Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 27 februari 2021, 23:36

Men 1986 var väl inte Palme så politiskt kontroversiell längre (samt var nästan på väg att sluta). Dessutom måste Palme ha gått utan livvakter massor av gånger 1969-1976 och 1982-1986. Så unik var väl inte kvällen den 28 februari 1986?

Tio år tidigare var nog rätt många svenskar på högerkanten oroliga för att Sverige började bli något slags "öststat light" (jfr löntagarfonder), men inte på samma sätt 1986. Däremot upplevde många att Palme hade en arrogant framtoning. Vad skulle ha varit polisernas motiv att mörda Palme 1986?

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Davian » 28 februari 2021, 04:05

Man behöver inte vara politiskt kontroversiell för att bli mördad, inte heller behöver man vara poltiskt aktuell i nuläget. man kan bli mördad för något som hände för länge. Polisernas motiv för att mörda palme skulle kunna vara att den eller de som sköt hatade palme. Det skulle kunna vara en hämnd för att Palme åkte till Kuba tidigare decennium, eller för att han är socialdemokrat och statsminister. Det skulle kunna vara precis vilken anledning som helst. även desamma som man säger skandiamannen hade.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Femtiotrean » 28 februari 2021, 07:43

Jag trodde att du talade om "höger(extrem) militär/polis/SÄPO/Stay Behind-konspiration"? Jag har lite svårt att tänka mig en konspiration begränsad till 1-2 personer.

Jag kan föreställa mig en konspiration som var beredd att mörda Palme i fall det blev nödvändigt att ta till extreme means för att rädda Sverige och att det fanns planering, men inte att man skulle gå spontant till action bara därför att det bjöds ett tillfälle. Alltså utan en akut och brinnande situation och ett beslut från någon eller några att det måste göras *nu*. Utan en direkt order skulle ingen inbjuden i en sådan konspiration äns våga att act on his own.

Däremot jag kan tänka mig någon liktänkande helt utanför konspirationkretsen men som kanske skulle ha velat vara med) sköt Palme spontant - i första plats att för att bli *någon*, att bli mannen som sköt Palme (och därmed räddade landet). Alltså en man som inte tänkte kallt och rationellt utan agerade av ren hybris.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 28 februari 2021, 08:46

Davian skrev:
27 februari 2021, 21:31
Det behöver inte bli jättestort. Det räcker tex med att någon/några på enskilt iniativ skjuter Palme och sen använder sin expertis som polis för att gömma mordvapnet. Så 1-2 personer skulle kunna räcka.

jag tror det är mindre risk för läcka inom polisen än det är med Skandiamannen eller Christer pettersson eller valfri annan misstänkt.
Högst osannolikt att det räckt med 1-2 personer.
Varför?
1. Palme hade under dagen sagt till sina livvakter att han inte behövde dem under kvällen, han skulle jobba lite och sedan vara hemma.
2. Biobesök pratade Lisbeth och Mårtens flickvän om vid 17-tiden. Olof fick först veta det när han kom hem 18:30 ungefär.
3. Palme bestämde sig först runt 20-tiden att de också skulle på bio, efter att Mårten och Olof pratat på telefon om vilken bio som de skulle gå på, Grand eller spegeln.
4. De tar tunnelbanan dit.
5. Väljer att gå hem, korsar Sveavägen kort före korsningen med Tunnelgatan.
6. De flesta vittnen nämner att mördaren troligen stod och väntade alternativt kom upp bakom.

Du menar alltså att 1-2 personer skulle fixa att ha koll på Palme hela kvällen och ha sådan tur att han gick på bio? De lär ha behövt göra denna koll av Palme många kvällar för att komma till just denna kvällen. Ytterst osannolikt att de klarat av det.

Lägg därtill att samme person ska ha koll på polisutredningen, där Holmer blev spaningsledaren på ett lite konstigt sätt, men där det redan ett år senare byts spaningsledare. Ett arbete som pågår under 34år.

Och då ska samme person kunna finnas med i båda grupperna kring spaningsarbetet, samt vetat att Palme inte hade livvakter samt kunnat hålla koll på Palme under kvällen...

Tveksamt och ytterst extremt tursamt i så fall.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av adlercreutz » 28 februari 2021, 09:46

Femtiotrean skrev:
28 februari 2021, 07:43
Jag trodde att du talade om "höger(extrem) militär/polis/SÄPO/Stay Behind-konspiration"? Jag har lite svårt att tänka mig en konspiration begränsad till 1-2 personer.

Jag kan föreställa mig en konspiration som var beredd att mörda Palme i fall det blev nödvändigt att ta till extreme means för att rädda Sverige och att det fanns planering, men inte att man skulle gå spontant till action bara därför att det bjöds ett tillfälle. Alltså utan en akut och brinnande situation och ett beslut från någon eller några att det måste göras *nu*. Utan en direkt order skulle ingen inbjuden i en sådan konspiration äns våga att act on his own.

Däremot jag kan tänka mig någon liktänkande helt utanför konspirationkretsen men som kanske skulle ha velat vara med) sköt Palme spontant - i första plats att för att bli *någon*, att bli mannen som sköt Palme (och därmed räddade landet). Alltså en man som inte tänkte kallt och rationellt utan agerade av ren hybris.
Om denne person haft som motiv att ”bli någon” är det lite märkligt att han lyckats så väl att hålla sig under radarn, och knipit käft. Då faller ju hela syftet med mordet, om man inte får skryta om det?

Det kan i och för sig vara så att han först i efterhand inser hur dumt det skulle vara att ta på sig mordet, även i ”rätt” kretsar. Eller så lyckas han faktiskt övertyga några personer att vara tyst om det, eller så tror de honom inte.

Stig Engström passar kanske bäst in på den typ av person du beskriver, av de personer som varit mest misstänkta i alla fall. Uppmärksamhetssökande och umgängeskretsar som delvis skulle kunna ingå i en konspiration (i alla fall mer troligt än t.ex. CPs ).

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Femtiotrean » 28 februari 2021, 10:15

Det kan räcka mer än väl att man själv vet det och man är övertygad att eftervärlden vet det. Och då behövs det inte någon grand testament eller efterlämnad bekännelse med instruktioner var mordvapnet kan hittas. Det kan t.o.m. var högst tilltalande att lämna frågan öppet, att inte vara bara den som sköt Palme men blev aldrig gripen och dömd utan så cool and clever and heads above the rest att man kunde stå i publiciteten och uppenbart njuta av den.

Men ja, det är helt sannolikt att mördaren tänker efteråt precis som du beskrivit. Det skulle vara ett ytterligare orsak att ta hemligheten med sig till graven.

Och om vi tänker om en möjlig konspiration, så kan det vara att man kunde inte riktigt vara säker på att mördaren inte var någon som var med eller någon som var inblandad på något sätt att de inom kretsen förskade och t.o.m. lyckades med att styra utredningen bort när det skulle kanske ha ledd till en oönskvärd riktning. Att det sedan skyddade den egentliga mördaren kan ha varit en ren lyckosamhet för denne.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Amund » 28 februari 2021, 16:48

Davian skrev:
28 februari 2021, 04:05
Man behöver inte vara politiskt kontroversiell för att bli mördad, inte heller behöver man vara poltiskt aktuell i nuläget.
Bra poäng!

Det kanske inte var Palme i sig som ansågs viktig, utan däremot skulle ett mord på en sådan socialdemokratisk ikon inom den parlamentariska vänstern kunna leda till ett avståndstagande mot högern - särskilt när socialdemokraterna själva bara året innan genomfört en hel del ekonomiska avregleringar och drivit in landet i en betydligt mer nyliberal riktning.

Tanken är ju inte ny bland vänsterextrema att använda sig av metoden att med våld destabilisera samhället för att borgerlighetens rätta fascistiska ansikte ska lockas fram.

En konspirationstanke lika god som någon annan. :|

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Amund » 28 februari 2021, 16:56

När en händelse/operation är framgångsrik så är det naturligt att det uppkommer konspirationsteorier.

- Hur kunde nästan hela den japanska flottan närma sig Pearl Harbour UTAN att bli upptäckta? Jo självklart måste amerikanerna ha känt till det i förväg och tagit smällen, för att få med sig folket i ett världskrig.
- Hur kunde gärningsmannen veta att Palme saknade livvaktsskydd? Jo självklart måste man ha haft kontakter på SÄPO.

I båda fallen förutsätter man att operationen aldrig skulle ha genomförts om det normala skyddet hade fungerat.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 28 februari 2021, 22:20

Jag skrev lite otydligt/motsägelsefullt och känner att jag behöver förklara vad jag menar. Det är absolut möjligt att poliser, SÄPO, militärer, etc. med högerextrema åsikter låg bakom mordet. Däremot har jag svårt att tänka mig något slags kuppartat försök att få politiken att ta en ny vändning i Sverige. 1986 hade redan liberaliseringen börjat och ingen mera rationell motståndare till Palme trodde väl 1986 på allvar att Palme skulle göra Sverige till något slags semi-öststat.

Som jag ser det finns fyra sannolika motiv/gärningsmän till mordet på Palme:

1. Hat/hämd (svenska högerextrema)
2. Internationell grupp som ville eliminera Palme (t.ex. Apartheidregimen i Sydafrika)
3. Psykiskt sjuk mördare (t.ex. någon som hör röster)
4. Skandiamannen (för att han var på plats, inte kändes igen av andra vittnen samt betedde sig udda efter mordet)

1, 2 och/eller 4 behöver dessutom inte utesluta varandra.

Jag tycker att en intressant fråga är vad Palme tänke göra efter statsministertiden. Det var treåriga mandatperioder då, så jag gissar att han antingen avgått som statsminister/partledare någonstans 1986/1987, hösten 1988 (om S förlorat valet 1988) eller 1989/1990. Siktade Palme därefter på en internationell karriär inom t.ex. FN? Fanns det grupper som ogillade detta?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 2 mars 2021, 12:46

Jag undrar också vad man menar med polisspåret. Hur många poliser var inblandade? På vilken/vilka nivåer inom polisen? Vad var motivet? När/hur planerade de mordet (arbetstid eller fritid)? Hur hölls det hemligt för icke-högerextrema poliser? Hur fann konspiratörerna varandra?

Jag tänker också att poliser i allmänhet lever ganska vanliga liv, det är mera "villa, Volvo och vovve" och mindre av hur poliser porträtteras i deckare. Jag tror att Leif GW Persson har sagt någon gång att "riktiga poliser lyssnar inte på opera" (jfr romanfiguren Wallanders operaintresse). Det jag vill komma till är att kanske en tredjedel av poliserna röstade på S i valet 1985 (S fick över närmare 45 procent i valet), de flesta poliser hade familj och ville nog inte riskera livstid för statsministermord och vara evigt ökänd (jfr Ankarström som är allmänt känd än idag). Hur många poliser tyckte verkligen så illa om Palme att de var beredda att mörda honom? Särskilt bara ett något/några år innan han ändå skulle avgå.

En inhemsk högerextrem konspiration är givetvis möjlig, men jag tänker att det i så fall är mera troligt att det rörde sig om särlingar utan jobb, utan familj, etc., som dessutom drevs av något slags irrationellt hat mot Palme, kanske dessutom i något slags samarbete med apartheid-regimen i Sydafrika. Jan Stocklassa är inne på ett sådant spår baserat på Stieg Larssons efterforskningar.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Patrik Öbrink » 2 mars 2021, 14:05

a81 skrev:
28 februari 2021, 22:20

Jag tycker att en intressant fråga är vad Palme tänke göra efter statsministertiden. Det var treåriga mandatperioder då, så jag gissar att han antingen avgått som statsminister/partledare någonstans 1986/1987, hösten 1988 (om S förlorat valet 1988) eller 1989/1990. Siktade Palme därefter på en internationell karriär inom t.ex. FN? Fanns det grupper som ogillade detta?
Det sägs att Palme under Jul- och Nyårshelgen 1985/86 bestämt sig för att sitta kvar till efter valet 1988, och då avgå 1989 eller 1990. Enligt uppgift var det inte så populärt inom Socialdemokratin. Många tyckte att Palme börjat tappat greppet, saknade intresse för svensk inrikespolitik och verkade söka isig utomlands.

Vad han tänkt sig efter politikerkarriären kan vi förstås bara spekulera i, men FN är väl en rimlig gissning. Han tyckte ju om fredsarbete och älskarinnan Emma Rotschild tlllbringade väl mycket tid i Boston, så en FN-post i New York hade nog passat. Det hade sannolikt gett kalla kårar på många håll ...

Personligen gissar jag dock på en ensam galning. Tillvägagångssättet och en del detaljer talar för en amatör (vilket förstås inte utesluter en konspiration). Dock inte Skandiamannen, alltför mycket talar emot honom. Då sätter jag hellre en slant på Christer A. (inte att förväxla med Christer P.).

Frågan är dock hur en ensam galning skulle kunna veta att paret Palme skulle ta den vägen just den kvällen. Kan mördaren av en slump varit där och haft en revolver med sig? Det finns stora frågetecken kring Grandmannen. Finns väl inga vittnesuppgifter om att Palme blev skuggad från biografen? Det har spekulerats i att Palme var på väg till ett möte, kanske på restaurang Bohemia som låg längs mördarens förmodade flyktväg.

Visst kan det vara en konspiration. Men som man säger: Tre personer kan hålla tyst om en hemlighet, om två av dem är döda ... Nog skulle någon ha pratat så småningom?

Återstår en utländsk underrättelsetjänst eller organisation. Sydafrika, KGB ... de där kroaterna som Lisbeth Palme spontant kom att tänka på. Hon hade kanske rätt?

Många frågetecken som vi nog får leva med.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 2 mars 2021, 21:55

Ja, många frågetecken. Några saker "vet" vi dock. Mördaren verkar vara en medelålders man, relativt mörkt klädd, etc. Attentatet verkar inte vara direkt professionellt utfört, men inte heller extremt klumpigt.

Min bedömning (gissning) är att det är ungefär 50 procents sannolikhet att Skandiamannen är den skyldige. Är det inte Skandiamannen, så är det ganska öppet. Det kan vara en "ensam galning", men knappast någon helt otillräknelig, för då hade troligen gärningsmannen gripits. En underrättelsetjänst hade troligen utfört attentatet på ett annat sätt (vad jag har förstått, oklart hur).

Det är också lite speciellt att ingen tagit på sig mordet. Jag antar att många terrorgrupper skulle ha gjort det om de var mördarna. Den/de som utförde mordet ville hålla det hemligt.

Som jag skrev tidigare har jag svårt att se inrikespolitiska motiv att mörda Palme 1986.

Är det inte Skandiamannen, så gissar jag på någon/några svensk(a) extremist(er) (höger eller annat), kanske med logistiskt stöd från exempelvis Apartheid-regimen, vilka dock inte ville hålla i vapnet. Kroaterna som Lisbeth Palme spontant kom att tänka på är också en intressant tanke. Oavsett vem som var gärningsman, så gissar jag att Palmehat och/eller rädsla för Palme på världsscenen efter statsministertiden kan ha varit motivet. Jag tror mindre på att dagsaktuella politiska frågor skulle ha varit ett motiv.

Milarepa
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 mars 2021, 12:19
Ort: Karlshamn

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Milarepa » 8 mars 2021, 14:13

Kan ha varit så att en lejd gärningsman inte kände till att offret var Olof Palme. För att senare själv bli mördad och länken till anstiftaren är borta.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Markus Holst » 8 mars 2021, 15:41

Välkommen till forumet, Milarepa!

Din hypotes är i och för sig inte omöjlig, men man får tänka på att Palme vid tillfället var en även internationellt mycket känd man. Jag vet inte var man skulle hitta någon som inte visste vem han var.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 8 mars 2021, 22:21

Om Skandiamannen är den skyldige, varför hade han med sig jätterevolvern? En medelålders kontorsarbetare, som är ostraffad, gift och beskrivs som glad och social (någon gammal vän har t.o.m. beskrivit honom som "världens mest normala") går alltså omkring med en revolver som hämtad ur en västerfilm en kväll i 1980-talets Stockholm. Än konstigare blir det av att han bara minuten/minuterna före mordet småpratar med väktarna i entrén om sin kommande skidsemester.

Jag är ändå öppen för att det kan vara Skandiamannen, men mordvapnet tyder på planerat attentat (han kan rimligen inte ha gått beväpnad med jätterevolver varje övertidskväll), samtidigt som samtalet med väktarna tyder på att han inte hade avsikt att göra något annat än att åka hem. Dessutom var det vanligt att han jobbade över, så fredagen 28/2 var en relativt vanlig dag på jobbet för Skandiamannen.

Om vi tänker att Skandiamannen av någon anledning hade ett vapen med sig, kanske t.ex. lånat av sin kompis vapensamlaren för att få en bild på en revolver i någon reklambild, så skulle ju revolvern knappast vara laddad, utan ligga gömd och oladdad i t.ex. en portfölj på vägen hem. Om vi istället tänker att Skandiamannen bisarrt nog alltid gick beväpnad med laddat vapen, vad är då sannolikheten att träffa på Palme utan livvakter sent på kvällen. Om vi antar att Skandiamannen jobbade över sent en gång i månaden och Palme gick den här sträckan sent på kvällen en gång om året är sannolikheten följande att Palme och Skandiamannen är på Sveavägen samma sena kväll under Palmes tid som partiledare:

12 × 1/365 × 17 = 56 %

För att få närkontakt måste de vara på samma vägsträcka inom ett tvåminutersintervall eller så. Mellan kl. 22 och kl. 24 (sen kväll) finns 90 tvåminutersintervall.

0,56/90 = 0,6 %

Givetvis jättegrova antaganden, men storleksordningen några promille eller någon procents chans att de skulle träffa på varandra utanför Skandiahuset. Men det förutsätter att Skandiamannen alltid gick beväpnad vid övertidsarbete.

Och skulle Skandiamannen våga skjuta? Hur visste Skandiamannen att Palme saknade livvakter. Han hade ju kunnat bli nedskjuten direkt efter skotten av livvakter några meter bakom.

Skriv svar