Quiz: Sjöfartshistoria
-
johanmmolin
- Medlem
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Frågan är om du menar Maynards eller den halshuggnes skepp.
Maynards skepp hade tydligtvis en klar association med Janis Joplin.
Maynards skepp hade tydligtvis en klar association med Janis Joplin.
''Frågan är om du menar Maynards eller den halshuggnes skepp….''
Varjag
Maynard later examined the body, noting that it had been shot no fewer than five times and cut about twenty...…...
En smula tvetydig text men - jag söker Maynards skepp >>>>>>….was decapitated and his head was tied to the bowsprit of his ship for the trip back to Virginia. Upon returning to
Varjag
-
johanmmolin
- Medlem
Det står lite olika beroende på var man letar. Enligt svenska Wikipedia ska det ha hetat "Pearl", därav min passning till Janis Joplin.
Vad "the beheaded one" hette torde framgå av ansiktsbehåringen ...
Jajamensan - visst var det som dinglade under HMS PEARL's bogspröt >johanmmolin skrev: ↑8 december 2020, 21:32Det står lite olika beroende på var man letar. Enligt svenska Wikipedia ska det ha hetat "Pearl", därav min passning till Janis Joplin.
https://www.history.com/news/blackbeard-pirate-killed
efter att Löjtnant Robert Maynard - lurat honom in i en fälla….
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Maynard
(Janis Joplin låg utanför min musikgeneration -
Din fråga!, Varjag
-
johanmmolin
- Medlem
Janis Joplin var iofs under min ungdomstid, men lyssnat på henne har jag egentligen inte gjort förrän senare, mest som del av musikmässigt "alläteri". Jag har väl större favoriter än hon.
Istället förflyttar vi oss till en fortfarande rätt ung man, dock fyra år äldre än Janis när hon dog. På denna plats kom han att utveckla sina färdigheter, av vilka detta är en liten detalj. Dock av utomordentligt stor historisk betydelse för en hel kontinent i sinom tid.
Var är vi, vem var han, när var det, och på vilket sätt kom hans arbete att få betydelse?
Istället förflyttar vi oss till en fortfarande rätt ung man, dock fyra år äldre än Janis när hon dog. På denna plats kom han att utveckla sina färdigheter, av vilka detta är en liten detalj. Dock av utomordentligt stor historisk betydelse för en hel kontinent i sinom tid.
Var är vi, vem var han, när var det, och på vilket sätt kom hans arbete att få betydelse?
-
johanmmolin
- Medlem
Vi kan väl konstatera att den kontinent som finns med i frågan inte alls är den kontinent han kom att förknippas med senare.
-
johanmmolin
- Medlem
Och det bör noteras att texten inte är skriven på franska utan engelska ...
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Jag får vibbar av James Cook och hans kartläggning av Newfoundland...?
Hans K
Hans K
-
johanmmolin
- Medlem
Det förberedelsearbete som gjordes var av direkt militär betydelse. Men du har fått upp en svag vittring ...
-
johanmmolin
- Medlem
De har fått ungefär 1 1/2 rätt av 4 hittills.
- sveahk
Tänkte väl att James Cook var inblandad. Lärde sig att rita kartor i Kanada under The Seven Years War mellan England och Frankrike. Och kartan vi ser - en del av St Lawrence floden - är alltså ritad av Cook själv 1759, i förberedelse till det engelska angreppet 1759 mot Quebec.
"Early in the Seven Years War (1756-1763) against France, Halifax, Nova Scotia, was the main British base in Canada. Cook sailed with the fleet to Canada, arriving in Halifax in May 1758. There he took part in the blockade of Louisbourg, which the French finally surrendered in July 1758, and was taught how to survey and make charts by Samuel Holland, an army surveyor-engineer.
Following the fall of Louisbourg the British wintered in Halifax but in May 1759 set off up the St. Lawrence River to capture the main French stronghold of Quebec. Cook’s ship assisted with the ferrying of troops and the charting of the St.Lawrence River in preparation for the assault on Quebec. The town fell to the British in September 1759 after an assault by the army of General Wolfe."
http://www.captcook-ne.co.uk/ccne/timeline/canada.htm
Trevlig fråga!
Hans K
"Early in the Seven Years War (1756-1763) against France, Halifax, Nova Scotia, was the main British base in Canada. Cook sailed with the fleet to Canada, arriving in Halifax in May 1758. There he took part in the blockade of Louisbourg, which the French finally surrendered in July 1758, and was taught how to survey and make charts by Samuel Holland, an army surveyor-engineer.
Following the fall of Louisbourg the British wintered in Halifax but in May 1759 set off up the St. Lawrence River to capture the main French stronghold of Quebec. Cook’s ship assisted with the ferrying of troops and the charting of the St.Lawrence River in preparation for the assault on Quebec. The town fell to the British in September 1759 after an assault by the army of General Wolfe."
http://www.captcook-ne.co.uk/ccne/timeline/canada.htm
Trevlig fråga!
Hans K
-
johanmmolin
- Medlem
Tack Hans! Den lilla vita rutan var för att blockera bort "S:t" som jag misstänkte skulle underlätta svaret ...
Och, som det stod i skolkrian, kanske dock inte om just Quebec: "Förgäves gjorde fransmännen fruktlösa försök att återta staden, men det gick inte". Hmmm ...
Din fråga.
Och, som det stod i skolkrian, kanske dock inte om just Quebec: "Förgäves gjorde fransmännen fruktlösa försök att återta staden, men det gick inte". Hmmm ...
Din fråga.
- sveahk
Tack för det johanmolin! En utomordentligt trevlig stad, Quebec. Men är tyvärr under en stor del av året belägrad av havets moderna monster, som dagligen spyr ut sina turister för ett par timmar till Downtowns alla souvenirbutiker...!
För Quebec och alla andra städer på jordytan gäller samma sak, att det är nu under den kinesiska pestens tid som de borde besökas - om man bara kunde
...
Och nu till frågan:
Han...
...förde säkert den sista av sitt slag till den sista viloplatsen
- där ett par rester fortfarande ligger till dags dato...
?
Hans K
För Quebec och alla andra städer på jordytan gäller samma sak, att det är nu under den kinesiska pestens tid som de borde besökas - om man bara kunde
Och nu till frågan:
Han...
...förde säkert den sista av sitt slag till den sista viloplatsen
- där ett par rester fortfarande ligger till dags dato...
?
Hans K
- sveahk
Idag kan det se ut så här...
Hans K
Hans K
Kan det vara UC-61 vid Wissant/Gris Nez..? Men annars tycker jag befälhavaren ser mer VK2-aktig ut, kanske utanför Kanadas östkust?