Var Snorre trovärdig ?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av History freak » 22 augusti 2016, 11:16

Einar skrev:
dersa skrev:Einar, vad är din uppfattning om Snorre, och de olika argument som framförts i tråden?? Tycker det skulle vara mer intressant att höra din åsikt i den frågan än dina åsikter om andra forum.. Kanske någon skulle kolla vilka IP-nummer det är som skriver inläggen??
Jag menar definitivt att snorre var trovärdig. Sedan betyder inte det att man kan läsa honom okritiskt. För att fatta mig kort.
Vad gäller det andra forumet så är det oerhört viktigt att belysa vad som hände där, i mina ögon är det oförlåtligt. Jag tycker mig nu se samma saker ske på detta forum.

Vad menar du med IPadress?
Ja, du har helt rätt. De som förstörde Arkeologiforum de sista åren är just de personer som sedan de lyckats förstöra AF genast startade ett eget forum. Dra era egna slutsatser. Nu är dessa figurer aktiva även på detta forum med samma taktik som på AF. Dersa har t.o.m. samma signatur. De övriga har ändrat signatur. Detta bör vara något som moderatorerna skall vara medvetna om.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Hexmaster » 22 augusti 2016, 12:47

Samtliga som diskuterar ett annat forum: Lägg ner.

Eric
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2021, 21:47
Ort: Klippan

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Eric » 18 februari 2021, 00:26

Hej
I Snorres Edda finns det många beskrivningar av naturen som när Utgårda-Loke säger "nära min borg finns det en klippa med tre fyrkantiga hål" och det måste ju vara de tre slag av Tors hammare i Skrymer huvud, då borde vi ha ett hus som Tor Loke Thialfe och Röskva sov i tummen som sedan visade sig vara en handske. Skrymer sträcker sig efter den. Vidare står det om Rungne "och än på jättens gård syns tydliga spår" (hans stenhammare) och Rungne bodde ju på Brunnåker. (Googla Brönnestad i isof). Rungne hade ett trekantigt hjärta. Snaba betyder något som är trekantigt. Har vi en plats/ett berg som både heter något med snaba och dessutom har något som är trekantigt? Om mjöd står det att det kan kallas roste-sjö - och rost är brunt - en tjärn vars vatten är brunt av humus? Tre tjärn som ska ligga vid ett "djupt hav" där Fjalar och Galar dränkte jätten Gilling. Bose/buse=jätte. Då borde det finnas ett Nitbjär i närheten? Och Kvaser? Den visaste mannen som någonsin funnits - mjödet av hans blod göt Odin i ett kar asarna förberett på gården till Asgård (mjöd=roste-sjö) så en sjö alltså. Runa betyder dessutom visdom/kunskap. Har vi en sjö som heter något med run i början?? Och i så fall var ligger dén sjön??
Borgen/muren runt Asgård. Vem byggde den och vad skulle han ha i løn?? Hans hingst Svadilfare och Loke som sto sprang bort i skogen - sprage kanske - har vi nån plats/berg som heter något med sprage? Vill man inte kalla det berget Asgård längre så borde det heta något med lön i början.
Om Sörle sägs det att han "snavade med den ena foten och tog stöd med handen" - kan man hitta det i naturen?
Naturnamn på berg sjöar och åar är gamla - järnåldern och äldre.
Jag har omkring 73 platser markerade på en karta med text och bilder till. Alla platser går att finna i Snorres Edda. Dessutom går de att finnas i mycket liten geografiskt definierad plats.
Asarna skulle få Skade att le som en del i förlikningen efter hennes faders Thiasses död - tom det leendet har jag funnit! Och på RÄTT plats!

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Davian » 18 februari 2021, 12:42

kan du lägga upp en bild av den kartan här på forumet?

Eric
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2021, 21:47
Ort: Klippan

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Eric » 18 februari 2021, 20:48

Hej
Jag vet inte hur man lägger upp bilder här, men om du följer denna länk kan du ladda upp kartan texten och bilder. Länk till Youtube också.

Eric
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2021, 21:47
Ort: Klippan

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Eric » 18 februari 2021, 20:53

Hej
Vet inte hur man lägger upp bilder i detta forum. Men om du följer länken här och sedan vidare i länkarna i det inlägget så har du karta texten bilder och videos.

https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 330#p24330

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Markus Holst » 18 februari 2021, 22:10

Eric skrev:
18 februari 2021, 20:53
Vet inte hur man lägger upp bilder i detta forum.
viewtopic.php?f=55&t=47897

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Davian » 18 februari 2021, 22:54

Eric skrev:
18 februari 2021, 20:48
Hej
Jag vet inte hur man lägger upp bilder här, men om du följer denna länk kan du ladda upp kartan texten och bilder. Länk till Youtube också.
Jag läste igenom det lite snabbt nu men det faller ju isär lite på dina väldigt långtgående slutsatser baserade på namnlikheter och personliga uppfattningar av vad saker ser ut som.

Jag tror att du är helt fel ute när du dels gör eddan, eller delar av den, till en detaljerad sagofiering av ett begränsat geografiskt område i Skåne men även för att din metod är ganska klen ärligt talat. Visst vore det intressant med utgrävning av det du kallar Tjalves röse men det skulle troligen motbevisa din teori mer än stödja den. En annan svaghet jag ser är att du tänker dig att Snorre skrev ner grejerna på högmedeltiden, men vi har ju forskning krig språk och språkutveckling som ger tex Hávamal en mycket äldre uppkomst än Snorre. Vidare har vi ju fafner-sagan som vi vet är mycket äldre än så och som refereras i snorres edda, och vi har vikingastenar med mytologiska motiv som är äldre än 1200-talet liksom.

jag tycker du har en intressant tanke men jag tror inte den är det minsta korrekt. Delar av det kan mycket väl vara sant men i det helhetsperspektiv du presenterar det, nej det verkar orimligt.

Eric
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2021, 21:47
Ort: Klippan

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Eric » 18 februari 2021, 23:21

Titta i Fb-gruppen Skånska Vulkaner där i filer finns kartan och texten. I Album albumet Den Skånska Eddan.
Begriper fortfarande inte hur man lägger upp bilder här. Än mindre hur man delar pdf:er.

Eric
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2021, 21:47
Ort: Klippan

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Eric » 18 februari 2021, 23:22

Ser nu att länken till arkeologiforum kom med...

Eric
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2021, 21:47
Ort: Klippan

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Eric » 19 februari 2021, 09:43

Berättelserna i Snorres Edda är från 536-546. Och ett fyrkantigt hål kan alla känna igen - alltså inte bara mina personliga iakttagelser/uppfattningar. Titta på hela kartan, läs hela pdf:en (tio sidor) och inte bara lite snabbt - läs den noggrant. Samtidigt som du tittar på bilderna förståss. "Ganska klen" och "orimligt" - Njaee vet inte jag det inte.

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Davian » 19 februari 2021, 10:57

Berättelserna i Snorres edda _kanske_ är från 536-546.

Fyrkantiga hål kan alla känna igen. Fyrkantiga hål finns på många ställen i Sverige.

Jag har läst hela PDF:en och även på din sida och det stärker min uppfattning om att du drar långa slutsatser på namnlikheter, och inte redovisar ortsnamnsforskningen om dem.

Så i nuläget med din pdf etc har vi inget substantiellt mer än ett antal platser som du med klinisk precision lyckas passa in stora delar av eddan i.

Jag saknar ortsnamnsforskning, geologisk forskning, litteraturhistorisk forskning bland annat. I nuläget har vi ingenting som tyder på att du har rätt mer än dina privata spekulationer.

Det är inte omöjligt att du har rätt. Du kan vara en Schliemann men för det behövs mer konkreta bevis.

Exempelvis den där utgrävningen du nämner. Vidare behöver man också förklara tillfredsställande hur Midgård omnämns redan på 900-talet på SÖ56, i Södermanland, med gudar osv, 150-200 år innan snorre skriver ner det hela.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Var Snorre trovärdig ?

Inlägg av Markus Holst » 19 februari 2021, 12:44

Det finns ett psykologiskt begrepp som heter confirmation bias. Det betyder enkelt att man gör misstaget att bara ta till sig de argument som talar för det man vill hävda och struntar i det som talar emot. Du verkar ha hamnat i den fällan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Därtill upplever jag att din hypotes är grundligt utredd på forumet du länkade till så jag förstår inte vad nytt du hoppas skall komma fram genom att även lyfta frågan på Skalman.

Skriv svar