Edwards Air Force Base

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 21 januari 2021, 14:16

https://en.wikipedia.org/wiki/Edwards_Air_Force_Base

https://www.edwards.af.mil/

Bild
https://www.edwards.af.mil/units/usaftps/

Min far blev ditskickad 1966-67 och tog med sig familjen. Då var det lite mer unikt att åka till USA och den då 5-åriga Hans har en del trevliga minnen.
Far blev sedermera utlämnad av värnpliktsnytt då de gjorde lite sensation av att det neutrala Sverige samarbetade med jänkarna. Föredrog nog USA framför https://en.wikipedia.org/wiki/Fedotov_Test_Pilot_School

Utan utbildning i engelska blev jag inkastad i den lokala Kindergarten på basen och parat med lek i sandlådan lärde jag mig engelska (amerikanska). En av anledningarna till att jag inte är rasist är nog att jag hamnade i sandlådan men en svart grabb i min ålder, hans far var kurskamrat med min far och var öronmärkt att bli den första svarta i rymden. Sorgligt nog flög han ihjäl sig några år senare i en olycka med en F 104. De var nog bägge lite utanför och började umgås, en svart och en svensk var väl lite udda på kursen då.

Far fick flyga diverse olika typer, T 33, T 38 m.m.. Han berättade om en B 26 Invader som de hade modifierat så den kunde flyga som en massa olika flygplanstyper. Hans examensarbete var med en F 106. Min far var ingen man av stora ord utan jag fick först senare reda på att han var kursetta från andra.

Fortsättning följer.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Markus Holst » 21 januari 2021, 14:31

Det här skall bli spännande! Var i USA är vi?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av sveahk » 21 januari 2021, 14:33

Det var på tiden att vi får höra den historien :thumbsup: ! Alla intressanta detaljer tack...

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 21 januari 2021, 15:13

Ungefär en och en halv timme norr om Los Angeles, mitt ute i ingenting. Finns några uttorkade sjöar i området som kan vara en helt OK nödlandningsplats om något går fel, och det hände inte allt för sällan.

Platsen är med i boken https://en.wikipedia.org/wiki/The_Right_Stuff_(book) Sedermera filmen:


Tydligen finns numera en serie:


Jag återkommer han med det trevliga namnet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 21 januari 2021, 15:25

Kursen bestod av två delar, en för vanliga enkla testpiloter och en sista del för blivande astronauter. Där fick inte utlänningarna gå. Fanns förutom far min en kanadensare på kursen.

När jag sedermera gick i skolan i Sverige fick vi frågan om vad vi ville bli när vi blev stora. Den då kanske 10-åriga Hans svarar 'provflygare' och läraren ingriper och säger att jag måste vara realistisk. Men min pappa är ju det var mitt svar.

MVGH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 21 januari 2021, 15:41

Hans skrev:
21 januari 2021, 15:13
Finns några uttorkade sjöar i området som kan vara en helt OK nödlandningsplats om något går fel, och det hände inte allt för sällan.
Basen fick namnet först 1949.
In December 1949, Muroc was renamed Edwards Air Force Base in honor of Captain Glen Edwards (1918–1948), who was killed a year earlier in the crash of the Northrop YB-49 Flying Wing.
https://en.wikipedia.org/wiki/Glen_Edwards_(pilot)

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 21 januari 2021, 16:05

En liten parantes runt mat och dryck.

Sverige i mitten av sextiotalet var inte så utvecklat. Det fanns säkert både Coca Cola och hamburgare men de var inte speciellt spridda. Jag tror den första Mac Donalds öppnades typ 1971. Så det var en kulinarisk upplevelse för den unga Hans. Även Halloween var knappt uppfunnet i Sverige men det var väl etablerat i USA: https://en.wikipedia.org/wiki/Trick-or-treating

Min idol var Batman (TV-serien var populär och mycket nytt för mig):

Och jag fick en dräkt (ripoff, kallad the Bat) och sprang runt på basen och kom hem med massor av godis. Har fortfarande inte förlåtit min saliga mor som beslagtog det mesta och gav till någon välgörenhetsorganisation.

Jag var med i en vattenmelonätartävling, då hade jag nog inte sett en vattenmelon ens på bild.

De var välorganiserade på basen och ordnade barnvakt i samband med någon fest. Så alla barnen fick sova i militära fältsängar i någon gymnastiksal under övervakning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 21 januari 2021, 16:18

Far min åkte lite innan familjen men vi anslöt via Keflavik och New York till Los Angeles. Far min måste berättat för grannarna att jag just fyllt fem så jag möttes av en chokladtårta, med små plastindianer och cowboys på. Jänkarna är som alltid otroligt gästfria.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 21 januari 2021, 19:53

Bild
http://planejunkie.com/golden-age-of-fight-test-poster/

Har denna hemma. Gjorde nog ett brott och kopierade den och såg till att bror min och en flyggalen granne fick varsin (han med det trevliga namnet känner den sistnämnda).

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 21 januari 2021, 19:59

Bild

Märket där nere är då: https://www.wikiwand.com/en/Air_Force_Test_Center

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 22 januari 2021, 12:32

När jag väl var tillbaka i Sverige och skall på läkarbesök för någon åkomma. Min mamma var med och berättade att jag fick någon fråga av läkare så måste jag varit nervös för en lång harang var svaret. På engelska. Läkare var imponerad av den språkbegåvade snart sexåriga Hans. Fick nog ta om harangen fast på svenska.

Min amerikanska engelska ställde till det när jag började med engelska i skolan, lärarna pratade fin engelsk engelska de lärt sig på lärarhögskolan kanske parat med någon tripp till England. Och här kommer jag med min breda amerikanska engelska som då i lärarens öron var fel.

Lite relaterat: viewtopic.php?f=38&t=48270&hilit=engelsk

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av sveahk » 22 januari 2021, 12:42

Hans skrev:
21 januari 2021, 19:53
...och en flyggalen granne fick varsin (han med det trevliga namnet känner den sistnämnda).

MVH

Hans
IMG_0229.jpg
Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 22 januari 2021, 12:46

Jepp, Serge har varvat mig ett antal gånger i samlandet. När vi träffades hade han en (1) och nu ser vi bara en del av hans samling.

Relaterat: viewtopic.php?f=95&t=47401&hilit=samling

Återkommer om hur jag började min samling.

Jag skulle gärna se en lista på vilka flygplan far min provade men förutom de jag nämnt vet jag F 104. Jag var för ung för att få följa med. Det närmaste jag kom var receptionen på skolan. Men där fanns det en glassautomat med Dr Pepper isglass som jag gillade skarpt. Vill minnas att den var raketformad. Tog mig en stund att komma på när jag provade den sötsliskiga Dr Pepper för första gången i Sverige typ tjugo år senare.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av sveahk » 22 januari 2021, 16:10

Med en halv tillåtelse från tråd-chefen tillåter jag mig att presentera det ärade faderskapet närmare! En tuff kille...
Bilagan 56B1D67F-FD36-419C-AF30-E5CC42B54EF8_1_105_c.jpeg finns inte längre
56B1D67F-FD36-419C-AF30-E5CC42B54EF8_1_105_c.jpeg

Hans berättar säkert mer...

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 22 januari 2021, 16:24

Tack han med det trevliga namnet.

Jag tror att han gick ut som kurstvåa från Ljungbyhed och i vanliga fall tog FC ettan, dock inte detta år.

MVH

Hans

Skriv svar