" Atlantic crossing" ny nordisk storserie

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

" Atlantic crossing" ny nordisk storserie

Inlägg av hilbert » 26 oktober 2020, 17:44

NRK har precis börjat visa en ny storserie " Atlantic crossing".
Den handlar om norska kronprinsessan Märta och hennes liv under andra världskriget.
I huvudrollen Sofia Helin (Saga Helin i "bron") I andra roller har vi bla Kyle Mc Lahclan ( agent Dale Cooper i twin peks) som Franklin Roosevelt .

Första avsnittet av 8 gick på NRK i söndags. Serien kommer i svensk tv nästa år.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: " Atlantic crossing" ny nordisk storserie

Inlägg av adlercreutz » 21 november 2020, 19:40

Intressant, jag såg ”Kungens val” ganska nyligen och det här blir ju som en fortsättning på den rent kronologiskt :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: " Atlantic crossing" ny nordisk storserie

Inlägg av Markus Holst » 21 november 2020, 22:54

Sofia Helin är ju även engagerad i serien "Drottningarna" som nu går på tv4. Jag gillar serien, men tycker ibland att den blir väl vinklad från det kvinnliga perspektivet. Kanske är det bara ovanan vid att se saken ur den vinkeln. Jag gissar att även när historia berättas ur ett mainstream-perspektiv, vilket väl betyder det perspektiv vi är vana vid, så är det egentligen också vinklat.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Gustav V och kronprinsessan Märta

Inlägg av hilbert » 2 februari 2021, 16:01

I den norska serien "atlantic crossing" finns det en en scen där Gustav V försöker övertala kronprinsessan Märta att återvända till Norge från sin landsflykt i Sverige.
Tanken var att lillprinsen Harald skulle bli prinsregent och Märta bli någon slags förmyndarregent.

Allt för att rädda det norska kungahuset
Detta var alltså när kung Haakon och Märtas man kronprins Olav flytt till England.

Finns det något stöd för detta eller är det den "litterära friheten" som kommer fram här.
Serien har överhuvudtaget fått en hel del kritik för att den inte stämmer med den verkliga historien.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Gustav V och kronprinsessan Märta

Inlägg av Markus Holst » 2 februari 2021, 16:02

Jag läste just en artikel i någon tidning att filmen är mycket fiktiv. Märta togs emot väl av sina svenska släktingar och ville stanna i Sverige. Hennes ättlingar är inte nöjda med filmen, och inte heller historiker.

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: " Atlantic crossing" ny nordisk storserie

Inlägg av Ro/Lt » 3 februari 2021, 15:00

Har sett första avsnittet men jag kommer nog inte se fler avsnitt. Utskälld i svensk och norsk media, en norsk historiker beskriver den som 95% fiktion.
Spoilers följer!
Jag blev nyfiken på det norska passagerarskeppet Mira som de elaka tyskarna med berått mod bombar och beskjuter i första avsnittet några dagar innan 9 april (i verkligheten 3 april och i serien den 7 april). Man får intrycket att Mira ångade på utanför norska kusten för att bli angripen utan anledning.
I själva verket ingick det f d hurtigruttfartyget Mira i en konvoj (med mestadels neutrala skepp, ett var t ex svenskt) mellan Storbritannien på väg mot Norge eskorterade av brittiska kryssare och jagare, när de blev angripna av tyskt flyg SO Färöarna.
En "version", av skeendet - den officiella brittiska rapporten - finns beskriven här:
http://www.warsailors.com/convoys/on24norw.html
I Arbeiderbladet skriver man den 5 april att
Onsdag var vi bare en hårsbredd fra å oppleve en ny krigskatastrofe i Nordsjøen, idet Bergenskes "Mira" i Englandsruten med nær 100 mennesker ombord ble utsatt for et voldsomt angrep av tyske fly.
Flyene gikk til angrep åtte ganger og slapp hver gang ned sprengbomber mot skipet, to av disse like bak og så nær at skipet ristet som om det var gått på en mine. Ingen av bombene traff, men to mann ombord ble skadet av granatsplinter.
Flyene ble jaget bort av luftartilleri fra en engelsk destroyer. "Mira" ligger nå trygt i Bergens havn, og det er ingen skade å se på skipet. Det ble ikke skutt med maskingevær.
https://gfx.nrk.no/eTljg1_eHYlZo5h8tNcR ... Ow35HQ.png
http://www.vrakdykking.com/d-s-mira-side-2.html

Ett slags ödets ironi är att Mira, nu med både norrmän och tyska soldater som passagerare sänktes av jagaren HMS Bedouin under Operation Claymore den brittiska räden mot Lofoten 4 mars 1941.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Gustav V och kronprinsessan Märta

Inlägg av hilbert » 3 februari 2021, 17:46

Jag har precis läst om del 1 I Henrik Berggrens trilogi om Sverige under andra världskriget.
Där skriver han lite om Märtas tid i Sverige, och hennes kontakter med Gustav V.

Skall man tro honom så stämmer skildringen i serien rätt väl med de åsikter som både kung Haakon och Olav hade beträffande Gustav V.
Åsikter som båda två hade livet ut.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Gustav V och kronprinsessan Märta

Inlägg av StefanZ » 3 februari 2021, 18:44

hilbert skrev:
3 februari 2021, 17:46
Jag har precis läst om del 1 I Henrik Berggrens trilogi om Sverige under andra världskriget.
Där skriver han lite om Märtas tid i Sverige, och hennes kontakter med Gustav V.

Skall man tro honom så stämmer skildringen i serien rätt väl med de åsikter som både kung Haakon och Olav hade beträffande Gustav V.
Åsikter som båda två hade livet ut.
OK, om det finns en kärna av sanning i scenen. Hur var det Gustav V tänkte? En smågaggig idé ut i blindo, bara för att han ville vara med i spelet, eller har han fått några underhandskontakter att en sådan lösning vore välkommen av tyskarna?

Kanske för att manövrera ut Quisling?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: " Atlantic crossing" ny nordisk storserie

Inlägg av Markus Holst » 3 februari 2021, 18:48

Jag slog ihop de två trådarna om tv-serien.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Gustav V och kronprinsessan Märta

Inlägg av von Adler » 4 februari 2021, 10:55

StefanZ skrev:
3 februari 2021, 18:44
hilbert skrev:
3 februari 2021, 17:46
Jag har precis läst om del 1 I Henrik Berggrens trilogi om Sverige under andra världskriget.
Där skriver han lite om Märtas tid i Sverige, och hennes kontakter med Gustav V.

Skall man tro honom så stämmer skildringen i serien rätt väl med de åsikter som både kung Haakon och Olav hade beträffande Gustav V.
Åsikter som båda två hade livet ut.
OK, om det finns en kärna av sanning i scenen. Hur var det Gustav V tänkte? En smågaggig idé ut i blindo, bara för att han ville vara med i spelet, eller har han fått några underhandskontakter att en sådan lösning vore välkommen av tyskarna?

Kanske för att manövrera ut Quisling?
Om Gustav V trodde på en tysk seger kan han ha tänkt sig att enda sättet att rädda Norge som självständig nation och det norska kungahuset undan en framtid som tyskt rikslän under Terboven eller Quislings styre att man samarbetade med dem, kanske med ockupationen av Danmark, där danska regeringen och kungahuset fick vara kvar, som förebild?

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: " Atlantic crossing" ny nordisk storserie

Inlägg av hilbert » 4 februari 2021, 16:32

Henrik Berggren har följande beskrivning av förloppet:

Gustav V ville att Märta och barnen skulle stanna i Sverige, samtidigt skickade han ett telegram till hitler där han vädjade om moderation gentemot norska kungahuset.

När den engelske ambassadören i Stockholm rapporterade om detta blev det en felskrivning i hans rapport.
Det gjorde att Haakon och Olav trodde att Gustav ville avsätta Haakon, det var sedan en uppfattning som de hade livet ut.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: " Atlantic crossing" ny nordisk storserie

Inlägg av sonderling » 5 februari 2021, 12:38

adlercreutz skrev:
21 november 2020, 19:40
Intressant, jag såg ”Kungens val” ganska nyligen och det här blir ju som en fortsättning på den rent kronologiskt :)
Precis vad jag tänkte! :)

Såg första avsnittet, nja det där med Mira kände jag inte igen så jag anade nått lurt.
Men jag kommer fortsätta serien trots detta och lite annat som störde mig:
Vad var det för märklig dialekt den svenske soldaten hade som vägrade släppa in dem? Och förresten skulle inte det beslutet tas av ett befäl på plats? (Fick de inte åka in? Det var väl bara kungen med entourage som stoppades? Märta och hennes barn släpptes väl in hon var ju svensk?)
Elak tysk som skjuter hund kändes lite stereotypt, eller? Jag trodde tyskarna först kom som vänner, elakheterna började väl sedan när inte kärleken var besvarad? Fast han kanske hade varit passagerare på Blucher och var lite sur i dubbel bemärkelse? :D

Förövrigt kan man förbeställa Berggrens andra bok nu. Kan knappt vänta jag tyckte första delen var toppen.

Sonderling

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: " Atlantic crossing" ny nordisk storserie

Inlägg av Ro/Lt » 5 februari 2021, 14:25

Ro/Lt skrev:
3 februari 2021, 15:00
Jag blev nyfiken på det norska passagerarskeppet Mira som de elaka tyskarna med berått mod bombar och beskjuter i första avsnittet några dagar innan 9 april (i verkligheten 3 april och i serien den 7 april). Man får intrycket att Mira ångade på utanför norska kusten för att bli angripen utan anledning.
I själva verket ingick det f d hurtigruttfartyget Mira i en konvoj (med mestadels neutrala skepp, ett var t ex svenskt) mellan Storbritannien på väg mot Norge eskorterade av brittiska kryssare och jagare, när de blev angripna av tyskt flyg SO Färöarna.
En "version", av skeendet - den officiella brittiska rapporten - finns beskriven här:
http://www.warsailors.com/convoys/on24norw.html
I Arbeiderbladet skriver man den 5 april att
Onsdag var vi bare en hårsbredd fra å oppleve en ny krigskatastrofe i Nordsjøen, idet Bergenskes "Mira" i Englandsruten med nær 100 mennesker ombord ble utsatt for et voldsomt angrep av tyske fly.
Flyene gikk til angrep åtte ganger og slapp hver gang ned sprengbomber mot skipet, to av disse like bak og så nær at skipet ristet som om det var gått på en mine. Ingen av bombene traff, men to mann ombord ble skadet av granatsplinter.
Flyene ble jaget bort av luftartilleri fra en engelsk destroyer. "Mira" ligger nå trygt i Bergens havn, og det er ingen skade å se på skipet. Det ble ikke skutt med maskingevær.
https://gfx.nrk.no/eTljg1_eHYlZo5h8tNcR ... Ow35HQ.png
http://www.vrakdykking.com/d-s-mira-side-2.html

Ett slags ödets ironi är att Mira, nu med både norrmän och tyska soldater som passagerare sänktes av jagaren HMS Bedouin under Operation Claymore den brittiska räden mot Lofoten 4 mars 1941.
Går det att bryta ut berättelsen om D/S Mira till en egen tråd till Sjörfartshistoria?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: " Atlantic crossing" ny nordisk storserie

Inlägg av von Adler » 5 februari 2021, 23:47

sonderling skrev:
5 februari 2021, 12:38
adlercreutz skrev:
21 november 2020, 19:40
Intressant, jag såg ”Kungens val” ganska nyligen och det här blir ju som en fortsättning på den rent kronologiskt :)
Precis vad jag tänkte! :)

Såg första avsnittet, nja det där med Mira kände jag inte igen så jag anade nått lurt.
Men jag kommer fortsätta serien trots detta och lite annat som störde mig:
Vad var det för märklig dialekt den svenske soldaten hade som vägrade släppa in dem? Och förresten skulle inte det beslutet tas av ett befäl på plats? (Fick de inte åka in? Det var väl bara kungen med entourage som stoppades? Märta och hennes barn släpptes väl in hon var ju svensk?)
Elak tysk som skjuter hund kändes lite stereotypt, eller? Jag trodde tyskarna först kom som vänner, elakheterna började väl sedan när inte kärleken var besvarad? Fast han kanske hade varit passagerare på Blucher och var lite sur i dubbel bemärkelse? :D

Förövrigt kan man förbeställa Berggrens andra bok nu. Kan knappt vänta jag tyckte första delen var toppen.

Sonderling
Om jag minns rätt så telefonerade man Christian Günther, som gav instruktioner att ett neutralt land inte kunde låta ett stridande lands regering (i det hrä fallet statschefen) agera från sitt territorium, och att Haakon, iklädd generalsunform, kunde anses som stridande. Han fick därmed resa in i Sverige, men skulle i så fall interneras. Vid den informationen valde man att istället fortsätta norrut - och försågs med bensin till motorkonvojen från Sverige, vilket nog kan betraktas som ett neutralitetsbrott.

Skriv svar