 år på InfSS. Anställdes som civil.
Jag var anställd som inskrivningsförrättare/mönstringsförrättare. Det var jag som bestämde om och i så fall var en individ skulle tjänstgöra. Som underlag för mitt beslut hade jag provresultaten graderade 1-9 (normal fördelningskurva). Det som bedömdes var befälslämplighet, psykisk funktionsförmåga, inskrivningsprovet (IQ). Till det kom resultatet på fysiska tester samt medicinsk status (graderad A-F). Det som styrde mig i arbetet var Pliktlagen. Dvs, jag behövde inte ta hänsyn till den prövandes synpunkter/motivation. Målet för verksamheten var att tillgodose Försvarsmakten behov av (lämplig) personal. "Rätt person på rätt plats".
I praktiken tog vi dock hänsyn till individens önskemål i så stor utsträckning som möjligt, men ibland fick man peka med hela handen för att kunna lösa uppgiften. Efterhand som politikerna lade ner delar av försvaret luckrades pliktlagen upp. I slutet av min tjänstgöring skrevs i princip bara frivilliga in till tjänstgöring. Jag vill påstå att vi var duktiga på det vi gjorde. Var på studiebesök i Finland och kunde jämföra systemen. Vi byggde även upp organisationen för mönstring i Baltikum.
MVH

Hans

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Mönstring

Inlägg av HJ » 22 april 2021, 12:18

Intressant att "polaren" skrev IQ om inskrivningsprovet. Jag uppfattade inte inskrivningsprovet som ett renoldat intelligestest utan mer som ett test av "hjärn"-baserade förmågor av värde för försvarsmakten. Såsom att se samband (ingår i ofta i IQ-test), men också "bildminne" (återskapa mönster man sett under kort ögonblick), inlärningsförmåga och mental uthållighet (jag tröttnade på det efter ett tag och ansträngde mig inte fullt ut). Därför har jag genom åren stört mig på de som kallat inskrivningsprovet för just IQ-test. Men jag har kanske haft fel i det avseendet.

/Håkan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mönstring

Inlägg av Hans » 22 april 2021, 12:46

Det är en polare och inte en "polare" - det är inte jag. Hur man definierar ett IQ test kan vi diskutera länge men jag tror att det man gjorde på mönstringen är helt enkelt en variant.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Mönstring

Inlägg av Femtiotrean » 22 april 2021, 14:12

Jag är lite förbryllad om hur man kunde jämföra systemen i Sverige och i Finland. Vi har ju aldrig haft något liknande - och det inte ens kallas "mönstring" utan "uppbåd".

https://puolustusvoimat.fi/sv/-/1950813 ... bereda-dig

och

sidor 14-


Pä typiskt finskt sätt tycker vi att vårt system är mycket bättre: alla börjar tillsammans och alla lär sig känna annat slags människor på nära håll, vilket är bra inte bara för armén utan för individen och samhället. Och sen när man väljer vem blir befäl eller robotskott, prickskytt eller vad det nu kan vara har man haft en längre tid att observera eller se resultat i verkligheten.


PS Det jag minns är att läkarundersökningen var en formalitet och att intervjun var över efter fem minuter ("Jag vill rycka in strax efter studenten" "Då blir det juni." "Jag har tänkt att luftartilleriet skulle passa mig." Kaptenen såg ut som att han hade hört den önskan alldeles för många gånger. "Jag fattar att helsingforsare vill tjänstgöra i ett förband som ligger nära staden, men det går bussar till Fredrikshamn också." Jag förstod att spelet var över och sa "OK". Han såg inte gladare ut för att det gick så snabbt...

PPS Han hade absolut rätt i att "alla" hesagrabbar ville till Sandhamn (infanteri) eller Sveaholm (kustartilleri), eller Hyrylä (luftartilleri) i Tusby. Jag minns inte procentandelen, men det var ju en minoritet som lyckades med det. Fredrikshamn (infanteri) läg 150 km från H:fors. Tvä timmar med buss, det kunde man stå ut med :lol: En kompis fann sig i S:t Michel och en annan i Vasa...
Senast redigerad av 2 Femtiotrean, redigerad totalt 22 gång.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Mönstring

Inlägg av Markus Holst » 22 april 2021, 14:21

Jag fick googla Fredrikshamn och hamnade i - Hamina, som kort och gott lär betyda Hamn. Tack för lärdomen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mönstring

Inlägg av Hans » 22 april 2021, 14:57

Tack 53'an för hur det funkar i Östra Rikshalvan. Gillar termen uppbåd.

Är det samma sak för finnar utrikes? Yngsta drulen hade en klasskompis som är beväring på Nylands Brigad nu.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Mönstring

Inlägg av Femtiotrean » 22 april 2021, 18:16

I princip samma sak. Man måste dock inte delta i uppbådet:

Det behöver du inte, ditt ärende behandlas vid uppbådet utgående från de uppbådsdokument du sänt till regionalbyrån i förväg.

Fyll i Frågeformulär för tjänstgöring och undersökning av hälsotillstånd (blankett nr. 428-0335) och eventuellt studieintyg. Du hittar våra blanketter här: puolustusvoimat.fi/sv/blanketter.
Om du har någon sjukdom eller skada som kan inverka på din tjänstgöring bör du skaffa dig ett läkarutlåtande. (Obs! Försvarsmaktens blankett bör användas för läkarutlåtandet. Du hittar blanketten här: puolustusvoimat.fi/sv/blanketter).
Sänd dokumenten till din regionalbyrå före uppbådet.
https://puolustusvoimat.fi/sv/ofta-fragat

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mönstring

Inlägg av Hans » 23 april 2021, 09:35

Tack 53'an.

MVH

Hans

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Mönstring

Inlägg av hilbert » 23 april 2021, 14:12

Hur är det med ålänningar, är de befriade från värnplikt?

Skriv svar