Här pratar vi hästnamn ...

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Här pratar vi hästnamn ...

Inlägg av Patrik Öbrink » 12 januari 2021, 13:50

På Tidningen Ridsports hemsida finns en lista över de vanligaste hästnamnen i Sverige. Det är bara de som är försäkrade i Agria, men eftersom utgör en tredjedel av alla hästar i landet så är det nog representativt.

Jag noterar att många av namnen också tillhör de populäraste barnnamnen, med några undantag. Jag tror t.ex. inte så många pojkar får namnen Zorro eller Balder.
Vanligaste namnen på ston 2021
1. Tindra
2. Bella
3. Molly
4. Ronja
5. Saga
6. Freja
7. Wilma
8. Stella
9. Maja
10. Sally

Vanligaste namnen på valacker/hingstar 2021
1. Lukas
2. Charlie
3. Pontus
4. Max
5. Felix
6. Casper
7. Zorro
8. Birk
9. Balder
10. Emil
Föreställer mig att det inte var så förr i tiden. Tänker att hästarna ute på gårdarna fick namn efter hur de såg ut (Svarten, Grålle, Stjärna osv), kanske bara efter kön ("stoet", "hingsten" och "valacken") eller efter funktion ("dragaren", "plöjaren" osv.) Eller har jag fel? Finns det något dokumenterat kring äldre tiders hästnamn?

Militära hästar verkar ha haft korta, slagkraftiga namn i många hundra år. Jag tänker på hästar Streiff och Briljant.

I senaste numret av Beridna Högvaktens medlemstidning finns en artikel om hästnamn. Om soldaternas hästar under indelningsverkets tid ges följande exempel:

"Ivar Käll blev indelt husar vid Livregementets husarer 1899 på Livkompaniet nummer 98. Hans häst var N:o 98 Liv/K3. När han långt senare skrev om sina minnen från tiden, namngav han inte hästen utan kallade den konsekvent för "stoet".

Hästen identifierades genom kön, ålder, färg och tecken samt höjd - så att den indelte soldaten inte skulle kunna sälja den och skaffa en sämre och billigare häst.

Officerarna hade sina hästar hemma på bostället och torde ha haft namn på dem, medan ryttarna bara träffade sin häst vid mötena. Ibland hände det att ryttarna gav sin hästar smeknamn eller öknamn.

Eftersom alla hästar efter indelningsverkets avskaffande 1901 stod på stall, blev det nödvändigt att ge dem namn. Då tillkom systemet med att ge alla hästar födda samma år namn med samma begynnelsebokstav. Namnet fick hästen när den anlände till regementet, innan hade den bara ett nummer. På K1 finns det belagt från 1910-talet, men det kan ha införts tidigare. Även på K3 infördes detta system. På K4 vara det bara officershästarna som fick namn med årsbokstav.

Traditionen fortsätter inom den Beriden Högvakten, där de hästar som anskaffas i år ska ha namn som börjar på H.

Det om militära hästar ...

Inom ridsporten och travsporten är det, vad jag förstår, uppfödaren som bestämmer namnet. Huruvida köparen kan ändra namnet vet jag inte, det kanske någon annan här kan upplysa om?

Antar att det finns olika traditioner och praxis i de olika grenarna. Kallblodstravare har ju alltid svenska och (får man väl lov att säga) lite "bonniga" namn. Inget fel med det. Är det kanske rent av förbjudet med namn på engelska? Varmblodstravarna har dock ofta engelska namn. Där är det också vanligt med kennelnamn - Brodda, Hornline, Frontline, Ås, Västerbo, Sund och Boko, är de jag kommer på direkt, men det finns nog fler. Personligen har jag lite svårt för det där, de är lika lätta att blanda ihop som Bourne-filmerna ...

Inom galoppsporten är det ägarens privilegium att namnge hästen, vilket jag tycker är rätt. En del uppfödare har börjat med oskicket att sätta namn på åringarna som säljs på auktion, men egentligen spelar det ingen roll - så länge hästen är ostartad är det fritt fram att byta namn. Många ägare tycker att det är roligt att hitta på namn - det är liksom halva nöjet med att köpa en ny häst. En del kör med teman - som Benny Andersson som ger sina hästar namn med musikanknytning - med andra verkar vilja jävlas med referenten (antingen med ett namn som är svåra att uttala eller helt enkelt är en direkt pik, som Ihatethespeaker). Vanligt är också att anknyta till faderns eller moderns namn - en son till Who's the Tomato får heta The Gurka och en son till Helsinki får namnet Arabianranta (något som ni som bor i Finland kanske förstår kopplingen?).

Är det någon annan som har något att säga i ämnet hästnamn?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Här pratar vi hästnamn ...

Inlägg av Markus Holst » 12 januari 2021, 14:10

Som uppfödare försöker man nog allmänt hitta ett system att döpa sina hästar efter. En pretentiös uppfödare jag kände gav hästarna namn ur grekiska etymologin. De gamla uppfödare jag kände i Skåne kombinerade namn ur härstamningen. En häst med Kaliber till far och Montal till morfar får heta Kalmoon.

Årskullar på samma begynnelsebokstav finns (eller fanns i alla fall sist jag kollade) fortfarande på K1, Strömsholm och Flyinge. På K1/högvakten vet jag att hästar byter namn när de köpts in för att få ett på rätt bokstav.

Nyligen ondgjordes det sig i svenska hästkretsar över att en stor uppfödare i Tyskland som tar fram över 100 hästar om året inte gav sina hästar namn utan bara nummer. Det ansågs att detta var kärlekslöst.

Inom många raser, t.ex. arabiska fullblodet, får ett namn bara innehas av en häst. Därför kan du inte göra poppislistor på namn på araber. Jag tror det är samma regler inom trav och fullblod.

Allt vanligare blir ju stuterinamn. De fungerar som kennelnamn och sätts före eller tilltals-namnet. Det har funnits länge i ponnyaveln men syns allt mer hos ridhästar. Mest känt är väl det stora holländska stuteriet Zangersheide som döper alla sina hästar med suffixet Z, till exempel Robin Z.

Det händer att hästar döps om, till exempel om ryttaren får en sponsor eller om det redan finns en Brunte på ridskolan.

Hur namn och nämnande fungerade i äldre tid vet jag inte. Jag minns mig ha läst en liten historia om när gården fått traktor och ogärna leddes till slakthuset. Där tog delägarna Farväl av dem med gråten i halsen och använde för första gången deras riktiga namn. Till vardags hade de öknamn.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Här pratar vi hästnamn ...

Inlägg av Patrik Öbrink » 12 januari 2021, 14:35

Markus Holst skrev:
12 januari 2021, 14:10

Inom många raser, t.ex. arabiska fullblodet, får ett namn bara innehas av en häst. Därför kan du inte göra poppislistor på namn på araber. Jag tror det är samma regler inom trav och fullblod.
Ja, om du menar samma namn samtidigt. Namn får ju återanvändas när hästen avlidit, även om ingen skulle få för sig att använda namn på stjärnor som War Admiral eller Secretariat igen så det finns förstås undantag. Jag vet dock inte om alla länder är med på det, för jag har sett hästar med samma namn tävla men i olika länder.
Det händer att hästar döps om, till exempel om ryttaren får en sponsor eller om det redan finns en Brunte på ridskolan.
Har noterat att även om det står t.ex. H&M före ett namn, så ignorerar kommentatorerna det när de säger namnet, av praktiska skäl eller kanske för att de inte vill göra reklam.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Här pratar vi hästnamn ...

Inlägg av Hans » 12 januari 2021, 15:06

Markus Holst skrev:
12 januari 2021, 14:10
Det har funnits länge i ponnyaveln men syns allt mer hos flodhästar.
Min fetstil.

Que?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Här pratar vi hästnamn ...

Inlägg av Markus Holst » 12 januari 2021, 16:00

Hans skrev:
12 januari 2021, 15:06
Markus Holst skrev:
12 januari 2021, 14:10
Det har funnits länge i ponnyaveln men syns allt mer hos flodhästar.
Min fetstil.

Que?

:horse:

Hans
korrigerat

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Här pratar vi hästnamn ...

Inlägg av Markus Holst » 12 januari 2021, 16:07

Patrik Öbrink skrev:
12 januari 2021, 14:35
Har noterat att även om det står t.ex. H&M före ett namn, så ignorerar kommentatorerna det när de säger namnet, av praktiska skäl eller kanske för att de inte vill göra reklam.
Till viss del tror jag det är av samma anledning som de under ritten omnämner ryttaren med bara förnamn.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Här pratar vi hästnamn ...

Inlägg av Patrik Öbrink » 12 januari 2021, 19:26

Markus Holst skrev:
12 januari 2021, 16:07
Patrik Öbrink skrev:
12 januari 2021, 14:35
Har noterat att även om det står t.ex. H&M före ett namn, så ignorerar kommentatorerna det när de säger namnet, av praktiska skäl eller kanske för att de inte vill göra reklam.
Till viss del tror jag det är av samma anledning som de under ritten omnämner ryttaren med bara förnamn.
Ja, slöhet ... :wink: Skämt åsido, jag förstår att man inte vill säga alla sponsornamn och stuterinamn hela tiden. Hade Zangersheide använt hela sturerinamnet istället för Z, hade en häst som Robin Z nog bara kallats Robin precis som H&M All in kallas All In. Tror aldrig jag hört någon i något sammanhang säga H&M All In, inte ens Peder Fredricson trots att han får betalt av modejätten.

Vid hästkapplöpningar kan en referent dock aldrig göra så. Finns det en häst i fältet med namnet RawdatAlKhalidiah måste han säga det så många som det behövs. Det finns en oskriven regel om att alla hästar i fältet ska nämnas minst en gång.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Här pratar vi hästnamn ...

Inlägg av Markus Holst » 12 januari 2021, 19:31

Patrik Öbrink skrev:
12 januari 2021, 19:26
Tror aldrig jag hört någon i något sammanhang säga H&M All In, inte ens Peder Fredricson trots att han får betalt av modejätten.
Han är Allan med hela Sverige.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Här pratar vi hästnamn ...

Inlägg av Patrik Öbrink » 12 januari 2021, 19:40

Vad har dina hästar haft för namn då, Markus?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Här pratar vi hästnamn ...

Inlägg av Markus Holst » 12 januari 2021, 22:04

Patrik Öbrink skrev:
12 januari 2021, 19:40
Vad har dina hästar haft för namn då, Markus?
När vi födde upp hästar var regeln att stoföl fick namn på stoets begynnelsebokstav och hingstföl på hingstens. Vårt hingstföl efter Trofé hette således Tornado, stofölet undan Cornycorn fick hete Corina, o.s.v.

De hästar jag har köpt har så klart haft de mest skiftande namn och jag har inte forskat i de fått sina namn. Den i tidigare inlägget nämnda Kalmoon ägde och red jag i 20 år. Han kallades aldrig annat än Kalle.

Min senast köpta häst och vad som troligen blir min sista häst heter Pierce, kallas Pirre. Han är född 2008, samma år som Mamma Mia the movie kom så troligen är han döpt efter Pierce Brosnan

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Här pratar vi hästnamn ...

Inlägg av StefanZ » 17 mars 2021, 17:22

Patrik Öbrink skrev:
12 januari 2021, 13:50


Militära hästar verkar ha haft korta, slagkraftiga namn i många hundra år. Jag tänker på hästar Streiff och Briljant.

I senaste numret av Beridna Högvaktens medlemstidning finns en artikel om hästnamn. Om soldaternas hästar under indelningsverkets tid ges följande exempel:
"Ivar Käll blev indelt husar vid Livregementets husarer 1899 på Livkompaniet nummer 98. Hans häst var N:o 98 Liv/K3. När han långt senare skrev om sina minnen från tiden, namngav han inte hästen utan kallade den konsekvent för "stoet".

son till Helsinki får namnet Arabianranta (något som ni som bor i Finland kanske förstår kopplingen?).
Kul tråd. Tack!

De förstnämnda militärhästar var ju konungsliga hästar. Om manskapshästarna hade namn kan man fråga sig... Men iaf. Bra exempel.

Det med indelta soldater; nr 98, hans plats i kompaniet och hans kompanihäst, nr 98. Hans soldattorp var givetvis också nr 98, och han hade tjänst / plats nr 98 i kompaniet ifråga... Det som är intressant häri är att inte soldaterna kallades rätt och slätt för nummer när det begav sig; utan först i vår tid, 95 Karlsson tex. (eller vad det nu var för nummer i i serietidningen). De fick förvisso käcka militaristiska soldatnamn (Käck, Modig, Krigsman, etc), men normalt kallades de inte för nummer.


OK, Helsinki och Arabianranta. Det är säkert en stadsdel i Helsingfors. Så tex porslinsfabriken som länge samarbetat / ägt med Rörstrand hette Arabia (numera Ittalo). Det finns ett talesätt, någonting om Kanaans Land - säkerligen samma område, och det är som sagt, därifrån som fabriken fått sitt namn. Och tydligen hästar likaså. :)

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Här pratar vi hästnamn ...

Inlägg av Patrik Öbrink » 12 oktober 2022, 14:25

De enda husdjursnamn från medeltiden som vi känner till är 13 hästnamn, nedtecknade i testamenten. De är tre olika sorters namn:

1) Namn som anger någon egenskap hos hästen i fråga
2) Enkla bondenamn
3) Namn som betecknar en typ av hästar

Namnen är följande:

Hängehäst
Häring
Kulle
Bläsgås
Brims
Bulle
Black
Gångfålen
Hingsten
Holsten
Slädhästen
Stjärnblick
Vaste

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Här pratar vi hästnamn ...

Inlägg av Markus Holst » 12 oktober 2022, 14:50

Holsten gillas.

I vilken miljö/stånd fanns nämnda hästar och vet man vad deras uppgift var?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Här pratar vi hästnamn ...

Inlägg av koroshiya » 13 oktober 2022, 23:37

Jag är också nyfiken, och sökte hos riksarkivet, men lyckas inte skaka fram dessa testamenten, fast jag är säker på att de finns där.

Stjärnblick, det är nog en väldigt söt häst.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Här pratar vi hästnamn ...

Inlägg av Patrik Öbrink » 14 oktober 2022, 15:13

Återkommer i ärendet när jag läst artikeln i sin helhet. Har bara läst ett sammandrag. Boken där artikeln finns kommer nästa vecka.

Skriv svar