Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 24 mars 2021, 11:38

Denna norska general tog sitt liv för egen hand.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 24 mars 2021, 17:11


StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 24 mars 2021, 17:12

Jag började skriva i Google: norsk general - och DET namnet kom upp... Men stämde fint med Wikipedia-artikeln...

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 24 mars 2021, 17:52

Måste säga att jag inte riktigt förstår på vilket sätt Fleischer i så fall förtjänat denna merit. Slaget om Narvik slutade med tysk seger även om de allierade genom brittiska marina segrar tillfälligt återtog initiativet.

Även om Polen besegrades på relativt kort tid bör även polackerna ha räknats som segrare i några mindre skärmytslingar med samma måttstock.

Tycker gnälliga Amund. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 24 mars 2021, 19:23

Gnälliga Amund hittade rätt och tar vid, även om jag inte tycker det är en mindre skärmytsling att leda en allierad armé i slaget vid Narvik. Att de allierade trupperna åkte hem efter första segern varpå det hela tog en ny vändning kan inte Fleisher lastas för.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 24 mars 2021, 19:42

Markus Holst skrev:
24 mars 2021, 19:23
Gnälliga Amund hittade rätt och tar vid, även om jag inte tycker det är en mindre skärmytsling att leda en allierad armé i slaget vid Narvik. Att de allierade trupperna åkte hem efter första segern varpå det hela tog en ny vändning kan inte Fleisher lastas för.
Nja, jag var nog före Amund. Om du menar general Fleischer som jag länkar till.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 24 mars 2021, 20:28

StefanZ skrev:
24 mars 2021, 19:42
Markus Holst skrev:
24 mars 2021, 19:23
Gnälliga Amund hittade rätt och tar vid, även om jag inte tycker det är en mindre skärmytsling att leda en allierad armé i slaget vid Narvik. Att de allierade trupperna åkte hem efter första segern varpå det hela tog en ny vändning kan inte Fleisher lastas för.
Nja, jag var nog före Amund. Om du menar general Fleischer som jag länkar till.
Helt rätt. Jag bugar ödmjukt och ber om ursäkt. Jag fick för mig att gnällige Amund gjorde två inlägg på raken. Visst är frågan din. Kör hårt!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 24 mars 2021, 21:18

Markus Holst skrev:
24 mars 2021, 20:28
Visst är frågan din. Kör hårt!
Under Slaget om England hade de polska jaktflygarna en framträdande plats. Inget konstigt med det. De var välövade sedan länge och de hade krigserfarenheter från tidigare.

Men även Engländarna hade en hel del skickliga piloter ja rent av flygaress.

Jag tänker speciellt på två.

Den ena var kort i rocken, och den andre var kort om bena.

Vilka flygare är det jag kan tänkas mena?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 25 mars 2021, 08:26

Han kort om bena är troligen den lättaste. Börja med honom, så tjänar du in åtminstone a pint of beer. (eller en liten whisky, valfritt).

Ps. Som en notis, hans efterkrigs medarbetare har berättat att han var ganska otrevlig som person och chef. Kommentatorn påpekade att det tycks vara ganska vanligt, att framgångsrika personer har en mindre ljus baksida. Att bli duktig utåt kräver så mycket energi, att de orkar inte vara trevliga på livets andra områden. Och i hans fall, att vara en duktig jaktpilot, var ett utlopp för hans överskottsenergi, dvs för hans destruktiva lustar....

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 25 mars 2021, 09:00

Douglas Bader became an RAF legend because of his dogged determination and willpower, refusing to let the loss of both his legs prevent him from flying Spitfires during the Second World War.
https://www.rafbf.org/leavealegacy/douglas-bader


Mjölkdrink med päronlikör och cognac, tack! (2 msk päronlikör, 2 msk cognac, 2 dl varm vispad mjölk)




"Kort i rocken" betyder antagligen någonting mer än bara kortvuxen; det lär inte ha varit någon "minimum height" for flygare?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 25 mars 2021, 10:57

Femtiotrean skrev:
25 mars 2021, 09:00
Douglas Bader became an RAF legend because of his dogged determination and willpower, refusing to let the loss of both his legs prevent him from flying Spitfires during the Second World War.
https://www.rafbf.org/leavealegacy/douglas-bader


Mjölkdrink med päronlikör och cognac, tack! (2 msk päronlikör, 2 msk cognac, 2 dl varm vispad mjölk)




"Kort i rocken" betyder antagligen någonting mer än bara kortvuxen; det lär inte ha varit någon "minimum height" for flygare?
Ja, det är han Douglas Bader, som var kort om bena. Herr Benlös om man säger så.

Min finess med drickor är att de är alltid typiska för det landet som frågan handlar om. Men om du vill agera en sån där engelsk excentrisk individualist och önskar din egen specialdrink, så må det vara hänt: du beviljas härmed din favoritdricka; päronlikör, cognac, vispad mjölk... :)


Nu är det bara han Shorty kvar. Han var säkert tillräckligt lång för jaktflygare, om inte annat han kunde säkert ha en "kutte" *när han flög.
Annars var det väl inget märkligt med honom i sig, utom hans duktighet. Men hans nick anspelade på hans längd ja.
Men till slut sköts även han ner, precis som Baader.

*kutte travesterar min bilskolelärare från Gällivare, Rolf Kyrö... Mycket duktig.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 25 mars 2021, 13:36

Pilot Officer Vernon Charles "Shorty" Keough was an American pilot who flew with the Royal Air Force during the Battle of Britain in World War II. He was one of 11 American pilots who flew with RAF Fighter Command between 10 July and 31 October 1940, thereby qualifying for the Battle of Britain clasp to the 1939–45 campaign star.
Keough was the smallest pilot in the whole of the Royal Air Force, hence the nickname, and was just 4 ft 10 in (147 cm) tall. He had to use two cushions in his Spitfire to see out of the cockpit.
On 15 February 1941, Keough was on a convoy-protection mission off Flamborough Head,[5] East Yorkshire. During the chase of a Heinkel He 111, he was last seen spinning off into the sea.[6] He may have been a victim of disorientation in cloud or oxygen failure. He was 29 years old. His body was not recovered, but he is remembered on the Air Forces Memorial at Runnymede.
Bild
Three American pilots of No. 71 (Eagle) Squadron RAF, Pilot Officers G Tobin, V C 'Shorty' Keough, and A Mamedoff show off their new squadron badge at Church Fenton, Yorkshire, October 1940.
Three American pilots of No. 71 (Eagle) Squadron RAF, Pilot Officers G Tobin of Los Angeles, V C 'Shorty' Keough of Brooklyn, New York and A Mamedoff of Thompson, Connecticut, show how their new squadron badge will look on Keogh's uniform at Church Fenton, Yorkshire. Mamedoff was formerly a stunt pilot in an air circus. Keough was a professional parachutist with 480 drops at the time this photograph was taken. Tobin was a commercial pilot who also did film work in Los Angeles.
On 7 September 1941, Tobin was killed in combat with Bf 109's of JG 26 on 71 Squadron's first sweep over northern France, one of three Spitfires shot down. He crashed into a hillside near Boulogne-sur-Mer and was buried in Boulogne Eastern Cemetery, France. He was 24 years old.

On 8 October 1941, Mamedoff was flying with 133 Squadron on a standard transit flight from Fowlmere Airfield to RAF Eglinton in Northern Ireland in his Hurricane Z3781. The wreckage of his plane was found near Maughold on the Isle of Man and it is thought that he crashed due to poor weather conditions. He was 29 years old. His body was later recovered for burial at Brookwood Military Cemetery in Surrey.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av von Adler » 25 mars 2021, 13:45

Sidospår, men det var väl Mackesy och sedan Auchinleck som förde befälet vid Narvik, med Fleischer och Béthouart som underordnade bevälhavare. De norska trupperna i själva striderna bestod av två bataljoner infanteri och två artilleribatterier, mig veterligen, ungefär 10-15% av de allierade styrkorna vid Narvik.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 25 mars 2021, 16:28

Femtiotrean skrev:
25 mars 2021, 13:36
Pilot Officer Vernon Charles "Shorty" Keough was an American pilot who flew with the Royal Air Force during the Battle of Britain in World War II. He was one of 11 American pilots who flew with RAF Fighter Command between 10 July and 31 October 1940, thereby qualifying for the Battle of Britain clasp to the 1939–45 campaign star.
Keough was the smallest pilot in the whole of the Royal Air Force, hence the nickname, and was just 4 ft 10 in (147 cm) tall. He had to use two cushions in his Spitfire to see out of the cockpit.
On 15 February 1941, Keough was on a convoy-protection mission off Flamborough Head,[5] East Yorkshire. During the chase of a Heinkel He 111, he was last seen spinning off into the sea.[6] He may have been a victim of disorientation in cloud or oxygen failure. He was 29 years old. His body was not recovered, but he is remembered on the Air Forces Memorial at Runnymede.
Bild
Three American pilots of No. 71 (Eagle) Squadron RAF, Pilot Officers G Tobin, V C 'Shorty' Keough, and A Mamedoff show off their new squadron badge at Church Fenton, Yorkshire, October 1940.
Three American pilots of No. 71 (Eagle) Squadron RAF, Pilot Officers G Tobin of Los Angeles, V C 'Shorty' Keough of Brooklyn, New York and A Mamedoff of Thompson, Connecticut, show how their new squadron badge will look on Keogh's uniform at Church Fenton, Yorkshire. Mamedoff was formerly a stunt pilot in an air circus. Keough was a professional parachutist with 480 drops at the time this photograph was taken. Tobin was a commercial pilot who also did film work in Los Angeles.
On 7 September 1941, Tobin was killed in combat with Bf 109's of JG 26 on 71 Squadron's first sweep over northern France, one of three Spitfires shot down. He crashed into a hillside near Boulogne-sur-Mer and was buried in Boulogne Eastern Cemetery, France. He was 24 years old.

On 8 October 1941, Mamedoff was flying with 133 Squadron on a standard transit flight from Fowlmere Airfield to RAF Eglinton in Northern Ireland in his Hurricane Z3781. The wreckage of his plane was found near Maughold on the Isle of Man and it is thought that he crashed due to poor weather conditions. He was 29 years old. His body was later recovered for burial at Brookwood Military Cemetery in Surrey.
Fint förslag, vore väl värt att godkännas även om det inte stämmer med facit. Men var han ett ess med 20+ nedskjutningar?
Om inte, går jakten vidare!

Men du Femtiotrean får iaf en 6:a amerikansk bourbon så du kan dricka till Shortys Keoghs minne...

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 25 mars 2021, 17:33

Eric Lock, DSO, DFC & Bar, was a Royal Air Force fighter pilot and flying ace of the Second World War.
He joined the RAF in 1939. He completed his training in 1940 and was posted to No. 41 Squadron RAF in time for the Battle of Britain. Lock became the RAF's most successful Allied pilot during the battle, shooting down 21 German aircraft and sharing in the destruction of one.
After the Battle of Britain Lock served on the Channel Front, flying offensive sweeps over France. Lock went on to bring his overall total to 26 aerial victories, one shared destroyed and eight probable. Included in his victory total were 20 German fighter aircraft, 18 of them Messerschmitt Bf 109s.
Lock earned the nickname "Sawn Off Lockie", because of his extremely short stature. Within less than six months of becoming one of the most famous RAF pilots in the country, he crash-landed in the English Channel after his Supermarine Spitfire was damaged by ground-fire. Lock was posted missing in action. He was never seen again.
Bild

Skriv svar