Svenskt flyg och dess män
"Ett sällsamt mellanspel - Moskva-resan"
ABA hade lyckats med att etablera ett flygrutt till Moskva och att upprätthålla det till den tyska invasionen. Lindholm hade varit piloten på linjen och det var naturligt att han satt i spakarna i mars 1944. Passagerare delades ut fallskärmar när planet närmade sig frontlinjen, men allt gick enligt överenskommelse och planet möttes av tre ryska jaktplan. Flyget följde järnvägslinjen och tog sex timmar.
Nånstans över Sovjetunion blev flyget ganska obehagligt för de gamla herrarna när planet fann sig i en snöstorm, men ABA-direktören intygade att Lindholm var "bolagets skickligaste pilot". Vilket kanske var sant, som man senare såg:
AB Aerotransport hade köpt fem DC-3 före kriget:
- 1937 SE-BAA "Örnen"
- 1937 SE-BAB "Höken"
- 1937 SE-BAC "Falken"
- 1939 SE-BAF "Gladan"
- 1940 SE-BAG "Gripen"
Två svenska DC-3 sköts ned av tyska jaktplan under VK2, trots deras orange målning:
- Den 27-28 Augusti 1943 försvann "Gladan" över Nordsjön, under flygning från Skottlande till Sverige.
- Den 22 Oktober 1943 sköts "Gripen" ner nära svenska Västkusten. Endast 2 av 15 personer ombord överlevde.
Hans K har frågan!
PS